Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhund med hudplager...


Tyson

Recommended Posts

Hei.

Noen med erfaringer med bruk av engelsk ølgjær mot kløe i huden? Jeg bruker det på min hund, og synes det virker noe.

Kløen sitter hovedsaklig på i fronten, ellers på kroppen er huden lys og fin. Knakje noe mer irritert på magen.

Kan det være noe han vokser av seg? Skal ta allergitest når hunden er 1 år, veterinæren ville ikke ta den før..

Er det andre der ute som bruker annet mot hundens hudplager, med unntak av Prednison og Keflex?

All info tas imot med takk :P

Mvh Tyson..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Noen med erfaringer med bruk av engelsk ølgjær mot kløe i huden? Jeg bruker det på min hund, og synes det virker noe.

Kløen sitter hovedsaklig på i fronten, ellers på kroppen er huden lys og fin. Knakje noe mer irritert på magen.

Kan det være noe han vokser av seg? Skal ta allergitest når hunden er 1 år, veterinæren ville ikke ta den før..

Er det andre der ute som bruker annet mot hundens hudplager, med unntak av Prednison og Keflex?

All info tas imot med takk :thumbs:

Mvh Tyson..

Så ,så.. ta det helt rolig nå! :D Uansett vil jeg bare si noen få ting, det trenger ikke å være at det stemmer for din hund, men jeg bare nevner det. :( Du har en ung hund (under året), og den er nå i kjønnsmodningsalder. Når de er det, blir immunforsvaret satt litt ned, hos andre blir det satt ned mye. Mange kan derfor vokse av seg slike "kløer" eller ting som ligner på allergi (har selv erfaring med det). Men jeg vet ikke hvor ille hunden din er? Min hund fikk så nedsatt immunforsvar i forbindelse med kjønnsmodning, at hun fikk et sår rett bak ene skulderen. Det gikk over når hun var ferdig med alle hormonene som skulle begynne og produseres.

Jeg forstår det sånn at hunden din er litt rød på magen? Det trenger ikke være allergi, det kan like gjerne være at den er sår av snøen, eller lyng/kvister. Små prikker på magen kan være skitt og lort, små kviselignende ting kan være en hudirritasjon pga kvister o.l. Jeg har selv hatt en dyrlege som har kommentert det, og faktisk ikke VISST at det kunne være så enkelt. Det endte med kortisonbehandling av magen, noe som selvsagt ikke hjalp mye! :rolleyes: Vær derfor 100% sikker på at dyrlegen din vet hva h*n holder på med. Krev at det blir tatt prøver av det, og at de gir korrekt behandling. Antibiotika og kortison er midler mange dyrleger tror kurerer det meste, men som ikke er bra i lengden. Og har man faktisk en allergisk hund, så vil man helst ikke ødelegge immunforsvaret mer enn nødvendig..! :P

En allergisk hund er ofte plaget med magen; den tåler lite variasjon i kosten før det ender med diarè, men den kan også reagere på den vanlige maten uten noen spesiell årsak. Dette gjelder nok ikke alle, men hvis hunden din er helt fin og flott i magen og ikke har problemer med fordøyelsen, så ville jeg vært ekstra ekstra nøye på hva dyrlegen sier, og hvordan h*n behandler hunden.

Forresten, allergitester kommer ALLTID tilbake positive, så det ville jeg ikke tatt. Du kommer garantert til å få utslag på lagermidd og innendørsallergener, og muligens noe fôrmidd. Det finnes flere tråder her om noe lignende, husker i farten ikke helt hva de het, men kan prøve å finne ut av det. Mye nyttig som står der, og av folk som har mer peiling enn hva jeg har.

Men poenget mitt er at du ikke må ta sorgene på forskudd! Vent litt og se, og hvis det virkelig er ille, prøv gjerne homeopati og akupunktur før du blir nødt å gi hunden kortison resten av livet (som da ganske sikkert blir et ganske kort liv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en Schäferhund som ble bra av å kutte ut alt av fisk / sjømat. Hun fikk visst god hjelp på schäferhundforumet ? Tror det er et problem det blir mer og mer av..

