Gå til innhold
Hundesonen.no

Objekttiv for bilder inne i hall

borderen

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter et objektiv til min Canon EOS400D. Jeg skal ha det for å kunne ta klare bilder inne i hall (stevner o.l.), gjerne også av hunder i fart inne i haller.

Jeg har kun objektiver med zoom på for øyeblikket (18-50mm og 55-200mm) og det er vel noe av grunnen til at bilder inne i haller ser slik ut:

IMG_4359.jpg

Dette tok jeg med objektivet 55-200mm.

På samme sted som forrige bilde ble tatt, tok Synnøve Matre bilder som ble slik:

norskegjengen.jpg

Hun har et standardobjektiv på 50mm tror jeg, og et Nikonkamera (?)

Ut i fra hva jeg har forstått bør jeg skaffe meg et objektiv uten zoom. Jeg kunne godt tenke meg å være litt "nærmere" enn 50mm, men når jeg har sett på 60mm synes jeg de fort blir dyre, også er jeg ikke sikker på om de er laget for mitt formål.

Altså ser det ut til at jeg skal skaffe meg sigma eller canon 50mm objektiv, men hvilket?

Jeg har ikke lyst til å bruke veldig mye penger på det, selv om jeg vet jeg må ut med en del for å få noe i det hele tatt. Jeg vil i hvertfall ikke over 3000,-.

Canon EF 50mm 1.8 II (838,-):

lett objektiv (130 gram)

nærgrense: 0,45

Filterdiameter: 52mm

Blendervidde: 50mm

- Dette er jo veldig billig, men det er kanskje dårlig? Det står f.eks at det ikke er bildestabilisator, er dette dumt?

Sigma 50mm f2.8 EX deg Macro Canon (2 390,-),

315 gram,

nærgrense: 18,9cm,

filterdiameter: 55mm

- Er dette så mye bedre som prisen sier? Jeg vet virkelig ikke hva alle de bokstavene betyr jeg...

Canon Objektiv EF 50mm f/2.5 Macro (52mm) (2 408,-)

Diagonal synsvinkel: 46°

Nærgrense: 0,23m / 0,8ft

Filterstørrelse: 52mm

Brennvidde og maksimal blenderåpning: 50 mm 1:2,5

Canon EF 50mm f1.4 USM (2 925,-)

290 gram

filterstørrelse: 58mm

Hva er egentlig forskjellen på disse? Har dere noen andre anbefalninger? Hvilket objektiv tror du er best for mitt formål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon EF 50mm 1.8 II (838,-):

lett objektiv (130 gram)

Filterdiameter: 52mm

Blendervidde: 50mm

- Dette er jo veldig billig, men det er kanskje dårlig? Det står f.eks at det ikke er bildestabilisator, er dette dumt?

Jeg ville gått for dette. Har hatt det objektivet tidligere, og det funker godt til sin bruk - portretter, innebilder, mulighet for høye blenderverdier (lave tall). Rimelig, og gir skarpe, fine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...