Gå til innhold
Hundesonen.no

Bading


HippiPippi

Recommended Posts

Jeg bader mine hunder MED shampoo 1 gang i uken jeg.... :rolleyes: Nå har jeg nakenhunder som fryser uansett fettlag eller ikke, men så lenge jeg vil ha de i senga, så skal de være rene......

Gutten min med hår blir badet ca hver 10 dag, av den enkle grunn at jeg syntes en ren pels er lettere å stelle, den floker mindre, og ser mer glansfull ut..

Mine hunder klør ikke, de har ikke eksem, de har flott hud og sist men ikke minst de er rene nok til å ligge i sengen min hver natt!

Det jeg har problemer med å forstå er at de som bader hundene sine kun 1-2 ganger i året ikke syntes det lukter skikkelig bikkje av hunden sin... Verste lukta som er, og jeg syntes det lukter bikkje av MANGE hunder...

Kanskje jeg er litt for fisefin til å ha hund jeg... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Altså ser jeg at Bosse får problemer så slutter jeg selvsagt med det.

Jeg ventet og 3mnd før jeg bynnte å bade han, men da luktet han møkkete og så møkkete ut, oppdretteren min har hat Mops i mange år, og hun anbefalte shampooen til meg.

Som sagt den er laget for hunder med ømfintlig hud.

Jeg har ikke merket noen ting, bortsett fra at pelsen blir finere og huden virker som den får mye fuktighet.

Jeg skjønner skeptisen til dette og, men ville aldri gjort det om jeg ikke trodde det var det beste for han

Enig med deg i dette :) Alltid greit med en ren hund. Jeg vil ikke at min hund skal klø ol, og vis jeg ser tegn til dette,roer jeg det selvsagt ned. Men tror ingen har vondt av et bad med shampo innimellom :D Det er jo nesten slik som oss :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har problemer med å forstå er at de som bader hundene sine kun 1-2 ganger i året ikke syntes det lukter skikkelig bikkje av hunden sin... Verste lukta som er, og jeg syntes det lukter bikkje av MANGE hunder...

Kanskje jeg er litt for fisefin til å ha hund jeg... :)

- Tja.. om du er for fisefin til å ha HUND sier jo litt om rasevalget du har valgt, er vel ikke akkuratt MYE hund i den rasen ?

( nå blir jeg vel kappet av hodet her :icon_redface: )

Mine hunder lukter ikke vondt, hvis det er det en hund lukter.. dusjet de igjen i dag etter turen i skogen, møkka rant i strie strømmer ned i dusj sluket, men trengte ikke noe annet enn lunkent vann for å få de hvite og rene igjen.

Nå er jo Boxeren er korthåret rase, om langhårete hunder lukter mere hund får de som holder denne rasen uttale seg om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er jeg og veldig usikker på. hva med oss som stiller hundene våre? skal vel helst være nybadet til hver utstilling?

Med de nye, ordentlige sjampoene mener jeg det går helt fint å bade ca hver annen mnd. er jo ikke snakk om at vi har utehunder som står ute hele året heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye hund i Chinese Crested? *fnis* Neivel... Blir litt hva du legger i begrepet hund da :rolleyes: Men de går fint flere timer i skogen! Passer utmerket med familier/barn++ Men dette er en helt annen diskusjon....

Greit at hundene blir rene av å skylle de i vann, MEN.. Det lukter fortsatt ikke rent.... :ahappy: Eller? Og av hanner liksom... Har en hanne jeg, og om han ikke blir badet ca hver 10. dag MED shampoo, lukter det skikkelig hannhundpiss av han! Dette blir jo mest relevant til langhårshunder da, menne...... Det hjelper ikke å bade han i lunka vann! Da syntes jeg det lukter ennå verre... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at hundene blir rene av å skylle de i vann, MEN.. Det lukter fortsatt ikke rent.... :ahappy: Eller? Og av hanner liksom... Har en hanne jeg, og om han ikke blir badet ca hver 10. dag MED shampoo, lukter det skikkelig hannhundpiss av han! Dette blir jo mest relevant til langhårshunder da, menne...... Det hjelper ikke å bade han i lunka vann! Da syntes jeg det lukter ennå verre... :rolleyes:

Jeg mener fremdeles at en FRISK hund med en god pels ikke lukter VONDT bare fordi den ikke blir badet med shampo ukentlig,

har aldri hørt eller luktet selv at min Klein lukter piss.

Hadde vært gøy å latt noen med slike hårsåre neser luktet på mine hunder, for jeg kan ærlig talt ikke lukte noe vondt med de og de bader kun med shampo ett par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en langhåret blandingshund som jeg må bade ofte

pga han elsker gjørmebading :D Jeg bader han sjelden med

shampoo/balsam, så jeg pleier ofte å bare skylle han med varmt

vann. Jeg bader han med shampoo sikkert 1 gang annenhver måned

og han lukter ikke hund, han er også "ren" nok til å ligge i sengen min :D

OT: Selvfølgelig er en chinese crested MYE hund :ahappy:

Det er riktignok en liten hund av størrelse, men dem

er mye hund med masse personlighet :D

En hund som kan brukes som familiehund, turhund (mange timers

turer), agility, utstilling og ikke minst blodspor, er ikke det

mye hund?? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utstillingssesongen bader jeg gutta med shampoo foran hver utstilling.

