Jump to content
Hundesonen.no

Kurs

istroe

Recommended Posts

Er det noen som vet om sosialiserings kurs/hverdagslydighets kurs i Trondheim? har søkt på internett, og de jeg finner har bare kurs i helgene.. Noen som går på kurs i Trondheim eller har hatt erfaring med de forskjellige skolene?

Helgene er veldig vanlig å ha kurs i da, med mindre du vil gå kurs over lengre tid. :)

Canis (canis.no) har kurs i Trondheim, også lengre kurs over flere uker.

Trondheim Hundeskole (trondheimhundeskole.no) har også forskjellige typer kurs.

Og så har du totalhund (tidl. Olivers, totalhund.no) og Wenche Foldahl. De to sistnevnte ville jeg ikke valgt å gå kurs hos, og jeg har prøvd begge. Trd.Hundeskole har jeg ikke prøvd, men tror de er OK, dog hører jeg litt forskjellige rykter, men hvis du har litt kunnskap i bunnen og en ok hund, blir nok resultatet greit med deres metoder.

Canis driver med ren klikkertrening, trivelige folk.

Tr.H.skole kan du få velge; ren klikker eller med lokking

Total hund driver med lokking og korrigering etterhvert. Korrigering også av hunder som ikke kan øvelsen skikkelig. Ville absolutt ikke gått hverdagslydighetskurs hos de.

Wenche Foldahl driver med masse lokking og luring, og dempende signaler.

Skulle jeg valgt for deg, ville jeg nok prøvd Tr.H.skole. Dette er mine subjektive meninger om saken.

Takk for svaret :)

Jeg har tenkt å gå kurs over en lengre periode, for Oskar og jeg trenger å trene sammen. Har prøvd å trene han selv, så han kan innkalling, på plass og alt det der, men når det kommer hunder så har han startet å bli "sur".. Så stoler ikke like mye på han som jeg gjorde før, holder han for det meste i bånd. så nå har jeg fått lappen til bil og da blir det trening på oss og masse sosialisering :)

Jeg har tenkt å gå kurs over en lengre periode, for Oskar og jeg trenger å trene sammen. Har prøvd å trene han selv, så han kan innkalling, på plass og alt det der, men når det kommer hunder så har han startet å bli "sur".. Så stoler ikke like mye på han som jeg gjorde før, holder han for det meste i bånd. så nå har jeg fått lappen til bil og da blir det trening på oss og masse sosialisering :)

hei...da vil jeg anbefale Wenche Foldahl.

hun driver slik trening som du har behov for. Hundene får den tiden og trening de behøver for å bli trygg på seg selv og møtesituasjoner.

Jeg går på kurs hos henne nå , min valp lærer masse og er fin og trygg.

Da skal du i alle fall ikke gå til totalhund. Tror nok de andre gir hunden både tid og rom for å føle seg trygg, og kan hjelpe deg med tips. Kanskje jeg ville forsøkt canis i dette tilfelle. :) (Jeg har så liten tro på Wenche, men men, hun gir hunden tid i alle fall, og den tar ingen skade av å gå der.. )

Nidaros bhk er vel ikke nevnt her. De har også veldig mange forskjellige kurs. Verdt å sjekke der også.

Jeg har også gått appellmerkekurs med en innleid instruktør fra Orkdal hundeklubb som jeg synes var veldig dyktig.

nidaros bhk skal visst være kjempebra har jeg hørt. Jeg har planer om å melde meg inn der etter det grunnleggende er lagt i rolige og trivelige former hos Wenche :)

Jeg har tenkt å gå kurs over en lengre periode, for Oskar og jeg trenger å trene sammen. Har prøvd å trene han selv, så han kan innkalling, på plass og alt det der, men når det kommer hunder så har han startet å bli "sur".. Så stoler ikke like mye på han som jeg gjorde før, holder han for det meste i bånd.

Da skal du i alle fall ikke gå til totalhund. Tror nok de andre gir hunden både tid og rom for å føle seg trygg, og kan hjelpe deg med tips. Kanskje jeg ville forsøkt canis i dette tilfelle. :)

Tja... dersom dette er en kar som er "sur" og kanskje på vei til å utvikle problemadferd, ville jeg vel ikke vært så avvisende til Totalhund (som forresten driver ganske likt linja Nidaros BHK som regel har på sine kurs) - i alle fall sammenlignet med Trondheim Hundeskole.

Kjenner bare til den ene "halvdelen" av egen erfaring, og har veldig mye godt å si om vedkommende - selv om vi har hatt våre diskusjoner angående metode. H*n KAN jaggu hund, har erfaring, gir ærlige, redelige tilbakemeldinger og er resultatorientert.

Jeg vet for lite om Canis-instruktørene i Trondheim til å ha noen formening om dem.

Men dersom greia er et helt vanlig kurs i hverdagslydighet kan det sikkert være like greit å prøve noen som er hakket mer "moderne"...

Tja... dersom dette er en kar som er "sur" og kanskje på vei til å utvikle problemadferd, ville jeg vel ikke vært så avvisende til Totalhund (som forresten driver ganske likt linja Nidaros BHK som regel har på sine kurs) - i alle fall sammenlignet med Trondheim Hundeskole.

Kjenner bare til den ene "halvdelen" av egen erfaring, og har veldig mye godt å si om vedkommende - selv om vi har hatt våre diskusjoner angående metode. H*n KAN jaggu hund, har erfaring, gir ærlige, redelige tilbakemeldinger og er resultatorientert.

Jeg vet for lite om Canis-instruktørene i Trondheim til å ha noen formening om dem.

Men dersom greia er et helt vanlig kurs i hverdagslydighet kan det sikkert være like greit å prøve noen som er hakket mer "moderne"...

Hehe, ja erfaring i å røske en hund i halsen uansett HVORFOR den gjør ting, det har han erfaring med. Og siden totalhund og Nidaros er litt overlappende, skjønner jeg utmerket at de er litt like.

Og kunnskap, det har jeg sett mer av andre steder, for å si det sånn. Vet ikke om jeg bare var uheldig, eller at han valgte å "hakke" på meg eller hva det var, men det er det aller minst trivelige kurset jeg har vært på. Hyggelige folk utenom, for all del, men makan til drittslenging til kursdeltakere har jeg ikke vært borti verken før eller siden.

Så hvis trådstarter vil prøve å kurere "surmagethet" mot andre hunder med røsking i strup, velg totalhund. Hvis du vil prøve noe annet, velg noen andre. Jeg ville ikke valgt totalhund fordi de selv har en utagerende hund, som de ikke har klart å avlære det. Dårlig PR.

Hehe, ja erfaring i å røske en hund i halsen uansett HVORFOR den gjør ting, det har han erfaring med. Og siden totalhund og Nidaros er litt overlappende, skjønner jeg utmerket at de er litt like.

Og kunnskap, det har jeg sett mer av andre steder, for å si det sånn. Vet ikke om jeg bare var uheldig, eller at han valgte å "hakke" på meg eller hva det var, men det er det aller minst trivelige kurset jeg har vært på. Hyggelige folk utenom, for all del, men makan til drittslenging til kursdeltakere har jeg ikke vært borti verken før eller siden.

Så hvis trådstarter vil prøve å kurere "surmagethet" mot andre hunder med røsking i strup, velg totalhund. Hvis du vil prøve noe annet, velg noen andre. Jeg ville ikke valgt totalhund fordi de selv har en utagerende hund, som de ikke har klart å avlære det. Dårlig PR.

