Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr?!? Hva og hvorfor?!?!


obo-thea

Recommended Posts

1.Hesten min tar hode ned av og til og opp av og til skal kjøpe martingal , men det hjelper jo ikke når han tar det ned eller?

2. han er også vanskelig å stoppe når han blir ivrig burde jeg et sterkere bitt som jeg bruker av og til, tenkte kanskje tre delt d-ring(har tredelt trinse) eller stangbitt(eller hva nå det er) tengte å skaffe et ganske sterkt bitt som jeg kan bruke de dagen jeg skal trene sprang og løpe mye hva synes dere??

3.Pad, burde jeg ha det, hvorfor skal noen hester ha det??

4.bakbeinsbeskyttere? bruker senebeskyttere i sprang!

5.annent utstyr han trenger? hva tror dere en dansksportsponni på 6.år, og brukes i alt mulig trenger? her er litt mer om ham http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=33572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det er mye rart utstyr man trenger til en hest, men i min mening er sterkere bitt, og ekstra hjelpeutstyr det man skal prioritere minst:)

Du sier hesten din tar hodet opp og ned, og du sier også at han er sterk når han blir ivrig! Dette kan ha mye med hverandre å gjøre..! Om han ikke ligger riktig i hånden, og går til bittet på en ærlig måte vil hester ofte slenge med hodet, og være vanskeligeå stoppe! Det riktigset å gjøre er å fortsette å ri for en god instruktør, og jobbe for å gi hesten tillit til hånden og bittet!

Om man setter strekere bitt på en hest som drar, så vil den etter et par ganger bare dra hardere.. Hestens munn er som ryttterens hånd;)

Så hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg et Sprenger tredelt bitt, disse er litt dyre, men er laget anatomisk, og i metall som smaker godt for hesten, så de fleste hester liker dem!

Så hadde jeg prioritert et godt hodelag, sal som passer, og beinbeskyttere.. Min mening er at Esckadron har de beste senebeskytterene! Man kan godt bruke martingal også, det er et veldig uskyldig helpetøy, men det er vilktig at den er tilpasset ordentelig, og at den ALDRIG blir festet i nesereima!

Pad er ikke nødvendig hvis du har en sal som ligger riktig på hesten.. De fleste bruker pad for å kompangsere eventuelle "feil" det er i salens stopping.. Mange som har hester som mangler muskler i ryggen kjøper en sal som er "litt stor" til hesten, slik at den har plass til å bygge muskler. Når salen da er ny, og litt stor, kan man legge under en pad fram til hesten har satt de musklene den skal ha, og paden trengs ikke lenger! Noen bruker også pad om de har en gammel sal med gammel dårlig (hard) stopping.. Da brukes paden for å skåne hestens rygg, dette er ikke et godt alternativ over lengre perioder!

Ellers er det det vanligeutstyret man trenger da.. Sal, hodelag, belegg, børster, hovkrok osv..

Jeg anbefaler også å ha litt honning, og førstehjelsaker på lager.. Mange småsår kan man behandle selv!

Honning brukes om hesten får mugg på beina, bare smør på honningen, og vent tre uker, så vips er muggen borte! (gammelt stallmestertips;))

Ellers lykke til med hesten din:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det er mye rart utstyr man trenger til en hest, men i min mening er sterkere bitt, og ekstra hjelpeutstyr det man skal prioritere minst:)

Du sier hesten din tar hodet opp og ned, og du sier også at han er sterk når han blir ivrig! Dette kan ha mye med hverandre å gjøre..! Om han ikke ligger riktig i hånden, og går til bittet på en ærlig måte vil hester ofte slenge med hodet, og være vanskeligeå stoppe! Det riktigset å gjøre er å fortsette å ri for en god instruktør, og jobbe for å gi hesten tillit til hånden og bittet!

Om man setter strekere bitt på en hest som drar, så vil den etter et par ganger bare dra hardere.. Hestens munn er som ryttterens hånd;)

Så hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg et Sprenger tredelt bitt, disse er litt dyre, men er laget anatomisk, og i metall som smaker godt for hesten, så de fleste hester liker dem!

