Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper og HD -risiko

fjellmannen

Recommended Posts

Hei!

Kanskje dere eksperter kan gi meg noen tips her ang. HD på foreldre: Jeg skal velge valp fra ett av to kull(setter tispe til jakt). Kull 1 har begge foreldre HD-indeks 103. I kull 2 er mor HD fri uten indeks og far er HD-fri, men bror til far har sterk HD der de øvrige søsken ikke er røntget. Begge kull har teoretisk like gode bruksegenskaper(jakt). Jeg ønsker å velge valp fra kull 2 fordi begge foreldrene der er med helt topp eksteriør. Er det risiko å velg valp fra kull 2? Kanskje det ikke er så mye mindre risiko i kull 1 heller?

På forhand takk! –hvis noen ønsker å svare.

Mvh

fjellmannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en ikke kjenner til hva alle søsken og foeldres søsken osv har av HD - grad, vil det til en viss grad være en risiko - på den måten at en ikke får noen garantier. På den andre siden - det har en ikke uansett... :rolleyes:

Så fremt foreldrene er HD - Fri, har meget bra eksteriør, samt gode bruksegenskaper...synes ikke jeg du skal legge for mye vekt på hva den ene broren har - skal du ta hensyn til broren, må du nødvendigvis vite hva resten av søskenflokken har, for å kunne få noen sammenheng...ikke sant?

Kjenner du forresten til om brorens HD - grad skyldes arv eller miljø...bare for å gjøre antagelsene og forvirringen total... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er dette man har avlsråd til da.. Hør hva de råder deg til!

Ellers kan du bruke DogWeb og jobbe deg litt videre med forgreninger bakover på hannen her. Har faren eller moren søsken med HD? Hva med deres øvrige avkom, deres foreldre igjen med søsken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Mange takk for svar Kimm&Co. Det var egentlig det svaret jeg "bestilte" ut ifra de fakta jeg har. Når jeg ikke har/får mer informasjon høres ditt resonement veldig fornuftig ut. Det jeg i tillegg lurte på var at begge foreldre med HD-indeks 103 ikke gir så mye bedre garanti enn den andre kombinasjonen med kun de oppgitte fakta. Hjertlig takk! Blir vel "ditt valg".

Takk også til deg LilleMy. Vet at det er noe som heter avlsråd, men det kunne være greit å høre fra de som står utenfor. Noen mer proffe har brukt DogWeb for meg, men det blei bare fokusert på det siste far-søsken leddet med en sterk HD. Det var visst ikke bra, men det velger jeg å se forbi. Her er det nok ulike meninger.

mvh

fjellmannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...