Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ser DU etter hos en oppdretter?

linn88

Recommended Posts

Jeg sitter å lurer på hva det er som gjør at vi velger den/de oppdretterene som vi gjør?

Har du som valpekjøper noen spesielle krav til de du skal kjøpe hund hos? Og hva er de?

Når det gjelder bl.a:

-Avls dyr (Helse, resultater, gemytt o.s.v).

-Hvordan hundene har det hos oppdretter (hvor de bor, hva de gjør o.s.v).

-Oppdretters verdier i avl.

-Valpenes tid hos oppdretter.

-Pris.

-Oppdretter som person.

-Oppdretters erfaring med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som valpekjøper selv ser jeg først og fremst på kombinasjonen (dvs stamtavlen) - om det er noe som jeg synes ser spennende, interessant, tja..

Den siste hunden jeg kjøpte vil vel gå innunder: "something old, something new, something borrowed, something blue". Litt gamle linjer som man kjenner fra før, litt nytt blod med tyske linjer, det lånte må jo være at selv om kullet var født i Tyskland, var faren fra en Eng. kennel, og det blå er jo selvsagt at valpen jeg fikk tilbud om faktisk var blå, da..

Men nå har jeg jo drevet med rasen min i noen-og-tyve år, så det er klart at bare en stamtavle sier meg veldig mye om jeg i det hele tatt er interessert eller ikke.

Hvordan oppdr. har det, er som person, etc bryr jeg meg ikke så mye om, da de fleste hundene jeg har kjøpt er fra langtvekkistan, så jeg kjenner ikke opprd. før etter at man har kjøpt valpen/hunden, liksom..

Men man hører jo litt på hva "folk" sier, selvsagt. Og jeg hadde nok nølt lenge med å kjøpe hvis man visste (trodde) at oppdr. var fæl med hundene sine, selvsagt. Eller hadde rovdrift på tispene, 50 hunder på bås, etc.

Pris finner man ut av når man har bestemt seg for hunden - spør aldri om sånt på forhånd, jeg...

Oppdr. erfaring er dog ganske viktig, ja. Særlig hvis jeg ikke har mulighet til å reise over og "plukke ut valp" selv. Da vil jeg jo gjerne se at oppdr. har greid å beholde ("finne") gode hunder fra tidligere kull (og gjerne tilsvarende linjer)...

Hvis jeg skulle kjøpe meg en rase jeg ikke kjenner oppdr/linjer etc fra før ville jeg brukt de kontakter jeg har i hundeverden.

Finne en person man vet har meget god kunnskap om rasen OG som man stoler på vil si sannheten. Høre med den "hva som finnes", hva man skal være obs på, hvilke linjer de vet som er sunne, friske, hyggelige og gjerne pene, osv.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først og fremst ha en oppdretter som jeg selv liker, som jeg føler deler mine oppfatninger om hundehold osv. Jeg ser også etter en oppdretter som sosialiserer valpene godt, har de inne i huset og utsetter de for dagligdagse situasjoner. Foreldre osv er ikke så viktig, dog passer jeg på at det ikke er hunder med like foreldre osv, fort at det blir mye av de samme familiene når det er lite avlsmateriale (som her i nord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...