Så hadde jeg prioritert et godt hodelag, sal som passer, og beinbeskyttere.. Min mening er at Esckadron har de beste senebeskytterene! Man kan godt bruke martingal også, det er et veldig uskyldig helpetøy, men det er vilktig at den er tilpasset ordentelig, og at den ALDRIG blir festet i nesereima!

Pad er ikke nødvendig hvis du har en sal som ligger riktig på hesten.. De fleste bruker pad for å kompangsere eventuelle "feil" det er i salens stopping.. Mange som har hester som mangler muskler i ryggen kjøper en sal som er "litt stor" til hesten, slik at den har plass til å bygge muskler. Når salen da er ny, og litt stor, kan man legge under en pad fram til hesten har satt de musklene den skal ha, og paden trengs ikke lenger! Noen bruker også pad om de har en gammel sal med gammel dårlig (hard) stopping.. Da brukes paden for å skåne hestens rygg, dette er ikke et godt alternativ over lengre perioder!

Ellers er det det vanligeutstyret man trenger da.. Sal, hodelag, belegg, børster, hovkrok osv..

Jeg anbefaler også å ha litt honning, og førstehjelsaker på lager.. Mange småsår kan man behandle selv!

Honning brukes om hesten får mugg på beina, bare smør på honningen, og vent tre uker, så vips er muggen borte! (gammelt stallmestertips;))

Ellers lykke til med hesten din:D

Han tar ikke hodet opp og ned, men når han blir litt "sliten" så tar han det ned( den forrige eieren gjorde det sånn at vis tok hodet ned så får han lange tøyler og får gå hjem) men når han er ivrig tar han det opp. Han går fint på tøyle og jeg har en ridelærer som sier at jeg kanskje burde prøve sterkere bitt...

Også har jeg nok ikke nevnt (noe som jeg angrer på nå) er at jeg faktisk bygger muskler på ham, han var tynn og spinkel når han kom, og da skulle jeg trene ham opp..

og her er et "tips" til deg: vis du har et vanlig bitt( mildt bittt) og bruker sterkere bitt av og til så slutter han å "dra"( aner ikke hvilket ord jeg skal bruke) en jente på stallen gjør det og den går veldig bra...

takk for honning tipset! men går ikke honning ut på dato??? :angry:

vis du har en ny kommentar nå så skriv trenger veeldig hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tar ikke hodet opp og ned, men når han blir litt "sliten" så tar han det ned( den forrige eieren gjorde det sånn at vis tok hodet ned så får han lange tøyler og får gå hjem) men når han er ivrig tar han det opp. Han går fint på tøyle og jeg har en ridelærer som sier at jeg kanskje burde prøve sterkere bitt...

Også har jeg nok ikke nevnt (noe som jeg angrer på nå) er at jeg faktisk bygger muskler på ham, han var tynn og spinkel når han kom, og da skulle jeg trene ham opp..

Jeg kan nok ikke si meg helt enig i dette altså (men nå er jeg litt "gammldags" da, og tror mest på grunnleggende arbeide)

Joda, han vil sikkert slutte å "dra" i en periode, og hvis du bytter bitt på han hver gang, som du sa når du hopper, så kan dt nok fungere også over en periode, Men problemet med det vil jo komme om du da skal prøve å hoppe på trinse igjen.. Davil han ha blitt vant til sterkt bitt, og kommer til å dra dobbelt så mye på trinsa! Man bør jo hele veien prøve å jobbe for å bruke så milde hjelpere som mulig ikkesant?

Jeg hadde faktisk helt motsatt problem med den ene hesten min: Han var veeeldig forsiktig på hinder, og når vi skulle ri litt høye klasser hendte det han "feiga ut".

Jeg satt på han en gummipellham (hel myk stang) og på denne måten "dro" han mer mot bittet (ble sterkere) og resultatet ble at han turte å gå på hinder fordi han hadde mer trøkk mot i kjeften, og han dro like mye i mot dette, som han tidlilgere hadde stått imot på hinderet på..

Som regel får man kun to ting ut av å bruke sterkere bitt : enten en hest som blir sterk i munnen, ELLER en hest som er redd for munnen sin..

Det kan jo heller være en ting å lære måter å roe han ned på når han blir for ivrig?

