Gå til innhold
Hundesonen.no

Føler meg lurt


trespiser

Recommended Posts

Hallo alle sammen

Siden dette er en sone hvor man kan skrive om alt mulig så vil jeg bare fortelle om hva som har skjedd med meg i det siste. Føler meg nemlig lurt av arbeidsgiveren min og NAV. Av personlige grunner ønsker jeg ikke å gå ut me dhvilken bedrift jeg jobber i.

2. Januar i år begynte jeg i ny jobb som lagermedarbeider, sidemann på lastebil og montering av det vi leverer så det er ganske variert. Det er gjennom NAV. Før det var jeg i en kommunal bedrift hvor jeg ikke kunne få utbetalt noe mer enn individstønad fra NAV så derfor måtte jeg finne en ny jobb. NAV hjalp meg med det.

På jobb intervjuet så lovte arbeidsgiver meg vanlig lønn fra bedriften etter 1 mnd prøvetid. Før det hadde gått 2 uker så ble jeg innkalt til møte med saksbehandler på NAV og arbeidsgiver. Arbeidsgiver fortalte at de ikke kunne betale meg før jeg hadde fått en viss opplæring pga ny midlertidig sjåfør på bilen osv. Ble enig om å ta et nytt møte før påsken men det ble det ikke noe av uten at jeg vet hvorfor. Men jeg skulle få opplæring før det møtet slik at de kunne begynne å betale meg.

Jeg tenkte at det var greit siden jeg hadde behov for å tjene mer penger og jeg likte jobben.

For noen dager siden fikk jeg en mail fra NAV om at dem hadde pratet med arbeidsgiver i bedriften jeg jobber i ikke hadde mulighet til å betale meg enda. Men vi måtte ta et møte om ca 1 mnd og vedtaket mitt på NAV ble forlenget med 2 mnd uten at jeg var med i samtalen.

Arbeidsgiveren min har faktiskt brutt 3 løfter.

Nå vurderer jeg sterkt å slutte fordi jeg har ikke har mer tillitt igjen til arbeidsgiver og NAV.

Eller er det noe annet jeg kan gjøre for å gjøre det surt for arbeidsgiveren min og bedriften?

Jeg har stått på som bare det og jobba ræva av meg hver dag uten 1 time fravær. kommer 30 minutter før på jobben pga busstid og arbeidstid ikke går opp. Og arbeidsgiver sier at jeg er flink og jeg vet at de vil beholde meg.

Kan jeg gå til arbeidstilsynet eller noen andre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres ikke bare trist ut. Det ER trist. Ødelegger så utrolig mye av det jeg ville gjøre fremover. Hadde jeg fått lønn etter 1 mnd som de lovte meg første gangen så var planen min å betale all gjelda mi og spare noen kroner så jeg kunne starte på skolen igjen til høsten. Men det ser ut som jeg må vente et år til med en planen.

Med individstønad fra NAV får jeg under 40 kroner timen på en 7 timers dag da det er dagslønn fra NAV. Det er ikke mye å leve av og det er ikke motiverende for meg å tjene mindre enn polske arbeidere.

Man får faktiskt mindre av å jobbe under NAV enn å motta penger fra familie kontoret (tidligere sosial kontoret).

Da man får mer utgifter av å jobbe. Spessielt hvis man har et tungt arbeid og i jobben min er det ofte tunge løft.

Jobber man så trenger man mer penger til mat og næring, reisekort til buss, tog osv. eller bil og bensin, noe som man ikke trenger så mye av hvis man er arbeidsledig og bare sitter hjemme.

Hygiene saker og klær er også viktig og enda mer viktig dersom man har en jobb.

Når vennene min spørr om jeg skal være med på noe som koster penger så må jeg ofte si nei pga dårlig inntekt. Så spørr dem: har ikke du fått deg jobb?

Er det rart man blir frustrert?

Eller er jeg bare en tulling som ikke har skjønt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Sånn jeg kjenner NAV, så høres det sånn akkurat ut som det pleier å være. Nå har jeg vært i systemet deres i noen år, så jeg har lært meg at alt de lover bør du få skriftelig, og ring og purr på alle vedtak i god tid før fristen. Det er masete å holde på sånn, men mindre stressende enn å plutselig oppdage at de har "glemt" å behandle søknaden din, eller at papirer blir borte mellom et kontor til et annet, eller at de somler bort papirer som du så leverer bare for at de skal påstå at de har fått to eksemplarer av det papiret de påsto at de ikke hadde fått i første omgang, men ikke et eneste et av et papir som de i samme slengen sa at var det eneste de hadde..

NAV er hat, rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du 100 % stilling uten å få betalt for det? Det hadde ikke jeg gjort. Man har jo regninger og slik man skal betale da.. Hadde jeg heller gått til vikar birå.

Jeg er ikke helt i samme sitasjon. Men tenkte jeg skulle inn i ny jobb etter nytt år. Jeg søkte på en jobb og fikk inkalling til intervju 1 og 2 osv. Dette har de bukt nå snart 4 mnd på og skal ikke starte før 29 april. Bare fordi jeg har ventet 4 mnd på de har jeg tapt minst 30 000 kr.. Fordi di er treige.. greit de har mye å gjøre.. men man skal ikke si at de ringer om 1 uke også tar det nesten 3..

