Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp!Hun mjauer natten lang!


ladyjazz

Recommended Posts

Katten vår Rusalka er akkurat blitt 6 måneder gammel, og har allerede sin andre løpetid. Den første løpetiden hadde hun fra helga 1 februar, og nå, klokken halv seks om morran, mandag den 18 februar, sitter eg oppe igjen, etter MEGET lite søvn i natt. Hu mjauer, og mjauer og mjauer.. Kossen går det an? Er det ikke veldig tidlig dette her? Hu hadde jo løpetid for 2 uker siden... Syns det er litt tidlig å sleppe henne ut i en "så ung alder", men ka skal man gjøre da? Hører folk sier det beste er å parre henne en gang, før man eventuelt steriliserer henne...men, hu e jo bare 6 måndeder, litt ung for barn ennå??

Eg e søvnløs, og dau. Og har mest lyst å kaste henne ut av vinduet, men hun er jo så søt.

Er det noen som har en magisk "kur" til meg, eg e desperat! Har ALDRI hørt så mye mjauing før, ALDRI! :blink:

Hilsen Tina

post-3468-1203309551_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den magiske kuren ville vært å kasterere henne! Katten trenger ikke et kull først, det er bare en gammel myte og tull! Vist "folk" sier dette er det beste så ikke hør på de. Det er din katt og du gjør som du vil, katten får det ikke bedre etter et kull.

Og nei for all del, ikke kast henne ut. Vent til denne løpetiden er ferdig å ta henne med til dyrlegen, vist du ikke ha råd til kastering nå så gi henne p-piller i mellomtiden. En katt bør aldri gå på p-piller for lenge, så det bør bare være i mellomtiden.

Vet hvordan du har det, en katts løpertid kan være en prøvelse :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki... hmm... folk sier så utrolig mye forskjellig.... jeez!

Men altså, andre løpetid i løpet av 2 uker, i en alder av 6 måneder...? :blink:

Uff...

Eg fortsatt våken, sto opp kl 0430, og sitter her enda...

Er nødt å ha henne i fanget hele tida, da hun ligger der og maler...

Går eg ut av rommet, hyler hun så høyt hun kan...

Åh, eg e så trøtt!

Snart er det kjæresten sin tur, for eg har tenkt å legge meg......

god natt! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste fornuftige er å kastrere henne, ja. Har hun hatt løpetid (til og med to stykker) så må det da være greit å få gjort dette så fort som mulig, synes jeg..

Da er dette "styret" en saga blott - og dere kan kose dere året (døgnet) rundt uten denne enorme frustrasjonen - både for dere og for henne!

Og nei - like lite som om mennesker automatisk blir sunnere eller friskere av å få barn, så gjør selvsagt ikke dyr det heller.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.. men eg vil liksom ha barn på henne også.....?

Men 6 måneder er kanskje litt tidlig?

P-piller, er det bra? Og hvor lenge kan hun gå på det uten at hun "tar skade" av det..... og finnes det eventuelt noen andre p-produkter som er bedre..?

Hilsen Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 månder er alt for tidlig, hun bør være over året.

Nå er jeg veldig imot huskattformering og bevisst avl av de. Det sitter alt for mange kattunger på forskjellige dyrehjem og venter på et hjem.

Det er mye jobb med kattungekull, og ikke så lett som mange tror. Komplikasjoner kan fort skje desverre.

Jeg har aldri vært så blakk som jeg var da jeg hadde kull i fjor, og dette lell om jeg fikk 6000 per kattunge.

I hvertfall vist du er helt bestemt på å få kull så bør du sette deg ned å tenke, og skaffe deg så mye informasjon som mulig. Ikke bare få et kull på katten din fordi hun er søt..

Hva gjør du vist moren ikke vil ha noe med kattungene å gjøre, og du må håndmate kattungene hver andre time, dag og natt til de kan spise selv?

Har du penger til evt komlpikasjoner? Keisersnitt +++

Kattemor bør også få kvalitetsfor beregnet for kattunger under drektigheten. Det tar på for kattemor å bære fram kattunger.

Kattungene bør være hos mor og søsken i 12uker.

Hva gjør du f.eks vist du får 9 kattunger og bare blir kvitt 3?

Og det værste av alt, man blir så forbannede glad i disse kattungene. Jeg gråter enda når jeg tenker på de, og var på god vei til å legge ned hele oppdrettet mitt fordi jeg ikke ville gå gjennom denne sorgen en gang til.

Dette er ikke ment som en belæring, bare informasjon.

Har du ikke kunne tenkt deg å være forvert i stedet? Dette er en fin måte å få oppleve kattunger på, lærerikt og utrolig koslig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.. men eg vil liksom ha barn på henne også.....?

Men 6 måneder er kanskje litt tidlig?

P-piller, er det bra? Og hvor lenge kan hun gå på det uten at hun "tar skade" av det..... og finnes det eventuelt noen andre p-produkter som er bedre..?

