Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å tolke mental test


Gjest

Recommended Posts

MH test, regner med at det står for mentaltest?

Leste om at resultater fra testen er samlet hos genetica.se

Hvordan syntes dere Welsh springer spaniel kommer ut av testen?

Er ikke sikker på om jeg tolker det riktig!

LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; det er ikke en test, men en beskrivelse. :) (Edit: MH står for Mentalbeskrivelse Hund)

Hvordan man mener at en hunderase generelt "klarer" seg i en sånn setting, har jo ofte grunnlag i hva man er på utkikk etter. Noen som liker hvordan malanois'er er, liker kanskje ikke typen welsh springer, og motsatt. Sånn personlig synsning fra min side, så så jo ikke dette så ille ut, men jeg har jo en rase som ligger ganske nærme også da!

Edit2: Link til resultater for engelsk springer i samme beskrivelse. Hvis du sammenligner de to rasene, er de aller fleste reaksjonene like, men du kan se at på noen få momenter reagerer de forskjellig. Fx har engelsk springer bedre skudd-reaksjon. De besvarer ikke med kontaktatferd når testleder skal håndtere de, noe som welshen gjør, kanskje bryr de seg ikke så mye, kanskje er de mer selvsikre, kanskje vil de bare tilbake til eier, det er ikke helt godt å si ut i fra så enkle, kvantitative data/beskrivelser. Den engelske viser også mer trussel, selv om de går like langt i å utføre noe mer aggresjon mot spøkelsene/det skumle. Når kjeledressen (overallen) spretter opp, flykter welshen lengre enn den engelske, men hvorfor er jo fremdeles ubesvart. Kanskje er det kjappere i reaksjonene generelt de welshe, eller kanskje er springere "modigere"? Likevel må de ha like mye hjelp for å komme frem til kjeledressen etterpå.. Så sånn generelt så kan man kanskje si at springere (da mener jeg engelske altså) truer mer, gjør mer ut av seg eller noe i den duren, mens welsh velger tidlig å flykte/ikke true/stå imot. Men innerst inne er de kanskje like "tøffe" eller "modige" eller "pysete" om du vil.

Når du ser litt større på det, altså helt øverst, så ser du at det er flere springere enn welsh som har blitt testet. Likevel er det like mange welsh som har brutt som det er springere, så altså prosentmessig så virker det som om welsher tåler denne utfordringer dårligere enn springere. Hele 13 av totalt 112 avstår fra skudd, i motsetning til kun 2 av totalt 591 hos springere. Det kan jo være slik fordi det er flere springere enn welsher som fremdeles blir brukt på jakt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Huldra.

Skal huske at det er en beskrivelse :)

Jeg får inntrykk av at welshen er ganske myk, litt skvetten. Men ellers interesserte og kontaksøkende.

Interessant å høre tolkninger når det er denne rasen jeg vurderer sterkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du inn og leser på den svenske raseklubbens hjemmeside, www.wssk.a.se, så finner du i menyen noe som heter "RAS", og som er en såkalt "rasespesifikk avlsstrategi", som alle svenske raseklubber må ha ifølge SKK, og de tar gjerne for seg dagens situasjon og hva man ønsker seg videre, iblant også litt om eventuelle problemer man sliter med eller utvikling man aner.

Der står det:

"WSS är en stötande och apporterande hund, vilket innebär att hunden ska söka inom bössans räckvidd, stöta vilt och förhålla sig lugn i uppflog och skott, samt på förarens order apportera det skjutna viltet. Hunden ska röra sig snabbt och stilfullt i sitt sök och samarbeta väl med föraren och besitta stor följsamhet.

Dessutom ska den förhålla sig tyst.

Dessa egenskaper har gjort att WSS har blivit en uppskattad sällskapshund och dessutom en allsidigt arbetande hund ( t ex lydnad, agility och viltspår).

I vår avel bör hänsyn tagas till detta för att bibehålla rasens typiska mentalitet.

I nuläget ser man ibland hundar som inte uppfyller dessa krav, utan istället är skälliga, alltför självständiga, stressiga och saknar samarbetsvilja. Tyvärr förekommer också ibland en viss aggressivitet, framför allt mot andra hundar."

Man skriver også, om MH-testen:

"Vi har inom vår ras ännu liten erfarenhet av Mentalbeskrivning (MH) för att rätt kunna bedöma detta ev. avelsinstrument. För att utvärdera beskrivningarnas eventuella värde, krävs det ett betydligt större underlag."

