Gå til innhold
Hundesonen.no

Funksjonsanalyse på liten hund


Knøttene

Recommended Posts

Jeg har meldt Havanaisen min på en funksjonsanalyse i september ( :) ).

Gleder meg veldig mye, og håper han takler det så bra som jeg tror han vil.

Noen som har prøvd på dette med liten hund?

Tas det hensyn til at han er liten, tenker da f.eks på når han skal ta kontakt?

Til vanlig foretrekker han jo at folk setter seg på huk, av den enkle grunn at han er liten og ikke er overstadig begeistret over at fremmede bøyer seg over han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige hørte jeg om dvergpinschere som har tittelen Korad :)

Gøy at du vil gjøre en FA, husk bare at den er laget mest med tanke på brukshundraser, og at din rases "riktige" reaksjoner kan være litt annerledes på noen punkter.

Min erfaring med min 12-kilos her var at verken testleder eller figuranter tok særlig hensyn til størrelse - men nå er ikke han særlig usikker på hilsere heller! Kanskje det syntes, kanskje det var en vurdering de gjorde der og da, men uansett er det nok ikke så mye Rugaas ute og går.... selv om det er mye god hundeforståelse for det.

Uten å si at du skal "trene", så er det jo uansett en fordel at mindre hunder "herdes" litt på alt det rare folk gjør - så lenge du styrer det, inklusive å bli hilst på "ovenfra". Folk KLARER jo aldri la være å klaske rundt oppå hodet etc, så her i gården bedrev vi vel nærmest litt herding på denslags - det ble en slags "øvelse" som dyret ble belønnet for :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, FA har jeg tenkt at Sølve også skal ta med tid og stunder (om FA er det jeg tror det er.. :) ).

Vi henger oss på tråden vi, om det er greit, så vi kan lære litt om dette vi også. :D

Mulig jeg er helt på jordet, men det er FA som er beregnet på unge hunder, mens MH er noe litt annet beregnet på hunder som er voksne..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, FA har jeg tenkt at Sølve også skal ta med tid og stunder (om FA er det jeg tror det er.. :) ).

Vi henger oss på tråden vi, om det er greit, så vi kan lære litt om dette vi også. :D

Mulig jeg er helt på jordet, men det er FA som er beregnet på unge hunder, mens MH er noe litt annet beregnet på hunder som er voksne..?

Antageligvis motsatt. For ikke å glemme Karakter-test!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet, men det er FA som er beregnet på unge hunder, mens MH er noe litt annet beregnet på hunder som er voksne..?

FA kan du ta mens hunden er mellom 2 og 4 år gammel. MH er det vel 1 års grense på tror jeg, husker ikke om det var noen grense oppad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt ærlig talt ikke full oversikt over de forskjellige testene selv.. :)

Men det er vel sånn at FA må tas når hunden er mellom 2 og 4 år. Karaktertest (som er en slags mini-utgave av FA) kan tas allerede fra hunden er ca ett år, mens MH (Mentaltest) er det ingen spesiell aldersgrense på. Tror jeg.. :D

Kan ikke svare på spørsmålene dine, men det blir spennende å se hva resultatet blir! Er rimelig sikker på at dette blir norgeshistoriens første funksjonsanalyse på havanais :P

Jepp! Det tror jeg også.

Men jeg vet at det er flere Havanaiser som er mentaltestet i Sverige, og med godt resultat.

I Sverige hørte jeg om dvergpinschere som har tittelen Korad :)

Gøy at du vil gjøre en FA, husk bare at den er laget mest med tanke på brukshundraser, og at din rases "riktige" reaksjoner kan være litt annerledes på noen punkter.

Min erfaring med min 12-kilos her var at verken testleder eller figuranter tok særlig hensyn til størrelse - men nå er ikke han særlig usikker på hilsere heller! Kanskje det syntes, kanskje det var en vurdering de gjorde der og da, men uansett er det nok ikke så mye Rugaas ute og går.... selv om det er mye god hundeforståelse for det.

Uten å si at du skal "trene", så er det jo uansett en fordel at mindre hunder "herdes" litt på alt det rare folk gjør - så lenge du styrer det, inklusive å bli hilst på "ovenfra". Folk KLARER jo aldri la være å klaske rundt oppå hodet etc, så her i gården bedrev vi vel nærmest litt herding på denslags - det ble en slags "øvelse" som dyret ble belønnet for :rolleyes:

Grunnen til at det blir FA fremfor f.eks en mentaltest er kun fordi det holdes så beleilig her i Kristiansand nå til høsten.

Jeg er klar over at det er ment mest for brukshunder, men tror det blir gøy allikevel.