Forreksempel at du lærer han at å trave lang og dyp, det er å slappe av å tøye på musklene, lærer han dette, kan "ta han ut av situasjonen" hvis han blir stressa, og sette han inn i en ny avslappende situasjon..!

ehhe.. jo det gjør det vel sikkert.. har aldrig sjekka det jeg, for å være helt ærlig :P

vis du har en ny kommentar nå så skriv trenger veeldig hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Så det er lenge siden at detta var skrevet.. Men jeg skulle bare fortelle deg at honning går IKKE ut på dato! :D Den bare sukkrer seg.. :wub: Kan spise honnning som er over 10år gammel og den er like god og ikke farlig ;)

Nå det gjelder veiving med hodet er det vel bare en uvane tenker jeg. Kan hende han har mye energi og ikke vet hvordan han skal få brukt den. Kanskje du kan kjøpe deg glidenetidemans tøyler? Fungerer veldig bra, men er ikke så gode å hoppe med men til grunntrening. Også får du han i form, så da vil ryggen komme og slik også ;)

Ellers når du trener få han til å vare "opptatt" med noe hele tiden, slik at han må tenke mye når du rir eller longerer.. Slik kan du får bort veivinga :wub: Ri mye over bommer, rygg over bommer, gå sidepass over bommen (altså langs med bommen). Sett opp koner/kjegler og ri serpentinger i store og lange buer og i små og lange/og korte. Slik vil du holde han opptatt slik at han må tenke veldig mye på signalene du gir han og oppgaven han skal utføre for deg. Veldig god trening! Både på muskler, hjerne trim, og han lærer seg dine signaler. Bruk mye bein når du rir, uansett. Det er bra for hesten å ikke blitt dratt så mye i munnen når du svinger samt at den lærer seg å vike for press. Skal du svinge til høyere, så dra lett i den indre tøyla og press med ytter sjenkelen osv. ;) Rett og slett utfordre han hele tiden, finn på noe nytt, lek o.l. Dette fungerte på gammle hesten min, både med veivinga, tillitt, oppførsel (skjerper seg veldig) og han vil etter hvert gå veldig bra ;) Gjør noen artige øvelser uuten om alt det andre du trener inni blant så tenker jeg det skal gå veldig bra.

Når det gjelder bittet så skal egentlig en "lydig" og veltrent hest gå like bra uansett hvilket bitt du bruker. Så tren mye på det bittet du allerede du har, kanskje du kan prøve et twista wire bitt. Dette bittet skal du aldri bruke hele tiden men slik inni mellom. det er et vanlig to delt bitt som rett og slett er tvinna. Fungerer VELDIG bra på alle hester jeg har vøri borti. Det er et treningebitt for at hesten skal bli oppmerksom på hjelpererne (hendene), det er litt skarpt men samtidig vennelig. Men husk det er et trenings bitt og det er start nekt på det, dvs at du har ikke lov til å bruke det i stevnestart. Bruk glidenetidemans tøyler og dette bittet og det vil virke SUPERT! :D

Håper det hjalp litt og at du får det til! Masse lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

1.Hesten min tar hode ned av og til og opp av og til skal kjøpe martingal , men det hjelper jo ikke når han tar det ned eller?

Jeg rir på en islandshest som helst vil ha hodet opp, heletiden, og bygger seg en muskel under halsen. Det er jo altså ikke bra. Jeg har lave hender når jeg rir henne og da bøyer henne på nakken og går kjempefint! Prøv det før du bruker martingal ;D Men blir det veldig ille, så burde du kjøpe en martingal. :)

3.Pad, burde jeg ha det, hvorfor skal noen hester ha det??

Jeg kan ikke svare på hvorfor noen hester skal ha det, for det vet jeg ikke xD Men på islandshest bruker man ofte anti slip pad, og ikke shabrak/voilock. Det gjør jeg. Den gjør så salen ikke sklir noe sted. Islandshesten jeg rir på er litt rund, så hun må ha både forgjord og anti slip pad. Den anti slip paden kan du også bruke uten shabrak/voilock på andre hester/ponnier også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest tråden, kan hende du har fått den hjelpen du trenger. Meeen :)

1.Hesten min tar hode ned av og til og opp av og til skal kjøpe martingal , men det hjelper jo ikke når han tar det ned eller?

