Gå til innhold
Hundesonen.no

"Gå å legg seg"

Turnip

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ser nå at komandoen "gå å legg seg" kan være en nytting ting for Mike å lære nå.

Tanken er at han skal gå å legge seg i senga si og slappe av når jeg ikke vil ha han oppå meg inne (med tanke på når vi har besøk osv.)

Hvordan kan jeg lære inn dette? Vil han ta dette som noe negativt,straff etc?? Blir jo negativt for han å gå fra "flokken" og legge seg på plassen sin (selv om sengen hans står 3 meter fra der vi oppholder oss)

Noen tanker rundt dette??

Skrevet

Det er ikke dårlig gjort, så lenge han kan se dere og følge med på hva dere driver med.

Og veldig veldig nyttig. Kaos må legge seg når jeg lager mat, elles soser han i bena mine og det orker jeg ikke, og på jobb er det noen ganger viktig at han ligger der han skal, og ikke kommer borti noe.

Også greit at hunden ligger på plassen sin, litt unna, når dere spiser (hvis ikke han kan ligge PENT og ROLIG under bordet e.l.), når det ringer på og dere skal åpne, og når dere vasker gulv, f.eks.

Go, det er ikke det vanskeligste å lære bort.

Jeg er ikke klikker, og begynte rett å slett med å gi ham belønning når han la seg ned på teppet sitt. Etterhvert la jeg på en "bli - LIGGE" og fortsatte å gi små godbiter. Løste opp ganske raskt i starten slik at han ikke vente seg til å reise seg opp og surre fordi jeg plutselig ikke var der mer. Så lærte han gradvis å ligge lenger, og jeg bruker ikke "bli" kommandoen (vi har ikke den helt inne heller, og vil ikke vanne den ut i en sånn husbruks-situasjon), men LIGGE, med mindre det er helt krise og han ikke MÅ bevege seg (En gang vi hadde knust glass over hele gulvet f.eks.). Nå blir han liggende stort sett, men kan finne på å komme tassende, og det er helt ok, da ber jeg ham nesten alltid legge seg igjen slik at JEG kan hetne ham når JEG vil.

Lykke til :rolleyes:

Skrevet

det jeg gjorde var å gå en tur først så hun ble sliten. Så har jeg en kurv i stua hvor hun kan få med seg nesten all aktivitet. buret står også åpent så om hun vil gå dit så kan hun gjeren gjør det. men nå har hun jo skjønt hva kommando "legge seg" betyr da.

Startet me å legge henne i kurven og la til "legge seg". Om hun reiste seg opp eller gikk ut la jeg henne ned igjen på akkurat samme plassen med ny komando legge seg. var sikkert oppe "50" ganger av godstolen for å ta henne med tilbake å legge henne ned på akkurat samme plass. Å til slutt lå hun der. Veldig greit nå når besøk kommer, eller jeg syns hun trenger å slappe av litt uten å sitte helt oppi meg med å si legge seg. Også når jeg f.eks skal spise, vaske hus o.l.

veldig greit å ha legge seg som ett eget kommando ord og.. Legger merke til at noen bruker dekk på det å "legge seg,slappe av" og som trener da lydighet ved siden av hvor og dekk blir brukt...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...