Eller anbefaler jeg også homeopati og akupunktur. + ren foring som vom & hundemat o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ,så.. ta det helt rolig nå! :lol: Uansett vil jeg bare si noen få ting, det trenger ikke å være at det stemmer for din hund, men jeg bare nevner det. :) Du har en ung hund (under året), og den er nå i kjønnsmodningsalder. Når de er det, blir immunforsvaret satt litt ned, hos andre blir det satt ned mye. Mange kan derfor vokse av seg slike "kløer" eller ting som ligner på allergi (har selv erfaring med det). Men jeg vet ikke hvor ille hunden din er? Min hund fikk så nedsatt immunforsvar i forbindelse med kjønnsmodning, at hun fikk et sår rett bak ene skulderen. Det gikk over når hun var ferdig med alle hormonene som skulle begynne og produseres.

Jeg forstår det sånn at hunden din er litt rød på magen? Det trenger ikke være allergi, det kan like gjerne være at den er sår av snøen, eller lyng/kvister. Små prikker på magen kan være skitt og lort, små kviselignende ting kan være en hudirritasjon pga kvister o.l. Jeg har selv hatt en dyrlege som har kommentert det, og faktisk ikke VISST at det kunne være så enkelt. Det endte med kortisonbehandling av magen, noe som selvsagt ikke hjalp mye! :rolleyes: Vær derfor 100% sikker på at dyrlegen din vet hva h*n holder på med. Krev at det blir tatt prøver av det, og at de gir korrekt behandling. Antibiotika og kortison er midler mange dyrleger tror kurerer det meste, men som ikke er bra i lengden. Og har man faktisk en allergisk hund, så vil man helst ikke ødelegge immunforsvaret mer enn nødvendig..! :)

En allergisk hund er ofte plaget med magen; den tåler lite variasjon i kosten før det ender med diarè, men den kan også reagere på den vanlige maten uten noen spesiell årsak. Dette gjelder nok ikke alle, men hvis hunden din er helt fin og flott i magen og ikke har problemer med fordøyelsen, så ville jeg vært ekstra ekstra nøye på hva dyrlegen sier, og hvordan h*n behandler hunden.

Forresten, allergitester kommer ALLTID tilbake positive, så det ville jeg ikke tatt. Du kommer garantert til å få utslag på lagermidd og innendørsallergener, og muligens noe fôrmidd. Det finnes flere tråder her om noe lignende, husker i farten ikke helt hva de het, men kan prøve å finne ut av det. Mye nyttig som står der, og av folk som har mer peiling enn hva jeg har.

Men poenget mitt er at du ikke må ta sorgene på forskudd! Vent litt og se, og hvis det virkelig er ille, prøv gjerne homeopati og akupunktur før du blir nødt å gi hunden kortison resten av livet (som da ganske sikkert blir et ganske kort liv..)

Tuuuusen takk for et veldig beroligende svar, og veldig god info !!!

Mvh Tyson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, allergitester kommer ALLTID tilbake positive, så det ville jeg ikke tatt. Du kommer garantert til å få utslag på lagermidd og innendørsallergener, og muligens noe fôrmidd. Det finnes flere tråder her om noe lignende, husker i farten ikke helt hva de het, men kan prøve å finne ut av det. Mye nyttig som står der, og av folk som har mer peiling enn hva jeg har.

Hva er dette for noe tull? Å anbefale å IKKE ta en allergitest syns jeg blir helt feil! Allergitester kommer så visst ikke alltid tilbake positive. Dette har vi selv erfart, tilogmed på hund som faktisk hadde allergi.

Buffy klødde jevnt og trutt gjennom valpetida, i tilegg til mageproblemer og annet tull. På 1 års dagen hennes havnet vi hos vet'n for første gang med skikkelig eksem. 1,5 år gammel tok vi første allergitest, som kom tilbake negativ. Men vi fikk høre at hunden kunne være for ung, så vi ventet en periode før vi tok en ny test, og fikk påvist allergi mot lagermidd og katter.