Jeg har kun erfaring med den andre halvdelen, for å si det sånn, og har aldri opplevd det som utrivelig (tvert imot) selv om vi slett ikke har vært enige.

Jeg reagerer forsåvidt også veldig på måten de driver båndtrening på - i og med at hunden aldri får sjansen til å skjønne hva som er rett før den straffes for å gjøre noe galt. Et prinsipp vedkommende jeg har erfaring med, ikke følger i noen andre øvelser - så akkurat den er et litt trist mysterium.

Jeg har kun erfaring med den andre halvdelen, for å si det sånn, og har aldri opplevd det som utrivelig (tvert imot) selv om vi slett ikke har vært enige.

Jeg reagerer forsåvidt også veldig på måten de driver båndtrening på - i og med at hunden aldri får sjansen til å skjønne hva som er rett før den straffes for å gjøre noe galt. Et prinsipp vedkommende jeg har erfaring med, ikke følger i noen andre øvelser - så akkurat den er et litt trist mysterium.

Ja, det har jeg også sett blitt demonstrert. Trist syn..

Men hadde det vært snakk om et enkelt sporkurs, og kun spor, hadde jeg nok ikke vært så negativ. Det er den lydighetsbiten, og derunder hverdagslydighet spesielt, som jeg reagerer på.

Siden cairnterrierhannhunder kan være noen ordentlige vrangpeiser i blant, så er det fint at man går kurs for å lære hunden å bli mer lydig. Du kan ikke "lære" en voksen hund til å like andre hannhunder, men du kan lære den til å TOLERERE at andre hannhunder eksisterer - og så få inn en god nok lydighet til at du kan få kalt den inn når ting blir vanskelige.

Det finnes flere måter å lære inn lydighet på, og jeg vet hva jeg personlig ville valgt etter å ha prøvd flere former, og det er å gå positivt frem. Men det er min personlige mening, og også de andre metodene virker.

Det jeg ALDRI hadde gjort, var å begynne å røske og nappe i en hund som viser en begynnende "surhet" mot andre hannhunder - noe som vel ikke er helt raseutypisk? Det kan være rake veien rett vest, for å si det slik. Der tilsier vel ALL nyere viten og erfaring at det å gå inn i situasjonene der hunden reagerer og "ta den/sette den på plass/si fra til den" heller kan forsterke atferden, og få hunden til å assosiere andre hunder med noe negativt. Selv de mer tradisjonelle holder på å gi hunden en "kontraatferd" (en sitt for eksempel) i situasjoner hvor den gjerne vil reagere, og heller si fra om hunden bryter sitten.

Uten at jeg kjenner disse hundeskolene, vet jeg av de jeg kjenner til her sørpå at instruktører på kurs i hverdagslydighet gjerne påtar seg rollen som "problemløser" også.... dessverre. For dette er to ulike ting - og man kan være en god lydighetsinstruktør uten å være en god atferdstrener.

Et konkret eksempel: En hund som ble anbefalt avlivet etter "trening" på en stor hundeskole her i Oslo, ble faktisk berget og trent til å bli en relativt grei "løshund" etter å ha oppsøkt dyktige atferdsfolk.

Samtidig er det VIKTIG på en hund som tegner til å bli ikke verdens mest omgjengelige, at du får til en lydighet som "sitter" også i vanskelige situasjoner. Lise og Bajas har vel ikke problemer pr. idag, og da er det fint å jobbe positivt, så lenge det blir resultater - altså en hund som lyder. Har man først problemer, så kan endel positivister bruke veldig lang tid på å få jobbet med saker og ting, er min erfaring og det jeg har hørt av andre.

Uansett hva man velger, tenk nøye gjennom HVA kurset egentlig innebærer - og hva man er villig til å la instruktør få gjøre med hunden. Det er du som eier som faktisk bestemmer, og betaler for moroa <_<

Bajas er pr i dag en meget villig og flink hund på de fleste punkter . (bank i tre)

Dert er med tre andre hunder som derimot ikke har samme lydighet og har adferdsproblemer.

Blant annet med møtesituasjoner og kontakt med andre hunder. Alle disse tre har hatt kjempefin framgang,sakte men sikkert.

Jeg er meget fornøyd med dette kurset hvertall.

Velger nok en annen plass når jeg skal lære lydighet til .f.eks konkuranser (har en drøm)

Jeg har prøvd å straffe hunden for å være redd (evt. sur) andre hunder jeg, og belive me, det funker IKKE. Nå var dette ikke på noen som helst hundeskole da, men jeg ville heller ikke brukt en hundeskole, eller klubb, som benytter straff for å få bukt med et slikt problem.

Nå har jeg faktisk ikke vært på kurs hos nidaros, men har vært med på både tr.heim hundeskoles hverdagslydighet og valpekurs. Godt fornøyd med de kursene. Nidaros er en klubb, og på fellestreningene hvertfall, får folk trene som de vil, enten de bruker klikker eller rykk og napp.

Nå skal det sies at de instruktørene som blir diskutert over ikke straffer utagering, men at virkemiddelet deres mot utagering er en slags "absolutt lydighet" - i form av vektlegging av uforenlig adferd (en sitt er en sitt, og den skal sitte), framfor å bruke lang tid på å få en hund til å (kanskje) ikke ønske å utagere.

Nå blir det litt absurd for meg å sitte å forsvare noen som trener helt annerledes enn meg selv, men ut fra egen erfaring er det i alle fall ikke så ille som man skal ha det til (bortsett fra nevnte båndtrening). Hva andre har opplevd kan ikke jeg forholde meg til...

Guest Dratini

Jeg må bare stille meg uforstående til at enkelte er så utrolig negative til visse instruktører (jaja... jeg blir vel halshugd nå ... igjen...). Hva med å sjekke hvilken utdannelse de forskjellige intruktørene i de forskjellige klubbene/hundeskolene har? Fungerer de som instruktører kun på privat basis eller er de engasjert av f.eks. klubber eller (andre) hundeskoler? Har de gått kurs selv (og eventuelt hvor) eller er de fullstendig "selvlærte" (såkalt "selværklerte hundekjennere")? Hvor mange deltagere er det pr instruktør pr kurs (min erfaring er at jo færre, og helst ikke over 6 med hund, pr instruktør er mer enn nok, man skal da ha litt igjen også, ikke bare venting eller "trening" på egenhånd, man går da tross alt kurs...).

Jeg må bare stille meg uforstående til at enkelte er så utrolig negative til visse instruktører (jaja... jeg blir vel halshugd nå ... igjen...). Hva med å sjekke hvilken utdannelse de forskjellige intruktørene i de forskjellige klubbene/hundeskolene har? Fungerer de som instruktører kun på privat basis eller er de engasjert av f.eks. klubber eller (andre) hundeskoler? Har de gått kurs selv (og eventuelt hvor) eller er de fullstendig "selvlærte" (såkalt "selværklerte hundekjennere")? Hvor mange deltagere er det pr instruktør pr kurs (min erfaring er at jo færre, og helst ikke over 6 med hund, pr instruktør er mer enn nok, man skal da ha litt igjen også, ikke bare venting eller "trening" på egenhånd, man går da tross alt kurs...).

