Gå til innhold
Hundesonen.no

Snart valp, råd om utstyr!


Recommended Posts

Hei!

Som topic sier så blir det forhåpentligvis snart en valp i hus. Rasen jeg da har valgt meg er whippet: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=371

Spørsmålet er som følger:

Har jo ikke hatt hund før så utstyr finnes ikke, hva bør jeg kjøpe og hvor er det billigst.?

Noe spesielt å tenke på angående det jeg trenger?

F.eks skåler av stål med gummi underlag, så de ikke sklir rundt eller valpen biter de i stykker..

Planlagt utstyrsliste:

Skål

Bånd (Nylon til valp?)

Kobbel mener jeg det heter

Seng

Hadde tenkt å ha hunden i bur når vi ikke var hjemme, (sengen/plassen er også tenkt å være buret) hvor mye større enn hunden skal buret være?

Tanken var også at buret skal kunne tas med i bilen når hunden skal noe sted(har stor bil) så bør vel ikke være for massivt.

Børste,(type?)

Klotang

Biteleker (hva anbefales til valp)

Noe som mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at halsbåndet er regulerbart - den vokser raskt. Kobbel: styr unna fleksibånd. Mye mindre kontroll på hunden samt vanskeligere å lære den å gå pent i bånd.

Når det gjelder bur så må du jo ha transportbur (størrelse for whippet er jeg usikker på. Men for at dette ikke skal bli en burdebatt så anbefaler jeg deg å tenke nøye igjennom burbruk til hverdags. Les tråden i debattkjelleren om bur slik at du blir bevisst ditt eget burbruk i alle fall. Vil heller anbefale kompostgrinder fra Biltema til hjemmebruk som du kan utvide etter behov. Den bør kunne skifte liggeplass samt strekke seg ut i alle retninger minimum, og selvfølgelig også plass til å gå og bevege seg.

Transportbur kan du bestille laget etter mål til din bil av f eks Trønderburet.

Leker mener jeg det er like greit å vente med til du har valpen i hus. Ta den så med på dyrebutikker og kjøpe når du har fått den. På den måten unngår du å kjøpe veldig mye mer enn du trenger og samtidig får du sosialisert valpen.

Ellers: sjekk hvor, når det er valpekurs i nærheten og begynn på et når valpen er mellom 2 og 4 mndr.

Lykke til :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med valp på vei iallfall :icon_confused: Valper kommer jo i en periode med tannfelling og da klør det immari i tennnene deres. Jeg kjøpte en bitering i gummi som ikke kunne tygge sond. Da jobber valpen med denne og det er greit å ha ring istedenfor hendene dine :ahappy: hehe.. Er også enig med HippiPippi at du bør lære valpen at vann er gøy! Det er mye kjekkere å ha en hund som faktisk står i ro når den bades enn en som helst prøver å unnslippe det hele. Synes du hadde en bra liste jeg! Lykke til videre :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en veldig grei liste for meg. Hvis du er usikker på hvordan bur du skal bruke hjemme pga str. kunne det kanskje være en idê med "kompostgrind". Jeg hadde kompostgarder til min valp når det var liten, samt et bur som han kunne krype inn i. Han ble veldig glad i buret sitt, og jeg passet på at han alltid kunne gå ut og inn som han ville. På denne måten ble han kjent med buret på en positiv måte. - Kunne gå inn når han selv følte for det. Nå er han bare løs på rommet mitt og buret står alltid åpent om han vil legge seg inn å slappe av. Bilbur er et must! :icon_confused: Ellers så ville jeg tatt meg en tur rundt i div. dyrebutikker slik at de kan annbefale deg ting som du bør ha til valpen. Lykke til forresten, blir nok supert med valp :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er og kanskje ikke investere i DEN lekre (muligens dyre sengen) med en gang. Da det ofte klør i valpetenner kan det være litt kjedelig å komme hjem/tilbake og finne den i en annen tilstand enn sist. Ellers er det kanskje kjekt med en langline/sporline/løpestreng? I hvertfall veldig kjekt om hunden er med eller skal stå utendørs en stund, begrenset hvor lenge det er kult å stå i et kort leiebånd.

