Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyting


Cava

Recommended Posts

Hei!

Vet ikke helt hvilket underforum dette passer, men prøver meg her. :icon_confused:

Vi har en Cavalier King Charles Spaniel på tre år. Han er en omplasseringshund, og vi har hatt ham i syv måneder. Han er verdens beste hund, og vi er så glade for at vi fikk nettopp ham. :ahappy:MEN, han røyter noe så voldsomt! Det er hår OVERALT, uansett hvor mye vi børster og styrer. Vi venter vårt første barn til høsten, og ønsker ikke at det skal være så mye hundehår rundt den lille. Vi støvsuger ca. fire ganger i uka, men det er jo ikke bare på gulvet det er hår. Det sniker seg inn overalt, i skuffer og skap. Er det noe vi kan gjøre for å minske røytinga? Nå får han tørrfór (Royal Canin) og innimellom middagsrester. Eller finnes det noen shampoo e.l. som kan hjelpe? Eller vil det nytte å klippe ham? Vi skal ikke bruke ham til utstilling, så det gjør ikke noe om han ikke ser helt tipptopp ut (men det er selvsagt ikke snakk om å skamklippe ham ;)). Men selv om alle hundehårene er slitsomme, så er det selvsagt ikke noe alternativ å kvitte oss med ham. Han skal være her til han blir gammel og grå, for han er jo bare så goood. :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så masse, men la hunden rulle seg masse i snøen ( det hjelper på mi, røyter nesten ikke noe om vinteren)

ellers er det lurt å dusje med shampoo (spør på dyrebutikken om det er en spesiell) :) er ikke så veldig mye å gjøre med røyting dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg så utrolig mye erfaring, men de cavalierene jeg har møtt/passet, har også røytet utrolig mye til å være så små hunder! :)

Du kan jo gjøre typisk røyteting, da: gre gjennom pelsen ofte, tilsette olje (fiskeolje/selolje eller rapsolje), tilsette ølgjær (utblandet i litt vann), skifte til et fôr som påvirker pelsen bedre generelt (det finnes mange pelsfôr for tiden, i alle fall tørrfôr, men prøv gjerne også ferske fôr som V&H eller NP), bade hunden i god shampo - spør på dyrebutikken og prøv gjerne flere til du finner den som passer best til deres hund.

I deres tilfelle tror jeg ikke klipping vil gjøre saken så mye bedre. Antall hår som faller av vil være lik skulle man anta, men de vil jo selvsagt være kortere, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyting kan være vanskelig å få bukt med.

Børst den hver dag, gjerne etpar ganger for dagen (tar ikke lang tid :) ) Tenk gjennom hvis det kan været foret den går på, som kanskje ikke er det optimale for hunden?

Du kan prøve med olje i maten. Rapsolje er fint, og oljer som Superpels, Baddakys og Salmopet osv er enda bedre bra.

I tillegg kan B vitaminsprøyte være et alternativ hvis ikke de andre tingene fungerer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...