Gå til innhold
Hundesonen.no

Foredrag


Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus

Ja, i morra som sagt skal vi ha foredrag. Jeg er da den som har innmari problemer med og stå foran klassen :P Det er noe av det værste jeg veit, og i tillegg skal vi få bedømmelse og karakter.

Det første jeg tenkte på var og ha om hund, siden det er noe jeg kan mye om. Men fant ut at det lett kunne bli kjedelig for de andre, siden jeg er nesten den eneste som er hundeintressert i klassen. Og jeg vil jo holde innteressen dems mest mulig oppe og få klassen til og ville høre på det jeg sier.

Det skal ikke være noe langt foredrag. Ett minutt eller no sånt, men tiden bryr jeg meg ikke veldig mye om. Jeg er ganske seint ute, men jeg fikk vite det på Mandag, og har ennå ikke funnet ut no.

Noen som har forslag til hva man kan ha om, og hvordan man kan holde innteressen til 8. klassinger mest mulig oppe? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg personlig mener du skal gå for hund. Hvis du er nervøs foran klassen så kan det jo kanskje hjelpe å ha om noe du kan godt?! Jeg var (er?!) sånn som deg, men ble mye tryggere når jeg en gang i tiden hadde prosjekt om engelsksetter. Jeg visste at dette var et tema jeg kunne (nogenlunde iallefall) og dermed klarte jeg meg litt uten manus, og presantasjonen min kunne bli litt mer levende pga dette var et emne som jeg likte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Greit ;) Jeg skal snakke om hund. Tenk og legge inn noen morsome episoder som, HHC sa. Jeg må bare tenke ut noen, morsomme episoder, også skal jo ikke foredrage være alt forlangt heller, vi kan få trekk for det å, vi... Huff. Dette blir vansklig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du har om hund kan du jo vise film(er) fra youtube, fra forskjellige hundesporter feks. Mulig dere ikke har sånn fancy kinoannlegg i klasserommet da. Du blir nok tryggere om du snakker om noe du kan, og hvis dere får lov å snakke norsk (og ikke engelsk og tysk feks) så vil jeg tro det går supert ;D Veldig lite med 1 min da? Vi må ha nærmere 20 min ;) Om elevene ikke følger med er ikke ditt problem da, bare prøv å gjør det så "spennende " som mulig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
viss du har om hund kan du jo vise film(er) fra youtube, fra forskjellige hundesporter feks. Mulig dere ikke har sånn fancy kinoannlegg i klasserommet da. Du blir nok tryggere om du snakker om noe du kan, og hvis dere får lov å snakke norsk (og ikke engelsk og tysk feks) så vil jeg tro det går supert ;D Veldig lite med 1 min da? Vi må ha nærmere 20 min ;) Om elevene ikke følger med er ikke ditt problem da, bare prøv å gjør det så "spennende " som mulig :P

Det er noe av det som er probleme. Vi får ikke ha værken power point, lysbilder eller film. Vi må snakke 'rett fra levra', får å si det sånn. Men jeg trur jeg skal ta ditt eksempel. Snakke om forskjellige grener innen hundesport. Takk for tipset :P Og forresten. Jeg er innmari glad det egentlig er norsk, ja, vi skal ha engelskforedrag om en ukes tid. Men vi må ha noe om fantasi, og uansett da må vi minst stå 30 sekunder. Men det er engelsken da.

Jeg trur heller jeg hadde foretrekt og stå foran tyskklassen og snakke, siden det ikke er så mange, og jeg føler mer hjemme der. Grunnen til at de foredrage skal være så korte, er fordi læreren vet at mange synes at det er ubehaglig og stå foran klassen og snakke for seg på den måten. Dessuten så er vi 31 elever, fordelt til og snakke på to klassetimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Ja, dette blir nesten to minutter, men samma det... Jeg veit ikke om alt ble riktig, men har noen lyst til og rette opp, skrev ikke med hjelpemidler. Bare etter det jeg selv kan huske og det jeg har hørt fra andre. Er noe av dette feil?Noe jeg burde føye til?

Agility;

Agility er ett hinderløp for hund. Hunden skal gjennom en bane, som skal gjennomføres i en bestemt rekkefølge og helst feilfritt. Er det flere feilfrie går det etter best tid.

Freestyle;

Freestyle er dans for hund. Det går ut på og lære hunden forskjellige triks, og tilslutt sette det sammen til en dans, og som siste krone på værket legger man til musikk. Før det tilslutt kan vises frem.

Dette er noe de fleste hunder synes er gøy og dette er kjempe lærerikt.

Utstilling:

Utstilling, er bare for ekte rasehunder som har stamtavle og er registrert i Norsk kennelklubb. Hunden skal trave ved siden av eieren rundt i en ring, før han til slutt skal få hunden til og stå i en spessiel stilling. Hunden

dømmes etter pels, bevegelse, kropp og fasong. Har man en mørk hund, skal man ha lys bukse, har man en lys hund skal man ha mørk bukse. Dette er fordi dommerene bedre skal se hundens fargenyanse. Noen

mener utstilling bare er reint 'jåleri'.

Langdistanse. hundespann:

Langdistanse med hundespann er en dramatisk sport der en pulje på 10-16 hunder drar en pulk med fører, gjennom lange strekninger. De mest kjente langdistanseløpene her i Norge er finnmarksløpe

som går på en uke og femundsmarksløpet. Det gjelder og komme først over målstreken og det er forskjellige checkpunkter, der både hund og fører kan hvile og vetrinærer sjekker hundene på vært checkpunkt.

Det er også viktig at hundene er i toppform og er topptrente.

Ja, selvfølgelig ett minutt om hund, da må man begrense seg litt. Kunne sikkert snakka i en evighet om bare en liten ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Når jeg mener rette opp, så snakker jeg ikke om stavefeil, siden detter er en muntlig oppgave. Men om det er noe som ikke er helt riktig, eller om det er noe jeg burde ha med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :ahappy: Jeg må si, uten og skryte for mye at jeg er ganske stolt, så bra trudde jeg aldri det skulle gå.

Du skal skryte av deg selv når du fikset noe slikt! Fortjener det da :lol: Jeg har slitt i mange mange år selv jeg med slik skrekk, totalt blendergardin rett ned uansett hvor mye jeg kunne om temaet. Jeg har vokst det litt av meg og jeg har lært meg å være stolt når jeg fikser det. For det er en utrolig god følelse, ikke sant? Kos deg med den lille seieren i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Du skal skryte av deg selv når du fikset noe slikt! Fortjener det da :) Jeg har slitt i mange mange år selv jeg med slik skrekk, totalt blendergardin rett ned uansett hvor mye jeg kunne om temaet. Jeg har vokst det litt av meg og jeg har lært meg å være stolt når jeg fikser det. For det er en utrolig god følelse, ikke sant? Kos deg med den lille seieren i dag.

Takk, jo den følelsen er god og sitte igjen med :)

Gratulerer :)

Du har all grunn til å være stolt.

Takk :)

Så flott! Ser du? Ingen ting å grue seg for ^^

Ingenting og grue seg for, ikke egentlig nei. Men er det meg så gruer jeg meg like mye til engelskforedraget til uka, de kommer i hytt og pinne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...