Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem er det som bryter kontrakten her da?

Lazita

Recommended Posts

Nok en bekreftelse på at delbetaling ikke medfører annet enn stress og uenigheter...hund skal en ha, men å betale kan en ikke. Hva gjør en da med forsikring, og eventuelt hvis vetrinær utgiftene blir høyere enn det forsikringspolisen dekker?

Jeg har ikke sagt noen steder at selger ikke skal få pengene sine, jeg har sagt at jeg holder igjen til dem kan finne de papirener dem har lovet meg, da jeg er stygt redd for at dette er en person som kommer til å gi en stor f..en i oss og hunden når dem har fått alle pengene(dette etter å ha snakket med folk som vet hvem dette er).

Har nå fått melding om at dem skal få nytt vaksinasjonskort fra oppdretter da oppdretter kunne ordne nytt fra sin vett, så ny vaksine blir det nok på hunden med en gang jeg får lønn på konto. Så få jeg se nå yngste tispen skal ha ny vaksine for jeg har en misstanke om at hun snart skal ha påfyll og da tar jeg begge samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i en kjøpskontrakt har noen som helst verdi med mindre det er tinglyst. Er hunden betalt så kan den nye eieren gi ****. Hvorvidt dette er moralsk riktig eller ikke... er en annen ting.

Og jeg gir fremdels ikke F***n, som sagt tidligere så er det ikke meningen at dem ikke skal få pengene som lovet, men jeg vil ha de papirene jeg har blitt lovet samtidig som de får den sist tusen lappen av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
i morgen så skal de komme å hente hunden, da uten at vi skal få tilbake de 4000,- han har fått for hunden.

Da vi overtok hunden skrev han under på eierskifte og jeg måtte selv sende inn eierskifte sammen med søknad om ny stamtavle da tidligere eier selfølgelig ikke fant orginalen (da alle papirene hadde forsvunnet under flytting). Eierskifte og søknad om ny stamtavle er sendt inn og hunden står nå i mitt navn i stamtavlen og hos dyreidentitet så på papiret er jo hunden min.

Husk at hvem som eier hunden er det ikke NKKs papirer som avgjør. Det er det den generelle kjøpsloven som avgjør. Har du kjøpt og betalt hunden, så er den din uansett hva papirene fra Nkk sier. Har du ikke betalt den i henhold til kjøpsloven, er den ikke din selv om Nkk`s papirene sier det. Så derfor, betal hunden og la den bli din. Da er probleme ute av verden. Problemet er visst at folk tror Nkk`s regler er avgjørende for kjøp og salg av hunder her i landet. Det er de ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så ugunstig med at selger/oppdretter har forkjøpsrett på valpen/hunden?

Det er vel egentlig ikke det som er saken? Men mer det at slike avtaler er ugyldige(om avtalen ikke er tinglyst) ut over det rent moralske i å holde seg til det man har lovet, men det er da en annen sak egentlig. Jeg mener, har man kjøpt og betalt hunden, så har man full handlefrihet om man senere ønsker å selge den videre. Hunder er i kjøpsloven ikke fritatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Jeg har opplevd det samme og fikk ikke stamtavle eller vaksinasjonskort når jeg kjøpte en hund. Men jeg må ta selvkritikk fordi jeg ikke der og da når vi skrev avtalen og han fikk penga sa at jeg skulle hatt papirene med engang. Det som skjedde var at papirene aldri kom, han sa han hadde OGSÅ rotet de bort under flytting.

Men fordi jeg var blitt glad i hunden ville jeg ikke heve kjøpet, dette var min egen dumhet og å betale vaksinering skal jeg alltis overleve, det er jo annsvaret man tar på seg når man skaffer et dyr, man må følge det opp uansett hva!:)

Jeg lærte min lekse og du har lært din, jeg synes du burde betale resten før han sier han vil heve kjøpet og du står der uten bikkje;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, under forutsetning av at det var avtalt trekker man ifra det det koster - mitt poeng var at man trekker ifra de kostnadene man får som følge av at kontrakten ikke er oppfyllt liksom.

Og eeeee - om du tror man får omregistrert en hund i NKK UTEN at stamtavle sendes inn så tar du feil, så først må man fremskaffe ny stamtavle og betale for det, så må man sende den nye inn med eierskifteskjemaet å få hunden omregistrert til rett eier.