Blir ca 1-2 gang i mnd.

Ellers om de plumper uti ting som lukter ille i fjæra eller skogen.

Tar de seg en tur i havet dusjer vi med rent vann etterpå.

Har to raser som ikke lukter spesielt mye hund, så jeg trenger ikke bade de av den grunn.

Nå har de faktisk ikke badet siden vi var på Stora Stockholm i midten av desember...

Årets første bad blir om ca 10 dager, før årets første utstilling.

Og det blir med shampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fremdeles at en FRISK hund med en god pels ikke lukter VONDT bare fordi den ikke blir badet med shampo ukentlig,

har aldri hørt eller luktet selv at min Klein lukter piss.

Hadde vært gøy å latt noen med slike hårsåre neser luktet på mine hunder, for jeg kan ærlig talt ikke lukte noe vondt med de og de bader kun med shampo ett par ganger i året.

Er helt enig med deg. :rolleyes: Det lukter ikke vondt av en frisk hund. Vi bader også burre kun 1-2 ganger i året med shampoo,(skyller av han i dursjen etter behov) Jeg har to venninder med allergi mot hund, men de sier at de aldri reagerer etter de har vært hos oss. Det sier jo sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn - hadde ikke hunden min blitt badet ordentlig MINST en gang i måneden, kunne jeg likegodt sagt hadet og farvel til alt av hud og hår på dyret. Hun hadde fått så mye floker at hun ikke kunne ha lagt seg ned engang. Hu hadde klødd seg ihjel.

Jeg har nettopp kommet meg igjennom beinbrudd, og har ikke badet Chessea på 2 mnd. Det merkes. Dette vil ta mange timer, så jeg vil aldri la det gå så lang tid igjen før jeg bader henne.

Det er da klart at det er stor forskjell på raser f.eks. Det blir for meg i overkant mye generalisering å si at friske hunder ikke skal behøve å bli badet liksom. Hva med bikkjer som ruller seg i hestemøkk, gjørme, tisser på egne bein osv osv. Skal de som ikke orker hunden "all natural" like godt droppe hund, da?

Det skader ikke hunden å bade med sjampo så lenge det skylles godt ut og tørkes ordentlig..

Forøvrig så lurer jeg på hvorfor dere som sier dere bader hundene med sjampo et par ganger i året gjør det i det hele tatt. Det kan da umulig hjelpe på noe i lang tid å bade hunden så sjeldent? Dere som svarer har jo veldig korthårede hunder, som jeg ikke har erfaring med. Kom gjerne med svar på dette.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier faktisk ingenting om renslighet på din hund om vennine dine reagerer på dine hunder eller ikke.... Folk reagerer på forskjellige ting på hunden! Noen pelsen, noen flasset som ligger i pelsen... Noen tåler noen raser, som andre ikke tåler i det hele tatt! :)

Min rase går for å være allergivennlig, MEN... Noen reagerer jo på den også.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier faktisk ingenting om renslighet på din hund om vennine dine reagerer på dine hunder eller ikke.... Folk reagerer på forskjellige ting på hunden! Noen pelsen, noen flasset som ligger i pelsen... Noen tåler noen raser, som andre ikke tåler i det hele tatt! :)

Min rase går for å være allergivennlig, MEN... Noen reagerer jo på den også.... ;)

Vet du hva, nå begynte jeg nesten å le.Det er det dummeste jeg noen gang har hørt, selvfølge reagerer en allergiker mer på en møkkete hund med fet pels, fordi da ligger det blant annet som du nevner mer flass i pelsen.

Hun reagerte på sin sønns rottweiler men ikke min, de har vel samme pelstype,eller?

Så det du i grunn sier er at vi ikke er renslige.

Tror ikke dere har lyst til å skjønne hva jeg mener. Hvis min hund er møkkete og lukter piss(noe det faktisk ikke gjør) så bader jeg han selvfølgelig, om han hadde rullet seg i hestemøkk, som det er nevnt her, så bader jeg han selvfølgelig.HALLO, hva tror dere, at jeg har en hund det lukter dritt av?

Men han gjør ikke det, så da trenger jeg ikke å bade han mer en et par ganger i året med shampo.Og jeg gjentar ,om han skulle bli møkkete, så vasker jeg han.Jeg liker heller ikke lukten av møkkete hund.

Til opplysning det lukter ikke hestemøkk, piss og møkkete hund hjemme hos oss.

Spørsmåler her var jo ikke om hvor renslige vi var eller ikke, det var vel om hvor ofte en hund bør bades.Og noen raser har mer pels stell enn andre.Så da må de kanskje bades oftere enn de kortraggete.Det har da ingen ting med med renslighet å gjøre.Vi bader jo hvis hunden er møkkete.