De tingene du nevner her, er jo OK å vite på forhånd. Er det 20 deltakere, eller er det 6. Men det JEG synes er desidert viktigst, det er treningsmetoder. Og man kan tildels undersøke hvordan folk trener, og man i alle fall finne ut om folk har peiling på trening, forutsatt at man har peiling selv. Folk kan påstå så mye de vil at de trener positivt, men så kommer man på kurs og opplever at det slett ikke alltid er realiteten. Det er synd. Da har instruktørene man snakket med på forhånd bevisst eller ubevisst "lurt" en kursdeltaker. Eller man kommer på kurs hos noen som sier de trener positivt, og så viser det seg at de knapt trener i det hele tatt, det er mest bare "positivt", dvs stappe pølser i hunden for hver minste lille fjert.

For MITT mål med å gå på kurs, er ikke nødvendigvis å få mest mulig treningstid; da skaffer jeg meg en personlig trener. :P Men jeg vil LÆRE, NYE ting, NYE metoder eller teknikker eller måter å gjøre ting på. Hvordan står man, hva sier man, hvordan belønner man, hva skal man se etter, hva er bra, hva er dårlig, hvordan får man frem det man vil, hva gjør man når det og det skjer, hva skal man ikke gjøre, osv osv. Det holder ikke kun med erfaring, eller teknikker, man må ha en GRUNN til at man gjør slik man gjør. Jeg vil vite hvorfor det jeg gjør, får hunden min til å gjøre det jeg vil. Og jeg vil aller aller helst at det skal skje på premisser JEG kan stå for; dvs klikkertrening eller tilnærmet sådan. Og derfor kan ikke JEG gå på kurs hos hvemsomhelst. Eller en O'stor og O'kjent instruktør; de må trene på en måte jeg vil lære. og DERFOR kan jeg være misfornøyd med instruktører, selv om de er viden kjent for å være flinke og koselige folk (du skjønner garantert hvem jeg snakker om). (Og som en bisetning; når man i tillegg blir satt frem foran resten av den 10 stk store treningsgruppen, av totalt ca 20 ja, og blir hånet fordi man trener slik jeg gjør, ogblir brukt som eksempel til skrekk og advarsel, ja da kan ikke jeg gå god for disse instruktørene mer. Jeg synes det var sært og rart og ekkelt at jeg opplevde det. Jeg har inntrykk av at ingen andre har opplevd det, og jeg har også inntrykk av at de generelt er trivelige folk, som er kjent for trivelige kurs. Og akkurat DET var grunnen til at jeg i utgangspunktet valgte å bli med, ikke pga metodene sånn sett. Det skulle være et sporkurs, som utviklet seg til å bli noe litt annet. Veldig kjipt for meg, men det var flere som var der som kom igjen året etter, og som fremdeles kommer igjen. Men MIN opplevelse av det, unner jeg absolutt INGEN. Det er det desidert verste jeg har vært med på når det gjelder hund, bortsett fra å miste en hund, selvsagt.) Jeg har også prøvd andre instruktører, hvor dette ikke har vært et problem; altså at de sa de trente på en måte jeg trodde jeg kunne like og ikke gjorde det, men heller motsatt: hun sa hun trente positivt, men så var det ikke så mye trening i det hele tatt. Kurset gikk ut på å stappe i hunden pølse, mest mulig, til enhver tid. Jeg kan med hånden på hjertet si at denne måten å "trene" på, ikke fungerte. Hunden min lærte ingenting, bortsett fra kanskje å ikke like pølse så godt siden hun forspiste seg hver gang vi var der, stakkars. Det var et valpekurs, og jeg tror mye av den såkalte sosialiseringen hun fikk der, kunne hun heller ha vært foruten. Folk fikk beskjed om å snu seg, gjespe, se til siden, sette seg ned, blunke osv osv når hun tok kontakt. Hun tålte det til en viss grad til å begynne med, men det friket henne ut, og jeg tror det har satt sine negative spor; at så mange mennesker oppførte seg så rart at hun rett og slett ble direkte redd de.

Så mine grunner for å ikke anbefale en instruktør, det er av mine personlige grunner, og som jeg skrev i det første innlegget i tråden her, så var det mine meninger jeg fremla. Det er klart at man ikke anbefaler noen man ikke er fornøyd med. Et kurs blir for meg en slags vare; og den skal jeg være fornøyd med. Jeg har som jeg har skrevet, flere grunner til å ikke være fornøyd med ting. Når kurs ikke oppfyller mine kriterier, og spesielt når jeg tror jeg har gjort en god jobb i å undersøke i utgangspunktet, da blir jeg sur, og misfornøyd. I tillegg har jeg vært på kurs hos folk som har trent på en sånn måte som jeg ikke takler å se på engang. Men de har kunnet vært trivelige folk og instruktører likevel. Grensa går, og begeret tømmes over, når instruktørene da "går løs på" meg, som kursdeltaker, og direkte håner meg og gjør narr av meg, og forteller meg at bikkja mi må jeg bare avlive, fordi jeg trener helt feil. Lite pedagogisk, spør du meg. Og ja, det forundrer meg at de har fått et så godt rykte som de har, når de kan finne på å gjøre sånt. Jeg skulle ønske jeg hadde det på film, for det er nesten ingen som tror meg.. <_< Og nei, jeg har fremdeles ikke avreagert skikkelig, jeg tenker fremdeles på hva jeg burde/skulle sagt. Det er vel en menneskelig egenskap det å hevne seg, eller å bære nag, men du og du så lyst jeg får til det noen ganger.. :P:P Hvis du lurer på hva som nøyaktig skjedde, kan vi ta det på PM. :P

Men for å svare på spørsmålet ditt; om de er selvlært eller har gått mange år på skole for å lære seg dette, det har ikke sååå mye å si, bare de kan å lære fra seg, de lærer fra seg ting på en god måte, og de trener på en sånn måte som jeg kan føle meg vel med. (Og så kommer andre kriterier; fx antall deltakere osv.) At de har en NKKutdannelse sier meg døyten faktisk, det har jeg jo skjønt. Det sier meg ingen verdens ting om de har oppnådd diverse premieringer/plasseringer i NM eller VM heller, (men dog skygger jeg litt unna de som ikke har konkurrert i det hele tatt). Og om de er leid inn av andre klubber sier meg heller ingenting; klubber leier inn de rareste menneskene, og det er ekstremt få klubber som er så opptatt av treningsmetoder som det jeg er.

Jeg håper jeg ikke halshugde deg.. :P

De tingene du nevner her, er jo OK å vite på forhånd. Er det 20 deltakere, eller er det 6. Men det JEG synes er desidert viktigst, det er treningsmetoder. Og man kan tildels undersøke hvordan folk trener, og man i alle fall finne ut om folk har peiling på trening, forutsatt at man har peiling selv. Folk kan påstå så mye de vil at de trener positivt, men så kommer man på kurs og opplever at det slett ikke alltid er realiteten. Det er synd. Da har instruktørene man snakket med på forhånd bevisst eller ubevisst "lurt" en kursdeltaker. Eller man kommer på kurs hos noen som sier de trener positivt, og så viser det seg at de knapt trener i det hele tatt, det er mest bare "positivt", dvs stappe pølser i hunden for hver minste lille fjert.