Nå kommer jeg sikkert å slår totalt beina unna eier her, men det er en schæferhund du har.... Det er ikke akkurat til å legge skjul på at det ER mye allergi ute å går, og hudproblemer generelt. Så jeg ville ikke tvilt et sekund på å ta allergitest først som sist (når hunden passerer året), og faktisk få bekreftet eller avkreftet dette. Er hunden feks "bare" allergisk mot kylling, så er det jo ikke noe problem å unngå dette i maten... Er det husstøv allergi så må det jo inn med visse tiltak her. osv osv. Men det er ikke dermed sagt at det er døden for en hund,om den får påvist allergi.

Snuppa mi ble anbefalt avlivet av veterinær når hu var 5 mnd gammel pga mye problemer allerede da... Hu ble nesten 7 før jeg måtte la hu slippe. Men hu gikk på kortison store deler av livet sitt. Og 40 mg pr dag de siste 2 årene. Men hu hadde en livsglede uten like uansett.

Jeg håper virkelig du finner ut av hva som er problemet på din hund. I mellomtiden får du sørge for å holde stedene med sår nedklipte så det kommer til bra med luft og holde hunden forholdsvis tørr.

Lykke til!1 Og jeg unner deg virkelig ikke å ha problemer med hunden din.... Det er IKKE gøy... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe tull? Å anbefale å IKKE ta en allergitest syns jeg blir helt feil! Allergitester kommer så visst ikke alltid tilbake positive. Dette har vi selv erfart, tilogmed på hund som faktisk hadde allergi.

Buffy klødde jevnt og trutt gjennom valpetida, i tilegg til mageproblemer og annet tull. På 1 års dagen hennes havnet vi hos vet'n for første gang med skikkelig eksem. 1,5 år gammel tok vi første allergitest, som kom tilbake negativ. Men vi fikk høre at hunden kunne være for ung, så vi ventet en periode før vi tok en ny test, og fikk påvist allergi mot lagermidd og katter.

Jøss! :) Du er vel faktisk første person jeg har hørt at har fått et negativt svar på en sånn test. Og når det i tillegg viste seg at hunden faktisk HADDE allergi, så eh.. det gjør vel ikke akkurat kvaliteten på testen BEDRE?? :lol: <_<

Anyways.. jobber med en boxeroppdretter som hadde vært på seminar med en dyrlege som hadde allergi som sitt spesialsfelt. Og han, dyrlegen altså, sa at allergitester var tull. Han sa faktisk at alle allergitester kom tilbake positive på allergi, spesielt lagermidd og innendørsallergener. Men da kan jeg tippe han ikke hadde sett din hunds resultat enda.. Han hadde forsket på dette også, og funnet ut at testene var alt for sensitive, for saken er nemlig den at ALLE, ja ALLE reagerer på innendørsallergenen (dvs støv i hovedsak), så sant de får stor nok dose av det. Det er jaggu ikke rart; jeg er også allergisk til støv hvis jeg putter en hybelkanin i nesen..! :rolleyes: Og det kunne nesten sammenlignes med noe slikt, de var for sensitive de testene altså.

Han hadde sendt inn prøve av sin hund, og fått den tilbake positiv på det aller meste; det var nesten rart at hunden fremdeles levde så allergisk den var..! Vel, den hunden var 13 år gammel, og hadde ikke vært syk en eneste dag i sitt liv, den hadde heller absolutt overhodet INGEN symptomer på allergi, og det tror jeg faktisk en dyrlege med spesialsfelt allergi klarer å vurdere.. Og ergo stoler jeg mer på han, enn på deg. Så når man da får resultatet tilbake positivt, så vet man ikke om hunden faktisk ER allergisk eller om testen kun har vært sensitiv igjen. Og derfor råder jeg trådstarter til å ikke ta testen. Vil h*n finne ut om hunden er allergisk, finnes det sikrere måter å gjøre DET på, for å si det sånn.. :P Fx fjerne tepper inne, få skinnsofa, holde ting støvfritt, kanskje la hunden bo ute, og se om det hjelper. Eller fjerne en proteinkilde i fôret, eller kanskje heller tilsette en og se om det gir utslag. Men en allergitest ville jeg ikke stolt på, uansett hva du sier. Og jeg mener at jeg gjør rett i å fortelle det jeg vet til andre folk som er i slike situasjoner, fordi jeg vet selv hvor tragisk det er.