Vet du hvorfor den tar hodet ned? Er det fordi den vil spise? Eller klø? Eller vil den rett og slett bare gå å daffe? Da bør du jobbe med tøyler og skjenkler. Tren litt dressur. Viktig med en lydig hest :)

2. han er også vanskelig å stoppe når han blir ivrig burde jeg et sterkere bitt som jeg bruker av og til, tenkte kanskje tre delt d-ring(har tredelt trinse) eller stangbitt(eller hva nå det er) tengte å skaffe et ganske sterkt bitt som jeg kan bruke de dagen jeg skal trene sprang og løpe mye hva synes dere??

Har du hørt om pessoa? Isåfall bør du jo heller prøve det, jeg red med pessoa på en veldig ivrig traver før. Det hjelper.

3.Pad, burde jeg ha det, hvorfor skal noen hester ha det??

Pad er for å gjøre det mykere under salen, den går langs rygg raden. Alle hester må ikke ha det.

4.bakbeinsbeskyttere? bruker senebeskyttere i sprang!

Bakbeinsbeskyttere er hvis hesten river hindre med bakbeina. Lurt å ha beskyttelse hvis man rir sprang på høyt nivå. 60 cm hindre klarer de fleste hester (og store ponnier) bra så det er ikke nødvendig for eksempel.

5.annent utstyr han trenger? hva tror dere en dansksportsponni på 6.år, og brukes i alt mulig trenger? her er litt mer om ham http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=33572

Det er ikke om å gjøre å ha masse masse utstyr på en hest. Så ut som salen lå litt langt frem på bildene? Er det riktig? Hvis den har en tendens til å skli bør du bruke en forgjort. En halereim virker også. Men det kan bli litt uvant for ponnien din, han er jo ganske ung også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
1.Hesten min tar hode ned av og til og opp av og til skal kjøpe martingal , men det hjelper jo ikke når han tar det ned eller?

2. han er også vanskelig å stoppe når han blir ivrig burde jeg et sterkere bitt som jeg bruker av og til, tenkte kanskje tre delt d-ring(har tredelt trinse) eller stangbitt(eller hva nå det er) tengte å skaffe et ganske sterkt bitt som jeg kan bruke de dagen jeg skal trene sprang og løpe mye hva synes dere??

3.Pad, burde jeg ha det, hvorfor skal noen hester ha det??

4.bakbeinsbeskyttere? bruker senebeskyttere i sprang!

5.annent utstyr han trenger? hva tror dere en dansksportsponni på 6.år, og brukes i alt mulig trenger? her er litt mer om ham http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=33572

hei...

hvor hardere bitt du bruker, jo sterkere blir hesten i mundet etter hvert... har du prøvd gummibitt???

pad er noe du han under salen. det er for å beskytte hesteryggen mer enn med bare sjabrikk

det er lurt å ha på bakbeina også, spes i srpang, for da beskytter du bakbeina også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1.Hesten min tar hode ned av og til og opp av og til skal kjøpe martingal , men det hjelper jo ikke når han tar det ned eller?

Hvis han tar hodet ned raskt og fort, drar tøylene ut av hendene på deg liksom, så kan det være for å unngå bittet og for å slippe å jobbe, men, det kan også være for å slippe unna et for stramt tøylegrep. Detter hodet liksom litt ned etterhvert, er det nok et tegn på at han begynner å bli sliten.

Om han løfter hodet raskt og liksom 'kaster' på hodet, er dette som oftest for å fortelle at noe gjør vondt, at han ikke forstår hva du mener, eller fordi han har lært at det som skal til å skje, gjør vondt i munnen.

Om han løfter hodet og holder det høyt hele tiden, kan det være fordi han er stresset, eller fordi han ikke har muskler nok i ryggen til å bære seg skikkelig, evt at han er stiv noe sted så han ikke klarer å bøye nakken og bruke ryggen.

Uansett hva som er grunnen, mener jeg at martingal BØR være unødvendig. Martingalen bare fjerner kastingen på hodet, den fjerner ikke GRUNNEN til at han kaster på hodet. Du må finne ut hvorfor han kaster på hodet, da vil du bli kvitt det uten bru av martingal.

