Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H


comit

Recommended Posts

Av flere grunner så har jeg sluttet med helforing med V&H, bruker det bare stort sett som smaksforsterker, men det har slått meg hvor uovertreffent dette fòret her men er det for godt til å være sant ?

Har prøvd å lete etter litt dokumentasjon men har ikke klart å finne noe. Det jeg finner er at det er vitaminisert og at det består av vom , innmat og slakteriavfall. og at det er varmebehandlet

På mine besøk på slakterier så har vel det aldri vært i mine tanker at "dette skulle hunden ha hatt" avfall blir jo behandlet som avfall , og avfallet består jo bl.a av tarmer som igjen inneholder avfall og slagg rester fra dyrenes avføring.

Norske kjøttprodusenter bruker store mengder av kraftfor og dermed fores vel hundene delvis av rester fra industrielt kraft fòr.

Har dette fòret noen testresultater ? ikke det at slike resultater hadde spillt noen rolle da slike tester kun blir lest slik hunde eiere ønsker å lese dem (ref:Labb)

Å jada hundene lever sikkert godt på dette fòret, slik som min fars schaefer levde godt på middags rester.

Og de aller fleste hunde eiere vil selvsagt gi hunden det beste, men er kunnskapen like "høy" om hundefòr som vi mennesker har om menneskemat ?

Vi ligger vel som kjent på verdens toppen når det gjelder bruk av industriell mat, men for våre hunder er det vel ikke bra nok da enkelte av oss ukyndige fòrer ihjel bikkja på tørrfòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øøøø... Hva er du ute etter egentlig? Skjønte ikke det helt jeg tror jeg...

Er poenget å skrive at du ikke liker V&H, og at det ikke er bra? (mulig jeg er tett, men tok liksom ikke helt poenget)

Og du.. bare en ting: V&H er IKKE varmebehandlet.. Og info om hva det er i det står på posen man kjøper det i..

Og.. *hehe* mesteparten av "avfallet" på slakteriet går faktisk til tørrforproduksjon :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok jeg vil vite hva det er og

Hvilken dokumentasjon er det på fòret, ligger det noe forskning, testresultater ?

(Det er slettes ikke alle tørrfor produsenter som bruker slakteavfall, sjekk de to størst tyske produsentene.)

Så enkelt var det egentlig, og jeg liker ikke noe slags hundefor, det har litt merkelig smak, men hundene spiser alt, de er slettes ikke merkesbeviste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok jeg vil vite hva det er og

Hvilken dokumentasjon er det på fòret, ligger det noe forskning, testresultater ?

(Det er slettes ikke alle tørrfor produsenter som bruker slakteavfall, sjekk de to størst tyske produsentene.)

Så enkelt var det egentlig, og jeg liker ikke noe slags hundefor, det har litt merkelig smak, men hundene spiser alt, de er slettes ikke merkesbeviste :D

Hvorfor ringer du ikke bare Magne og spør om forskning/testres?

Og for hva det er verdt; jeg har fòret opp 12 valper på V&H. Av disse har "jeg" oppnådd meget gode resultater og det mest på sport som krever høy ytelse både fysisk og psykisk. Ikke at det er noe "godkjent" testres, men så absolutt godt nok for meg.

Og at DU ikke liker hundefòr har jeg full forståelse for gitt ;) Ref en bekjent som "tok feil" av en pose V&H og kjøttdeig og laget lasagne......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åkei, daså..

Da tror jeg også at det beste svaret får du av magne, så da er det bare å hive seg på telefonen;)

Men jeg ser også på det som en ganske god test at det er så mange hunder som går godt på det!

hehe.. personlig så prøver jeg å holde meg unna hundematen jeg.. prøvesmakt hestefor (kraftfor) men det er ikke spesielt smakfult det heller, og anbefales ikke..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at DU ikke liker hundefòr har jeg full forståelse for gitt :D Ref en bekjent som "tok feil" av en pose V&H og kjøttdeig og laget lasagne......

Skal legge meg dette på minne og ALDRI spise noe som er tilbredt med kjøttdeig hos deg og flere..... :barfy:yakk

Jeg er glad får at jeg har egen fryser til vh så det ikke er mulig å ta feil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan informere om at mat produsert til dyr, herunder både produksjonsdyr som kuer og griser, og hunder, skal produseres med de samme hygienekravene som mat til mennesker. Det er derfor man ikke lenger kan dra til slakterier og kjøpe slakteavfall slik som man gjorde tidligere. Det er derfor bare tull at det er rester av avføring i hundemat og at dette er "avfall".

V&H må derfor gjennomgå de samme hygienekravene under produksjonen som all annen mat. Det er nok også derfor dette foret ble påtenkt. Før kunne man hente avfall på slakteriet. Det kan man ikke nå. Hundekjørerene trengte noe skikkelig mat, og måtte derfor lage det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk- har snakket med Magne og fått svar.

