Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinasjon

Argyr

Recommended Posts

Jeg blir aldri klok på disse vaksinasjonsbestemmelsene! :)

Hunden er vaksinert mot parvo ved åtte uker og "hele pakka" ved 12 uker.

Jeg trodde at man ikke skulle vaksinere oftere enn hvert andre/tredje år, så han er ikke vaksinert etter dette og blir 2 år i juni. Så skal vi på MH i Sverige, og jeg leser vaksinasjonsbestemmelsene deres..

- Hund (valp) under ett års ålder: vid lägst tio veckors ålder.

- Hund över ett års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid cirka ett års ålder och därefter får den

senast utförda vaccinationen inte vara utförd för mer än 4 år sedan.

Vid förstagångsvaccination eller för hund som inte vaccinerats vid cirka ett års ålder ska vaccinationen vara gjord minst 14 dagar före tävlingsdagen.

Han er jo ikke vaksinert ved et års alder, men ved åtte og tolv. Gjelder da bestemmelsene for punkt tre, at han ikke er vaksinert ved et års alder og må vaksineres nå?

Hadde ikke tenkt å vaksinere før i september (da er det to år siden sist), men nå må jeg vel det da? Skal på MH i mai.

At ikke Norge og Sverige kan bli enige om dette her altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slik som jeg forstår det. Siden han ikke har fått vaksinen da han var et år, må du vaksinere senest to uker før han skal på MH. Etter denne vaksinen kan du delta på prøver i Sverige uten å vaksinere i fire år framover.

Jeg synes det er flott at du ikke overvaksinerer forresten. :)

Dessuten er svenskene "flinkere" enn oss, siden hunden ikke trengs å vaksineres oftere enn hvert fjerde år, og alikevel får være med på prøver. De bruker Nobivac DHPPi i Sverige også går jeg utifra, så det er rart at prosedyrene er så forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men, er det ikke samme regler i Norge da? Bortsett fra at det er maks tre år mellom på voksen hund i Norge. I Norge er det vel første vaksine ved 12 ukers alder (kan vaksineres ved 8 ukers også, men må allikevel vaksineres ved 12 uker), så ved ett års alder og deretter hvert tredje år (bortsett fra kennelhostevaksinen som bare holder ett år av gangen). Hvis jeg har forstått dette rett nå <_< .

Men i ditt tilfelle tolka jeg det også som at du må vaksinere nå minst 14 dager før MHen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik
Men, er det ikke samme regler i Norge da? Bortsett fra at det er maks tre år mellom på voksen hund i Norge. I Norge er det vel første vaksine ved 12 ukers alder (kan vaksineres ved 8 ukers også, men må allikevel vaksineres ved 12 uker), så ved ett års alder og deretter hvert tredje år (bortsett fra kennelhostevaksinen som bare holder ett år av gangen). Hvis jeg har forstått dette rett nå <_< .

Men i ditt tilfelle tolka jeg det også som at du må vaksinere nå minst 14 dager før MHen.

Det stemmer at det er nesten samme bestemmelser her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...