Gå til innhold
Hundesonen.no

Skadelig med sele?


Recommended Posts

Kan det ikke være en bitte liten misforståelse da?

Om hunden "krøker seg sammen" over lengre tid kan jo kanskje det bli en vane for hunden og gå sånn, og da kan det jo kanskje føre til skadet på ryggen men også et heller lite "lekkert" syn i utstillingsringen?

Mamma har en tibbe som ikke liker sele og krøker seg litt sammen. Dette førte til at han fikk vondt i ryggen og fikk en "knekk" på en måte en liten periode frem til mamma hadde fått massert den anspente muskulaturen bra igjen.

Det kan ikke ha vært dette oppdretteren mente litt da?

Jo, det tror jeg faktisk det kan være! :) Tenkte faktisk litt over det da jeg skreiv forrige innlegg, at sheltier kanskje ikke liker selen, og at de derfor krøker seg litt sammen- og at det faktisk er det som gjør at de kan få problemer?! hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det tror jeg faktisk det kan være! :) Tenkte faktisk litt over det da jeg skreiv forrige innlegg, at sheltier kanskje ikke liker selen, og at de derfor krøker seg litt sammen- og at det faktisk er det som gjør at de kan få problemer?! hmm..

Liker ikke sheltier seler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke sheltier seler? :)

Det er vel med de som andre hunder tenker eg. Tilvenning kan trenges. Men så har en også hunder som ikke liker det i det hele tatt. Sånne som mammas tibbe. Han ble aldri fortrolig med sele. Og så lenge han tydligvis trives best med halsbånd er det dette hun bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge oppdretter liker ikke sheltier sele, nei?!

Jeg har ikke spurt mine, men de har heller ikke prøvd, for eieren liker ikke sele :rolleyes:

Men en riktig tilpasset sele skal ikke gi ubehag for hunden. Fikk du hjelp til å tilpasse den da du kjøpte selen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe rase har så mye med saken å gjøre.

Sheltier liker nok ikke seler noe mindre/mer enn noen andre raser. Det er vel mer individet det går på, ikke selve rasen.

Og hadde det vært slik at sheltier generelt ikke liker seler, og derfor krøker seg sammen eller whatever så burde det vært mange flere som da gikk rundt med ryggskader o.l., inkludert mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt littegrann på denne saken i det siste og lurer på om det kan være at det at hunden trekker når den går med sele og da bygger muskler kan være årsaken? Sheltien skal jo ha gode markdekkende bevegelser, og muligens oppdretter syns at bygging av "trekkmuskler" kan ødelegge dette? Jeg vet at det er andre som mener at det er en mulighet hvertfall :blink:

Og jeg tror som andre sier at det nok ikke er rasebetinget at en sheltie ikke liker sele.... De gangene mine har hatt seler på så har det ikke vært noe som helst problem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Har tenkt littegrann på denne saken i det siste og lurer på om det kan være at det at hunden trekker når den går med sele og da bygger muskler kan være årsaken? Sheltien skal jo ha gode markdekkende bevegelser, og muligens oppdretter syns at bygging av "trekkmuskler" kan ødelegge dette? Jeg vet at det er andre som mener at det er en mulighet hvertfall :blink:

Og jeg tror som andre sier at det nok ikke er rasebetinget at en sheltie ikke liker sele.... De gangene mine har hatt seler på så har det ikke vært noe som helst problem :lol:

Ehh... det kan jo ikke være det som menes? I så fall så er vel ett kurs i anatomi på sin plass.......... (*humre*)

Jeg aner forøvrig ikke hva trekkemuskler er, men det er en kjennsgjerning at trekking hos de aller fleste raser bedrer bevegelsene. Gode muskler i fronten er bra, sterk rygg er ett stort pluss - ryggen skal jo ikke svaie som ei middels hengebru når hunden traver, det er ett tegn på en dårlig trent hund. Og frasparket skal skyve hunden forover, bakbein skal liksom ikke bare vedheng. Trekking bedrer musklatur i front, rygg og bakpart - muskler i front, rygg og bakpart bedrer bevegelsene, ergo er trekking en fantastisk måte å få frem gode bevegelser i en hund.

Konklusjon, trekking er bra trening for de fleste raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kommer det jo an på kraften som hunden legger ned når den går i sele da - min ene selebruker tripper pyntelig ved siden av her, og bygger neppe noe annerledes muskler i så måte. Har ikke sett så mange trekk-sheltier, for å si det slik - og tror neppe rasen er så mye sartere enn for eksempel chihuahuaer, der det er endel selebrukende hunder som later til å leve utmerket med det, uten hverken skader eller feilbygging av muskler.

Sheltien er en hund som andre hunder, som Belgerpia skriver. Og de skal vel ha litt muskler de også, uten at det skader utstillingskarrieren som er så viktig? En hund som ikke "tåler" å ha på seg sele høres jo ikke veldig mentalt sterk ut, men kanskje er det heller påsettingen av selen, og at man driver og holder på butikken som kan få hunden til å se litt "krylete" ut der og da? Men derfra til å tro at det er skadelig? Nope... Da heller lære hunden det positive i å ha på det være seg sele eller halsbånd, slik en av de klassiske klikkerfilmsnuttene viser - med hvordan lære lamaer å like grimen sin :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... det kan jo ikke være det som menes? I så fall så er vel ett kurs i anatomi på sin plass.......... (*humre*)

Jeg aner forøvrig ikke hva trekkemuskler er, men det er en kjennsgjerning at trekking hos de aller fleste raser bedrer bevegelsene. Gode muskler i fronten er bra, sterk rygg er ett stort pluss - ryggen skal jo ikke svaie som ei middels hengebru når hunden traver, det er ett tegn på en dårlig trent hund. Og frasparket skal skyve hunden forover, bakbein skal liksom ikke bare vedheng. Trekking bedrer musklatur i front, rygg og bakpart - muskler i front, rygg og bakpart bedrer bevegelsene, ergo er trekking en fantastisk måte å få frem gode bevegelser i en hund.

Konklusjon, trekking er bra trening for de fleste raser.

Og så kommer det jo an på kraften som hunden legger ned når den går i sele da - min ene selebruker tripper pyntelig ved siden av her, og bygger neppe noe annerledes muskler i så måte. Har ikke sett så mange trekk-sheltier, for å si det slik - og tror neppe rasen er så mye sartere enn for eksempel chihuahuaer, der det er endel selebrukende hunder som later til å leve utmerket med det, uten hverken skader eller feilbygging av muskler.

Sheltien er en hund som andre hunder, som Belgerpia skriver. Og de skal vel ha litt muskler de også, uten at det skader utstillingskarrieren som er så viktig? En hund som ikke "tåler" å ha på seg sele høres jo ikke veldig mentalt sterk ut, men kanskje er det heller påsettingen av selen, og at man driver og holder på butikken som kan få hunden til å se litt "krylete" ut der og da? Men derfra til å tro at det er skadelig? Nope... Da heller lære hunden det positive i å ha på det være seg sele eller halsbånd, slik en av de klassiske klikkerfilmsnuttene viser - med hvordan lære lamaer å like grimen sin :rolleyes:

Må bare få si at det ikke er JEG som mener at bruk av sele ødelegger bevegelser :blink: Men jeg har hørt hvisking og tisking i miljøet om at det liksom skal være så skadelig.... men så er jo dette samme miljø som ikke vil HD røntge selv om nær slekt har sterk grad av HD :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...