Gå til innhold
Hundesonen.no

Slette bilder

starlight

Recommended Posts

Skrevet
:lol: huh? På kameraet? Jeg kan formatere via menyen, også kan jeg slette et og et bilde hvis jeg vil det mens jeg blar imellom bildene liksom.. Formatere = slette alt i mitt hode iallefall?
Skrevet

hehe, på mitt på menyen så kan jeg velge både slette ett og ett, slette alt eller formattere.. Derfor lurer jeg litt.. Jeg sletter jo alt om jeg formatterer, derfor forstår jeg ikke at det skal være to forskjellige valg?

Skrevet

JAA! Jeg kan svare! :lol:

Jeg gikk nemlig på fotokurs en gang, jeg, og grovt sagt så blir forskjellen i hvordan bildene etterpå lagres. Det er bedre å formatere, fordi da starter på en måte bildelagringen på nytt, husker ikke helt prinsippene for det, men jeg husker at hvis man kun sletter, vil brikken bruke lenger og lengre tid for hver gang, og kameraet blir rett og slett treigt.

Si man har 100 bilder, med navn og nummer FX1 til FX100. Så sletter man FX12, FX22, FX53, FX 67, FX86, og FX92. Når man da tar bilde nr 101, altså FX101, vil det bli lagt på første og beste plass, noe som er FX12. Bilde nr 102 blir lagt på FX22 sin plass. Dette gjør at kortet må jobbe mye mer, og da tar det etterhvert lang tid.

Gjør man dette veldig mye, og for eksempel sletter mange mange bilder men fortsetter å tar bilder, blir alt helt totalt kaos i "hodet" på kameraet/minnebrikken.

Kanskje man sletter bilde nr 101, altså det som heter FX101, men som lå på plassen til FX12, rett før man tar bilde nr 134, da blir bilde FX134 lagt der, og så blir alt mer kluss.

Var dette forståelig?

Altså; det går greit med litt sånt kluss i systemet, men blir det for mye, blir kameraet treigt, og det lagrer treigere, noe som fører til at du i lengden ikke kan ta så mange bilder på rad. (Har kun prøvd dette med vanlig kompakt digitalt kamera, og det var ikke noe særlig. Vet ikke hvor ille det kan bli på et mer moderne speilrefleks.) Så, om man er på tur og tar noen bilder og sletter litt underveis, det går helt fint, kameraet takler det. Men når du da kommer hjem og legger bildene på dataen, så er det lurt å formatere i stedet for å slette, sånn at du på neste tur kan begynne på scratch igjen. Formateringen gjør altså da at bildefilene kan lagres på en hensiktsmessig måte. Systemet resetter seg kan man si, nummereringen av bildefilene blir startet på "nytt".

Og sånn for ordens skyld; formatering sletter absolutt alt på minnekortet, ja. I tillegg til å renske opp i systemet, altså.

Summa summarium: masse sletting over lengre tid er dumt. Formatering etter hver gang du har lastet bildene til dataen er bra. :)

Skrevet

Takk Huldra, dette var oppklarende! Da skjønner jeg plutselig hvorfor kameraene mine innimellom er trege.... Men vet du hvor man finner denne slettemuligheten på Canon-kameraer?

Skrevet
Takk Huldra, dette var oppklarende! Da skjønner jeg plutselig hvorfor kameraene mine innimellom er trege.... Men vet du hvor man finner denne slettemuligheten på Canon-kameraer?

Formatering finner du som et eget undervalg i menyen - det står formater, og ikke slett, men du får opp et forvarsel om at du vil slette alt som er på minnekortet dersom du formaterer.

Skrevet
Kanskje man sletter bilde nr 101, altså det som heter FX101, men som lå på plassen til FX12, rett før man tar bilde nr 134, da blir bilde FX134 lagt der, og så blir alt mer kluss.

om du tenker på defragmentering,er det ikke noe å tenke på.

kamera har ellers løpenummer, som blir resatt v/ formattering, eller v/ nytt minnekort.

Skrevet
Formatering finner du som et eget undervalg i menyen - det står formater, og ikke slett, men du får opp et forvarsel om at du vil slette alt som er på minnekortet dersom du formaterer.

Takk! :lol:

Skrevet
om du tenker på defragmentering,er det ikke noe å tenke på.

kamera har ellers løpenummer, som blir resatt v/ formattering, eller v/ nytt minnekort.

Unnskyld, men jeg aner ikke hva jeg tenker på..! :P Jeg har bare hørt dette på et kurs for noen år siden.

Klart at et kamera som har blitt treigt pga mye sletting vil bli bedre om man skifter minnekort, eller formaterer, slik jeg skrev. Defragmentering aner jeg slett ikke hva er, jeg sier bare det kursholderen sa..! :closedeyes: :brr:

Anette og Andrea: flott å kunne være til hjelp! Håper du fant formateringsfunksjonen, Anette. :P Hvis ikke kan jeg prøve å forklare hvor den er.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...