Gå til innhold
Hundesonen.no

sykkeltur

lise og bajas

Recommended Posts

Skrevet

noen som har ærfaring med store hunder og sykkelturer?

Bajas vil være en 7-8 mnd til sommeren og jeg lurer på om han (kroppen hans) vil takle det.

Noen som har noen meninger?

Jeg tenker på korte rolige turer.

Skrevet

jeg ville vært like nervøs for at hunden skulle rive meg og sykkeln ned i ei grøft eller noe :P

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Hvordan sykkeltur tenker du på? Jeg vil si det er for tidlig å ta med en stor hund på 7 mnd på lengre sykkelturer. Selv om det blir en del pauser. En 7 mnd gammel stor hund er ikke ferdig utvokst, og som kjent er et uferdig skjelett lettpåvirkelig for skader og belastning. Jeg mener man kan begynne å lære hunden hva sykling, trekking osv går ut på når den er omtrent 7 mnd, men da er det snakk om korte, lette turer for å lære seg hvordan man oppfører seg og at det er gøy, ikke for å trene den fysisk og ikke langt, slitsomt og belastende. Det er lurt å være litt forsiktig med belastende ting på en unghund, uten at det betyr at den bør holdes i ro. Men ting som f.eks. sykling er ganske belastende på skjelettet i forhold til f.eks. å løpe tulling i skogen selv om begge deler kan gjøre hunden sliten. På sykkeltur er det gjevnt, flatt og hardt underlag og det belaster likt hele tida.

En annen ting er at en hund bør være godt trent for å kunne være med familien på lengre sykkeltur (husk den løper mens dere triller) og det er ikke mulig å ha trent opp en 7 mnd gammel hund til det. Husk også på at sommern er varm... Så, hadde det vært meg ville jeg venta med sykkelturen til neste sommer. Mange mener man ikke bør sykle med hund i det hele tatt før den er 2 år gammel. Skal du på fleredagerstur med familie og hund i sommer ville jeg heller tatt med teltet og gått i skogen eller på fjellet. Det er ikke like belastende og dere holder et bedre tempo for unghunden. Men pass på her også å legg opp lengde etter at det er en 7 mnd gammel unghund dere har (men ungene dine er vel ikke så veldig gamle heller?).

Skrevet

Tanken var kunn små rolige turer på sykkel som en forandring i daglig trim...

Jeg er ikke akkurat noen sykkelfantast så det blir bare på hobby.

Kanskje får jeg opp kondisen litt jeg også :blush:

Dette med sykkel må jo sikkert trenes inn...ellers havner vi vell i grøften ja. hehe

kANSKJE VI KAN BRUKE SOMMEREN PÅ Å ØVE OSS

Skrevet
Prøv å sykle slik at han kan løpe på gresset i kanten heller enn på asfalten mesteparten av tiden.

jepp, vi kan jo sykle på stier i skogen også.

Mindre mennesker og andre heftelser der. hehe

Skrevet

Jeg skulle ta med meg Tini på sykkel tur.. hun løp løs ved siden av da... Tenkte hun er jo ikke vant til å løpe slik i strekk og ja ... hun er jo så liten.... :) Så tenke å ta det i hennes tempo gå litt sykte saktere osv...

Hun synes jeg var TREG... Hun løp frivillig forran meg .. mens jeg prøvde å slakke henne litt for at hun ikke skulle slite seg helt ut... Hun var jo vant til å være mye aktivitet og hadde god kondis man hadde ikke løpt slik så lenge av gangen da...

Som de sier her.. slike rolige ikke alt for lange sykkel turer går nok bra..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...