Jeg synes dette er litt pinglete og defensivt sagt. For en rase jeg selv kjenner godt, og der færre hunder er testet, ser jeg likevel at MH-en gir et brukbart bilde av hvor problemene ligger. Ellers kan du jo merke deg Huldras tolkning. I Sverige har det vel forøvrig vært slik at det er raseklubbene som sier noe om hvordan de vil at deres rases ønskelige profil skal være, og hva man bør være på vakt overfor. Alle kan ikke være maller eller bør ha ditto tester, men når man vet at frykt for eksempel er ganske arvbart (forenklet sagt), så kan man jo merke seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Akela!

Jeg har prøvd å snakke med welsh eiere og spørre etter negative sider ved rasen, men de mener kanskje ikke at det er noen.. :)

Det jeg har hørt er at noen har problemer med hjemme alene trening, og at de er veldig aktive.

Jeg ser på det siste som positivt, men vil ikke at det skal helle over mot 'masete'..

Men her kom der jo tydelig frem:

I nuläget ser man ibland hundar som inte uppfyller dessa krav, utan istället är skälliga, alltför självständiga, stressiga och saknar samarbetsvilja. Tyvärr förekommer också ibland en viss aggressivitet, framför allt mot andra hundar."

Det får meg til å tenke på at det er viktig å finne en oppdretter som vektlegger temperement fremfor eksteriør.

Håper og antar at det er vanlig hos seriøse oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har nå vært borti et par hissige welsh hannhunder, og samtidig også noen ekstremt omgjengelige tisper, så ikke vet jeg - jeg kjenner ikke rasen noe særlig ut fra virkeligheten, den er sjelden.

Men det er en liten rase, og jeg tror kanskje ikke du finner en oppdretter som IKKE ser på eksteriør. Også seriøse oppdrettere ser naturligvis på eksteriøret! Men det skal jo ikke vektlegges først og sist heller... det er en balanse der.

Det lureste er å prøve å lære deg så mye du kan om mentalitet, uttrykk og begreper som er på MH-testene for eksempel, sjekke ut om det er noen oppdrettere som er mer aktive på slik testing eller som har noe konkret å si om temperamentet på sine hunder, eller som legger ut testresultater og andre resultater, og se om du finner en som snakker "riktig språk" :)

Jeg ser det på en av rasene mine, som er en liten rase som ikke er i opprinnelig bruk idag men har en god del av egenskapene på godt og vondt i behold. Der er det stor forskjell - der finnes det alt fra oppdrettere som ikke aner noe som helst om mentalitetstester, og som leser hunder rimelig feil (men kan slumpe til å ha suverene hunder for det), til oppdrettere som er drevne tidligere bruksfolk som har mye å komme med, og som ser på mentalitet og eksteriør sammen uten å bli "kennelblind" for mulige feil på den peneste hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg er veldig enig i det som de andre har skrevet. Og som Huldra sier: hva som er bra for en rase trenger ikke å være bra for en annen rase.

Jeg selv er oppdretter (annen rase) og også godkjent figurant for de forskjellige beskrivelsene og testene i Norge. Som figurant ser jeg til dels store forskjeller mellom rasene (f.eks jaktraser kontra schäfer/rottweiler). Men det er jo derfor vi har raser med forskjellige egenskaper. Rasene er ikke skapt til akkurat de samme bruksområdene. Jeg vil tro at du får mer ut av å lese HM'n til flere hunder enn kun å se på gjennomsnittet til rasen. Kanskje du da får mer informasjon om linjene også og gjør valget av oppdretter enklere? Jeg antar at du har tenkt gjennom hva du vil gjøre med hunden, ønsker du i tillegg å stille den på utstilling lønner det seg å si dette til oppdretteren, men jeg vet om hunder som i Sverige har tittelen "korad" (godkjent mentaltest (MT) og exteriørbeskrivelse, MT er en mye større utfordring for hunden enn hva en MH er) selv om hundene faktisk har diskvalifisernede feil.

Lykke til med valg av valp og oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksteriørstandarden er vel også lagt opp etter helse og bruksegenskaper, så klart at det også er viktig.

Men ikke viktigst, for meg iallefall.

Skal forsøke å lære mer ja, og skal møte en oppdretter i mai, det blir veldig spennende!

