Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til valp

Car00line

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bare lurer på hva som er lurt å kjøpe (og gøy å ha :ahappy: ) når jeg får meg en valp?

Liksom en liste over ting som er bra å ha :icon_confused:

Har aldri hatt hund før, så er ikke sikkert på alt, men en viss anelse har jeg da^^

Skrevet

Okei =)

Noen så har finsk lapphund her som kan si om det er noe spessielt jeg trenger til min?

Til når den både er valp og blitt voksen :blink:

Og den skal på en måte bo to plasser, siden jeg og besten min deler på den. Den bor hos han generellt,

men den kommer til å være en del hos meg også.

Hvordan bør jeg oppdra den da?

Alle kan svare på det :blink:

Skrevet
Okei =)

Noen så har finsk lapphund her som kan si om det er noe spessielt jeg trenger til min?

Til når den både er valp og blitt voksen :blink:

Og den skal på en måte bo to plasser, siden jeg og besten min deler på den. Den bor hos han generellt,

men den kommer til å være en del hos meg også.

Hvordan bør jeg oppdra den da?

Alle kan svare på det :blink:

- Bur som hunden kan stå oppreist i, snu seg og legge godt (alltid greit å venne hunden til det slik at du har mulighet til å sette hunden i bur når du er ute og reiser, utstilling o.l.)

- Et sånt hundeteppe som kan vaskes i maskin

- Noen draleker, ball o.l.

- Mat- og vannskål (vanlig metallskåler er det beste)

- En sele (jeg pleier å lære hundene at med halsbånd er det ikke lov å dra, mens med sele er de fri til å snuse seg ut i grøftene, dra litt i båndet o.l.)

- 1-2 Kobbel (altså leiebånd)

- Kanskje en løpestreng til hunden i hagen?

- Langline (denne lar du henge etter hunden når du i tillegg har på leiebåndet, så kobler du hunden fri, men lar langlinen henge på fremdeles. Deretter kan du starte å kalle inn hunden og belønne når den kommer. Hvis den IKKE kommer, kan du tråkke på linen slik at hunden ikke får stukket av)

Viktigst av alt: gå et valpekurs og et grunnkurs, slik at du lærer hvordan du skal oppdra akkurat DIN valp/hund. Det du kan starte med når du får hunden i hus, er å få den til å se deg i ansiktet og belønne hver gang den gjør det (+ kreve at den ser på deg før den får løpe fritt, får mat o.l.).

Skrevet

Når valpen kommer i hus bør du ha noen leker, en seng/bur som er dens. Alltid kjekt å ha leker som hunden liker spesielt godt når dere er ute på tur eks; frisbi, ball ol. Sele og halsbånd, jeg pleier alltid å ha hunden løs som liten i begynnelsen, men når jeg skal begynne med bånd så tar jeg først sele, og så halsbånd. Sånn at den ikke får sånne nykk i nakken. matskåler er det litt greit å ha sånn stativ, da kan ikke valpen dra de utover hele gulvet :blink:

Som BCAmira sier, er det veldig viktig å gå på valpekurs. Da får valpen trening samt masse sosialisering. Lykke til iallfall :blink:

Skrevet
Den er grei :blink:

Har allerede kjøpt leke^^ et sånnt lite yau med knute i begge delene med mintsmak ;)

Funker den? :P

Alle Leker virker jo egentlig så lenge de ikke er farlige/skadelige for valpen, spørsmålet er bare om valpen liker den. :blink: enkelte hunder liker alle sorter leker , mens andre er mer sære på hvilke leker de liker. Lykke til med valp, går sikkert helt fint:)

Skrevet

- Halsbånd og kobbel

- Leker, litt plysj, litt tyggeleker

- Tyggebein for små spisse valpetenner som vil bite på alt, og som klør

- Flere tepper, kanskje den ikke klarer å holde seg? Fint å ha litt å bytte på

- Vann og matskåler

- Seng, evt ekstra tepper ;)

- Børster

- Et stort bur hvis du tenker å bruke det. Gjerne et som er beregnet for voksenstr, så slipper du kjøpe fler

- Valpe- og hundebøker for nybegynnere

- Store gode håndklær til å tørke regn og snø med (jeg bruker egne til hunden så ikke mine egne blir full av hundehår)

- Mat. Spør oppdretteren hva valpen får der

og gjerne valpekurs ja :) har jeg glemt noe?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...