Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr forvirring


JailyTina

Recommended Posts

For et halvt års tid siden begynte vi å undersøke ryggen til Mikey etter mistanke om at noe var litt "feil". (Som mange her sikkert fikk med seg gjennom de utallige spørsmålene jeg har hatt i mellomtiden.) Nå har det jo da gått en stund og jeg prøver å tenke litt over hva som egentlig har endret seg siden i fjor og jeg har kommet frem til følgende:

- Kiropraktisk behandling (i fjor) hjalp mye. Han ble mye løsere i kroppen og beveget seg smidigere.

- Hills j/d som vi fikk anbefalt har egentlig ikke gjort store forskjellen. Han beveger seg omtrent likt som før vi byttet fôr. (Vi byttet fôr etter kiropraktikken, så sammenligner med den gang.)

- Cosequin, som også ble anbefalt, utgjorde ingen synlig forskjell. (Prøvd ut før kiropraktikken)

- Rimadyl prøvde vi en stund og han slappet bedre av da, men det virket som at effekten fort "gikk over".

Nå går han på Hills j/d uten noe annet i tillegg. Jeg fikk beskjed om å prøve å få han ned litt i vekt så akkurat nå har vi (igjen) Hills j/d reduced calorie. Men det fører med seg andre problemer igjen:

Hills j/d reduced calorie fremkaller intens kløe over stort sett hele han. Det er en uke siden j/d sekken gikk tom og jeg begynte å gi han reduced calorie fôret. Samme endringen så jeg sist jeg hadde reduced calorie sekk. Så jeg gikk inn på Hills' hjemmesider og fikk opp innholdsfortegnelsen. Jeg fant ingen spesifisert innholdsfortegnelse på reduced calorie fôret så jeg antar at den da egentlig inneholder det samme som vanlig j/d?

Og er ikke virkestoffene i j/d nesten de samme som i Cosequin? Bare at j/d inneholder litt annet (EPA, Omega-3 og -6, kalsium etc)? Hva er da fordelen med j/d over Cosequin? Og vil det fôret da egentlig hjelpe noe mer enn Cosequin skulle gjort? :icon_redface:

Det veterinæren mistenker at er galt er at en av de myke putene mellom to ryggvirvler har blitt skadet og "dødd" da Mikey var yngre, uten at noen har tatt aksjon der og da for å rette skaden. Jeg kan bekrefte eller avkrefte teorien med MR, men jeg har rett og slett ikke råd til det før om minst et års tid. Vi har jobba intenst med å bygge muskler for å styrke kroppen hans generelt i samråd med vet'n og Mikey er tydelig bedre nå enn for et år siden, men jeg skulle likt å finne fôr eller tilskudd som kunne hjulpet han enda mer.

Skal snakke med veterinæren over påske, men om noen har noen kloke råd eller tips å komme med i tillegg hadde jeg blitt veldig glad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund går på en blanding av Stride (samme som Cosequine, bare annet merke), HILLS j/d (reduced calorie), antioksidanter og magnesuim (anbefales ikke å bare sette hunden på dette uten råd fra folk som kan sette opp riktige doser for den spesifike hunden)

+ at hun får kiropraktiskbehandling når hun blir stiv, også får hun fysiotreapi behandling av meg (ferdig utdannet neste mnd).

Dette fungerer perfekt på min hund og hun er i så flott form om dagen :blink:

Du skriver at han ble bedre av kiro behandling, hvorfor ikke prøve det igjen?

Eller høre med veterinæren anng Cosequine eller andre midler som kan hjelpe han?

Det finnes også flere merker som har leddfôr som HILLS har (j/d), kanskje du kan prøve et annet merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at en belger som sleit med ryggproblemer pga reaksjoner på fòret (noe lever greier) fikk beskjed av Thoresen om å begynne på v&h. Sist jeg hadde kontakt med eieren fortalte hun at den var symptomfri. En vanlig vetrinær kommer jo aldri i verden til å be deg begynne på det fòret, for det tjener de null og nix penger på.

Helt ærlig hadde jeg tatt en tur til Thoresen jeg. Jeg angrer for at ikke jeg gjorde det tidligere med Loke i stedet for å bruke tusenvis av kroner på kiro etc som bare hjelper midlertidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at han ble bedre av kiro behandling, hvorfor ikke prøve det igjen?

Eller høre med veterinæren anng Cosequine eller andre midler som kan hjelpe han?

Det finnes også flere merker som har leddfôr som HILLS har (j/d), kanskje du kan prøve et annet merke?

Foreløpig har jeg ikke hatt ny kiropraktor behandling på han fordi kiropraktoren mente hun sannsynligvis "bare" kunne hjelpe med å løsne eventuelt nye låsninger. Hvis det er den skaden hun mistenkte (død "pute") vil ikke kiropraktikk egentlig hjelpe noe direkte. Det eneste som da vil gjøre noe særlig er normal mosjon og passe vekta.

Jeg ga han Cosequine i fjor over en 3 måneders periode eller noe sånt. Ingen virkning what so ever. Diskuterte det med 3 veterinærer jeg var innom og alle mente at hadde jeg ikke sett noe hjelp av den innen det var det sannsynligvis ikke noe vits i å gi det.

Har vurdert å prøve et annet merke! Tenkte jeg skulle høre med veterinæren om det. Om hun har noe å anbefale.

Jeg vet at en belger som sleit med ryggproblemer pga reaksjoner på fòret (noe lever greier) fikk beskjed av Thoresen om å begynne på v&h. Sist jeg hadde kontakt med eieren fortalte hun at den var symptomfri. En vanlig vetrinær kommer jo aldri i verden til å be deg begynne på det fòret, for det tjener de null og nix penger på.

Helt ærlig hadde jeg tatt en tur til Thoresen jeg. Jeg angrer for at ikke jeg gjorde det tidligere med Loke i stedet for å bruke tusenvis av kroner på kiro etc som bare hjelper midlertidig...

Mikey gikk på V&H i fjor (noe han virkelig elsket), men vi gikk over på j/d'n for å prøve. Kanskje ikke noen dum ide å gå tilbake til det. Han reagerte på den med fisk i, men det holder kanskje med en av de andre og eventuelt noe tilskudd. Den ene veterinæren jeg har vært hos med Mikey kunne tenke seg at det kanskje var lurt om jeg ga han det. (Veterinær jeg kjenner ganske godt fra den forrige hunden min. Han er smertelig ærlig om det meste og utrolig dyktig.)

Skal vurdere Thoresen. Har lest om han flere ganger her inne på forumet. :) Jeg har inntrykk av at han er en veldig dyktig fyr! Går det bra med Loke nå forresten? Med ryggen hans?

Hvis hunden din klør intenst av fôret så er det jo ikke noe å tenke på egentlig. Da må du jo bare kutte det ut. Forsøk m/ V&H som allerede er foreslått. Og - jeg kan også anbefale Thoresen et besøk...

Jeg skal kutte ut fôret selvsagt! Men nå har det på en måte vært litt vanskelig å få tak i nytt fôr :P Også er det kanskje greit å ha en ide om hva jeg skal gå over til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...