For MITT mål med å gå på kurs, er ikke nødvendigvis å få mest mulig treningstid; da skaffer jeg meg en personlig trener. :P Men jeg vil LÆRE, NYE ting, NYE metoder eller teknikker eller måter å gjøre ting på. Hvordan står man, hva sier man, hvordan belønner man, hva skal man se etter, hva er bra, hva er dårlig, hvordan får man frem det man vil, hva gjør man når det og det skjer, hva skal man ikke gjøre, osv osv. Det holder ikke kun med erfaring, eller teknikker, man må ha en GRUNN til at man gjør slik man gjør. Jeg vil vite hvorfor det jeg gjør, får hunden min til å gjøre det jeg vil. Og jeg vil aller aller helst at det skal skje på premisser JEG kan stå for; dvs klikkertrening eller tilnærmet sådan. Og derfor kan ikke JEG gå på kurs hos hvemsomhelst. Eller en O'stor og O'kjent instruktør; de må trene på en måte jeg vil lære. og DERFOR kan jeg være misfornøyd med instruktører, selv om de er viden kjent for å være flinke og koselige folk (du skjønner garantert hvem jeg snakker om). (Og som en bisetning; når man i tillegg blir satt frem foran resten av den 10 stk store treningsgruppen, av totalt ca 20 ja, og blir hånet fordi man trener slik jeg gjør, ogblir brukt som eksempel til skrekk og advarsel, ja da kan ikke jeg gå god for disse instruktørene mer. Jeg synes det var sært og rart og ekkelt at jeg opplevde det. Jeg har inntrykk av at ingen andre har opplevd det, og jeg har også inntrykk av at de generelt er trivelige folk, som er kjent for trivelige kurs. Og akkurat DET var grunnen til at jeg i utgangspunktet valgte å bli med, ikke pga metodene sånn sett. Det skulle være et sporkurs, som utviklet seg til å bli noe litt annet. Veldig kjipt for meg, men det var flere som var der som kom igjen året etter, og som fremdeles kommer igjen. Men MIN opplevelse av det, unner jeg absolutt INGEN. Det er det desidert verste jeg har vært med på når det gjelder hund, bortsett fra å miste en hund, selvsagt.) Jeg har også prøvd andre instruktører, hvor dette ikke har vært et problem; altså at de sa de trente på en måte jeg trodde jeg kunne like og ikke gjorde det, men heller motsatt: hun sa hun trente positivt, men så var det ikke så mye trening i det hele tatt. Kurset gikk ut på å stappe i hunden pølse, mest mulig, til enhver tid. Jeg kan med hånden på hjertet si at denne måten å "trene" på, ikke fungerte. Hunden min lærte ingenting, bortsett fra kanskje å ikke like pølse så godt siden hun forspiste seg hver gang vi var der, stakkars. Det var et valpekurs, og jeg tror mye av den såkalte sosialiseringen hun fikk der, kunne hun heller ha vært foruten. Folk fikk beskjed om å snu seg, gjespe, se til siden, sette seg ned, blunke osv osv når hun tok kontakt. Hun tålte det til en viss grad til å begynne med, men det friket henne ut, og jeg tror det har satt sine negative spor; at så mange mennesker oppførte seg så rart at hun rett og slett ble direkte redd de.

Så mine grunner for å ikke anbefale en instruktør, det er av mine personlige grunner, og som jeg skrev i det første innlegget i tråden her, så var det mine meninger jeg fremla. Det er klart at man ikke anbefaler noen man ikke er fornøyd med. Et kurs blir for meg en slags vare; og den skal jeg være fornøyd med. Jeg har som jeg har skrevet, flere grunner til å ikke være fornøyd med ting. Når kurs ikke oppfyller mine kriterier, og spesielt når jeg tror jeg har gjort en god jobb i å undersøke i utgangspunktet, da blir jeg sur, og misfornøyd. I tillegg har jeg vært på kurs hos folk som har trent på en sånn måte som jeg ikke takler å se på engang. Men de har kunnet vært trivelige folk og instruktører likevel. Grensa går, og begeret tømmes over, når instruktørene da "går løs på" meg, som kursdeltaker, og direkte håner meg og gjør narr av meg, og forteller meg at bikkja mi må jeg bare avlive, fordi jeg trener helt feil. Lite pedagogisk, spør du meg. Og ja, det forundrer meg at de har fått et så godt rykte som de har, når de kan finne på å gjøre sånt. Jeg skulle ønske jeg hadde det på film, for det er nesten ingen som tror meg.. <_< Og nei, jeg har fremdeles ikke avreagert skikkelig, jeg tenker fremdeles på hva jeg burde/skulle sagt. Det er vel en menneskelig egenskap det å hevne seg, eller å bære nag, men du og du så lyst jeg får til det noen ganger.. :P:P Hvis du lurer på hva som nøyaktig skjedde, kan vi ta det på PM. :P

Men for å svare på spørsmålet ditt; om de er selvlært eller har gått mange år på skole for å lære seg dette, det har ikke sååå mye å si, bare de kan å lære fra seg, de lærer fra seg ting på en god måte, og de trener på en sånn måte som jeg kan føle meg vel med. (Og så kommer andre kriterier; fx antall deltakere osv.) At de har en NKKutdannelse sier meg døyten faktisk, det har jeg jo skjønt. Det sier meg ingen verdens ting om de har oppnådd diverse premieringer/plasseringer i NM eller VM heller, (men dog skygger jeg litt unna de som ikke har konkurrert i det hele tatt). Og om de er leid inn av andre klubber sier meg heller ingenting; klubber leier inn de rareste menneskene, og det er ekstremt få klubber som er så opptatt av treningsmetoder som det jeg er.

Ah! takk, min venn, du får sakt det! :P

Guest Dratini
*klippe-klippe*

Har lest hele innlegget, men quoter ikke hele innlegget en gang til...

Jeg har forstått at du har hatt en slik opplevelse og skjønner at du reagerer på den måten du gjør. Hadde det skjedd med meg (det du opplevde) hadde jeg også helt sikkert skydd banen for de(n) for resten av livet. På en annen side har jeg vært borti å være på kurs, hvor jeg som deltager med hund ble neglisjert av instruktøren (pga jeg har "feil" rase?), snakk om å kaste pengene ut i lufta. Melder meg ikke på flere slike kurs på den plassen iallefall (og jeg var ikke den eneste deltageren dette skjedde med på det kurset)...

På en annen side er jeg heller ikke for å stappe pølser for en hver pris inn i bikkja mi, har selv vært borti samme treningsmetode...

Jeg tenker ikke bare på den instruktøren du tenker på (ang det kurset du nevnte), men også en av de andre som har blitt nevnt (og kanskje ikke nødvendigvis av deg :P ). En hundeeier fikk beskjed om å avlive hunden fordi den HELT SIKKERT kom til å angripe naboene til eieren. DET blir for lite seriøst for meg, egentlig. Ja i det heletatt, uansett hvem som arrangerer kurs, i å anbefale deltagende hunder i å bli avlivet.

Og jeg ønsker å vite hva jeg og hunden skal gjennom ved de kursene jeg skal delta i/på, og ikke risikere at man lærer noe halvveis for så å måtte gå enda ett kurs til samme person for å lære resten.

Det enkleste er å selv være sikker på hvilken metode man ønsker å trene hunden sin med, og så finne de plassene hvor det trenes med den/de metodene.

JEG går kurs får å få nye innfallsvinkler på hvordan jeg kan trene, ikke alt jeg gjør er "akkurat som det kurset" eller som "det" kurset. Jeg har ikke klikkertrente hunder (men har sett hvor bra det kan bli med det), men jeg bruker klikkeren i visse tilfeller (og targetstick, post-it lapper o.l.). Jeg banker heller ikke hundene mine eller for den saks skyld rykker i båndet (slik som nevnt tidligere i tråden). Og jeg skulle gjerne ha gått kurset, hvor det gjaldt å stappe i hunden masse pølser, sammen med Zuma. Da hadde sikkert jeg også blitt anbefalt å avlive "kreket" fordi hun faktisk ikke spiser pølser (eller andre godbiter vel å merke).