Man kan ikke bare sende eierskiftesskjema til NKK og tro det går bra, de forlange stamtavle med - mangler den sendes det hele i retur, eller man hører ikke noe...

Først og fremst har jo du allerede hatt ett eierskifte på hunden og det betyr at den er DIN - uansett. Oppdretteren kan aldeles ikke komme og hente den - selv om du ikke har betalt. Og om så er at du må få ett nytt vaksinasjonskort når du vaksinerer neste gang - så shit au. Vaksinere må du jo uansett.

og til belgerpia som vil trekke av hva det koster? Hvor mye koster ett vaksinasjonskort???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet hvor forrige eier bor og hva han het, er det ikke så veldig vanskelig å kontakte veterinærer rundt om der orrige eier bor og spørre om de har oen oversikt over hunden.

Å holde tilbake resterende kjøpesum pga. manglende vaksinasjonskort når du alt har skrevet under på kjøpekontrakten, det blir for meg å være en smule sær.

Du skriver du er redd for at forrige eier d**** i hunden og deg etter at h*n har fått pengene sine. Ja vel? Så liksom? Hvilken interesse har du egentlig av å ha kontakt med denne eieren som du er så misfornøyd med?

Det står i kjøpsloven lit om de plikter en kjøper har, bl.annet gjelder det å undersøke varen før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og til belgerpia som vil trekke av hva det koster? Hvor mye koster ett vaksinasjonskort???

Det kan være lurt å lese det vedkommende siterer også:

Øhhh? Hvorfor i all verden skal omregistreringsbeløpet trekkes fra kjøpesummen??? Det er da helt normalt at kjøper betaler slikt - og hvordan dette skal ordnes framgår helt klart på eierskiftepapirene som jo begge nødvendigvis må ha signert!

(Og hva skal man med kopi av det gamle registreringsbeviset? Hunden får jo et nytt når den omregistreres til ny eier...)

You see? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme og fikk ikke stamtavle eller vaksinasjonskort når jeg kjøpte en hund. Men jeg må ta selvkritikk fordi jeg ikke der og da når vi skrev avtalen og han fikk penga sa at jeg skulle hatt papirene med engang. Det som skjedde var at papirene aldri kom, han sa han hadde OGSÅ rotet de bort under flytting. Men fordi jeg var blitt glad i hunden ville jeg ikke heve kjøpet, dette var min egen dumhet og å betale vaksinering skal jeg alltis overleve, det er jo annsvaret man tar på seg når man skaffer et dyr, man må følge det opp uansett hva!:)

Jeg lærte min lekse og du har lært din, jeg synes du burde betale resten før han sier han vil heve kjøpet og du står der uten bikkje;)

NÅ er det INGEN som kjøper valp (jeg antar du kjøpte valp) som får med stamtavle når de henter valpen ved normal valpealder, og oftere og oftere er heller ikke valpene vaksinert før de leveres siden det nå anbefales at man ikke vaksinerer valper før 12 ukers alder. Jeg fikk verken stamtavle eller vaksinert valp da jeg hentet min valp i sommer, men jeg kan virkelig ikke påstå at oppdretter var useriøs eller har lurt meg av den grunn ?

Om oppdretter har ROTET bort papirene, så er det vel ikke verre enn at han kan få nye hos NKK - OM foreldredyrene oppfyller kravene til registrering hos NKK da, det er kanskje DET du burde sjekket opp - KAN valpene registreres liksom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ er det INGEN som kjøper valp (jeg antar du kjøpte valp) som får med stamtavle når de henter valpen ved normal valpealder, og oftere og oftere er heller ikke valpene vaksinert før de leveres siden det nå anbefales at man ikke vaksinerer valper før 12 ukers alder. Jeg fikk verken stamtavle eller vaksinert valp da jeg hentet min valp i sommer, men jeg kan virkelig ikke påstå at oppdretter var useriøs eller har lurt meg av den grunn ?

Om oppdretter har ROTET bort papirene, så er det vel ikke verre enn at han kan få nye hos NKK - OM foreldredyrene oppfyller kravene til registrering hos NKK da, det er kanskje DET du burde sjekket opp - KAN valpene registreres liksom ?

jeg kjøpte en 13mnd gammel hund.. så alltså ingen valp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...