Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. 2

wheatenjenta

Recommended Posts

Jeg har en kastrert wheaten gutt på 4 år. Veldig snill og god. Ønsker meg en wheatenvalp, men kunne tenkt meg en gutt til. Noen som har erfaringer med det ? Eller er det enklest med tispe ? Er det noen som har wheaten som har to, hadde vært fint å høre fra dere også. Fint om noen kan svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kastrert wheaten gutt på 4 år. Veldig snill og god. Ønsker meg en wheatenvalp, men kunne tenkt meg en gutt til. Noen som har erfaringer med det ? Eller er det enklest med tispe ? Er det noen som har wheaten som har to, hadde vært fint å høre fra dere også. Fint om noen kan svare på dette.

Hvis den eldste er snill og god med andre hanner, så skulle det ikke være noe i veien for at de kan gå sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 hanhunde, og har ingen problemer, den store har hjulpet meget med opdragelse og hundesprog på den lille, da han var en skikkelig ramp.

Den store har passet på den lille, men har også lært den lille at den store ikke altid kommer til undsætning, så han ikke starter noget for sjov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at dette kan variere mye mellom individer, og ikke minst mellom raser. Jeg ville hørt med oppdrettere og andre eiere av rasen om hva de mener. Når den eldste er kastrert, er jo tispe et like greit valg, egentlig? Noen spesiell grunn til at du ønsker deg hanhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at dette kan variere mye mellom individer, og ikke minst mellom raser. Jeg ville hørt med oppdrettere og andre eiere av rasen om hva de mener. Når den eldste er kastrert, er jo tispe et like greit valg, egentlig? Noen spesiell grunn til at du ønsker deg hanhund?

Syntes at det er greiere med en hann. Selv om min hund er katrert er jeg usikker på hvordan han vil reagere hvis vi får en tispe med løpetid..... :

Takk til dere som har svart... Vi får se hva det blir..

Dobbelpost, mod Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok godt bli litt kjipt for en kastrert hannhund å være rundt en tispe med løpetid, det kommer muligens an på når han ble kastrert - hvor tidlig. Har kjent et par kastrerte hannhunder som har bodd sammen med tisper, de ble kastrert når de "hadde oppdaget ting", og særlig den ene BLE litt påkjent. Men med bare én tispe i hus... blir jo ikke så lange tiden.

Ellers er nok Bardmann inne på noe med raser såvel som individ. Det kan jo like gjerne bli slik at den UNGE hannhunden ikke nødvendigvis blir så grei mot den eldre, som kanskje vil miste litt autoritet nettopp fordi den er kastrert.

Wheaten terrierhannhundene kan jo være en håndfull, hvis det er samme rase du vurderer, og da kan det kanskje iallfall være lurt å finne "rette" individet i hvert fall. Kanskje du kan høre med noen som har samme rase først om dette med hannhund, og så vurdere dette i forhold til at din dessuten er kastrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
    • Hei. Lang historie kortet ned. Kjøpte valp i starten av desember av nkk-registrert oppdretter med gode reviews. Hen virket seriøs og svarte ”riktig“ på det vi hadde av spørsmål. Eneste var at stamtavle skulle ettersendes pr post pga en feil i registreringen til far. Tiden gikk og ingen stamtavle kom. DyreId vi fikk med helseboken dukket heller ikke opp ved søk og vi tok kontakt med NKK som sa vi måtte ta det med oppdretter. Valpen vår (en corgi) fikk påvist short ulna syndrom tidlig og vi hadde store problemer med å få svar/responser fra oppdretter ang dette, så vi hadde ikke rare håpet om svar ang manglende registrering og der står saken vår nå 6 mnd etter kjøp. Kullet er omsider registrert i nkk, men med oppdretter som eneste eier. Hen står da også som eier hos DyreId fant jeg ut i dag. Meldte hen på nytt i dag morges og fikk ikke svar, så har nå informert om at vi kommer til å anmelde for svindel om ikke forholdet blir rettet innen utgangen av morgendagen. Vi har kjøpt en valp på falske premisser når oppdretteren ikke sørger for å ordne ting i henhold til kontrakten. Det er en rimelig fortvilet situasjon. Vi ønsker å være registrerte eiere hos NkK og DyreID slik at alt er i orden. Hva mer/annet kan vi gjøre? Føler vi ikke har en sak når ikke oppdretter gjør det hen skal og NkK ikke vil hjelpe. Er det bare tull da at det lønner seg å kjøpe valp fra registrert oppdretter? 
    • Dra på utstilling og få en dommer til å bedømme henne. Trolig har hun steil front, og det er det ingenting å gjøre med. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...