Gå til innhold
Hundesonen.no

sykkeltur

lise og bajas

Recommended Posts

Skrevet

noen som har ærfaring med store hunder og sykkelturer?

Bajas vil være en 7-8 mnd til sommeren og jeg lurer på om han (kroppen hans) vil takle det.

Noen som har noen meninger?

Jeg tenker på korte rolige turer.

Skrevet

jeg ville vært like nervøs for at hunden skulle rive meg og sykkeln ned i ei grøft eller noe :P

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Hvordan sykkeltur tenker du på? Jeg vil si det er for tidlig å ta med en stor hund på 7 mnd på lengre sykkelturer. Selv om det blir en del pauser. En 7 mnd gammel stor hund er ikke ferdig utvokst, og som kjent er et uferdig skjelett lettpåvirkelig for skader og belastning. Jeg mener man kan begynne å lære hunden hva sykling, trekking osv går ut på når den er omtrent 7 mnd, men da er det snakk om korte, lette turer for å lære seg hvordan man oppfører seg og at det er gøy, ikke for å trene den fysisk og ikke langt, slitsomt og belastende. Det er lurt å være litt forsiktig med belastende ting på en unghund, uten at det betyr at den bør holdes i ro. Men ting som f.eks. sykling er ganske belastende på skjelettet i forhold til f.eks. å løpe tulling i skogen selv om begge deler kan gjøre hunden sliten. På sykkeltur er det gjevnt, flatt og hardt underlag og det belaster likt hele tida.

En annen ting er at en hund bør være godt trent for å kunne være med familien på lengre sykkeltur (husk den løper mens dere triller) og det er ikke mulig å ha trent opp en 7 mnd gammel hund til det. Husk også på at sommern er varm... Så, hadde det vært meg ville jeg venta med sykkelturen til neste sommer. Mange mener man ikke bør sykle med hund i det hele tatt før den er 2 år gammel. Skal du på fleredagerstur med familie og hund i sommer ville jeg heller tatt med teltet og gått i skogen eller på fjellet. Det er ikke like belastende og dere holder et bedre tempo for unghunden. Men pass på her også å legg opp lengde etter at det er en 7 mnd gammel unghund dere har (men ungene dine er vel ikke så veldig gamle heller?).

Skrevet

Tanken var kunn små rolige turer på sykkel som en forandring i daglig trim...

Jeg er ikke akkurat noen sykkelfantast så det blir bare på hobby.

Kanskje får jeg opp kondisen litt jeg også :blush:

Dette med sykkel må jo sikkert trenes inn...ellers havner vi vell i grøften ja. hehe

kANSKJE VI KAN BRUKE SOMMEREN PÅ Å ØVE OSS

Skrevet
Prøv å sykle slik at han kan løpe på gresset i kanten heller enn på asfalten mesteparten av tiden.

jepp, vi kan jo sykle på stier i skogen også.

Mindre mennesker og andre heftelser der. hehe

Skrevet

Jeg skulle ta med meg Tini på sykkel tur.. hun løp løs ved siden av da... Tenkte hun er jo ikke vant til å løpe slik i strekk og ja ... hun er jo så liten.... :) Så tenke å ta det i hennes tempo gå litt sykte saktere osv...

Hun synes jeg var TREG... Hun løp frivillig forran meg .. mens jeg prøvde å slakke henne litt for at hun ikke skulle slite seg helt ut... Hun var jo vant til å være mye aktivitet og hadde god kondis man hadde ikke løpt slik så lenge av gangen da...

Som de sier her.. slike rolige ikke alt for lange sykkel turer går nok bra..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...