Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg af opdrætter


Tina

Recommended Posts

Vicky: Ja da, det har du for så i neste innlegg å komme tilbake med den samme (for meg) ensporede bemerkning: Klikkertrening er dumt, for lett eller... Men får håpe du ser det nå, at folk må få ha den frihet å finne ut SELV hvilken treningmetode de vil ha på sin hund. Dette har jeg prøvd å skrevet til deg mange ganger før, men det virker som om du ikke vil se det.

selvfølgelig må folk få velge SELV, som du skriver med store bokstaver. Jeg har bare sagt min mening. det betyr ikke at folk skal gå rundt å slenge dritt om hunden min. Jeg har ikke baktalt noen her. Baksnakking er noe av det mest nedverdigende og ekleste som finnes. Nå gidder ikke jeg å høre mer ubehagelige og nedverdigende diskusjoner. Hundesonen er ikke et sted for drittslenging. Og du kunne svart høfligere i den private pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

selvfølgelig må folk få velge SELV, som du skriver med store bokstaver. Jeg har bare sagt min mening. det betyr ikke at folk skal gå rundt å slenge dritt om hunden min. Jeg har ikke baktalt noen her. Baksnakking er noe av det mest nedverdigende og ekleste som finnes. Nå gidder ikke jeg å høre mer ubehagelige og nedverdigende diskusjoner. Hundesonen er ikke et sted for drittslenging. Og du kunne svart høfligere i den private pm.

Ja, det er helt sikkert at du sier din mening og det har du selvfølgelig lov til! Men, andre må og få si sin mening uten at du da med en gang begynner å rakke ned på de.... Og kanskje hadde ikke andre reagert så mye om du skrev ting litt finere og ikke så bastant. Igjen som jeg har skrevet flere ganger så har jeg IKKE rakket ned på DIN hund!!!! Har IKKE kjennskap til hunden din og har derfor ikke noen grunn til det. Og jeg skulle skrevet høfligere i den PRIVATE pm... for det første så skrev jeg pent, og for det andre så var den PRIVAT... den var et svar på en beskydning fra deg som kom helt fra blå himmel da jeg rettet et generelt spørsmål til medlemmene på en ting jeg seriøst lurer på.(dette skrev jeg og til deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte. Dere er jo på god vei i denne tråden også. I dette tilfellet kan dere ikke skylde på vicky, for hun fortalte hva hun så etter i oppdretter, og Scarlet lurte litt på hva hun mente med noe av det. Vicky svarte og så begynte det.. Dere vet jo at vicky har dette synet, og hvordan hun ser på det. hvorfor begynne pån igjen hele tiden hun sier det? Det er helt unødvendig å hele tiden skal rakke opp i hennes mening. Ja dere er uenige, men det er når dere hele tiden skal kverulere om det hele tiden, at det blir slike sure debatter.. går det ikke an å overse det for en gans skyld og fortsette debatten saklig? og dere sier av det er slitsomt å høre på det Vicky sier, men det er like slitsomt å høre på all kritikken og diskusjonen/kranglingen rundt det!

Ja uenigheter og litt diskusjon på diverse temaer er jo greit og normalt, på et forum, men nå syns jeg dette med Vikcy burde ta slutt. Det gjentar seg hele tiden. Og jeg er ihvertfall lei av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte. Dere er jo på god vei i denne tråden også. I dette tilfellet kan dere ikke skylde på vicky, for hun fortalte hva hun så etter i oppdretter, og Scarlet lurte litt på hva hun mente med noe av det. Vicky svarte og så begynte det.. Dere vet jo at vicky har dette synet, og hvordan hun ser på det. hvorfor begynne pån igjen hele tiden hun sier det? Det er helt unødvendig å hele tiden skal rakke opp i hennes mening. Ja dere er uenige, men det er når dere hele tiden skal kverulere om det hele tiden, at det blir slike sure debatter.. går det ikke an å overse det for en gans skyld og fortsette debatten saklig? og dere sier av det er slitsomt å høre på det Vicky sier, men det er like slitsomt å høre på all kritikken og diskusjonen/kranglingen rundt det!

Ja uenigheter og litt diskusjon på diverse temaer er jo greit og normalt, på et forum, men nå syns jeg dette med Vikcy burde ta slutt. Det gjentar seg hele tiden. Og jeg er ihvertfall lei av det..