Jeg forventer selvfølgelig ikke at Rocky scorer superbra på f.eks jaktlyst, byttegriping og forsvarslyst, men det er jo mange av de andre momentene som er interessante.

Generelt er Rocky med på det meste, og er allerede "trent" på mye av det rare folk gjør.

Men det er kanskje ikke dumt å ta et ekstra par turer til byen fremover.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe*

Grunnen til at det blir FA fremfor f.eks en mentaltest er kun fordi det holdes så beleilig her i Kristiansand nå til høsten.

Jeg er klar over at det er ment mest for brukshunder, men tror det blir gøy allikevel.

*klippe*

FA=Funksjonsanalyse, er en mentaltest, MH=Mentalbeskrivelse hund, er ingen test.

Til opplysning ang alder på beskrivelse/tester:

FA: hunden må være fylt 22 mnd. senest på prøvedagen, og maksimum 48 mnd., for å delta. Hund som har fått "ikke bestått" to - 2 - ganger, kan aldri mer starte på FA.

MH: hundens skal være fylt 10 mnd senest på prøvedag. Hund som får "ikke gjennomført" tre - 3 - ganger, kan aldri mer starte på MH.

K-test: hunden skal være fylt 10 mnd. senest på prøvedag. Hund som har fått "ikke bestått" tre - 3 - ganger, kan aldri mer starte på karaktertest

(Tror alderen jeg har skrevet skal være korrekte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Og jeg som trodde vi en gang for alle hadde blitt enige om at MH ikke kunne bestås eller ei!? :) Hva er det man stryker på? Når noen bryter/må bryte?

Jeg kopierte noe som sto på ett pdf-ark jeg hadde ;) Det stemmer det du sier, MH kan man ikke bestå, men gjennomføre. Beklager at jeg ikke så feilen med en gang, retter den opp nå (flere feil følger helt sikkert :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Og jeg som trodde vi en gang for alle hadde blitt enige om at MH ikke kunne bestås eller ei!? :) Hva er det man stryker på? Når noen bryter/må bryte?

Du "stryker" (ikke gjennomført) om hunden viser aggresivitet eller manglene avreagering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "stryker" (ikke gjennomført) om hunden viser aggresivitet eller manglene avreagering.

Nåja.. jeg synes nå det de så pent kaller "kontroll" egentlig er tegn på aggressivitet, jeg.. Både knurring og bjeffing er tegn på aggresjon hos meg, nokså tydelige sådanne også, og selv om min hund gjorde nettopp det til noen ting, så "strøk" hun ikke, men fikk altså gjennomført.

Eller er det aggresjon i feile situasjoner du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Nåja.. jeg synes nå det de så pent kaller "kontroll" egentlig er tegn på aggressivitet, jeg.. Både knurring og bjeffing er tegn på aggresjon hos meg, nokså tydelige sådanne også, og selv om min hund gjorde nettopp det til noen ting, så "strøk" hun ikke, men fikk altså gjennomført.

Eller er det aggresjon i feile situasjoner du mener?

Ja, feks ved håndtering. Om dem knurrer på spøkelse så blir ikke det "stryk" grunnlag. Men om den knurrer og itillegg ikke utreder og avreager og fortsetter å sirkulere (bare ett eksempel) så kan det være tegn på noe som ikke er så veldig bra og dommeren avbryter.

Men om hunden viser direkte aggresjon mor folk så står det faktisk i testen. PÅ lik linje som det står "gjennomført/eier avbryter/dommer avbryter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, feks ved håndtering. Om dem knurrer på spøkelse så blir ikke det "stryk" grunnlag. Men om den knurrer og itillegg ikke utreder og avreager og fortsetter å sirkulere (bare ett eksempel) så kan det være tegn på noe som ikke er så veldig bra og dommeren avbryter.

Men om hunden viser direkte aggresjon mor folk så står det faktisk i testen. PÅ lik linje som det står "gjennomført/eier avbryter/dommer avbryter"

Jepp, skjønner! Og da er vi enige også! :) Var en liten stakket stund redd for at du mente ALL form for aggresjon var stryk-grunnlag.. :) Litt av poenget med slike tester/beskrivelser er jo nettopp å trigge en reaksjon hos hunden, eller å se hvor lett den har for å reagere på forskjellige såkalte stimuli, og så vidt jeg har skjønt/sett, så går det ikke såå mye på å få hunden til å logre og vise glede, men heller det å skremme den litt, eller gjøre den litt sint/truende osv. Og da ville det jo vært veldig rart om en aggressiv reaksjon på noe som skulle fremkalle litt vakt/trussel hos hunden, ble stryk-grunnlag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Nåja.. jeg synes nå det de så pent kaller "kontroll" egentlig er tegn på aggressivitet, jeg.. Både knurring og bjeffing er tegn på aggresjon hos meg, nokså tydelige sådanne også, og selv om min hund gjorde nettopp det til noen ting, så "strøk" hun ikke, men fikk altså gjennomført.