Og siden dere nevner lasagne- jeg trodde det var kjempelurt å steke V&H, som vanlig kjøttdeig få å bruke som belønning, men du verden, for en stank......................... :drool: lufta i flere timer så å stekebehandle innmaten var vel rett og slett tåpelig :ahappy: men jeg lærte jo noe da også he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren og! Jeg skrev jo en aldri så liten "avhandling" om bla V&H, og der brukte jeg en kilde, en nettside, hvor det stod beskrevet alt mulig rart. Det var en lærebok fra Gilde, som beskrev hva slakteavfall var, hvordan det ble håndtert og hva det ble brukt til. Der stod det spesifikt at det gikk til hundemat, bla frossen hundemat. Og at det var flere sbruksområder for dette avfallet. Bla ble noe brukt i lungemos og andre slike "avfallsprodukter" (!), men det var fremdeles myyye igjen, og dette gikk til hundemat. Altså: akkurat samme greia! Og at hundematnæringen krevde like stor hygiene som menneskematnæringen. Hunder som spiser V&H spiser ikke ku-bæsj, om du trodde det... Linken har jeg fremdeles, men den fungerer dessverre ikke mer, siden Gilde nå har blitt Nortura... beklager så mye, hvis ikke skulle du fått lest det med dine egne øyne.. Kan derimot komme med en annen link, som går til V&H sine sider. Jeg finner ikke linken på sidene deres, men den funker enda. Det er en analyserapport for V&H. Håper det er av interesse. :ahappy: Skulle virkelig ønske jeg hadde Gilde-linken, for den var veldig interessant. Det er ikke dritt og "avfall" (søppel) som er i V&H, det er skikkelige ting som vi msk også spiser når vi spiser Gildeprodukter, bare at vi ikke spiser så mye av det, sånn at det er til overs for å lage hundemat av det. Hvis du setter deg ned og leser innholdsfortegnelsen i diverse kjøttprodukter, så ser du raskt at ikke alt er "rent kjøtt", og det meste annet er pr definisjon avfall.... Noe å tenke på? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan informere om at mat produsert til dyr, herunder både produksjonsdyr som kuer og griser, og hunder, skal produseres med de samme hygienekravene som mat til mennesker.

Har du sett Smaken av hund?? Hvis mat til mennesker lages/blir behandlet på samme måte som det slakteavfallet som går til svinefor, da... spiser jeg ikke industrimat mer. Det gjør jeg jo heller ikke, så den er grei. Og bikkja får litt av hvert, men hadde jeg vært rik hadde det ikke blitt mye ferdigpakka, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt aldri påstått at hundene spiser dritt- jeg stilte spørsmål, og fikk svar. Og skulle det være noe negativt så hadde det helt sikkert kommet fram på dette forumet :rolleyes:

Huldra nevner Gilde sitt produkt og da er det vel Labb vom på box hun snaker om, er det ikke ? produsert av Nortura.

De eksporterer jo boksmat til Tyskland for over 90 mill. Kr i året

Om jeg ikke forteller det til noe , så fikk jeg lyst til å prøve litt Labb :P hermetikk, men ikke si det til noen , for Labb er vel ikke den beste merkevaren her på huset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom lukter i utgangspunktet ikke noe godt.

Har kjøpt noen labb bokser med vom opp gjennom tiden, og den var ekstremt luktende. Men fungerte strålende til en matlei hund :rolleyes: Oppførte seg omtrent som en katt gjør der den stryker seg inntil beina mine. Litt komisk å se en border oppføre seg slik.

Liker aller best vom som er frysetørket :rolleyes: Lukter kun når det blandes med kokende vann <_<

For en måneds tid kjøpte jeg en del struter på Tam Lade, og tre av dem var vom. Skulle dele dem i tre og måtte derfor vente til dem hadde tinet litt. Og for ei lukt, men ikke så ille som vom på boks. Så de bitene med vom ligger trygt og godt i fryseren til jeg har mot til å ta dem opp. Bikkja er ikke så begeistra i maten når den er fryst :P Og da må det tines først. Ikke så populært i et kollektiv :P Hun får det servert når hun er ute, for da plages ingen av lukta. Og bikkja kan ha det herremåltidet.

Men har kjøpt litt større strimler med tørket vom, og det er visst saker det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, nei, det er ikke kun Labb Vom det er snakk om.. Hva får deg til å tro det? Artikkelen jeg henviser til skrev flere produsenter, ikke bare en. Og apropos Labb Vom på boks; fy fasan for en lukt! Jeg trodde jeg skulle daue da jeg kjente den lukta første gangen (og alle de andre gangen også for den saks skyld...) Yuk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...