Jo mer jeg lærer jo mer kan jeg spørre henne ut om :)

Jeg vil tro at du får mer ut av å lese HM'n til flere hunder enn kun å se på gjennomsnittet til rasen.

Er det noe sted man kan finne disse, eller er man prisgitt at de ligger ute på eiers hjemmesider o.l ?

Hvor kan man lese mer om MH og MT ?

Takk for all hjelp, lærer mye her nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe*

Er det noe sted man kan finne disse, eller er man prisgitt at de ligger ute på eiers hjemmesider o.l ?

Hvor kan man lese mer om MH og MT ?

Takk for all hjelp, lærer mye her nå :)

Inntil nkk klare å få DogWeb til å fungere med mh og ikke bare fa er man prisgitt oppdretternes hjemmesider. I Sverige ligger alle slike resultat ute på hunddata. Der må du vite enten regnr eller deler av navnet på hunden for å søke (bruk * som "jokertegn").

En veldig god beskrivelse av MH finner du her (på svensk, men MH i Sverige og Norge er likt). FA kan du lese om her, men er ikke fullstendig gjennomgang av testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet mer om MH enn en vanlig hundeeier (og du eier vel ikke hund enda engang?), så er MH litt vanskelig å skjønne seg på etter mitt syn. Hvis det virkelig interesserer deg (og ja, det er spennende), så anbefaler jeg deg å lese Mentalitetsboken av Curt og Inga Blixt og Kent Svartberg, kjøpes på bla canis.no Ellers er det greit å se hva som skjer ved å være tilskuer på en MH. Da får du også kanskje et bilde av hva som er "bra" og hva som er "kjipt" å ha i en hund, og hva du vil ha mer eller mindre av i forhold til diverse.

JEG synes i alle fall ikke at det er så lett å skjønne, men ting gikk litt opp for meg da jeg leste den boken. Det viktigste, syns jeg, og for "nybegynnere" å kanskje se etter, er OM hunden avreagerer, OM den kommer seg velberget gjennom løypen, og OM den i det hele tatt er testet. MH er heller ikke så vanlig i Norge, og antageligvis slett ikke vanlig på welsh. Jeg fikk jo kommentarer på min springer da jeg var der av testlederne + en annen erfaren fyr som bare var og så på, om at det var en uvanlig rase å se på MH og de lurte på om jeg "brukte henne til noe" (IKKE som i agility eller spesialsøk, som jeg gjør, men som i rundering og IPO eller feltsøk og andre "godkjente" sporter av "sånne" menn, haha..) Nå får jeg vel mange på nakken, men det får bare våge seg!

Det er kanskje å ta litt hardt i å si at du kan glemme å se etter MH på welsh, men samtidig er det nesten litt sånn. Det er ekstremt få som tester, og du er jammen heldig om du har funnet en oppdretter som gjør det, og anbefaler det til valpekjøpere! Men ikke heng deg opp i det i alle fall! Dra heller på besøk til de aktuelle (du har vel to i kikkerten har jeg forstått fra andre tråder?) og bli kjent med hundene. Se om de reagerer på noe spesielt, om de oppfører seg normalt, om de virker skvetne eller nysgjerrige, vennlige og kontaktsøkende, eller om de BARE skal kose, eller kanskje de girer seg lett opp, kanskje må oppdretteren bruke spesielle tiltak for å hindre at hunden gjør sånn og sånn, eller at oppdretteren må legge til rette noe for hunden (finn i så fall ut hvorfor). Tenker ikke på noe spesielt, men sånn generelt sett bør det være uproblematisk å ha hund, og spesielt welsh. Man skal ikke være nødt å oppføre seg på spesielle måter for at en hund skal godta besøk (selv om jeg synes det er greit om folk sier at jeg ikke skal hilse overstrømmende på en hund som girer seg veldig opp ved besøk), men det er denne mellomtingen, eller kanskje når det går over en grense for hva som er greit og ikke.. Æsj, jeg var ikke så god å forklare, men det viktigste er at hundene virker trivelige og trygge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe*

Jeg fikk jo kommentarer på min springer da jeg var der av testlederne + en annen erfaren fyr som bare var og så på, om at det var en uvanlig rase å se på MH og de lurte på om jeg "brukte henne til noe" (IKKE som i agility eller spesialsøk, som jeg gjør, men som i rundering og IPO eller feltsøk og andre "godkjente" sporter av "sånne" menn, haha..) Nå får jeg vel mange på nakken, men det får bare våge seg!