Når vi stilte aktivt med Rottweileren vår fikk vi faktisk trekk, hvis hun var nybadet, fordi da ble pelsen for "fluffig".Det vi skulle gjøre av pels stell før vi skulle inn i ringen var å "dra" over med pusseskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raringene...

Jeg er en sånn skitten hundeeier med en sånn skitten hund, jeg, og jeg synes faktisk det lukter MYE bedre av en hund som lukter hund enn av en som lukter såpe.

Jeg vasker hunden min...hvis det trengs...har ikke vært nødvendig ennå, skyller ham selvfølgelig godt etter tur i grisevær eller saltvannsbad. Vet godt at han ikke er "gullende ren" men han skal nå heller ikke oppi verken møbler eller senger her i huset, og senga hans har tepper som jeg vasker en gang i uka...det funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Selvfølgelig er en chinese crested MYE hund :)

Det er riktignok en liten hund av størrelse, men dem

er mye hund med masse personlighet :)

En hund som kan brukes som familiehund, turhund (mange timers

turer), agility, utstilling og ikke minst blodspor, er ikke det

mye hund?? :rolleyes:

De må sikkert sikle og ta opp stor plass for å regnes som mye hund :P

CC er en utrolig herlig rase, og en super "allrouder" hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bader ca en gang i måneden eller annenhver måned. Den yngste bades noe oftere, med tanke på utstilling. Jeg har langhårede hunder med en del hvitt, og de blir gjerne veldig møkkete i dårlig vær. Da holder det ikke med bare vann, da blir de rett og slett "gule" i det hvite. I tillegg synes jeg pelsen blir litt "seig" om det går lang tid mellom hver bading, og det er ikke så veldig koselig å klappe på :)

Jeg har jo også en klipperase (må klippes ca annenhver/hver tredje måned), og da er de nødt til å shamponeres for at det ikke skal slite på saksene.

Jeg tror dette med bading er veldig raseavhengig, men jeg ville tro at langhårede hunder trenger å bades oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har problemer med å forstå er at de som bader hundene sine kun 1-2 ganger i året ikke syntes det lukter skikkelig bikkje av hunden sin... Verste lukta som er, og jeg syntes det lukter bikkje av MANGE hunder...

Kanskje jeg er litt for fisefin til å ha hund jeg... :)

Jeg er veldig enig i at mange hunder lukter bikkje.. Huff.. Syns det er ekkelt der man går inn hos folk, og allerede i gangen merker man at personen har hund, bare pga lukten :) Spesielt syns jeg retrievere har generelt sterk kroppslukt (golden, labbis og flat) og de tre gordon setterne jeg har møtt har luktet noe enormt. Husker på NKK bergen i fjor, når man gikk forbi retriever ringen, så begynnte det med en gang å lukte mye mer hund enn det luktet andre steder i lokale ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååååå enig med deg, Helle! Når jeg kommer inn til folk og du kjenner bikkjestanken i gangen, har jeg bare lyst til å snu og gå ut igjen.... ;) Også enig i at bikkjelukta kan ha med rasen å gjøre.. Uten tvil!

Og Burre... Kan vi ikke le sammen da? Du av meg, og jeg av deg.... :) En allergiker trenger faktisk ikke reagere mere på en møkkete hund, enn på en ren en.... :) Du tror hva du vil.... Jeg tror hva jeg vil... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååååå enig med deg, Helle! Når jeg kommer inn til folk og du kjenner bikkjestanken i gangen, har jeg bare lyst til å snu og gå ut igjen.... ;) Også enig i at bikkjelukta kan ha med rasen å gjøre.. Uten tvil!

Og Burre... Kan vi ikke le sammen da? Du av meg, og jeg av deg.... :P En allergiker trenger faktisk ikke reagere mere på en møkkete hund, enn på en ren en.... :P Du tror hva du vil.... Jeg tror hva jeg vil... :)

Jo, det kan vi :P Er ikke det som er så bra med denne sonen, vi kan mene det vi vil :P

Og min hund, eller din hund, er ikke møkkete, for det mener vi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må sikkert sikle og ta opp stor plass for å regnes som mye hund :)

- Nei, de trenger verken å sikle eller ta opp plass, men en hund i mine øyne er noe som ikke trengs å bades ukentlig, da tipper det over til å bli en dukke/kosebamse/sutteklut eller annet dilldall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nei, de trenger verken å sikle eller ta opp plass, men en hund i mine øyne er noe som ikke trengs å bades ukentlig, da tipper det over til å bli en dukke/kosebamse/sutteklut eller annet dilldall.

regner med at pelshunder som må børstes daglig eller ukentlig og trimmes eller klippes ukentlig, også da tipper over til å bli en dukke/kosebamse/sutteklut eller annet dilldall? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at pelshunder som må børstes daglig eller ukentlig og trimmes eller klippes ukentlig, også da tipper over til å bli en dukke/kosebamse/sutteklut eller annet dilldall? Eller?

Nå hadde jeg nesten lyst til å si at NEI, en hund skal da jammen meg ha PELS.. men dropper den kommentaren da det er en med 4 suttekluter uten pels her som kanskje kan bli litt snurt på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...