Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ser DU etter hos en oppdretter?

linn88

Recommended Posts

Jeg sitter å lurer på hva det er som gjør at vi velger den/de oppdretterene som vi gjør?

Har du som valpekjøper noen spesielle krav til de du skal kjøpe hund hos? Og hva er de?

Når det gjelder bl.a:

-Avls dyr (Helse, resultater, gemytt o.s.v).

-Hvordan hundene har det hos oppdretter (hvor de bor, hva de gjør o.s.v).

-Oppdretters verdier i avl.

-Valpenes tid hos oppdretter.

-Pris.

-Oppdretter som person.

-Oppdretters erfaring med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som valpekjøper selv ser jeg først og fremst på kombinasjonen (dvs stamtavlen) - om det er noe som jeg synes ser spennende, interessant, tja..

Den siste hunden jeg kjøpte vil vel gå innunder: "something old, something new, something borrowed, something blue". Litt gamle linjer som man kjenner fra før, litt nytt blod med tyske linjer, det lånte må jo være at selv om kullet var født i Tyskland, var faren fra en Eng. kennel, og det blå er jo selvsagt at valpen jeg fikk tilbud om faktisk var blå, da..

Men nå har jeg jo drevet med rasen min i noen-og-tyve år, så det er klart at bare en stamtavle sier meg veldig mye om jeg i det hele tatt er interessert eller ikke.

Hvordan oppdr. har det, er som person, etc bryr jeg meg ikke så mye om, da de fleste hundene jeg har kjøpt er fra langtvekkistan, så jeg kjenner ikke opprd. før etter at man har kjøpt valpen/hunden, liksom..

Men man hører jo litt på hva "folk" sier, selvsagt. Og jeg hadde nok nølt lenge med å kjøpe hvis man visste (trodde) at oppdr. var fæl med hundene sine, selvsagt. Eller hadde rovdrift på tispene, 50 hunder på bås, etc.

Pris finner man ut av når man har bestemt seg for hunden - spør aldri om sånt på forhånd, jeg...

Oppdr. erfaring er dog ganske viktig, ja. Særlig hvis jeg ikke har mulighet til å reise over og "plukke ut valp" selv. Da vil jeg jo gjerne se at oppdr. har greid å beholde ("finne") gode hunder fra tidligere kull (og gjerne tilsvarende linjer)...

Hvis jeg skulle kjøpe meg en rase jeg ikke kjenner oppdr/linjer etc fra før ville jeg brukt de kontakter jeg har i hundeverden.

Finne en person man vet har meget god kunnskap om rasen OG som man stoler på vil si sannheten. Høre med den "hva som finnes", hva man skal være obs på, hvilke linjer de vet som er sunne, friske, hyggelige og gjerne pene, osv.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først og fremst ha en oppdretter som jeg selv liker, som jeg føler deler mine oppfatninger om hundehold osv. Jeg ser også etter en oppdretter som sosialiserer valpene godt, har de inne i huset og utsetter de for dagligdagse situasjoner. Foreldre osv er ikke så viktig, dog passer jeg på at det ikke er hunder med like foreldre osv, fort at det blir mye av de samme familiene når det er lite avlsmateriale (som her i nord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...