(Kaster nå på meg full rustning i påvente av øksehuggene :P )

(For å bli instruktør gjennom nkk, MÅ man ha prestert med egen hund innen lydighet/bruks for i det heletatt å bli godkjent. Husker ikke hva kravene er, men tror at det er minst godkjent i lp2 og opprykk til c i bruks med egen hund, ta det med en klype salt da jeg er usikker).

Har lest hele innlegget, men quoter ikke hele innlegget en gang til...

Jeg har forstått at du har hatt en slik opplevelse og skjønner at du reagerer på den måten du gjør. Hadde det skjedd med meg (det du opplevde) hadde jeg også helt sikkert skydd banen for de(n) for resten av livet. På en annen side har jeg vært borti å være på kurs, hvor jeg som deltager med hund ble neglisjert av instruktøren (pga jeg har "feil" rase?), snakk om å kaste pengene ut i lufta. Melder meg ikke på flere slike kurs på den plassen iallefall (og jeg var ikke den eneste deltageren dette skjedde med på det kurset)...

På en annen side er jeg heller ikke for å stappe pølser for en hver pris inn i bikkja mi, har selv vært borti samme treningsmetode...

Jeg tenker ikke bare på den instruktøren du tenker på (ang det kurset du nevnte), men også en av de andre som har blitt nevnt (og kanskje ikke nødvendigvis av deg :P ). En hundeeier fikk beskjed om å avlive hunden fordi den HELT SIKKERT kom til å angripe naboene til eieren. DET blir for lite seriøst for meg, egentlig. Ja i det heletatt, uansett hvem som arrangerer kurs, i å anbefale deltagende hunder i å bli avlivet.

Og jeg ønsker å vite hva jeg og hunden skal gjennom ved de kursene jeg skal delta i/på, og ikke risikere at man lærer noe halvveis for så å måtte gå enda ett kurs til samme person for å lære resten.

Det enkleste er å selv være sikker på hvilken metode man ønsker å trene hunden sin med, og så finne de plassene hvor det trenes med den/de metodene.

JEG går kurs får å få nye innfallsvinkler på hvordan jeg kan trene, ikke alt jeg gjør er "akkurat som det kurset" eller som "det" kurset. Jeg har ikke klikkertrente hunder (men har sett hvor bra det kan bli med det), men jeg bruker klikkeren i visse tilfeller (og targetstick, post-it lapper o.l.). Jeg banker heller ikke hundene mine eller for den saks skyld rykker i båndet (slik som nevnt tidligere i tråden). Og jeg skulle gjerne ha gått kurset, hvor det gjaldt å stappe i hunden masse pølser, sammen med Zuma. Da hadde sikkert jeg også blitt anbefalt å avlive "kreket" fordi hun faktisk ikke spiser pølser (eller andre godbiter vel å merke).

(Kaster nå på meg full rustning i påvente av øksehuggene :P )

(For å bli instruktør gjennom nkk, MÅ man ha prestert med egen hund innen lydighet/bruks for i det heletatt å bli godkjent. Husker ikke hva kravene er, men tror at det er minst godkjent i lp2 og opprykk til c i bruks med egen hund, ta det med en klype salt da jeg er usikker).

Jeg har fremdeles ikke tenkt å halshugge deg, så du kan bare ta av deg rustningen for min del..! :P

Vi har tydeligvis forskjellige mål når vi går på kurs. Jeg er opptatt av å få kurs i "riktig treningsmetode" (ja, dette er selvsagt subjektivt). Slik jeg oppfatter det du skriver, er du mer opptatt av å lære mer om de forskjellige måtene å trene på, forskjellige treningsmetoder. Og da blir det jo helt riktig av deg å finne andre kurs, eller delta på kurs jeg ikke ville deltatt på.

Men du har helt rett i, og det tror jeg egentlig vi er enige om, at det blir for dumt når en instruktør på et kurs sier man bør avlive bikkja (for naboenes skyld, eller pga metoder) eller at man har "feil" rase eller noe helt annet. (Apropos feil rase; jeg var på fuglehundkurs med en blandingshund, jeg! Og det gikk slett ikke an å se at moren var irsk setter, hehe.. ble ikke såå mye trening på oss gitt, men instruktøren tok det pent og behandlet oss bra. Men i ettertid er det ikke noe jeg vil anbefale likevel, og det er pga treningsmetodene. Fuglehundkurs sier vel sitt, eller hur? :rolleyes: ) Når instruktører blir usaklige altså, eller lite pedagogiske, så frister det ikke til gjentakelse.

Men det skal du jo ha da; du har jo mye større mulighet til å bli fornøyd med et kurs når du går med den innstillingen du gjør, enn jeg, som er så kritisk og selektiv..! :P Og du, det er faktisk ikke såå lett å finne akkurat det kurset man har lyst på (altså aktivitetsområde - ag, lp, bruks, spor osv) når man på død og liv MÅ ha treningsmetodene på sin måte i tillegg. Og man KAN forsøke å spørre instruktøren om treningsmetoder, og få feilaktige svar. Hva er fx "positiv trening med aktiv grensesetting"? For noen som er inne i klikkersjargongen så lyder det rimelig meninsgløst faktisk! :P Og for eksempel, ta spor, da er det uansett ikke snakk om å røske hunden "helselaus", så HVOR negativt KAN det egentlig være? Likevel kan man bli skuffet når man har kriterier og forventninger som det jeg har.

Ang NKKinstruktører: ja, jeg vet de skal ha konkurrert og oppnådd visse resultater for å få utdanne seg til instruktører. (Det fikk jeg nemlig gnidd inn på det kurset jeg var på, hvor jeg også fikk vite at jeg ikke kunne konkurrere med min hund siden jeg klikkertrente, og ergo heller ikke bli NKK-inst. og ergo heller ikke bli like god på hund som de.. øh.. ja, nemlig..) Men som du kanskje skjønner, så betyr ikke det at alle NKK-inst. trener på samme måte. Noen har tatt utdannelse på siden av, noen kurs eller fått innspill fra andre, som gjør at de trener mer eller mindre positivt, for å si det på en utrolig dum måte. Det er vel heller ingen krav fra NKK, så vidt jeg vet, om at de som ER utdannet hos NKK er nødt å trene og undervise på en viss måte etter utdannelsen? Derfor er det ikke noe kvalitetsstempel, og heller ikke noe "merke" -> "dette får du"; for det kan være så ymse det man får. Og såpass oppegående er jeg faktisk; at jeg tror ikke klikkertrening er eneste veien til Rom. Jeg tror man kan få en hund til å prestere nesten uansett hvordan man trener (forutsatt at man trener, hehe..kanskje det er derfor visse personer ikke har noen meritter å vise til..). Så å ha fått en 1.plass i NM i noe, sier meg at ja, vedkommende er flink å trene hund. Men det sier ingenting om metoden som brukes. Og siden metoden er viktig for meg, er ikke det å ha oppnådd så store ting nødvendigvis noe kvalitetsstempel. Og som jeg skrev i forrige innlegget; jeg skygger litt unna de som ikke har konkurrert (eller fått en godkjenning i fx redningshund, narkotikahund) i det hele tatt, fordi de tydeligvis IKKE har klart å trene en hund til NOE som helst som kan bevises. De har heller ikke erfaring fra konkurranser, og har derfor lite å komme med for meg, eller andre, som kan ha interesse av å konkurrere i det de underviser i (spor, ag, lp, osv).

