Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte fôr på valpen?


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg har en valp på 7,5 mnd som står på Eukanuba. Hun er i godt hold, har bra med energi og fin, glansfull pels. Jeg synes avføringen hennes er litt mye, bittelitt bløt og SVÆRT illeluktende. Har lurt litt på å bytte fôr på henne, men hun er jo så fin i pelsen så vet ikke om jeg vil begynne å tukle med det...?

Min voksne hund står på V&H. Hun har fôrallergi, og kan ikke ha annet enn den type fôr. Hun har lite avføring som lukter mye mindre enn valpens...

Det jeg evt vurderer er å begynne å gi henne halvt om halvt. altså gi henne litt V&H også, i tillegg til tørrfôr. Men ville dere byttet tørrfôr-merket også? i så fall hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 7,5 mnd som står på Eukanuba. Hun er i godt hold, har bra med energi og fin, glansfull pels. Jeg synes avføringen hennes er litt mye, bittelitt bløt og SVÆRT illeluktende. Har lurt litt på å bytte fôr på henne, men hun er jo så fin i pelsen så vet ikke om jeg vil begynne å tukle med det...?

Min voksne hund står på V&H. Hun har fôrallergi, og kan ikke ha annet enn den type fôr. Hun har lite avføring som lukter mye mindre enn valpens...

Det jeg evt vurderer er å begynne å gi henne halvt om halvt. altså gi henne litt V&H også, i tillegg til tørrfôr. Men ville dere byttet tørrfôr-merket også? i så fall hva anbefaler dere?

Er ikke særlig kjent med Eukanuba, men vet at en jeg kjenner brukte det på MT valpen sin. Han hadde utrolig mye avføring og det lukta rett og slett helt jævli av avføringen hans, for å si det mildt. Så mulig det er noe med foret. Den var også fin i pelsen og hadde mer en nok energi, men hun valgte å bytte för vertfall.

Personlig hadde jeg selv byttet til ett annet för. Sikkert ikke så dumt å blande litt V&H i heller :)

Edit: Kan annbefale både RC og pro plan. Hunden min har gått på begge forene og har alltid hatt nydelig, silky pels, veldig lite avføring, lite lukt ol. Jeg blandet også foret hans med V&H forresten :) Fungerer knallfint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke særlig kjent med Eukanuba, men vet at en jeg kjenner brukte det på MT valpen sin. Han hadde utrolig mye avføring og det lukta rett og slett helt jævli av avføringen hans, for å si det mildt. Så mulig det er noe med foret. Den var også fin i pelsen og hadde mer en nok energi, men hun valgte å bytte för vertfall.

Personlig hadde jeg selv byttet til ett annet för. Sikkert ikke så dumt å blande litt V&H i heller :)

ok, greit å få det bekrefta. det er liksom det verste jeg har lukta, og det skal jo ikke være nødvendig at det er sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, greit å få det bekrefta. det er liksom det verste jeg har lukta, og det skal jo ikke være nødvendig at det er sånn :)

hehe ja.. Jeg skulle ta han med på tur (venninnen til mamma som eier den MT valpen jeg snakka om :) ) og så skulle han på do, og gud for en stank! Jeg trodde jeg skulle krepere. Og det var UTE liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg foret mine på eukanuba før...makan til masse avføring og illeluktende saker har jeg ikke vært borti siden.

Byttet over til Pro Plan, og avføringen lukter nesten ikke lengre, og det kommer ut mindre mengder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forsøkt forbytte. Fungerer det ikke noe særlig, så kan du jo bare bytte tilbake?

Selv bruker vi for det meste Pro Plan, rett og slett fordi hunden liker det godt. Royal Canin liker han ikke. Det er jo gjerne individuelle forskjeller. De to siste hundene mine spiste hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da lurer jeg på å kjøpe en sekk med en gang jeg.. :) hun ville ikke ha frokosten sin i dag heller, hun virker rett og slett litt matlei i tillegg...

Hvor får jeg tak i Pro Plan på strekningen gardermoen-skedsmokorset? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine har heller ikke vært så veldig fan av andre for..