Lykke til med valpen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stor nytte av retrieverkobbelet jeg fikk med av oppdretter i alle fall.. Supert å ha dersom du raskt må ut og lufte valpen dersom den må på do eller slikt. Jeg er ikke så fan av at hunder/valper går med halsbånd inne, så retrieverkobbel er en godt og raskt alternativ, i alle fall for valper. :)

Hvis du ikke vet hva det er, så har du et eksempel her:

http://www.zoosupply.com/xcart/product.php...=293&page=1

Det er på en måte bånd og halsbånd i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste jeg kan komme på som er lurt å kjøpe som ikke er nevnt fra før av er plastikk underlag til å ha under matskål/vannskålen(hvis du skal ha de rett på gulvet da) for å ikke skittne til gulvet, valper pleier jo å søle en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste jeg kan komme på som er lurt å kjøpe som ikke er nevnt fra før av er plastikk underlag til å ha under matskål/vannskålen(hvis du skal ha de rett på gulvet da) for å ikke skittne til gulvet, valper pleier jo å søle en del :)

Bare husk på at om du bruker et slikt underlag, må du allikevel tørke. Det blir fort liggende et vannlag under disse mattene, som fort kan gi en verre effekt enn en god effekt. Snakker av erfaring.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så ble det bekreftet av utleier og de andre i blokka at hund ikke var noe problem, så da har jeg forhåpentligvis den lille whippetgutten i hus den 30 april :)

Så nå er det å se hvor man finner tilbud på bur også videre.

Buret blir vel et av de største jeg finner, lurer litt på å kjøpe et eget bur til bilen. Kjører varebil så ikke no problem med plass og høyde, men har begynt å revurdere planene om å bruke samme buret begge stedene pga. sammenleggbart bur er jo ønskelig hjemme, i tilfelle den må lukkes igjen når vi vasker rommet(letter å flytte osv.) men å bruke det i bilen kan bli ille ved f.eks en kollisjon da buret som var ment å beskytte hunden klapper sammen og gjør vondt verre. Så får ta en liten tankerunde på det, og kanskje gå ned litt i størrelse på bilburet. (prøve å saumfare nettet etter noe brukt og billig)

Ellers så er jeg også litt usikker på bånd, ble anbefalt retriever bånd av en oppdretter, og mynde halsbånd av en annen så får sjekke litt rundt om det.

Tenkte også å ta en liten tur i dyrebutikken imorgen og sjekke priser, men driver litt med akvarie, og der er prisforskjellen mellom butikk og nettbutikk veldig stor, Er det slik med dyre butikker også? Noen nettbutikker dere kan anbefale da isåfall? Så det fantes en del så vil jo ta litt tid å sjekke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal ikke bli en burdebatt, men som noen allerede har foreslått - ta en titt på tråden som heter "bur". Jeg har hatt flere myndevalper i hus og *ingen* av dem har noen gang måttet bruke bur. Hunden trenger ikke bur - det er mye lurere å lære den å være hjemme alene uten bur.

Bur til bilen skal man selvsagt ha hvis man har plass til dette. Bur innendørs er *ikke* nødvendig.

Lykke til med valpen - det er en herlig rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med whippet er at de er destruktive i forhold til det jeg er vant til i alle fall.. Det er sikkert individuelt, men jeg kan liksom ikke se for meg en ikke-tyggende whippet. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med whippet er at de er destruktive i forhold til det jeg er vant til i alle fall.. Det er sikkert individuelt, men jeg kan liksom ikke se for meg en ikke-tyggende whippet. :S

Javel...? Jeg klarer ikke helt å se for meg en ikke-tyggende valp, uansett rase jeg da. Men jeg hadde alikevel klart meg uten bur - hvis det var det som var poenget ditt? Og at whippeten er destruktiv - skjønte ikke det helt heller. Mener du at den tygger på ting som valp eller at det er en destruktiv rase uansett alder? Isåfall kjenner du flere whippeter enn meg, for den beskrivelsen er ikke en som jeg kjenner meg igjen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...