Eller er det aggresjon i feile situasjoner du mener?

Aggresjon blir som den hunden (på samme mh som din) som hoppet opp og bet i/glefset etter kjeledressen. Eller som den hunden (jeg var en av figurantene) som på momentet spøkelser fikk så store og kraftige utfall mot spøkelsene at eieren hadde til dels store problemer å holde den igjen (hunden sto normalt og bjeffet mot spøkelsene helt til vi snudde oss rundt, da kom halen mellom beina, knurret (og flekket tenner gjennom bartene) og gjorde utfall mot spøkelsene).

Så du selv hvordan holdningen til din hund var i de situasjonene? Haleføring? Det at en hund knurrer/murrer uten at resten av kroppen/holdningen sier at hunden er sint/aggresiv, er en kontroll i testsammenheng; hunden kontrollerer mot momentet (f.eks. mot avstandsleken i begynnelsen før hetten bikkes bakover og figuranten viser hodet sitt).

Tusen takk for oppklaring. :)

Jeg var jo på helt feil jorde, men nå skjønner jeg heldigvis litt mer. :)

Noen som vet hva de ulike testene koster og hva er egentlig forskjellen på de..?

Inne her kan du laste ned reglene for de forskjellige testene og MH. Og om du søker litt rundt både på sonen og google, finner du masse info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aggresjon blir som den hunden (på samme mh som din) som hoppet opp og bet i/glefset etter kjeledressen. Eller som den hunden (jeg var en av figurantene) som på momentet spøkelser fikk så store og kraftige utfall mot spøkelsene at eieren hadde til dels store problemer å holde den igjen (hunden sto normalt og bjeffet mot spøkelsene helt til vi snudde oss rundt, da kom halen mellom beina, knurret (og flekket tenner gjennom bartene) og gjorde utfall mot spøkelsene).

Så du selv hvordan holdningen til din hund var i de situasjonene? Haleføring? Det at en hund knurrer/murrer uten at resten av kroppen/holdningen sier at hunden er sint/aggresiv, er en kontroll i testsammenheng; hunden kontrollerer mot momentet (f.eks. mot avstandsleken i begynnelsen før hetten bikkes bakover og figuranten viser hodet sitt).

Husker den første hunden du nevner ja. :)

Haleføring har jo litt å si, det har du jo rett i, og andre ting også for den saks skyld. Selv ville jeg kanskje sagt at hunden min truet spøkelsene med aggressive signaler fordi den var redd.. Og at den overvant redselen (og dermed ikke trengte å true så mye mer), når spøkelsene var avkledd og den fikk snuse og oppdage av det var mennesker (avreagering). Er det helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får "trene" litt på bøye-seg-over-hilsing med fremmede mennesker. Isak har aldri brydd seg om folk bøyer seg over han. Theo var ikke like begeistret for det, men han hadde jo ikke vokst opp i bymiljø som Isak.

Jeg er klar over at det er ment mest for brukshunder, men tror det blir gøy allikevel.

Jeg forventer selvfølgelig ikke at Rocky scorer superbra på f.eks jaktlyst, byttegriping og forsvarslyst, men det er jo mange av de andre momentene som er interessante.

Det var omtrent det jeg tenker når jeg leser gjennom momentene i FA også. Jeg tror en typisk havanais vil vise mye lekelyst. Jeg tror også at den vil vise en viss grad av jaktlyst, men at det kanskje er mest lek det også. Byttegriping tror jeg kan variere en god del fra havanais til havanais. Forsvarslysten er vel heller laber, og det skal den jo også være på en havanais. Ellers er det vel typisk havanais å være litt skvetten, men at de raskt tar seg inn igjen og at nysgjerrigheten tar overhånd. Om jeg f.eks har mistet ting i gulvet med et brak, har de ikke løpt og gjemt seg, men kommet løpende for se hva som skjedde. Skudd derimot er et annet kapittel...

Instinktene til en havanais ligger vel mer på andre ting enn jakt eller forsvar. Avlen har jo i flere hundre år lagt vekt på at de først og fremst skal være sosiale og morsomme hunder. Men det ligger jo fremdeles andre instinkter i bunnen. Jeg ser at instinktene i mine havanaiser særlig har våknet når det gjelder å hente/finne ting i vann. Isak har også en viss porsjon med gjeterinstinkt. Men de er jo etterkommere etter de gamle vannhundrasene som ble brukt til både gjeting og vannapportering, så det er kanskje ikke så rart. Men det er jo ikke slike ting det handler om i en funksjonsanalyse.