Har ikke jobben din penger til å betale lønna di nå.. skjønner jeg ikke hvordan de skal få til det senere? virket ikke som en veldig seriøs arbeidsgiver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres for det første, helt urimelig ut!

Men, er spørsmålet egentlig det om du må fortsette på jobben for å ha rett på arbeidsledighetstrygd fra NAV?

Hvis det ikke er tilfellet, så ville jeg ha sagt opp denne jobben. Det er flott å ha en arbeidsgiver som setter pris på en, men arbeidsgiveren må også kunne betale en for det arbeidet en gjør.

Akkurat nå er det jo strengt tatt NAV som lønner deg og dermed er arbeidsgiveren din nærmeste...

EDIT: Nå vet jeg ikke helt hvordan dette er (kjenner ikke til dette selv), men er det kanskje en sjanse for at "arbeidsgiveren" din egentlig nå sørger for å holde NAV på banen, slik at de slipper unna med tilnærmet gratis arbeidskraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. jeg jobber 100% + mye overtid. av og til må jeg jobbe på lørdager. eneste jeg kan få for de timene jeg jobber overtid er avspasering.

Jeg vet ikke hva det er men det stod skriftlig på mailen jeg fikk fra NAV om at "bedriften har ikke mulighet til å betale deg enda"

Tini: Rart dem ikke ansetter deg med en gang hvis dem har så mye å gjøre. Dem er sikkert utrolig late eller noe. Kondolerer med tapet ditt.

Jeg lurer egentlig på hvorfor NAV eksisterer når dem ikke klarer å få folk ut i skikkelig arbeid. De formidler bare jobber for at vanlige bedrifter skal få mer arbeidskraft så billig som mulig. Samtidig blir alle som "tror" dem får hjelp av NAV til arbeidslaver uten at de vet det. Vi blir nok lurt :)

Vil si en ting til og det er at jeg har prata med andre i bedriften som er under opplæring som har fått vanlig lønn fra første dag så da blir det også forskjells behandling :icon_redface:

Bedriften er meget stor og bør derfor være mer seriøs. Jeg har mulighet til å sabotere en del men vet ikke om det er så lurt. huff nei.. begynner å tenke som en drittunge når jeg blir sint og skuffet.

PASS DERE FOR NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke gjør noe så lite gjennomtenkt da. Den eneste som får det igjen er jo du. Prøv heller å jobbe innbitt på den utplasseringsplassen ei tid fremover. Og når du har arbeid der i stund til og arbeidsplassen din er fornøyd med deg kan du begynne å lete etter en jobb selv. For da har du sikra dæ en god referanse som du kan bruke til en ny arbeidsplass. Bit tennene sammen og tenk på at om et år eller noe har du en bra betalt jobb... :icon_redface:

Det hetes jo at den som ler sist ler best.

Jeg veit jo ikke hvorfor du har den ordningen med nav, men jeg er ganske så sikker på at å jobbe der du jobber no kommer til å bli en suveren referanse. Og en ting veit jeg og det er at arbeidsgivere liker arbeidstakere som er ute i arbeid. Og det er visst lettere å få seg en bedre jobb dersom man er i arbeid fra før av.

Ønsker deg lykke til.

PS: Du får fortsette og mase på nav. Har du kontakt med arbeid og kompetanse folka i nav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonitapia: Hvis du hadde lest litt mer enn det siste som har blitt skrevet så kanskje du hadde skjønt litt mer i den saken her. Jeg har vært i jobb før denne jobben så jeg har alerede en god referanse. Jeg fikk ja til en butikk jobb før jeg fikk referansen men jeg sa nei for etter å ha tenkt meg om så tror jeg ikke at jeg passer til å jobbe i butikk. Jeg fikk ja på den jobben jeg har en referanse fra. og jeg fikk ja der jeg jobber nå. Jeg har aldri fått nei på en jobb som jeg har blitt innkaldt til intervju.

Jeg har jobbet så hardt jeg kan i 4 mnd for under 40 kr timen og jeg har blitt lovet å få opplæring og lønn etter det 3 ganger nå. De må da kunne holde det dem lover i hvertfall når det er den største og beste bedriften i norge av sitt slag som angår alle. Er ikke for moroskyld at jeg jobber. Men jeg har på ingen måte tenkt til å slutte i min nåværende jobb før jeg har fått en ny. Og det er noe jeg jobber aktivt med.

Jeg vet godt at arbeidsgiver er meget fornøyd og vil gjerne beholde meg etter å ha overhørt samtaler og jeg har fått skryt og ros. Jeg har aldri likt å få skryt og ros på jobben for det gjør meg svakere i grunn. Da har jeg lettere for å tenke at jeg kan ta det mer med ro og slappe av. Får man mye kjeft så er det bedre for da vil man vise hva man virkelig kan.

Arbeids og kompetanse folk i NAV? har dem det? det visste jeg ikke. Burde ikke alle i NAV være arbeids og kompetanse folk? Jeg trodde nav bare var en haug av saksbehandlere. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg er i opplegget med NAV. Jeg har blitt hjernevaska på en eller annen måte.

Uansett så er ikke NAV til hjelp for noe. Det vet jeg nå. Og det er det fler som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...