Ønsker også at det ikke skal bli sure debatter/krangling, men vi må jo innrømme at Vicky provoserer dette litt frem selv. Vi føler vel noen og enhver her at vi er helt utpå jordet hvis vi trener klikkertrening. Den følelsen vil iallefall ikke jeg ha, og jeg tror det er flere enn meg som mener det. Dette svaret miit går faktisk på det å ha respekt for hverandre. Hvis alle her respekterer at vi har forskjellige meninger om ting, så hadde det gjerne ikke blitt så surt :) . Jeg personlig er ikke ute etter å krangle og blir ikke ofte provosert, men må jo innrømme at det hender, dessverre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. ikke alltid like lett. :) Jeg skal love deg at det hadde blitt mye krangling hvis jeg skulle ha sagt det jeg mener om mye av det som blir skrevet her. Blir ofte provosert til de grader. ;) Men jeg bruker heller energien på saklige gode debatter enn at det blir tull, iform for utblåsning av irritasjon og sinne. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke valp etter det jeg mener er klikker vrak, jeg vil ha fra en god og stabil hund som tåler å bli tatt i.

I steden for å skrive det så kunne du jo ha "pakket det litt inn" og skrevet "jeg vil ha hund fra nordenstam folk siden jeg ikke syns noe om klikkertrening" ??

Går an å pakke ordene litt finere inn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I steden for å skrive det så kunne du jo ha "pakket det litt inn" og skrevet "jeg vil ha hund fra nordenstam folk siden jeg ikke syns noe om klikkertrening" ??

Går an å pakke ordene litt finere inn :lol:

Veldig bra formulert :lol: . Er helt sikker på at Astrid pakker inn setningene sine bedre. Hun som alle oss andre her i forumet vil jo ha det morsomt her, ikke sant? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan jo være mentalt sterk og tåle en del selv om den blir trent med klikker eller mer i den positive retningen :lol:

Jepp :lol: Det er det som er så fint med klikker-trening, hvis det gjøres riktig selvfølgelig, at det kan brukes på alle hunder. Både tøffe og forsiktige! Man trenger ikke å ha en spesiell type mentalitet på hunden sin for å kunne trene det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan jo være mentalt sterk og tåle en del selv om den blir trent med klikker eller mer i den positive retningen :lol:

Her må jeg blande meg atter en gang...-jeg må snart lære meg å sette meg på hendene mine...

MEN - en mentalt sterk hund kommer ikke av hvilken treningsmetode som er brukt! et mentalt bilde blir laget gjennom generasjoner av nøye avl - mentaldelen ligger programert i hunden lik utseende og størrelse.

Hvordan man trener og hvordan det enkelte individ så reagerer på trening, er nettopp dette - individuelt!!

Jeg hadde aldri kjøpt hund av en oppdretter som var kjent for å belaste hundene sine så de skulle tåle å bli tatt i.

-jeg kopierte IW sitt innlegg fordi jeg er enig i det hun sier, så ingen tror at jeg ble provosert av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ser etter er linjene. Jakt eller utstilling, friske eller HD, utavl eller innavl. Avlsdyra skal selvfølgelig være øyenlyste og være glade og arbeidsvillige hunder med utpreget will to please. Oppdretter trenger ikke å være nordenstammer, men jeg velger heller en oppdretter som har oppnådd meritter på avldyra sine med hjelp av godt samarbeid, enn en som har oppnådd meritter pga pølser eller klikkerfilosofien. Tidligere avkom etter avlsdyra er jeg interessert i å kjenne, og oppdrettet skal være godkjent i henhold til raseklubbens regler. Jeg er ikke avhengig av å følge opp valpen fra 2. leveuka, hunden blir preget av meg akkurat slik jeg vil uansett. Oppdretter kan godt bo på andre siden av jordkloden hvis linjene er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg blande meg atter en gang...-jeg må snart lære meg å sette meg på hendene mine...

MEN - en mentalt sterk hund kommer ikke av hvilken treningsmetode som er brukt! et mentalt bilde blir laget gjennom generasjoner av nøye avl - mentaldelen ligger programert i hunden lik utseende og størrelse.

Hvordan man trener og hvordan det enkelte individ så reagerer på trening, er nettopp dette - individuelt!!

Jeg hadde aldri kjøpt hund av en oppdretter som var kjent for å belaste hundene sine så de skulle tåle å bli tatt i.

-jeg kopierte IW sitt innlegg fordi jeg er enig i det hun sier, så ingen tror at jeg ble provosert av det.

enig. det kommer av genetikk og arv. Men jeg ville ikke kjøpt hund etter klikkerdyr. det er bare min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for en som trener klikkertrening har ikke et godt samarbeid med hunden sin :roll:

altså jeg skal ikke uttale meg om klikker trening. Men jeg syns man gjør seg selv til forings automat om man klikkertrener. Mer sier jeg ikke. Det er min personlige mening. Jeg vil ha en hund som gir f i alt annet, og bare vil jobbe for meg. Jeg vil ikke diskutere trenings metode, bare sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...