Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan stille en boxer?

greyhound

Recommended Posts

Skrevet

Ok, jeg har sagt ja til å stille venninna mi sin boxer på NKK sin utstilling i Stavanger i April. (hannhund på 7 mnd) problemet er bare at jeg aldri har stilt en boxer før (ikke har jeg sett noe av dem i ringen heller, da de aldri er samme dag som min rase)

Jeg har vært inne på Norsk boxer-klubb og studert bildene men blir ikke klok på bl.a. halen. Noen holder den rett ut, noen holder kun i den nesten nede ved haleroten og noen holder ikke i den i det hele tatt :brr:

Og så er det bakbena. Har sett noen av dem stå med bakbena rimelig strakt bakover, andre står med mer vinkling.

Hva er rett, hva bør jeg gjøre? Er dette kun en smaks-sak?

Jeg kjenner bikkja, men aner ikke hvordan de har trent ham. De har lite peiling selv da de er helt nybegynner i gamet (oppdretter har vist ham en gang som valp og ellers bare hatt ham med på enkelte lokale boxer-utstillinger)

Skrevet

Jeg har ikke særlig peiling på boxere, men på dette bildet var det dommeren som hjalp til med stille opp hunden da eieren ikke hadde peiling selv. Så da antar jeg at dette er noenlunde korrekt?

105dve8.jpg

Skrevet

Som på de aller fleste raser, må man ta utgangspunkt i hundens eksteriør; dens feil og fortrinn. Handlingen skal jo skjule og framheve. Valg av hvordan man holder/ikke holder halen er koblet til haleføring. Hvis hunden har en tendens til å holde halen feil, vil det selvfølgelig bli "skjult" ved at man holder halen.

Nettopp halegrepet er jo også for å gi en illusjon av kupert hale, for de som er nostalgiske.

Angående vinkler så skal ikke en boxer ha schäferhundvinkler, men den skal ha tydelige bakbeinsvinkler. Noen tror at en hund får bedre vinkler ved å strekke beina enda lenger bakover, men det er helt feil. Enten strekker du ut vinkelen så den blir borte, eller så får du en hund som knapt klarer å stå.

For øvrig kan ikke hunder på syv måneder stille på NKKs utstillinger, men jeg formoder han fyller ni måneder innen utstillingen.

Skrevet

skrev jeg 7 måneder?`Jeg mente 10 :-) (han ble 8 i begynnelsen av februar)

angående vinkler antar jeg det blir litt alla min rase (greyhound)

Får uansett se om det blir eller ei. Jeg kunne godt tenkt meg at jeg kunne fått stille ham på en liten lokal boxer-utstilling før NKK, og ingenting er bestemt enda. Skal inn og hilse på gutten imorgen og trene litt, se hvordan han er. Så only time will show :-)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan ser deres morgenrutiner ut med valp/hund før dere skal på jobb? Ønsker å høre litt hva andre gjør. valpen vår våkner som regel mellom 06-06.30. Vi tar han da ut i ca 15 min slik at han får gått på do, når vi kommer inn igjen så leker vi litt og trener på kommandoer før han får frokosten sin, så er det litt ut på do igjen før vi går inn, får litt hjernetrim og så er det inn i valpebingen når vi reiser på jobb. Hvordan legger dere opp starten av dagen deres?
    • @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...