Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til valp

Car00line

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bare lurer på hva som er lurt å kjøpe (og gøy å ha :ahappy: ) når jeg får meg en valp?

Liksom en liste over ting som er bra å ha :icon_confused:

Har aldri hatt hund før, så er ikke sikkert på alt, men en viss anelse har jeg da^^

Skrevet

Okei =)

Noen så har finsk lapphund her som kan si om det er noe spessielt jeg trenger til min?

Til når den både er valp og blitt voksen :blink:

Og den skal på en måte bo to plasser, siden jeg og besten min deler på den. Den bor hos han generellt,

men den kommer til å være en del hos meg også.

Hvordan bør jeg oppdra den da?

Alle kan svare på det :blink:

Skrevet
Okei =)

Noen så har finsk lapphund her som kan si om det er noe spessielt jeg trenger til min?

Til når den både er valp og blitt voksen :blink:

Og den skal på en måte bo to plasser, siden jeg og besten min deler på den. Den bor hos han generellt,

men den kommer til å være en del hos meg også.

Hvordan bør jeg oppdra den da?

Alle kan svare på det :blink:

- Bur som hunden kan stå oppreist i, snu seg og legge godt (alltid greit å venne hunden til det slik at du har mulighet til å sette hunden i bur når du er ute og reiser, utstilling o.l.)

- Et sånt hundeteppe som kan vaskes i maskin

- Noen draleker, ball o.l.

- Mat- og vannskål (vanlig metallskåler er det beste)

- En sele (jeg pleier å lære hundene at med halsbånd er det ikke lov å dra, mens med sele er de fri til å snuse seg ut i grøftene, dra litt i båndet o.l.)

- 1-2 Kobbel (altså leiebånd)

- Kanskje en løpestreng til hunden i hagen?

- Langline (denne lar du henge etter hunden når du i tillegg har på leiebåndet, så kobler du hunden fri, men lar langlinen henge på fremdeles. Deretter kan du starte å kalle inn hunden og belønne når den kommer. Hvis den IKKE kommer, kan du tråkke på linen slik at hunden ikke får stukket av)

Viktigst av alt: gå et valpekurs og et grunnkurs, slik at du lærer hvordan du skal oppdra akkurat DIN valp/hund. Det du kan starte med når du får hunden i hus, er å få den til å se deg i ansiktet og belønne hver gang den gjør det (+ kreve at den ser på deg før den får løpe fritt, får mat o.l.).

Skrevet

Når valpen kommer i hus bør du ha noen leker, en seng/bur som er dens. Alltid kjekt å ha leker som hunden liker spesielt godt når dere er ute på tur eks; frisbi, ball ol. Sele og halsbånd, jeg pleier alltid å ha hunden løs som liten i begynnelsen, men når jeg skal begynne med bånd så tar jeg først sele, og så halsbånd. Sånn at den ikke får sånne nykk i nakken. matskåler er det litt greit å ha sånn stativ, da kan ikke valpen dra de utover hele gulvet :blink:

Som BCAmira sier, er det veldig viktig å gå på valpekurs. Da får valpen trening samt masse sosialisering. Lykke til iallfall :blink:

Skrevet
Den er grei :blink:

Har allerede kjøpt leke^^ et sånnt lite yau med knute i begge delene med mintsmak ;)

Funker den? :P

Alle Leker virker jo egentlig så lenge de ikke er farlige/skadelige for valpen, spørsmålet er bare om valpen liker den. :blink: enkelte hunder liker alle sorter leker , mens andre er mer sære på hvilke leker de liker. Lykke til med valp, går sikkert helt fint:)

Skrevet

- Halsbånd og kobbel

- Leker, litt plysj, litt tyggeleker

- Tyggebein for små spisse valpetenner som vil bite på alt, og som klør

- Flere tepper, kanskje den ikke klarer å holde seg? Fint å ha litt å bytte på

- Vann og matskåler

- Seng, evt ekstra tepper ;)

- Børster

- Et stort bur hvis du tenker å bruke det. Gjerne et som er beregnet for voksenstr, så slipper du kjøpe fler

- Valpe- og hundebøker for nybegynnere

- Store gode håndklær til å tørke regn og snø med (jeg bruker egne til hunden så ikke mine egne blir full av hundehår)

- Mat. Spør oppdretteren hva valpen får der

og gjerne valpekurs ja :) har jeg glemt noe?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...