Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til valp

Car00line

Recommended Posts

Okei =)

Noen så har finsk lapphund her som kan si om det er noe spessielt jeg trenger til min?

Til når den både er valp og blitt voksen :blink:

Og den skal på en måte bo to plasser, siden jeg og besten min deler på den. Den bor hos han generellt,

men den kommer til å være en del hos meg også.

Hvordan bør jeg oppdra den da?

Alle kan svare på det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei =)

Noen så har finsk lapphund her som kan si om det er noe spessielt jeg trenger til min?

Til når den både er valp og blitt voksen :blink:

Og den skal på en måte bo to plasser, siden jeg og besten min deler på den. Den bor hos han generellt,

men den kommer til å være en del hos meg også.

Hvordan bør jeg oppdra den da?

Alle kan svare på det :blink:

- Bur som hunden kan stå oppreist i, snu seg og legge godt (alltid greit å venne hunden til det slik at du har mulighet til å sette hunden i bur når du er ute og reiser, utstilling o.l.)

- Et sånt hundeteppe som kan vaskes i maskin

- Noen draleker, ball o.l.

- Mat- og vannskål (vanlig metallskåler er det beste)

- En sele (jeg pleier å lære hundene at med halsbånd er det ikke lov å dra, mens med sele er de fri til å snuse seg ut i grøftene, dra litt i båndet o.l.)

- 1-2 Kobbel (altså leiebånd)

- Kanskje en løpestreng til hunden i hagen?

- Langline (denne lar du henge etter hunden når du i tillegg har på leiebåndet, så kobler du hunden fri, men lar langlinen henge på fremdeles. Deretter kan du starte å kalle inn hunden og belønne når den kommer. Hvis den IKKE kommer, kan du tråkke på linen slik at hunden ikke får stukket av)

Viktigst av alt: gå et valpekurs og et grunnkurs, slik at du lærer hvordan du skal oppdra akkurat DIN valp/hund. Det du kan starte med når du får hunden i hus, er å få den til å se deg i ansiktet og belønne hver gang den gjør det (+ kreve at den ser på deg før den får løpe fritt, får mat o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpen kommer i hus bør du ha noen leker, en seng/bur som er dens. Alltid kjekt å ha leker som hunden liker spesielt godt når dere er ute på tur eks; frisbi, ball ol. Sele og halsbånd, jeg pleier alltid å ha hunden løs som liten i begynnelsen, men når jeg skal begynne med bånd så tar jeg først sele, og så halsbånd. Sånn at den ikke får sånne nykk i nakken. matskåler er det litt greit å ha sånn stativ, da kan ikke valpen dra de utover hele gulvet :blink:

Som BCAmira sier, er det veldig viktig å gå på valpekurs. Da får valpen trening samt masse sosialisering. Lykke til iallfall :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei :blink:

Har allerede kjøpt leke^^ et sånnt lite yau med knute i begge delene med mintsmak ;)

Funker den? :P

Alle Leker virker jo egentlig så lenge de ikke er farlige/skadelige for valpen, spørsmålet er bare om valpen liker den. :blink: enkelte hunder liker alle sorter leker , mens andre er mer sære på hvilke leker de liker. Lykke til med valp, går sikkert helt fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Halsbånd og kobbel

- Leker, litt plysj, litt tyggeleker

- Tyggebein for små spisse valpetenner som vil bite på alt, og som klør

- Flere tepper, kanskje den ikke klarer å holde seg? Fint å ha litt å bytte på

- Vann og matskåler

- Seng, evt ekstra tepper ;)

- Børster

- Et stort bur hvis du tenker å bruke det. Gjerne et som er beregnet for voksenstr, så slipper du kjøpe fler

- Valpe- og hundebøker for nybegynnere

- Store gode håndklær til å tørke regn og snø med (jeg bruker egne til hunden så ikke mine egne blir full av hundehår)

- Mat. Spør oppdretteren hva valpen får der

og gjerne valpekurs ja :) har jeg glemt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...