Jeg vet ikke hvorfor han har startet å reagere sånn på fremmede hunder eller jeg vet noen av grunnen da. Når han var valp så løftet jeg han opp når det kom løse hunder når vi gikk tur, etter det så har jeg fått vite at det ikke er det smarteste å gjøre..Og han er veldig skeptisk til hunder som kommer for brått på han. Og siden han er så liten, så tror andre hunder at de får lov å gjøre det de vil mot han. Men han er en hanne på 4 år, som ikke akksepterer at andre hunder får gjøre det de vil mot han. Og han sier i fra at nå er det nok! Men det er også noen hunder han går kjempe godt sammen med, han har noen venner :P Han viser også noen små tegn at nå kommer jeg til å bli sur "hvis den hunden kommer nærmere meg", så da er jeg forberedt.

Og det er bare sammen med meg at han reagerer på andre hunder, ikke når faren min går sammen med han(da er han en liten engel). Så det kan også være at han er veldig usikker når han går turer sammen med meg... Så det kan være at det er jeg som trenger litt trening.. Har prøvd mye forskjellig med han for at han skal slutte å bli "sur" når vi går forbi andre hunder, alt fra at han skal sitte å se på at hunden går forbi til at vi skal gå bestemt forbi hunden. Det som funker best er å gå forbi hunden bestemt, men da får han ikke hilst og se at den hunden ikke er "farlig" i det hele tatt, men det kommer likevell noen lyder fra han..

Jeg kommer aldri til å ta tak i han og straffe han for at han blir "sur" på andre hunder, for han er veldig bestemt og sta, og da er jeg veldi redd for at han blir enda "surere" på andre hunder. Så det er uaktuelt...

Føler at jeg bare har skrevet negative ting om han nå, men han er en toppers hund som jeg ikke har villet byttet bort. Han er så snill med barn og mennesker, jeg kan løfte han hele tiden og han legger hodet på skulderen min å slapper av :P Han elsker å ligge på rygg og bli koset på magen :P Han kan ligge i fanget mitt å sove og bli koset med. Tror det er jeg som skjemmer han mest bort i familien..

Har i det siste begynt å slippe han løs mer, og da har jeg lommene fulle av godbiter og pølser :P Han er et matvrak og elsker pølser, så da bruker jeg det han liker for at han skal "høre" etter meg :P Noen bruker leker(som han har null innteresse for) og jeg bruker godbiter og pølser. For da kommer han springenes i full fart mot meg og følger med hele tiden på hva jeg gjør. Men da går jeg på områder der jeg har god oversikt, og når jeg ser andre hunder før han gjør det så roper jeg han inn(han får enda ikke lov til å gå for langt fra meg). Har også funnet ut at hvis jeg oppfører meg rart og roser han kjempe masse uansett hva han gjør(så lenge det er positivt) så går halen hans i ett sett, og det ser ut som han stor trives. Så jeg tror det er mye jeg skulle ha gjort annerledes opp gjennom årene, men man lærer av feil.. Har lest en del på nettet i det siste for å si det sånn :P skal også prøve å lokke han med godbiter når vi går forbi andre hunder, og prøve å få oppmerksomheten hans rettet mot meg istedet for på den andre hunden.

Tror det blir nidaros vi starter på, men var det ingen som trivdes med kurset der? (eller er det jeg som har lest feil?) :P For jeg ga min far noen valg og han valgte nidaros.

Guest Dratini
*klippe*

Tror det blir nidaros vi starter på, men var det ingen som trivdes med kurset der? (eller er det jeg som har lest feil?) :P For jeg ga min far noen valg og han valgte nidaros.

Jeg har vært fornøyd med de fleste kursene jeg har deltatt på hos Nbhk (dog ikke det hvor jeg tydeligvis hadde "feil" rase i forhold til hva kurset gikk ut på, om tid og stunder skal jeg vise de at til og med min rase kan den "grenen" :P ).

Lykke til uansett hvor du havner på kurs hen :P

Ang Nidaros; hvis man har valgt bort Totalhund til fordel for Nidaros, bør man passe på at man da ikke ender opp med de instruktørene som Totalhund består av, siden de ofte blir leid inn av nettopp Nidaros. :thumbs:

Ang Nidaros; hvis man har valgt bort Totalhund til fordel for Nidaros, bør man passe på at man da ikke ender opp med de instruktørene som Totalhund består av, siden de ofte blir leid inn av nettopp Nidaros. :)

