Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat

Lilleulv

Recommended Posts

Du får det i en firkantet 20 kgs sekk - så hvis noen har fått det som medisinball, har det enten kommet ferskt fra Magne, og er frosset i "medisinballfasong" eller så har videreforhandler tint det, for så å fryse det igjen.... Jeg frakter det i bakrommet på bilen, på en svart søppelsekk... Det nye lageret holder ca - 22, så det tiner ikke på en stund... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Zoey, hvor får du det ferskt? Du er i Vestfold, ikke sant?

Det er jo ikke helt bra å halvtine mat og fryse det igjen, da, så det er vel et bedre alternativ åp få det ferskt :rolleyes:

Jeg har dessuten en KJEMPELITEN fryser, og p.t. går to av skuffene til hundemat, det er litt slitsomt, og 20 kg... vel... vet ikke om det går her, jeg. Hvor stor ca er en sånn klump? Evnt hvor mange "smørpakker" tilsvarer det?

Jeg forhandler i Vestfold / Nøtterøy. Deler for deg om du vil for 50 kroner.

En sånn klump du lurer på er ca 55x38x13cm. Vet ikke hvor store skuffer du har men er den delt går den i en skuff i vanlig kombi eller fryseskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken bil eller elektrisk sag. Jeg bestiller v&h fra diggidog og betaler 400 kroner for 20 kg og 100 kroner for oppdeling. Det er gratis utkjøring. Nå får jeg enda en munn å mette om ikke altfor lenge, og er derfor på jakt etter rimeligere alternativ. Forhandleren må dele opp og kjøre ut. Jeg bor i Oslo. Er det noen som vet om noe, eller bør jeg fortsette å handle der jeg handler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

Jeg syns ikke hunden min blir METT av dette? Han får nok mat, og kanskje litt ekstra.

Han går å trykker på kattematsekken, og det er noe han gjør når han er sulten og jeg har gått en time over mattid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

Jeg syns ikke hunden min blir METT av dette? Han får nok mat, og kanskje litt ekstra.

Han går å trykker på kattematsekken, og det er noe han gjør når han er sulten og jeg har gått en time over mattid.

Jepp. Siden de skal ha såpass lite av det pga at det er så næringsrikt pr gram, så vil mange hunder føle at de får for lite mat. Spesielt kanskje i overgangen fra tørrfôr til V&H. Du kan gi han oftere (men samme mengde), eller du kan bytte ut noe med tørrfôr (i light variant pga lite næring pr gram). Eller gi han grønnsaker hvis han vil ha. Det kan også hende han plutselig har begynt å synes mat er særdeles godt (Tulla var glad i mat før hun begynte på V&H, men etterpå er hun blitt helt gal etter all slags mat), og at han derfor maser om mer å spise. Magesekken vil uansett bli vant til at den ikke får mer. Magesekken er fleksibel, og den utvider seg når man spiser, og trekker seg sammen når magen er tom. Når en hund er vant til å få endel mat (fx med tørrfôr), og så går over til mindre mengde (som med V&H), så vil ikke magesekken fylles så mye som den er vant til og hunden vil derfor føle sult en stund. Etter en tid går dette seg til. Hvis det hjelper på forståelsen, så kan du tenke på msk som slanker seg og skal spise mindre; de er også vant til å spise mye og magesekken er derfor vant til større mengder. Når de da spiser mindre føler de seg mer sultne, rett og slett pga hvordan kroppen er laget. (Du har kanskje også hørt om operasjoner hvor de "krymper" magesekken? Årsaken til at de gjør det er for at folkene skal kjenne seg mette tidligere med mindre mengde mat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken bil eller elektrisk sag. Jeg bestiller v&h fra diggidog og betaler 400 kroner for 20 kg og 100 kroner for oppdeling. Det er gratis utkjøring. Nå får jeg enda en munn å mette om ikke altfor lenge, og er derfor på jakt etter rimeligere alternativ. Forhandleren må dele opp og kjøre ut. Jeg bor i Oslo. Er det noen som vet om noe, eller bør jeg fortsette å handle der jeg handler?

Vet at Hundehuset selger V&H pølser. Men jeg vet ikke om han selger de i blokker. Går forbi der hver dag til jobb, så kan stikke innom å høre etter. .Får jeg slått av en prat også.. Gamle eieren til hesten jeg hadde for noen år tilbake :icon_redface: (og butikken der er dekket av bilder av gamlehesten min :angry: hihi... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer Shira på vom fra Fatland i ølen.

Og det sluker ho. Får det i 10kg blokker.

Helt genialt. Frem med øks og slegge og en god far. he he he :icon_redface:

Men ho virker ikke mett etter ett måltid. Lurer på om jeg gir ho nok for.

Gir ho ca 800gr for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er dyrt! Vet Eiksmarka hund og katt tar litt under 300,- og kjører ut gratis. Deling er jeg ikke sikker på. De ligger jo i Bærum på grensa til Oslo, hør med de ellers så har du lista her, bare begynne ringe rundt : :icon_redface:

http://vomoghundemat.no/forhoslo.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer Shira på vom fra Fatland i ølen.

Og det sluker ho. Får det i 10kg blokker.

Helt genialt. Frem med øks og slegge og en god far. he he he :icon_redface:

Men ho virker ikke mett etter ett måltid. Lurer på om jeg gir ho nok for.

Gir ho ca 800gr for dagen.

Jeg har aldri hørt om fôret fra Fatland. Er det et fullfôr? Jeg ville ikke gitt store mengder av noe som ikke er fullfôr, for på sikt vil hunden kunne få alvorlige mangelsykdommer. Vom & Hundemat er et fullfôr som er sammensatt av Prof. Søiland-Larsen ved Veterinærhøgskolen, så man kan være rimelig sikker på at det er ok. Men jeg har funnet mye "hundefôr" som selges av slakterier, og de består av hvasomhelst avskjær som de har mye av akkurat den dagen. En venninne av meg kjøpte flere titalls kilo "hundefôr" som viste seg å kun bestå av lever med litt talg i. Bikkjene ble dritsjuke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om fôret fra Fatland. Er det et fullfôr? Jeg ville ikke gitt store mengder av noe som ikke er fullfôr, for på sikt vil hunden kunne få alvorlige mangelsykdommer. Vom & Hundemat er et fullfôr som er sammensatt av Prof. Søiland-Larsen ved Veterinærhøgskolen, så man kan være rimelig sikker på at det er ok. Men jeg har funnet mye "hundefôr" som selges av slakterier, og de består av hvasomhelst avskjær som de har mye av akkurat den dagen. En venninne av meg kjøpte flere titalls kilo "hundefôr" som viste seg å kun bestå av lever med litt talg i. Bikkjene ble dritsjuke!

Det er full vitaminisert. Så foret skal være okey.

Kjøper det igjennom en som bor i bergen, og han forer sine hunder på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt! Vet Eiksmarka hund og katt tar litt under 300,- og kjører ut gratis. Deling er jeg ikke sikker på. De ligger jo i Bærum på grensa til Oslo, hør med de ellers så har du lista her, bare begynne ringe rundt : :)

http://vomoghundemat.no/forhoslo.asp

Takk for hjelpen, snusken! Nå har jeg sendt dem en mail, så jeg venter spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...