Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekk under marsj


Carina

Recommended Posts

Jeg har ikke kjedet sammen hele øvelsen enda (jeg glemte helt at den eksisterte, jeg :thumbsdown:), men jeg har lært inn selve neddekkmomentet på samme måte som jeg gjorde med stå under marsj:

Jeg startet med å belønne noen frivillige neddekk. Deretter gikk jeg bakover mens Tinka gikk foran front-mot-front med meg. Tidligere har hun blitt belønnet for å stoppe når vi har gått sånn, men etter at jeg løste henne ut når hun stoppet opp koblet hun det sammen med neddekkene hun ble belønnet for først. Dermed la hun seg ned mens vi gikk, og etterhvert kunne jeg øke farta vi gikk i, avstanden jeg gikk fra henne før hun fikk belønning osv. Så la jeg på dekkommandoen mens vi gikk, og etter dette er det bare å snu seg sånn at man går fvf i stedet for front-mot-front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke trent så mye på det ;) Det bare kom av seg selv. Hun har forholdsvis alltid vært grei å få i både sitt og dekk uansett hvor hun har vært i forhold til meg. Og når jeg har sagt sitt/ dekk så har hunden utført det med en gang. Og en gang hun gikk fri ved fot så tenkte jeg dekk, og jeg gikk videre et par skritt. Oppdaget til min forbauselse at bikkja ikke var ved beina mine. Og snur meg rundt. Jauda, der ligger bikkja og er fullt fokusert på meg. Gjett om jeg var som et stort spørsmålstegn. Og mumlet litt for meg selv om at bikkja måtte være tankeleser :P Men fant vel ut at jeg hadde sagt dekk uten å tenke over det. Men uansett bikkja lå der helt til jeg kalte henne inn. Etter dette har vi trent litt mer målbevisst på det. Og hun legger seg ned med en gang jeg sier dekk. I allefall ifølge dem som har observert oss siden det er vanskelig å se selv hva hunden gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men hvordan skal den utføres korrekt? Hvor mye kommando kan man bruke?

Når øvelsen er innlært så skal man kun gi beskjed om dekk og gå i fra hunden. Ser i ett innlegg lenger oppe at det blir beskrevet at hunden blir liggende til den blir innkaldt, dette er nok feil, hunden skal ikke kalles inn, man går ca 15 skritt etter hunden har fått kommandoen dekk, snur seg så mot hunden, står litt i ro og går tilbake to skritt bak hunden og så opp på siden av hunden. Hunden skal bli liggende til den får kommando sitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så om jeg forstår det riktig så gjør jeg det rett om jeg gjør det slik?: Fvf, stopper, hunden setter seg frivillig, kommanderer dekk, så går jeg i fra, deretter fram til hunden, bak to meter og ved siden dens igjen. Deretter har jeg kommandert sitt opp.

Hvis dette da er riktig, så har jeg bare trent det inn ved å belønne noen sitt og dekk separat. Samme med utgangsstilling og fvf. Etter hvert har jeg bare trent Sitt-dekk-sitt-dekk, og til slutt en slags kjeding der jeg utfører hele momentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjedet sammen hele øvelsen enda (jeg glemte helt at den eksisterte, jeg :P), men jeg har lært inn selve neddekkmomentet på samme måte som jeg gjorde med stå under marsj:

Jeg startet med å belønne noen frivillige neddekk. Deretter gikk jeg bakover mens Tinka gikk foran front-mot-front med meg. Tidligere har hun blitt belønnet for å stoppe når vi har gått sånn, men etter at jeg løste henne ut når hun stoppet opp koblet hun det sammen med neddekkene hun ble belønnet for først. Dermed la hun seg ned mens vi gikk, og etterhvert kunne jeg øke farta vi gikk i, avstanden jeg gikk fra henne før hun fikk belønning osv. Så la jeg på dekkommandoen mens vi gikk, og etter dette er det bare å snu seg sånn at man går fvf i stedet for front-mot-front.

Samme metode brukte jeg på Lita, funket finfint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så om jeg forstår det riktig så gjør jeg det rett om jeg gjør det slik?: Fvf, stopper, hunden setter seg frivillig, kommanderer dekk, så går jeg i fra, deretter fram til hunden, bak to meter og ved siden dens igjen. Deretter har jeg kommandert sitt opp.