Men for all del, trådstarter må gjerne ta en allergitest, men hadde det vært meg, så hadde jeg ikke stolt på resultatet et halvt sekund engang..! :)

Edit: forresten; hvor får du det fra at hunden har sår? Vet du noe jeg ikke vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke gjorde utslag på testen var at hunden var for ung... 1 år senere ga den jo utslag, men vi visste jo på forhånd at hunden var allergisk, bare ikke mot hva...

Og det er jo en vesentlig del på disse allergitestene også, at de gir utslag og viser HVOR mye hunden reagerer.. er det lavt utslag, så er det jo ikke nødvendigvis noe å gjøre noe med.. Men er utslaget HØYT, så bør man jo revurdere det...

Og jeg beklager det med sår... Jeg bare tenkte at det fort blir sår om hunden klør. (har vel opplevd det for mye :lol:) Men my mistake :)

Og for å feks prøve å utvikle en allergivaksine, så MÅ man jo ta en test osv.... så hvorfor man skal unnlate dette skjønner jeg liksom ikke helt.

Det var forøvrig i 2000 vi tok første test på Buffy... den andre i løpet av 2001 en gang. (kan sjekke opp både datoer, resultater osv om det er intr... Har papirene liggende her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, allergitester kommer ALLTID tilbake positive, så det ville jeg ikke tatt. Du kommer garantert til å få utslag på lagermidd og innendørsallergener, og muligens noe fôrmidd. Det finnes flere tråder her om noe lignende, husker i farten ikke helt hva de het, men kan prøve å finne ut av det. Mye nyttig som står der, og av folk som har mer peiling enn hva jeg har.

Gjør de det? Westien min ble allergitestet. Den viste både positive og negative resultat. Hun fikk f.eks. positivt utslag på kattemidd, husstøvmidd, gress-, bjørk- og hasselpollen i tillegg til annet. Den ble negativ på eik, or og en tresort til. Hun var svært allergisk og fikk store anfall om hun ikke fikk medisin på sommerhalvåret... (Dessverre medisinen som tok knekken på resten av kroppen hennes... Dumme kortisonen.... <_< )

Vi brukte en spesialshampoo på eksemen vesla hadde. Husker ikke hva den heter i farta, men den ble anbefalt av veterinæren vi brukte da. Og den hjalp ganske bra.

Jeg ville kostet på meg en allergitest for å se om den viser noe. Ellers kanskje sett litt på fôr o.l. Se om noe kan byttes ut.

Lykke til! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de det? Westien min ble allergitestet. Den viste både positive og negative resultat. Hun fikk f.eks. positivt utslag på kattemidd, husstøvmidd, gress-, bjørk- og hasselpollen i tillegg til annet. Den ble negativ på eik, or og en tresort til. Hun var svært allergisk og fikk store anfall om hun ikke fikk medisin på sommerhalvåret... (Dessverre medisinen som tok knekken på resten av kroppen hennes... Dumme kortisonen.... <_< )

Vi brukte en spesialshampoo på eksemen vesla hadde. Husker ikke hva den heter i farta, men den ble anbefalt av veterinæren vi brukte da. Og den hjalp ganske bra.

Jeg ville kostet på meg en allergitest for å se om den viser noe. Ellers kanskje sett litt på fôr o.l. Se om noe kan byttes ut.

Lykke til! :brr:

"Kommer tilbake positive" som i at hunden alltid får en allergidiagnose pga det testen viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kommer tilbake positive" som i at hunden alltid får en allergidiagnose pga det testen viser.

Jupp, skjønte det... Men det var ikke alt som kom tilbake positivt... En annen hund i familien ble også testa forøvrig (hun reagerer tilsynelatende på foret), men der var det ingen utslag på noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, skjønte det... Men det var ikke alt som kom tilbake positivt... En annen hund i familien ble også testa forøvrig (hun reagerer tilsynelatende på foret), men der var det ingen utslag på noe...