Hilsen Tina

Hvorfor vil du ha kattunger på en blandingskatt? Skal du beholde alle selv? Eller skal du gi dem bort? Får hun kattunger nå, så blir disse leveringsklare nær sommerferien. Vil du at noen skal skaffe seg en billig feriekatt?

Å sterilisere katten er det smarteste du kan gjøre. Det koster deg ca det samme som det ville gjort å få et kattungekull, vaksinere og fore opp disse. Og hva koster p-piller til katt i 20 år? Har du lyst på flere katter, så anbefaler jeg heller å kontakte dyrebeskyttelsen i nærområdet ditt. Da kan du redde en hjemløs kattunge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg anbefaler å sterilisere. (Det er så innmari mange katter uten hjem her til lands, så man kan vel heller få seg en katt hos omplasseringa enn å øke anntallet?)

Ja, kattunger er søte, men er det grunn nok til å sette flere katter til verden?

Min forrige hukatt fikk p-piller, men når de tok slutt ville ikke vetrinæren min skrive ut fler til henne pga den store faren for jurkreft. Så vetrinæren anbefalte meg å sterilisere.Det gjorde vi. Pusen mista løpetida, men ellers var hun akkurat som før (herlig!).

Står forresten i katteboka mi at det føles som tortur for en katt å hyle og slite seg ut i løpetid og at de kan bli veldig stresset av det. Nei, det beste er nok sterilisering tror jeg :) !

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den tråden eg leita etter! :) Har samme dilemma sjøl, men katten her fyller 1 år i mai :) Men min veslesyster skal absolutt ha kull på ho, men eg nekta blankt! Denne tråden skal eg vise ho i morga!

Tenk på alle dei stakkars katteungene og vaksne kattene som ikkje har noko heim fordi det er for mange katter.. Tenk om alle hadde sterilisert kattene sine, så hadde det vore mindre katter, og alle dei kattane som ikkje har eit heim i dag ville sannsynlegvis levd det gode liv som familiekatt! Hadde det bare vore så enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.. men eg vil liksom ha barn på henne også.....?

Men 6 måneder er kanskje litt tidlig?

P-piller, er det bra? Og hvor lenge kan hun gå på det uten at hun "tar skade" av det..... og finnes det eventuelt noen andre p-produkter som er bedre..?

Hilsen Tina

Nå ser jeg at andre har svart det samme som jeg hadde tenkt, men likevel. Det er enda flere katter som lider under omsorgssvikt og vanskjøtsel enn hunder. Det er en trillion kattunger som blir født hvert eneste år, uten at noen vil ha dem. Hver så snill å steriliser katten din, før den får unger. P - pillen er ikke bra for katten i lengden. Dessuten lurer jeg litt på om det er løpetid, siden hun akkurat har hatt en. Reker det hannkatter utenfor? Eller kan det være at hun er syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir frustrert over kattens mas, hunnkatter med løpetid kan være utrolig slitsomme! Hyler og bærer seg, og byr seg fram til alt og alle... Du har min fulle medfølese der!

Pusen din har nok ikke hatt to løpetider, da en løpetid faktisk varer i noen uker. Det går nå mot lysere tider, og kattene får løpetid oftere nå enn i mørketida. Spesiellt innekatter kan få hyppige og langdryge løpetider. Dette er faktisk svært så slitsomt og stressende for katten, og katter som ikke skal brukes i målrettet avl bør få slippe å ha løpetid.

Katter kan sterilieres når de har blitt kjønnsmodne, men de fleste veterinærer ønsker helst at de er utvokste. Mange anbefaler da å bruke p-piller mens man venter for å unngå at flere kattunger kommer til i denne allerede overfylte verden. P-piller anbefales ikke i det lange løp fordi de rett og slett er kreftfremkallende.

At det fremdeles er veterinærer som anbefaler at kattene får et kull før de steriliseres er rett og slett hårreisende. For det første så er kattene somregel ikke utvokste i kroppen når de får sin første løpetid, noe som fører til større belastninger på kroppen og gir økt fare for komplikasjoner ved drektighet og fødsel. For det andre så er det slettes ikke sikkert at kattene er psykisk modne til å ta seg av og oppdra kattunger når de selv ikke er voksne. For det tredje så er det for mange unønskede katter i verden som det er, katter avlives hver eneste dag fordi folk ikke kan eller vil ha de lengere, og ikke klarer å få gitt de bort. Til og med hele kattungekull avlives fordi det er ingen som vil ha de! Triste greier, men det er realiteten.

Å la katten parre seg fordi en selv har lyst på kattunge etter denne er ikke annet enn egoistisk. Hva om det kommer en hel skokk med unger i kullet, og man ikke klarer å få gitt dem vekk? Hvis man er så heldig og får gitt vekk alle, hvor mange av de kommer egentlig til et godt hjem? Fordi katter er gratis er det lettere å skaffe seg katt på impuls, og fordi katter er så selvstendige er det utrolig enkelt å la dem gå for lut og kaldt vann... Og dessuten, kattunger fra et slikt jeg-vil-ha-kattunge-kull tar faktisk også vekk muligheten til et nytt hjem for alle de kattene som allerede lever og trenger et sted og bo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...