2. han er også vanskelig å stoppe når han blir ivrig burde jeg et sterkere bitt som jeg bruker av og til, tenkte kanskje tre delt d-ring(har tredelt trinse) eller stangbitt(eller hva nå det er) tengte å skaffe et ganske sterkt bitt som jeg kan bruke de dagen jeg skal trene sprang og løpe mye hva synes dere??

Da må du trene ham mer på å gå på tøylen, bli kvitt kastingen på hodet, å gå samlet og rolig i alle gangarter. Ri mye oppmyningsøvelser og samlingsøvelser, men selvfølgelig, ikke overdriv. Men mye detaljarbeid, som slalom og bomarbeid. Evt også bakkearbeid i forhold til Akademisk Ridekunst(barokkridning), det hjelper mye på å få konsentrerte, samlete hester med god framdrift. Min personlige mening er at en hest bør kunne ries i bare grime og 2 leietau i alle situasjoner før den kan sies å være en trygg hest. Så derfor skal man ikke trenge noe sterkere bitt for å klare å samle hesten.

3.Pad, burde jeg ha det, hvorfor skal noen hester ha det??

Pad blir brukt på noen hester for å beskytte mot feil trykk fra en sal som ikke har helt riktig passform. Evt brukes det fordi det er veldig vanskelig å finne en sal med helt riktig passform til hesten, da brukes det til å fylle ut og fordele trykket. De fleste hester trenger det ikke, og iallefall ikke så lenge salen er godt tilpasset til hesten.

Det sies faktisk at en helt rett tilpasset sal, trenger man ikke engang å bruke voilock på.

4.bakbeinsbeskyttere? bruker senebeskyttere i sprang!

Det spørs. Pleier han å slå beina i hverandre på noen måte? Hvis ikke, og hvis han ikke har noen sår på beina etter sprangtimen, så trenger han det ikke. Senebeskyttere holder vel lenge.

5.annent utstyr han trenger? hva tror dere en dansksportsponni på 6.år, og brukes i alt mulig trenger? her er litt mer om ham http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=33572

De fleste hester trenger ikke halvparten så mye utstyr som vi prakker på dem. Det de som oftest trenger for å fungere bra, er mye(MYE) utegang med andre hestekompiser, riktig beskjærte høver, et fôr med stort artsmangfold(gjerne urtehøy med mange sorter o.l.) og en god porsjon hestevett. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Svarer på nytt, jeg. Siden har kanskje mere og svare på, og mere utfyllende svar etter teori på kurset på tirsdag :whistle:

1.Hesten min tar hode ned av og til og opp av og til skal kjøpe martingal , men det hjelper jo ikke når han tar det ned eller?

Prøv heller og få han til og gå på tøylen, og å han til og jobbe. Prøv alt før martingal.

2. han er også vanskelig å stoppe når han blir ivrig burde jeg et sterkere bitt som jeg bruker av og til, tenkte kanskje tre delt d-ring(har tredelt trinse) eller stangbitt(eller hva nå det er) tengte å skaffe et ganske sterkt bitt som jeg kan bruke de dagen jeg skal trene sprang og løpe mye hva synes dere??

Du burde heller trene masse dressur og gjøre han mere lydig før du rir så masse sprang.

3.Pad, burde jeg ha det, hvorfor skal noen hester ha det??

Det er ofte for å bygge opp salen, hvis hesten er veldig salrygget eller salen ikke passer helt.

Men som jeg har skrevet over her et sted, så finnes Anti Slip Pad. Det er for at salen ikke skal skli. Den bygger ikke opp.

4.bakbeinsbeskyttere? bruker senebeskyttere i sprang!

Hvis hesten på en måte sparker beina inni hverandre, trenger han det. Men om han som sagt over her, ikke sparker inni seg selv, så trenger du det ikke.

5.annent utstyr han trenger? hva tror dere en dansksportsponni på 6.år, og brukes i alt mulig trenger? her er litt mer om ham http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=33572

Som roya87 sa, så har man ofte mye mere enn man trenger :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...