Igjen; det gjør ikke at jeg føler testen er så kvalitetsmessig bra..! :rolleyes:

Men uansett om den er det eller ikke, det trenger jo ikke å være sånn at hun er allergisk, kanskje hun bare er sensitiv. :brr:

Det jeg setter min lit til, og synes er interessant, var det han dyrlegen med allergi som spesialfelt sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legges egentlig i at en hund er sensitiv? Er det egentlig bare en penere ord for "svak allergi"?

Og dette med å tro på veterinærer.. Hadde jeg trodd på min første veterinær, så hadde jeg absolutt ikke hatt 7 herlige år sammen med schæferjenta mi... Da hadde hu blitt avlivet 5 mnd gammel, "for hu kommer ikke til å bli gammek uansett".

folk har forskjellige erfaringer, veterinærer har forskjellige erfaringer. Dette gjelder jo alle. Så selv om den ene veterinærens erfaringer er at "allergi tester alltid kommer tilbake positive", så er det ikke dermed sagt at dette stemmer.

Allergitesting er jo som regel noe av det første som blir gjort om en hund viser "allergiske symptomer", altså etter å ha sjekket at det ikke er utøy det er snakk om. For da får man iallefall NOE å gå ut fra! Hvis en hund ikke i det hele tatt reagerer på bjørkepollen, så vil den heller ikke få utslag på dette på testen. Mens den KAn reagerer på husstøv. Og det er jo forskjellige grader her også... Et lavt utslag, vil ikke dermed si at det er dette hunden reagerer på i det daglige...

Men, til trådstarter, hvorgammel var hunden din igjen? Klør den så den får sår? Eller bare "overfladisk"? Åssen for får den? Vet du noe om søsken eller annen slekt kan ha allergi eller andre hudproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv en schæfer på nå 4 år. Han var også veldig plaget med kløe i oppveksten. Stort sett fra jeg fikk han til han var nærmere to år. Jeg prøvde alt, fòr for hunder med allergi, vasket han 1 gang i uka med seboderm og lactasyd disse gangene ble han også fønt tørr da dette kunne ha mye å si. Jeg kunne ikke se noe i huden på han, men jeg kunne kjenne at på de områdene han klødde var han veldig varm. Dyrlegen fant ikke noe på han heller, det er bare schæferkløe. Det er liksom helt normalt.. Og det er det jo faktisk helt sant. Tror til dags dato jeg ikke har møtt en schæfer som IKKE klør.

Men min utviklet våteksem i samsvar med kløen, dette ble behandlet med salve og hudspray samt rens, og ble helt borte, men han har det 1-2 ganger i året. før våteksem blir et sår så kan det ut som rødprikket soleksem som på mennesker.

Jeg hadde også det problemet med at han ble matlei av alt og ikke ville spise så samtidig med kløen hans så byttet jeg en del fòr for å finne noe han ville spise. ENDELIG falt valget hans på Purina Pro Plan, og ettersom han begynte å spise dette forsvant også den konstante kløen. Om dette hadde noen sammenheng vet jeg ikke, men han er nå en lykkelig schæfergutt den dag i dag.

Klør seg sjeldent, hvertfall ikke mere enn andre hunder men han kan ikke gå lenge fuktig eller våt nå på denne årstiden, da kommer eksemen igjen..

Lykke til, men det går sikkert bra. Om du ikke har prøvd så anbefaler jeg å prøve purina, gjerne den med laks og ris pluss kanskje litt laksolje i matenfor å fjerne flass og kløe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Dyrlegen fant ikke noe på han heller, det er bare schæferkløe. Det er liksom helt normalt.. Og det er det jo faktisk helt sant. Tror til dags dato jeg ikke har møtt en schæfer som IKKE klør.

Litt OT men; jeg har de siste 10 årene delt husstand med ikke mindre enn 10 schäfere i kortere og lengre perioder. Av disse så er det en som har hatt allergi (kløe).. Så heldigvis så klør ikke "alle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølgjær inneholder jo mye B vitamin og det er bra for hud og hår - vil jo tro det er positivt.

En Schafer jeg var borti (typ hyperallergisk) fungerte ganske greit på ett billigere for enn de som anbefales vanligvis - sikkert fordi det ikke er så konsentrert, i tillegg fikk den lakseolje. Det fungerte iallefall bra på den.

