Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte ?

civga

Recommended Posts

Skrevet

Det kommer jo veldig ann på individ, men jeg trener gjerne 2-5 ganger i uka + at jeg har hindere i hagen. Hunden min blir ikke lei. Men prøv å trene korte økter med masse lek. Bare gjør korte enkle kombinasjoner med masse fart og ros. Dette fikk ihvertfall opp masse motivasjon og fart hos hunden min!

Har du akkurat begynt å trene, eller har du trent en stund?

Lykke til :hmm:

Skrevet

Aron blir trent i agility 2 ganger i uken. Blir oftere til sommeren for da flytter vi til Stavanger :hmm: Syns du skal se det ann på hunden, hvor fort hunden går lei, ol. Viktig med masse lek og sånn under treningene og litt pauser i ny og ne :)

Skrevet

Du bør ikke trene ofteren enn at hunden din synes det er knallgøy og trene! Tren gjerne motivasjon og gjør treningen så morsom som overhodet mulig :hmm:

Skrevet

Jeg trener ca en gang i uken. Prada er nettopp fyllt et år, så det er viktig å ikke overdrive. I tillegg så er vi av og til der AG banen er og slipper hundene løse så de kan løpe og leke, og da bruker hun noen av hinderne i lek. Løper over mønet f.eks og sånn.

Skrevet
Det kommer jo veldig ann på individ, men jeg trener gjerne 2-5 ganger i uka + at jeg har hindere i hagen. Hunden min blir ikke lei. Men prøv å trene korte økter med masse lek. Bare gjør korte enkle kombinasjoner med masse fart og ros. Dette fikk ihvertfall opp masse motivasjon og fart hos hunden min!

Har du akkurat begynt å trene, eller har du trent en stund?

Lykke til :icon_confused:

Jeg har i ca 3-4 månder. Men hunden min er liksom ikke helt sikker på mitt komando og sånt hvis du skjønner?

Skrevet

Det viktigste er vel kanskje å ikke trene så lenge om gangen når hunden blir lei/sliten.

Når vi har tilgang på bane trener vi flere ganger i uka, og heller oftere men kortere økter. Viktig å holde motivasjonen på topp, og at hunden har full fart/konsentrasjon hele tiden.

Hvis hunden ikke hører etter kommandoer, kan den de ikke godt nok enda. Jeg bruker ikke kommandoer i det hele tatt på min. Rett og slett fordi jeg ikke tror hun hører på meg uansett, jeg tror hun ser mer på kroppsspråket mitt, og all hylingen og skrikingen kommer bare og ødelegger. Når jeg da virkelig trenger at hun hører på meg, i en vanskelig kombinasjon fx, DA kan jeg heller skrike litt, og DA reagerer hun mye bedre enn om jeg skulle løpt og ropt hele tiden. Hun skjønner hva hun skal gjøre uansett, og gjør hun ikke det, er det min handling som er dårlig. Syns personlig det er fint å trene sånn, da komme handlingen automatisk inn hos meg selv, jeg blir flinkere på det, og skylder mindre på at hunden ikke hører på meg.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen alle sammen! :)

Men nå har jeg endelig funnet feilen, hun var ikke blitt lei.

Hun hadde lite interesse for godbit, igår når jeg trente agility med Dikkal prøvde jeg med en sprettball (favoritt leken). Da var hun bare kjempe vill og gjorde alt til en lek :) Jeg er så glad og stolt over henne! <3

Skrevet
Tusen takk for hjelpen alle sammen! :)

Men nå har jeg endelig funnet feilen, hun var ikke blitt lei.

Hun hadde lite interesse for godbit, igår når jeg trente agility med Dikkal prøvde jeg med en sprettball (favoritt leken). Da var hun bare kjempe vill og gjorde alt til en lek ;) Jeg er så glad og stolt over henne! <3

Så bra da! Tror det er viktig å bruke yndlingsleken også i trening, ikke bare godbiter. I agility er det supert med leker som hunden blir gira av :)

• 2 months later...
Skrevet
lykke til med trening i alle fall :) .

Tusen takk :) Nå går det kjempe bra :) Hun er bare helt herlig på agility banen nå ! :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...