Gå til innhold
Hundesonen.no

Slette bilder


starlight

Recommended Posts

hehe, på mitt på menyen så kan jeg velge både slette ett og ett, slette alt eller formattere.. Derfor lurer jeg litt.. Jeg sletter jo alt om jeg formatterer, derfor forstår jeg ikke at det skal være to forskjellige valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAA! Jeg kan svare! :lol:

Jeg gikk nemlig på fotokurs en gang, jeg, og grovt sagt så blir forskjellen i hvordan bildene etterpå lagres. Det er bedre å formatere, fordi da starter på en måte bildelagringen på nytt, husker ikke helt prinsippene for det, men jeg husker at hvis man kun sletter, vil brikken bruke lenger og lengre tid for hver gang, og kameraet blir rett og slett treigt.

Si man har 100 bilder, med navn og nummer FX1 til FX100. Så sletter man FX12, FX22, FX53, FX 67, FX86, og FX92. Når man da tar bilde nr 101, altså FX101, vil det bli lagt på første og beste plass, noe som er FX12. Bilde nr 102 blir lagt på FX22 sin plass. Dette gjør at kortet må jobbe mye mer, og da tar det etterhvert lang tid.

Gjør man dette veldig mye, og for eksempel sletter mange mange bilder men fortsetter å tar bilder, blir alt helt totalt kaos i "hodet" på kameraet/minnebrikken.

Kanskje man sletter bilde nr 101, altså det som heter FX101, men som lå på plassen til FX12, rett før man tar bilde nr 134, da blir bilde FX134 lagt der, og så blir alt mer kluss.

Var dette forståelig?

Altså; det går greit med litt sånt kluss i systemet, men blir det for mye, blir kameraet treigt, og det lagrer treigere, noe som fører til at du i lengden ikke kan ta så mange bilder på rad. (Har kun prøvd dette med vanlig kompakt digitalt kamera, og det var ikke noe særlig. Vet ikke hvor ille det kan bli på et mer moderne speilrefleks.) Så, om man er på tur og tar noen bilder og sletter litt underveis, det går helt fint, kameraet takler det. Men når du da kommer hjem og legger bildene på dataen, så er det lurt å formatere i stedet for å slette, sånn at du på neste tur kan begynne på scratch igjen. Formateringen gjør altså da at bildefilene kan lagres på en hensiktsmessig måte. Systemet resetter seg kan man si, nummereringen av bildefilene blir startet på "nytt".

Og sånn for ordens skyld; formatering sletter absolutt alt på minnekortet, ja. I tillegg til å renske opp i systemet, altså.

Summa summarium: masse sletting over lengre tid er dumt. Formatering etter hver gang du har lastet bildene til dataen er bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Huldra, dette var oppklarende! Da skjønner jeg plutselig hvorfor kameraene mine innimellom er trege.... Men vet du hvor man finner denne slettemuligheten på Canon-kameraer?

Formatering finner du som et eget undervalg i menyen - det står formater, og ikke slett, men du får opp et forvarsel om at du vil slette alt som er på minnekortet dersom du formaterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man sletter bilde nr 101, altså det som heter FX101, men som lå på plassen til FX12, rett før man tar bilde nr 134, da blir bilde FX134 lagt der, og så blir alt mer kluss.

om du tenker på defragmentering,er det ikke noe å tenke på.

kamera har ellers løpenummer, som blir resatt v/ formattering, eller v/ nytt minnekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formatering finner du som et eget undervalg i menyen - det står formater, og ikke slett, men du får opp et forvarsel om at du vil slette alt som er på minnekortet dersom du formaterer.

Takk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du tenker på defragmentering,er det ikke noe å tenke på.

kamera har ellers løpenummer, som blir resatt v/ formattering, eller v/ nytt minnekort.

Unnskyld, men jeg aner ikke hva jeg tenker på..! :P Jeg har bare hørt dette på et kurs for noen år siden.

Klart at et kamera som har blitt treigt pga mye sletting vil bli bedre om man skifter minnekort, eller formaterer, slik jeg skrev. Defragmentering aner jeg slett ikke hva er, jeg sier bare det kursholderen sa..! :closedeyes: :brr:

Anette og Andrea: flott å kunne være til hjelp! Håper du fant formateringsfunksjonen, Anette. :P Hvis ikke kan jeg prøve å forklare hvor den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...