Ville tatt og eksperimentert litt med foret hunden spiser, og gjerne prøve ferskfor om du har mulighet - det er ofte mye midd i tørrfor så allergikere kan reagere på det. En mulighet er og å lufte foret litt, og ta det ut av sekken, samt skyll det litt før du gir hunden maten så den ikke får partikler opp nesen.

Pass og på at det ikke er parfyme (skyllemiddel, vaskemiddel) i teppet til hunden, kan og være greit å prøve å ha ett underlag som ikke har mye midd i seg og er lett å holde rent.

Kommer til allergi tester så har jeg hørt forskjellig om dem og, uten at noe er verifisert. Vil jo tro at testet du ett menneske uten allergi nok og - så vil man alltids finne noe man ikke tåler - selv om man ikke er allergisk. Antar det samme gjelder på hund - men likevel kan man jo få en indikator å prøve ut fra - og bruke de knepene som er kjent fra før - kan jo hende du finner ut hva hunden din tåler uten allergitest og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, til trådstarter, hvorgammel var hunden din igjen? Klør den så den får sår? Eller bare "overfladisk"? Åssen for får den? Vet du noe om søsken eller annen slekt kan ha allergi eller andre hudproblemer?

Han er 10mndr, og ja, den klør til den får sår enkelte ganger. Såvidt jeg vet, så har ingen andre i slekta allergi.

Men som sagt så hjelper Ølgjær noe, dessuten kan det jo hende at immunforsvaret er noe forstyrret pga hormoner som det ble foreslått i et tidligere innlegg... :icon_confused:

Mvh Tyson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 10mndr, og ja, den klør til den får sår enkelte ganger. Såvidt jeg vet, så har ingen andre i slekta allergi.

Men som sagt så hjelper Ølgjær noe, dessuten kan det jo hende at immunforsvaret er noe forstyrret pga hormoner som det ble foreslått i et tidligere innlegg... :icon_confused:

Mvh Tyson.

Nei, det fikk jeg også høre fra Tullas oppdretter (og også hun som eier faren). Jeg spurte igjen, selv om jeg hadde spurt om helsen til hundene i slekten FØR kjøpet, så spurte jeg også nå, og fikk som svar at ingen hadde problemer med det, eller hadde allergi.

Og jammen sann; det gikk over gitt! :ahappy: Det var ikke allergi.

Ang det med midd og sånt; det hjelper jo lite å fjerne midd, gi ferskfôr og ellers ha "korrekt" underlag for hunden, hvis hunden ikke er allergisk til nettopp midd...! Hvis den er allergisk til kylling i fôret, så kan man ha helt normale mengder midd i huset, uten at hunden blir bedre eller verre av den grunn.

Jeg ville ventet og sett hvordan det går med hunden. 10 mnd var ca den alderen Tulla også hadde dette såret på siden, pga nedsatt immunforsvar i forbindelse med kjønnsmodning. Vi gikk forresten til akupunktør for det, så da gikk det jo raskt over, et tips hvis du syns det varer veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Spesielt siden det er snakk om en schæfer, ville jeg tatt dette veldig seriøst.

Aller først : jeg antar at midd ol i pelsen er utelukket ?

Om det er noe allergi i slekta, vil jeg påstå at du ikke hadde fått vite om det var noe. Husk at det holder ikke å vite mor og far og besteforeldre, men også alle kullsøsken..... det var *ikke noe allergi* i slekta til min hund heller ... men det viser seg i etterkant at det var kanskje littegrann......

Allergi er et enormt stort tema, jeg er selv bare i startgropa av det .Vi har en schæfer dame som blir 2 år rett rundt hjørnet, og jeg har i vinter trålet alt jeg har funnet av info om temaet ...

Vår hund har (ser vi i etterkant) vært allergisk hele tiden. Etter utallige keflexkurer har vi omsider fått litt mer klarhet i ting og greier å holde henne relativt symptomfri... enn så lenge.

Når hun var liten , så var det ikke så veldig mye plager, det ble litt værre rundt første løpetid, og når hun nærmet seg halvannet år, og var superhormonell så eksploderte det.

Flere her kommenterer at det kan være pga lavt immunforsvar pga hormoner og alder, men du må også være klar over at allergien kan utvikles av nettopp de samme tingene.