ja,det var jo ett godt tips. :lol:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Da har vi endelig vært på første bytur. Ga opp å vente på den sekken en selger på Finn ikke engang har orket sende avgårde en uke etter handel. Vi har ikke tid til å vente, ukene flyr, så vi lagde oss i nøden en bæreslynge av et gammelt fleecepledd, og den ble faktisk god å bære i, og tydelig også god å sitte i. Anbefales. Første busstur var no stress utover min forfjamselse over hvor tidlig den kom. Trodde vi hadde MYE bedre tid. Bar Ede ombord i bussen fordi første gangen og bratte trappetrinn. Han var litt nysgjerrig, mest nonchalant. Litt kos. Litt utforskende. Ingen tegn til discomfort. Så omgivelsene skifte gjennom vinduet. Spisset oppmerksomheten litt mot noe som beveget seg gjennom en park mens vi ventet på grønt lys, ellers uinteressert. Nonchalant. ..men han ble varm. Hadde plukket ham opp fra gulvet og satt ham i slynga i god tid før avstigning, for å slippe stress og kav. Han var helt rolig og bedagelig til det ble varmt. Første gang jeg har sett ham pese, og første gang han ikke har kunnet regulere temperaturen ved å legge seg på kaldt gulv. Det stresset meg mer enn ham. To holdeplasser igjen og jeg fryktet jeg hadde ødelagt hans forhold til buss og bæring og livet og universet og alt.  Temperaturen var heldigvis ok igjen tvert vi var ute av bussen. Det fristet lite å sette en valp ned på bakken akkurat der på holdeplassen. Så på klokka ifht om jeg skulle beholde ham i slynga og haste avgårde eller sette ham ned et sted og ta turen i hans tempo. Tallene på displayet var bare feil. Bussen kom uventet tidlig til holdeplassen fordi det var den forrige bussen som var litt forsinket. Nå stod vi i sentrum 45 minutter før vi skulle være der. 45 minutter ekstra er lenge. Valgte bære Ede til et renere og roligere sted for avstigning, ved Stiftsgården, hvor fortauet fra visuelt inntrykk å dømme blir vasket med jevne mellomrom, fordi kanskje kommer kongen igjen. Det er hans sted og han har jo vært der før, en gang på 90-tallet, tror jeg. Kongens eiendom er noe annet enn bussholdeplassen til røkla, som tydeligvis ikke er verdt å bruke skattepengene til på holde bakken ren for. Med temperaturen regulert ned igjen ville ikke lille Ede lenger ut av slynga. Han ble bare sittende i den på bakken, naturlig nok, da han var trøtt og avslappet og hadde glemt det halvminuttet han var for varm oppi der. Så ingen grunn til å presse ham ut fra et komfortabelt hvilested for å gi ham opplevelsen av at det var kjipt å bli drasset med rundt i byen når han heller ville slappe av og kose, så han fikk bli sittende oppi slynga og ta inn det nye miljøet mens vi spaserte til Torget. Første lykketreff for miljøtrening var en grafittifjerner i full sving med høytrykkspyler. Det var lyd og synsinntrykk og litt vanndråper i luften og no stress. Nonchalant. Vi så på folk bevege seg i ulike retninger over den store, åpne plassen, og fikk straks nytt lykketreff med to stk som kom bærende på skiutstyr i fargerike bager, virkelig rare silhuetter, og vi fikk passert dem på mindre enn fem meters avstand, nær en fargerik pølsebod som luktet deilig. Lydene fra en gatemusikant med trekkspill bak pølseboden synes ikke Ede noe særlig om, han var ukomfortabel med de lydene, så vi fortsatte bortover gaten og fikk øye på mer gull: En samling rus(mis)brukere utenfor Vår Frue Kirke. Stoppet og snakket med de, fikk oppmerksomhet og kos og matbiter. Ede våknet til liv, ville ut av slynga og ned på bakken, hvor han koste seg med å ta inn omgivelsene og de nye menneskene. Til min skuffelse var ingen av dem synlig rusa. Håper på å få møte noen tydelig ruspåvirkede (og trivelige) nå i pregningsperioden, så vi slipper få første møte med stressa speedfreaks eller innpåslitne kjevegnikkere med øyne så store som tinntallerkener høye på MDMA i en såkalt fryktfase av utviklingen, men vi får vel en ny sjanse på lørdag kveld når vi skal gomle kjøttboller mens vi ser på og antakelig blir hilst på av (blide og glade) fulle folk på tur fra vorspiel til utesteder. Drar hjem igjen før de blir overstadige og potensielt begynner krangle med hverandre. Det handler om GODE opplevelser. Treffer vi noen vi stoler på mens vi har nok kjøttbolle igjen, så tar muttern også en kjapp øl på en uteservering for å bli brisen. Her tar vi nemlig sosialisering alvorlig. Det er viktig for en valp å bli eksponert for fulle folk innen pregningsvinduet, dersom den skal måtte tåle det siden. De fleste har jo festlig besøk iblant, så Maskot er sitt ansvar bevisst og forbedrer Ede på det🍻 Regner med det blir en god opplevelse, for Ede liker barnslige tullemuttern bedre enn seriøs voksenmuttern.  ... En bitteliten miniatyrhund tilhørende en av de som hadde noen business med å være på plassen begynte skjelle frenetisk på oss, så vi beveget oss litt bort fra området. Gatemusikanten på skrå over gata begynte da å spille Kalinka, og lyden av trekkspill ble plutselig meget bedre. Vi beveget oss bort til ham, løp litt heelwork posisjoner, litt slalom og litt glade hopp og sprett med logring og glede og så var trekkspillyder kewlt istedenfor litt ekkelt. Det som ble ekkelt var å bruke musikken gratis, så Vippset ham pliktskyldigst en femtilapp som thank you for the music før jeg så at glad valp tydeligvis var bra business for ham også. Fra å ha blitt passert av alle var det flere som nå smilende stoppet opp for å se på Ede og kommentere hvor søt han var, og så vippset de også musikanten i samme slengen. Kanskje vi kan bli partners in crime. Live musikk til å trene heelwork i distraherende miljø er ikke å forakte. Mulig påvirket av de såkalte rusmisbrukerne utenfor kirken - fordi vi har kultur for å sette merkelapper og sortere fremmede mennesker i kategorier, sant - så lokket muttern Ede med seg for å kjøpe kaffe. Ideen om og de sensoriske minnene av en caramel frappuccino er antakelig av samme sorten som driver kokainsniffere fra helg til helg. Gikk fortvilet forbi flere kaffebarer uten å finne noen med luke mot gata, og lille Ede måtte bare være med på jakten. Heldigvis for han, som ikke drikker kaffe, så fikk vi møte en blid dame i elektrisk rullestol og det dro muttern ut av rusmisbruker modus, glemte hele frappuccinoen.  Kirkens Bymisjon hadde nå fått på en bålpanne på foran kirken, så vi beveget oss tilbake dit for å se og høre bål og lukte røyken av både tobakk og bjørk. Vi pratet med et par mørkebrune som smilte khatsmil og var trivelige. Hele tiden refilling the snack tray i passende intervaller og ved riktige anledninger.  Å få så hyggelige første møter med både mørkebrune og handikappede var en stor lettelse for meg, for det var sykt pinlig å ha en mangelfullt sosialisert hund hvis første møte med brun hud var å bli urettmessig skreket til i hysterisk panikk, på en meters avstand i en trang gang. Han meldte seg straks inn i høyreekstreme miljøer og la ingen skjul på sine holdninger. Kjeftet alle mørkhudede og synlig handikappede huden full: "Kom dere til ******* bort herfra! Dra hjem! Creepy freaks! Feilvarer! Gå bort og forbli borte! DØ!" ..fra han så dem til de var ute av syne igjen. Virkelig pinlig. Håper derfor Ede får flere hyggelige møter NÅ og gjerne også får møte noen med CP og Downs før pregningsvinduet lukker seg.  For å presisere, btw, alle vi har hilst på har vi ikke vært i nærkontakt med. Kun en håndfull som faktisk har berørt, på en god måte, resten har vi hilst på og vekslet ord med på litt avstand. Virker som vi er et mer opplyst samfunn nå enn for noen tiår siden. Folk flest vet nå antakelig at hunder fortjener personal space og at valper ikke bør tilvennes å forvente overfalls fysisk kontakt med tilfeldige fremmede på gata. Fremskritt.  