Hvis dette da er riktig, så har jeg bare trent det inn ved å belønne noen sitt og dekk separat. Samme med utgangsstilling og fvf. Etter hvert har jeg bare trent Sitt-dekk-sitt-dekk, og til slutt en slags kjeding der jeg utfører hele momentet.

Ikkje helt rett dette, hunden skal ikkje sitte først, den skal rett i dekk. Tror kanskje du roter litt sammen dekk fra holdt og dekk under marsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde tydeligvis skrive opp hvordan man trener inn ting, for jeg er jammen ikke sikker på hvordan jeg gjorde det *ler* Jeg tror jeg starta med å gå lineføring/fvf, stoppa samtidig som jeg sa dekk, også jobbet jeg meg så fort vi kunne bort fra, altså at jeg fortsatte å gå etter at jeg hadde kommandert henne i dekk. Men da hadde jeg trent en del på dekk ved holdt først, så jeg visste at hun kunne det, også belønnet jeg henne bakover, enten med ball eller med godbitskål bak henne for å slippe å få at hun drar seg mot meg. Jeg trente vel inn stå under marsj på omtrent samme måte, tror jeg?

Andrea, du skal ikke stoppe i det hele tatt, det er akkurat som stå under marsj, bortsett fra at hunden skal dekke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når øvelsen er innlært så skal man kun gi beskjed om dekk og gå i fra hunden. Ser i ett innlegg lenger oppe at det blir beskrevet at hunden blir liggende til den blir innkaldt, dette er nok feil, hunden skal ikke kalles inn, man går ca 15 skritt etter hunden har fått kommandoen dekk, snur seg så mot hunden, står litt i ro og går tilbake to skritt bak hunden og så opp på siden av hunden. Hunden skal bli liggende til den får kommando sitt opp.

Hei

Er sikkert innlegget mitt du tenkte på ang innkallingen. Det var kun den første gangen jeg kalte inn siden jeg i grunn ikke trente på dekk under marsj i det hele tatt. Det var noe hunden gjorde helt av seg selv uten at jeg bevisst ba henne gjøre det. Og jeg kalte henne inn kun for at vi skulle fortsette på turen.

Etter at vi begynte å konsentrere oss om øvelsen har jeg utført den slik den skal utføres.

Men jeg har som sagt brukt mye tid på å lære inn dekk, sitt og stå i andre sammenhenger. Og det trur jeg hjalp veldig på når man trener inn dekk, sitt og stå under marsj. Vi har ikke trent bevisst på akkurat disse momentene, or det har ikke vært det store behovet for det. Meeen; det kan jo hende at det slår tilbake på meg den gangen vi debutere på lydighetskonkurranse. At øvelsen ikke sitter helt 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg har trent med hopper liksom ut til siden for å unngå at bikkja forveksler med et vanlig stopp, og altså setter seg...

Den skjønte jeg ikke helt? Gjør han det på konkurranser også? I så fall får han vel trekk for dobbeltkommando? Uansett skulle det jo ikke være nødvendig å gjøre det, fordi man ikke stopper når man har dekk under marsj, og dessuten så gir man ikke kommando ved holdter... Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hunden skulle blande det lettere med holdt enn med f.eks. stå under marsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når øvelsen er innlært så skal man kun gi beskjed om dekk og gå i fra hunden. Ser i ett innlegg lenger oppe at det blir beskrevet at hunden blir liggende til den blir innkaldt, dette er nok feil, hunden skal ikke kalles inn, man går ca 15 skritt etter hunden har fått kommandoen dekk, snur seg så mot hunden, står litt i ro og går tilbake to skritt bak hunden og så opp på siden av hunden. Hunden skal bli liggende til den får kommando sitt opp.

Det kommer jo an på hvilket program man trener da.... I RIK skal man kalle inn hunden fra dekk, etter dekk under marsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altså dekk under marsj i nbf-programmet. Tusen takk for svar, flere må gjerne svare også. Skal om ikke lenge begynne å lære dette inn og vil gjerne ha noen tanker om dette før jeg setter i gang. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...