Man kan ha allergi, (støv, pollen etc) og man kan ha intoleranse...(matallergi) det gir mye samme symptomer, og man må faktisk bruke elimineringsmetoden ..... man skal også være klar over at at har man lagermiddallergi, så kan man også reagere på tørrfor ... pga nettopp den midden er i foret. man kan også reagere på for mye protein i maten ... foreksempel.

For å bruke min hund : I høst ble hun skikkelig dårlig, hele undersiden av hunden var full av omtrent hudløs eksem. Hun fikk tre antibiotika kurer på rad, med oppbluss av eksem dagen etter slutt av med. Hun fikk påvist støvmidd allergi, og startet opp på immucept (vaksine) .

når hun ble satt på siste kur med antibiotika i desember, så var vi ganske fortvilet, og regnet faktisk med at hunden vår ikke ville bli særlig gammel. Jeg trålet alt jeg kunne finne på internet, og det er jammen ikke lett å finne noe. Dyrlegen visste tydeligvis ikke mer hva den kunne gjøre, og vi fant ut at neste forsøk er homeopati eller lignende.

Vi sluttet igjen med antibiotika, og jepp, dagen etter begynte sårene igjen. I løpet av fem dager hadde hun en flat hånd str med omtrent hudløst område på magen, og var tydelig plaget. Jeg var alene hjemme den helgen, og temmelig fortvilet, hva gjør vi ? ny kur ??? Det jeg gjorde var å spraye hunden fire ganger om dagen med optima ph spray, og hadde et rent naziregime hvor hun ble passet på så hun ikke klødde eller sleiket. Samtidig hadde vi kuttet ut en del produkter hun spiste (kommer tilbake til det ) dagen før

På TRE dager var eksemen omtrent vekk, og har vært vekk siden... litt over to mnd siden.

Det jeg afnt ut var at utrolig mange schæfere (og andre hunder ) reagerer på fisk. Og hva har vi blitt anbefalt hele veien og putte i hunden ? jo omega 3 fiskeolje. Og i godbiter hun har spist har det vært fisk og fiskeprodukter. Det er omega 3 i omtrent ALT. Ved å kutte ut dette, har hunden som sagt vært symptomfri lenge.

Når vi kuttet ut oljen, ble huden hennes veldig tørr, og hun klødde mye (tenker på dette mtp hunden deres som klør i huden) og vi driver og tester ut forskjellige oljer nå for å se hva hun kan tåle. For en olje må huden hennes ha. Med olje, så er pelsen fin og hun klør ingenting.

Vi vet ikke om vi greier å fortsette å holde henne fin, for allergi utvikler seg jo, og hun er ikke fullvoksen ennå ...

Til trådstarter vil jeg anbefale å se på for før allergitest. Du finner ikke ut om den er allergisk mot for på de testene, og her hos oss vil vi nå faktisk ikke vite om hun trenger immucept eller ikke, fordi hun har gått på fiskeprodukter hele tiden. ....

Alt forbytte må prøves over en tid på noen mnd for å se resultatene ordentlig ..

b vitaminer hjelper om det er bvitaminmangel i hunden, men man får ingen store underverker om hunden er dekket inn med bvitaminer i kosten ....

Jeg ville prøvd å gi den en olje .. men ville kanksje vært litt forsiktig med omega 3 ...hold iallfall veldig godt øye med hunden på alt nytt du innfører.

Deretter ville jeg kuttet ut alle godbiter ol en periode, om den får slikt.

Da har man et utgangspunkt i bare foret den får. Vår hund ble veldig fin når vi gikk over til vom og hundemat, mye tørrfor har fisk i seg.

hvis den ikke får noe spesielt ved siden av (hold dere unna menneskemat ) ville jeg faktisk byttet for, og prøvd noe annet en periode, for å se om det vil hjelpe .... mange opplever å få en frisk hund bare ved å bytte mat, og det er froskjellig hva som funker på den enkelte hund ...

innfør en og en ting, og hold øye med hvordan den tåler det ...

Lykketil, håper virkelig dere slipper store allergiplager på hunden deres ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...