Ede begynte vise tegn til å ville hvile, så han fikk komme opp i slynga igjen og ble bært gjennom en rolig bakgate og en rolig park til en benk, hvor en dame som selv har hatt riesen kom bort og slo av en prat mens Ede lå på fanget og slappet av. Bare 10 minutter ro der fordi det virkelige livet er ikke ideelt som i teorien - hvor han sikkert burde få sove et par timer akkurat der og da - men så var det dags for å møte storebror som tok oppdraget med å handle kaffe til muttern i langfri. Ede ble bært i slynga ned en ganske travel bygate, hvor vi møtte storebror og passerte arbeidsfolk i signalklær, som bar på store gjenstander. Ingen nysgjerrige reaksjoner på noe, han synes ikke noe av det virket merkelig. Satt bare avslappet i slynga hele veien ned gata og i mange minutter utenfor travle butikken hvor vi så på folk passere. Super nonchalant og bedagelig. Ikke spaced ut av stress, bare kewl med det hele. Viste seg at det ikke er bra å sende barn for å handle dop. Det ble feil type kaffe til min maskin, og kaffe må jeg jo ha. Som en typisk anonym kaffeliker er jeg en mester på å kamuflere misbruk, her ved å forklare det som vi fikk anledning til enda mer sosialisering og miljøtrening da Ede og storebror ble forlatt alene på en benk sammen i Midtbyen. Sukrer det med at de fikk pledd og kjøttboller, mens muttern LØP rundt hjørnet og ble borte i flere minutter for å bytte kaffen til en variant hun hadde brukerutstyr til å få ruset seg gira på. Da jeg kom tilbake var Ede opptatt med å vise storebror hvor flink han er til å sitte for kjøttboller. Barn av rusmisbrukere finner ofte trøst i og utvikler nære bånd til søsken. Bare gode opplevelser.  ..men SÅ, på tur tilbake til bussen, etter at storebror gikk tilbake til norsktimen for å unngå bli som muttern, så møtte vi på en dieseldrevet lift med med noe ekstra bråk på. Den tok nesten hele fortauet, kun en smal stripe å passere den på. Den der hadde han en sunn skepsis mot. Luktet vondt og bråkte fælt. Måtte lokke ham med kjøttbolle for å få ham med på å passere en decimeter fra den der. Absolutt ikke vanskelig å be, men skeptisk, ukomfortabel, og tydelig lettet da det hinderet med de lydene og den eksosen var forsert og han kunne innkassere kjøttbolle for jobben.  Da det mindre enn 60 meter lenger frem i gata dukket opp et liknende hinder, denne gangen arbeidsfolk med betongsag og støvsky valgte jeg løfte ham opp i selen igjen og gikk rundt på utsiden av de parkerte bilene, simpelthen for å rekke bussen. Den frappuccinoen jeg ikke kjøpte tidligere hadde jeg lyst på nå. Sikkert også greit å i samme slengen glatte over min higen etter en frappuccino med at det er greit å lære valpen at vi ikke trenger oppsøke absolutt alt vi synes virker kjipt. Han tok den forrige så pent, så en sky av betongstøv og støyen fra betongsag virket unødvendig å passere gjennom.  Vel inne på bussen sovnet han på fanget innen to holdeplasser og var glad og fornøyd da han gjenkjente området vi gikk av på som veien mellom treningssenteret og hjemme.  Nå sover han selvsagt som en stein og muttern er fornøyd med en vellykket kaffejakt, sosialisering og miljøtrening.  Eneste bildet fra i dag ble tatt på bussen hjem, fordi jeg har bare to hender og en bevissthet å være oppmerksom med. Ikke verdensmester i multitasking, så bilder av valp prioriteres ikke mens han er i denne fasen.  Å pusse sko før bytur var forøvrig waste of time. Det ser ut som vi har vært i marka, men vi var altså i Trondheim sentrum. Lange perioder med rødgrønt bystyre har satt sitt preg på byen ^^
    • Jeg tror vi er on the same page om hva du mener med avknapp i hvilke settinger. Støtter forøvrig også det generelle utbruddet om hvordan mange ikke aktiviserer nok til å kunne få til en god avknapp der hensiktsmessig. Selv hadde jeg tidligere for mye hund ifht tid tilgjengelig til trening og aktivisering og endte med å la ham trekke på tur fordi han vibrerte bortover gata av uforløst energi når jeg krevde at han gikk pent og pyntelig. Han hadde BEHOV for å få ta seg ut mer mer enn tiden min strakk til i den livssituasjonen, så å la ham trekke i en god sele istedenfor å gå pent, det var et valg for hans velvære.  Berett gjerne om ting som funker
    • Apport var dessverre ikke noe stas i dag. Åpnet lunsj med å introdusere den, hvorpå han umiddelbart grep den beint og rett og godt til min begeistring og BRAAA!! Derfra mistet den all verdi av nyhetens interesse fordi han ble helt i taket gira av den reaksjonen og maten og det eneste fornuftige å trene der og da var leave it, så hele måltidet gikk til den øvelsen alene. Må begynne jobbe med å trekke tiden fra forsterkning til belønning for å ha en sjanse til å klare noe uten mat i hendene eller på benken. Tror han er klar for det. Tok mange sekunder fra forsterkning til belønning ved en anledning i dag, og han holdt fokus på at han var forespeilet en utbetaling mye lenger enn jeg trodde han ville.  Føler jeg har klebbet ting til ved å begynne lokke. Ikke komfortabel med metoden, fordi jeg ikke har brukt den før. Har kun mangelfull teori om hvordan progresjonen bør gå. Jeg vet ikke hvordan resultatet blir til, for jeg har jo ikke gjort det før. Ikke sett prosessen. Jeg kan det ikke. Er ikke god på det. Bare knoter og prøver meg frem - og feiler. Lærer, selvsagt. Beste måten å lære på er ved å feile, men trenger jeg lære ny metode når jeg kan noe som fungerer og tar oss fortere og lettere til et penere resultat?  Synes shaping/"klikkertrening" (med klikker eller smatt) er mye lettere fordi det er hva jeg var vant med. Mener å huske jeg hadde raskere og bedre resultater. Bedre flyt, bedre kroppspråk, mindre knoting med tulleprat. Mer mestringsfølelse, mer selvsikker, mer klar og tydelig så hunden ikke ble forvirret. Er virkelig klønete med verbal forsterker. Bruker mange ulike ord uten å tenke meg om. Utbryter bl.a. "Så FLINK!" i ett sett og ødelegger dermed fri ved foten vår som er link! Veldig frustrerende hvordan ord bare ramler ut på autopilot fra en apemor som til et apebarn. Tror veien til mestring med lokking og verbal forsterker, fra min side, den er for lang, trekker motet mitt ned, forvirrer hunden og lager problemer, så jeg bør antakelig bare gå tilbake til klikkertrening (med et sånt hesteberte klikk i kinnet for fellestreningers del) istedenfor å la apemor få åpne munnen og derfra bable til Ede som om han er en menneskebaby. Trenger - for eget fokus - et klarere skille mellom den pludringen og det småpratet han ser ut til å like og lytter til når vi bare henger sammen mellom måltider/økter, og faktisk trening på helt konkrete øvelser med et klart mål.  ... Leave it løsnet forøvrig veldig da valget stod mellom tørrfor og råfor. Fra å noenlunde mestre halvhjertet og ufokusert med glipper og setbacks på bare tørrfor til FULL kontroll når det stod om råfor i den andre hånden.  "Så flink gutt!" ( 🤦🏼‍♀️) Det ansiktsuttrykket og den kroppsholdningen hans da han behersket seg med den siste halve kjøttbollen helt opp i ansiktet var viralt materiale. En blanding av stolt, zen og smertefull, beinhard selvdisiplin. Han så nesten voksen ut et øyeblikk. Like a sir. Ikke like vanskelig å beherske seg over tørrforet, som er hva jeg fikk fanget for å ha noe å legge ved, etter å ha glemt ta opp kamera på tur, som jeg tenkte vi skulle ha bilde fra. Han har ihvertfall forstått greia i sitt og dekk foran meg med maten i hendene og ingen andre distraksjoner nå. Baby steps 🐾
    • Guest
      Spesielt svar, med en rekke ubegrunnende antagelser som ikke er relevante i vår sammenheng. Spørsmålene ble stilt på et tidspunkt hvor vi bl.a. hadde fokus på ro-trening og innkalling. Labradorer brukes til mange type arbeidsoppgaver. I noen settinger er det å kunne finne roen og kunne slappe av i ulike miljøer viktig. Foreslår at når du kommer over hundeeiere som holder hund i bur hele dagen, eller Facebook-innlegg som plager deg - så tar du det opp direkte med dem det gjelder.
    • Føles som jeg har vunnet noe stort nå. Den mengden feel good biokjemikalier utløst av å rekke moppe gulvet uten å vekke valp, og i tillegg rekke få rusk og hybelkaniner fjernet før det ble spredd utover igjen. Han åpnet øynene og løftet hodet med spisse ører akkurat i det hybelkaninene ble feid opp med den enda gøyere biteleken kosståstøvbrett. Den følelsen. Først snike rundt som en tyv i natten for å unngå bli tatt på fersken med en mopp i bevegelse, og nå regelrett rusa på mestring og glede. Hva skal noen med kokain når en kan oppnå det samme med husarbeid rundt en sovende valp?  Han ser forøvrig fort ut som en litt tjukk labradoodle med den valpeklippen, ja. Kosemose søtnos når han ikke leker ulvevalp og trener til selvstendig matauk.   
  • Nylig opprettede emner

• Create New...