Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan stille en boxer?


greyhound

Recommended Posts

Ok, jeg har sagt ja til å stille venninna mi sin boxer på NKK sin utstilling i Stavanger i April. (hannhund på 7 mnd) problemet er bare at jeg aldri har stilt en boxer før (ikke har jeg sett noe av dem i ringen heller, da de aldri er samme dag som min rase)

Jeg har vært inne på Norsk boxer-klubb og studert bildene men blir ikke klok på bl.a. halen. Noen holder den rett ut, noen holder kun i den nesten nede ved haleroten og noen holder ikke i den i det hele tatt :brr:

Og så er det bakbena. Har sett noen av dem stå med bakbena rimelig strakt bakover, andre står med mer vinkling.

Hva er rett, hva bør jeg gjøre? Er dette kun en smaks-sak?

Jeg kjenner bikkja, men aner ikke hvordan de har trent ham. De har lite peiling selv da de er helt nybegynner i gamet (oppdretter har vist ham en gang som valp og ellers bare hatt ham med på enkelte lokale boxer-utstillinger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som på de aller fleste raser, må man ta utgangspunkt i hundens eksteriør; dens feil og fortrinn. Handlingen skal jo skjule og framheve. Valg av hvordan man holder/ikke holder halen er koblet til haleføring. Hvis hunden har en tendens til å holde halen feil, vil det selvfølgelig bli "skjult" ved at man holder halen.

Nettopp halegrepet er jo også for å gi en illusjon av kupert hale, for de som er nostalgiske.

Angående vinkler så skal ikke en boxer ha schäferhundvinkler, men den skal ha tydelige bakbeinsvinkler. Noen tror at en hund får bedre vinkler ved å strekke beina enda lenger bakover, men det er helt feil. Enten strekker du ut vinkelen så den blir borte, eller så får du en hund som knapt klarer å stå.

For øvrig kan ikke hunder på syv måneder stille på NKKs utstillinger, men jeg formoder han fyller ni måneder innen utstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrev jeg 7 måneder?`Jeg mente 10 :-) (han ble 8 i begynnelsen av februar)

angående vinkler antar jeg det blir litt alla min rase (greyhound)

Får uansett se om det blir eller ei. Jeg kunne godt tenkt meg at jeg kunne fått stille ham på en liten lokal boxer-utstilling før NKK, og ingenting er bestemt enda. Skal inn og hilse på gutten imorgen og trene litt, se hvordan han er. Så only time will show :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...