Men Pro Plan eter de alle, er fine og glansfulle i pelsen og lite avføring, og bra tannstatus, kan ikke bli bedre

Glade og fornøyde hunder = glad og fornøyd eier :)

men kan seff se det som er poengtert med at man kan like ulike ting også altså.. :)

Men må skryte litt pga mine funker så bra på PP ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke Pro plan av den grunnen at flere ikke har vært fornøyd med det, både av bekjente og kunder.

Hvorfor ikke prøve det nye goldenforet til RC? :) Eventuelt det vanlige. Har brukt det her siden jeg fikk Chessea, og er veldig fornøyd. Vi forer halvt om halvt med V&H. Hun driter lite, og det lukter ikke nevneverdig mye. Det har i tillegg høy smakelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke Pro plan av den grunnen at flere ikke har vært fornøyd med det, både av bekjente og kunder.

Kan jeg spørre hvorfor de ikke var fornøyde med det ? :) Min hund har veldig fin pels ol. + lite og "luktfri" avføring, så jeg kan ikke si noe annet en at jeg er ganske fornøyd. Voffsen er ikke så glad i tørrfor, så han ville nok helst hatt middagrester hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, litt forvirra nå. Jeg har hørt mye positivt både om ProPlan og Royal Canin egentlig... Men så blir det vel individuelt i tillegg. Jeg vet egentlig ikke så mye om tørrfôr iom at jeg er vant til å ha hund som ikke klan spise det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare velge et for og se om det funker på din hund. :) Men hvorfor ikke prøve bare vom og hundemat på valpen også?

Synes det er greit å kunne gi bare tørrfor innimellom... spesielt hvis vi skal reise noe sted. det er jo litt søl med vom :)

åsså føler jeg meg litt tryggere på halvt om halvt mens hun enda er valp i hvert fall (kanskje ubegrunna men). Jeg tester ProPlan først. Skjærer det seg, tester jeg RC ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg annbefaler rc :P det har dem på dyrebutikken på kløfta ihvertfall(den rett over dyrlegen) men jeg har snakka med flere som er kjempefornøyd med pp. så er nok ikke så dumt valg det heller.

min valp får to måltider med v&h og et med rc. og makan til lite bæsj skal du leite lenge etter, hehe. pelsen er super og :| men hu har litt(veldig) dårlig ånde, og har ikke finni ut hva det kommer fra enda...hmmm

det har forresten pp på den dyrebutikken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
    • Første feil var av oppdretter å selge valpen til deg når du har sagt at du vil ha en hund til utstilling. En annen feil var av deg å faktisk ta med deg valpen når du fikk en valp med underbitt og veterinærattest med dette påpekt. Jeg forstår at det er vanskelig når man står der, har betalt på forhånd og reist langt. Men det gjør såklart problemet vanskeligere nå. Når det er sagt må hunder med feil og mangler også ha hjem, og det er mange som ikke synes det er viktig. Vi ville gjerne ha en ridgeback uten ridge for eksempel (men endte av ulike grunner ikke opp med det). Men såklart ikke til folk som skal stille ut for eksempel. Og noen oppdrettere er uærlige og utnytter uerfarne kjøpere, men det er nok ikke vanlig som sådan. Det som er viktig, og som alle som spør her på forumet om råd blir anbefalt, er å gjøre gode undersøkelser på forhånd om helse både hos rasen de skal ha, linjene de skal ha fra, og oppdretter. I forhold til kjøpsloven er valpen en ting, en vare, og følger de reglene som gjelder kjøpt og salg mellom privatpersoner. Om du har fått en vare med feil så har du rett til å levere den tilbake eller få en prisreduksjon. Ellers er det dessverre ikke så mye å gjøre. Du kan jo fortsatt stille ut hunden, men du kan kanskje ikke forvente å få championat eller førstepremier.  
    • Er det flere her som også har blitt lurt av dette til dere som kjøpte valp som var ca. 4 måneder? Hadde skjønt det mere om valpen var 2 måneder men valpen fikk også kommentert underbitt da fra vetrinæren. Bare spør fordi er redd det er vanlig praksis å gjøre sånn.
    • Tennene til valpen står hulter til bulter så lurer på hvordan dette skal gå fremover. Men hun er skikkelig underbitt. Er bare så lei meg for at oppdretteren lurte meg helt siden får ikke stilt hun ut.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...