Gå til innhold
Hundesonen.no

Gunn

Taz

Recommended Posts

Skrevet

Siden du er oppdretter så spør jeg deg.

Hvor ofte kan en tispe få valper?

Eller hvor ofte kan en tispe få valper på 1 år som er forsvarlig?

http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...&pos=11&tot=733

Dette er mora til Diego. (Stygt bildet)

Hun fikk Diego for 7 mnd siden, og nå venter hun valper igjen..

Er det forsvarlig?

Det er den samme hannhunden som er faren til Diego også.

(Hun har brukt han på 3 kull nå, to ganger på den blå tispen sin, og 1 gang på den hvite tispen sin) Alså alle hundene er hennes.

Syns det var merkelig at hun får så masse kull.

3 kull på 7 mnd.

Men siden jeg ikke er oppdretter og kan så mye om dette så spør jeg deg.

Håper du vil svare på dette.. :lol:

(Når jeg sender mail til henne om forskjellige ting, så får jeg korte svar, og ikke alltid bra svar. Hun virker totalt uinterresert i å få mail av meg osv)

Skrevet

Er det forsvarlig?

(Hun har brukt han på 3 kull nå, to ganger på den blå tispen sin, og 1 gang på den hvite tispen sin) Alså alle hundene er hennes.

3 kull på 7 mnd.

(Når jeg sender mail til henne om forskjellige ting, så får jeg korte svar, og ikke alltid bra svar. Hun virker totalt uinterresert i å få mail av meg osv)

Etter NKK sine føringer så skal ikke en hund ha fler enn 5 kull... Gunn og jeg vil helst ikke ha fler enn 4..

I tilegg så skal tispen ha minst en løpetid mellom kullene, for å komme seg.

Tispene skal ha hatt en løpetid før de blir parret for første gang..

Tispene bør være under 5 år når de får første kull, og siste kull skal ikke komme etter fylte 8 år...

Det virker jo litt rovdrift aktig ut hvis oppdretteren din allerede har satt kull på tispen igjen... jeg hadde ikke gjort det selv hvertfall...

Skrevet

Du kan få registrert 5 kull på en tispe, ikke mer.  Du har ikke lov å sette valper på henne ved første løpetid.  Tispen skal ha fylt 18 måneder før førstegangsparring og siste kull må være satt på før tispen er fylt 8 år.  Dette er NKK regler.  Det anbefales ikke å sette et førstegangskull på tispe etter fylte 5 år.

Er det forsvarlig?

Nei, det er det ikke. Det SKAL være en løpetid mellom hver kull, eller 1 år.

3 kull på 7 mnd.

Man kan ha mange kull, bare man har plass og tid til det.  Jeg hadde ikke klart det, for jeg er i 80% jobb.  Hanhunder kan bli brukt hver uke om man vil det, men brukes den for ofte synker sædkvaliten

Det er ikke bra, som oppdretter forplikter man å svare sine valpekjøpere, enten det er på mail eller pr. telefon Oppdretter burde være glad for dine spørsmål.

Skrevet

jeg har kuta al kontakt med min oppdreter. han prøvde først å lure meg, så kan han ikke svare på noe :D

enkelte sku ikke ha had oppdret.. han skule ha valper på moren til sean like etter jeg henta sean

Skrevet
trur det er fra andre løpetid, hakke peiling! :D men hva har det med taz`s innlegg og gjøre?

Mente når er hun for gammel til å få valper?

Tenkte det var greit og spørre her siden det også handlet om oppdrett...

Skrevet
Det er ikke lurt å sette ett kull på en hund før den tredje løpetiden.

Hva mener du med det? Den tredje løpetiden etter ett kull... eller den tredje noen gang?

Jeg har en hund som har løpetid kun en gang i året, så da bør jeg vente tre år?

Det er drfor NKK har satt normen til å ha enten en løpetid,eller et år mellom hvert kull...

Skrevet
Det er ikke lurt å sette ett kull på en hund før den tredje løpetiden.

Dette er ikke helt sant :D . Det kommer jo litt an på hvor lang tid det er mellom løpetidene. Jeg har en tispe som får løpetid hver 11. måned. Det heter seg at man ikke skal sette et førstegangskull på en tispe FØR den er 18 måneder.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...