Gå til innhold
Hundesonen.no

Forvertsavtaler.

Tuva3

Recommended Posts

Jeg vil bare kommentere at Tuva sikkert ikke mente AVL uten fokus,men at det ikke skulle være fokus på den biten i denne tråden..

Mulig jeg tar feil,men "brillene" jeg har på meg idag har forstått det som er skrevet,på den ene siden.

Lykke til med ny hund Tuva :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 132
  • Created
  • Siste svar
(en annen ting; nå kommer jeg fra kaninverden, og der blir en kanin som ser rasetypisk ut regnet for renraset, selv om det kan være blanding. Så snedig hvor stor forskjell det er på arter :ahappy: )

(Den regnes da ikke som renraset bare så lenge den ser rasetypisk ut, da? Aldri i min kaninverden iallefall..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal selvfølgelig stå utstillbar og ikke renraset, min feil.

Men når den da er utstillbar så ser jeg ikke bort ifra at den blir brukt i avl for den rasen den ligner på.

Juks synes egentlig jeg, men pga dette ser ikke jeg det som feil å ha en renraset hund i avl bare fordi den ikke er registrert.

Min samboers gamle hund er ikke registrert men avles på. Det eneste som mangler der er å få stamtavlen tilsendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok aldri til å ha kull på en tispe, hvis jeg får en i framtida.. Av den gode grunn at jeg hadde nok blitt sittende igjen med hele, eller de fleste valpene i kullet sjøl.. :closedeyes:

Jeg kjenner få i min bekjentskapskrets som jeg kunne ha tenkt meg å selge valp til, og ukjente valpekjøpere måtte nok ha framlagt både vandelsattest, ligningsattest, anbefalinger fra x antall personer og gått gjennom et kryssforhør av dimmensjoner før jeg hadde overlatt en valp til dem. :sleep: Jepp...jeg er kresen og mistenksom..kanskje litt i overkant..men heller det enn andre veien..

Men jeg hadde nok solgt valp til deg Tuva, hvis du er som du beskriver deg her.

Det viktigste for en hund er at den får godt stell, god og næringsrik mat, oppmerksomhet, mosjon og aktiviteter.

Det er menneskene rundt den som higer etter premieringer og gode resultater..hvilket er ganske morsomt å få faktisk..jeg jubla den gangen min lille Albin ble Bir og Big5 :lol: (før de nye utstillingsreglene kom og plasserer bare 4).

Men for hunden betyr det ingenting, bortsett fra at den ser at eieren blir glad, og kanskje får noen ekstra godbiter eller privilegier etterpå. :ahappy:

Jeg hadde nok satt pris på at mine valpekjøpere hadde vist hunden på utstilling, hvis den hadde vært god nok for det, men det hadde langt fra vært det største kriteriet for å få kjøpt valp. Deres omsorg og evne til å ta vare på dyr hadde vært det viktigste. Og det virker som du har den evnen Tuva, utifra det jeg har lest her..

Som før nevnt, så vil jeg heller ikke være forvert. Jeg vil eie og bestemme over hunden min sjøl, uten at andre kan blande seg inn i mitt hundehold.

Min datter er forvert, og det er uproblematisk, og vi har det beste forholdet til oppdretteren vår, som er en personlig venn(inne) av oss. Men uansett...jeg vil kjøpe min neste hund også, og stå som eier sjøl. Ting kan forandre seg, og det tar jeg ikke sjansen på.

Ha en fin søndag Tuva, og dere andre "sonetanter", unge som gamle. :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier IKKE at andre ikke bør bli forverter. Jeg sier at de skal sikre seg gjennom gode avtaler :rolleyes: . Jeg har ikke lagt ut en mail som oppdretter har sendt meg på min hjemmeside. Jeg la ut en mail som jeg fikk på grunn av en annonse på JRT forumet. Denne hadde ingen ting med eier av valpen å gjøre.

Det blir nok ikke noen neste gang på meg. Jeg skal kjøpe meg ny hund, som er bare min. Går å venter spent på et kull som er på tur de nermeste dagene. :ahappy: .

Jeg har ikke tro på at ALLE foravtaler er elendige, eller at alle oppdrettere er noen ufyselige folk. Jeg vil bare at de som er grønne i gamet skal sikre seg før de får den lille valpen i hus. Sikre seg så godt de kan. Jeg vet også om foravtaler som funker. Jeg har vært i kontakt med en kjempetrivelig oppdretter, som jeg ikke ville hatt noen mistenkeligheter med å få valp på for fra. Men nå er ikke denne settingen lengre aktuell for meg. Jeg vil ha en valp som er bare min, og som jeg ikke skal dele. Det med å få egne valper er ikke det viktigste. Jeg velger tispe fordi at jeg har tispe fra før. Jeg har bare hatt tisper, da jeg opplever dette som enklest:-). Det er jo bare en smakssak.

Det du skriver om, er en himmel ut fra det jeg har hørt. Jeg har hørt at det er normalt at man har hund på for, og hunden skal ha 1-6 valpekull før man får overtal valpen. Jeg har ikke noe negativt å si om dette, så lenge begge parter er inneforstått og enige om det. Men jeg tror at generelt sett er det litt strengere enn det du fremstiller her? Eller har jeg bare hørt om de strengeste? Hva er egentlig de forskjellige "malene" for forvertsavtaler? Tror det er mye forskjellig der ute:-)

Kjenner en oppdretter som har en sånn ordning, og det går utrolig bra.

Mange muligheter, ikke alle har så "stenge" foravtaler..

Fint at du skal kjøpe valpis. :rolleyes: Selv digger jeg valpe tiden :rolleyes:

Synd du får mye udnøvendig reffs i denne tråden, ta alt med en klype salt.

Lykke til iallfall med den nye valpen du skal få inn i hus etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tuva,

har lest i gjennom tråden her og vil bare ønske deg lykke til med ny, egen valp!

Du har fått mye unødvendig refs her som miss mini (..) sier, og det ser ut som at endel har misforstått deg. Jeg ser ingenting galt i det du har gjort, og synes det er bra at det kommer litt fokus på å advare evt andre "nybegynnere" fra å skrive under på totalt urimelige avtaler, eller avtaler der mye "mangler". Selv har jeg hørt mye negativt om det å være forvert, da man lett kan bli utnyttet, få hjertet knust og stå helt uten rettigheter da man faktisk ikke eier hunden selv.

Så masse lykke til til deg! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...