Du får ikke meg på "nakken" iallefall. Syntes det var gøy å være figurant for "uvanlige" raser på test eller MH jeg. Og man trenger slettes ikke drive på med noe som helst bare fordi man ønsker å ta en MH :) Det som skjer oftest er at eierne kanskje blir overrasket over hvordan hunden reagerer i gitte situasjoner. Og som du skrev; "cluet" er hvordan reagerer hunden og hvordan avreagerer den, ikke om den skal brukes til "ditt eller datt". (har også vært figurant til andre "uvanlige" raser på tester: Irsk setter, blodhund osv).

Etter å ha lest om dine spesialsøk-kurs og Fenrisguttens kurs sist, så kunne jeg tenkt meg å prøve med søstra til Fenris :) Virkelig spennende og ikke minst at man lærer mye og nytt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke meg på "nakken" iallefall. Syntes det var gøy å være figurant for "uvanlige" raser på test eller MH jeg. Og man trenger slettes ikke drive på med noe som helst bare fordi man ønsker å ta en MH ;) Det som skjer oftest er at eierne kanskje blir overrasket over hvordan hunden reagerer i gitte situasjoner. Og som du skrev; "cluet" er hvordan reagerer hunden og hvordan avreagerer den, ikke om den skal brukes til "ditt eller datt". (har også vært figurant til andre "uvanlige" raser på tester: Irsk setter, blodhund osv).

Etter å ha lest om dine spesialsøk-kurs og Fenrisguttens kurs sist, så kunne jeg tenkt meg å prøve med søstra til Fenris ;) Virkelig spennende og ikke minst at man lærer mye og nytt ;)

Det jeg synes var mest "morsomt", eller hva jeg skal kalle det, er at det er tydeligvis noen hundesporter som er mer "godtatte" enn andre. Agility er bare tull og fjas og alt for gøy og lite seriøst, mens man kanskje helst burde drive med mer "tøffe" sporter, som IPO og rundering og feltsøk, altså BRUKS. Og trener man ikke bruks, så brukes heller ikke hunden til noe! :) Virket sånn på de jeg snakket med om det i alle fall, hehe. Jeg bare smilte og tok det godt, for DE visste jo tydeligvis ikke hva spesialsøk var, eller hvor mye arbeid som legges ned i en god agilityhund. Så får det bare våge seg at det er så gøy! :closedeyes: Og du er forresten hjertelig velkommen til å delta på spesialsøkskurs! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra:

Jeg skjønner hva du mener med innlegget ditt, og er egentlig enig.

Jeg tror nok heller ikke det blir så lett å finne ut noe om welshen ut ifra dette, eller velge oppdretter o.l, men syntes det er spennende!

(Men nå kommer jeg hvertfall til å være ekstra oppmerksom når jeg leser hjemmesider.)

Så takk for boktips :)

Og ja, å være tilsuer var en god ide! Kan jo lære meg så mye som mulig om hund tenker jeg, så går kanskje ventetiden fortere også.

Og takk for gode tips å ta med seg når man hilser på oppdrettere / hunder. Sånne ting er det greit å være obs på.

Og OT

Ang om jeg har hund, så har jeg bare bodd hjemmefra et års tid,(bodde hjemme alt for lenge ja, pga hesten som spiser alle pengene mine) og før det har jeg / vi alltid hatt hund.. Men ikke på den måten jeg har tenkt og ha hund på nå (dvs litt mer aktivt enn familiehund.)

Men det ligger nå ihverfall en bearded collie på 13 og drar seg hjemme hos meg nå da.. kanskje legge inn bilder etterhvert ;)

Men jeg husker nå at jeg faktisk har vært med mamma på MH med bernern vår, for mange år siden!

Husker hun boffet på skremmelt spøkelse, og at det regnet, men ellers lite :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nytt spørsmål..

Nå har jeg lest om en grunnprøve for spaniels: link- (klikk på spanieljaktprøve i venstrespalte og skroll ned til 'Grundprov.')

Hvordan blir dette i forhold til mentalbeskrivelse? Har det noen som helst sammenheng - eller er resultatene kun interessante i forbindelse med jakt?

Er en som mener at denne prøven kan være en bedre måte å teste welshen på.. og jeg har ikke nok kunnskap til å kunne vurdere det! ??? Takk for hjelp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...