Men jeg vet at det er flere Havanaiser som er mentaltestet i Sverige, og med godt resultat.

Det hadde vært morsomt å vite mer spesifikt om hvordan de reagerte på de ulike momentene. Vet du noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Husker den første hunden du nevner ja. :)

Haleføring har jo litt å si, det har du jo rett i, og andre ting også for den saks skyld. Selv ville jeg kanskje sagt at hunden min truet spøkelsene med aggressive signaler fordi den var redd.. Og at den overvant redselen (og dermed ikke trengte å true så mye mer), når spøkelsene var avkledd og den fikk snuse og oppdage av det var mennesker (avreagering). Er det helt på jordet?

Nå er det litt vanskelig for meg å svare i og med at jeg var en av figurantene (vi ser ikke på hundene men på testlederne og de signalene de gir til oss). Men ut fra det jeg hørte av Tulla varslet hun fordi hun var usikker på hva vi var, samtidlig som hun ville passe på.

"Og at den overvant redselen (og dermed ikke trengte å true så mye mer), når spøkelsene var avkledd og den fikk snuse og oppdage av det var mennesker (avreagering)." Og det var en avreaksjon fra henne som sto til den reaksjonen hun hadde (trengte litt hjelp). Og som jeg har sakt til deg, hun gjorde en bra test (det er utrolig få ESS som deltar i Norge).

*klippe*

Ellers er det vel typisk havanais å være litt skvetten, men at de raskt tar seg inn igjen og at nysgjerrigheten tar overhånd. Om jeg f.eks har mistet ting i gulvet med et brak, har de ikke løpt og gjemt seg, men kommet løpende for se hva som skjedde. Skudd derimot er et annet kapittel...

*klippe*

Det du beskriver som "skvetten" og den avreaksjonen etterpå er jo helt topp i testsammenheng! Det er slik dommerne/beskriverne ønsker at hunder skal reagere. "Stoppe opp (ett smell?) - må bort å sjekke hva det var". Jeg er spent på hvordan det går på FA'n for dere, rapport er herved ønsket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var omtrent det jeg tenker når jeg leser gjennom momentene i FA også. Jeg tror en typisk havanais vil vise mye lekelyst. Jeg tror også at den vil vise en viss grad av jaktlyst, men at det kanskje er mest lek det også. Byttegriping tror jeg kan variere en god del fra havanais til havanais.

Great minds think alike! :)

Jeg har gjort meg opp omtrent nøyaktig den samme meningen.

Lekelyst har han i fleng. Uansett situasjon!

Og når Rocky viser "jaktlyst" får jeg ofte inntrykk av at det gjelder lek det også. Katten skal ikke fanges liksom, den skal bys opp til dans! :)

Byttegriping.. Tja.. Rocky bærer gjerne ting vi bruker i lek, eller pinner f.eks, men å få han til å bruke tenner på noe annet tror jeg blir en utfordring!

Det hadde vært morsomt å vite mer spesifikt om hvordan de reagerte på de ulike momentene. Vet du noe om det?

Det hadde vært veldig interessant ja, men jeg har ikke undersøkt det noe nærmere.

Jeg fant det ut helt tilfeldig når jeg var innom hjemmesiden til Isfolket's Kennel i Sverige. Kanskje jeg skal sende henne en mail og spørre.

Generelt er jeg interessert i hvordan en slik test foregår.

Får jeg noe "opplæring" før testen starter? Hvor lang tid tar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe*

Generelt er jeg interessert i hvordan en slik test foregår.

Får jeg noe "opplæring" før testen starter? Hvor lang tid tar det?

Om dere ikke er første hund som skal gå testen, kan dere jo bli med en av de tidligere deltagerne (anbefaler at det er en mellom den du ser og den du selv skal gå). Jeg la ut en link litt tidligere i tråden, der kan du laste ned beskrivelsene på hvordan testene foregår (link til nkk's side). Testen tar ca 1 time (inkl dommer-beskrivelse etter testen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig interessant ja, men jeg har ikke undersøkt det noe nærmere.

Jeg fant det ut helt tilfeldig når jeg var innom hjemmesiden til Isfolket's Kennel i Sverige. Kanskje jeg skal sende henne en mail og spørre.

Det syns jeg absolutt at du skulle gjøre! Og ikke hold svaret for deg selv, da! Men hvor på sidene til Isfolket's fant du dette med havanais og mentaltesting. Jeg kunne ikke finne det (men det hadde kanskje noe med det å gjøre at jeg ble sittende og drømme meg bort i valpekull :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...