Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er schæfer?


essand

Recommended Posts

schæfer hunden passer utmerket som familie hund :rolleyes:

jeg fikk meg ei schæfer tispe i november og vi stortrives, jeg bor alene med ei jente på snart 6 år og de er beste venner.

dattera mi har rett og slett masse glede av at vi har fått oss hund.

men det er jo så klart som med mange andre hunde raser,

de trengs og bli stimulert og mosjonert for å bli et bra individ i ''flokken'' deres :rolleyes:

så lenge den ikke blir en inne og hjemme alene hund forde dere jobber 12 timer om dagen begge to er det absolutt og anbefalle og skaffe seg schæfer hund.

men jeg ville dog vært litt skeptisk til hvem jeg kjøte av,

jeg ville ikke bare hoppa i den første og beste annonsen på finn.no.

for det er virkelig veldig mye rart blandt schæfer mennesker, det skal sies...

jeg skal ikke nevne navn her... men hadde jeg vært deg ville jeg gjor en grundig research...

jeg brukte selv nesten 9 mnd før jeg fant noen jeg syntes virket seriøse nok og tok HD AA etc virkelig seriøst i avelen...

så du kan si jeg har noen 100 timer på dogwebben der jeg har studert oppdrettere ja!

heldigvis ferdig med den delen!

bare husk at det er ikke alltid det første som er best!

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man skaffer seg en schäfer, så skal man huske at dette er en arbeidende hund. Den er avlet på en måte som gjør at mangler på det mentale kan få realtivt store konsekvenser. Dermed er det viktig at man velger valp med omhu, og ikke tar "en schäfervalp man finner". Det er nok av eksempler på utagerende schäfere, og det er nok dessverre ikke så enkelt som at man kan skylde på eiers manglende erfaring.

Schäfere er også voktende hunder, så om du ikke vil ha en hund som bjeffer, så ikke velg schäfer. Vokting, og andre adferder som sitter godt forankret i instinktet, vil ikke være lett, for ikke så i umulig, å trene vekk.

Dersom jeg bare skulle hatt en schäfer som familiehund (hva betyr det egentlig?), så ville jeg også definitivt valgt en tispe. Tisper er generelt enklere å trene og man slipper evt hannhundagressivitet. Noen schäfertisper kan være litt sure, men ikke på samme agressive måte som hannhundene kan være.

Dersom dere ikke har noen generell interesse av å trene lydighet, gå spor, rundere eller å aktivisere hunden mentalt, så vil jeg faktisk fraråde dere fra å kjøpe en schäfer. Rett og slett fordi man sjelden vet hva akkurat denne hunden krever av stimulans.

Schäfere er flotte hunder, og passer kanskje bedre image-messig, men for en familie er det veldig mange andre raser som godt kan være et heldigere valg.

For meg er en schäfer som er avlet for familiebruk ikke en schäfer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler shæfer som familiehund! de krever mye trening både fysiskt og psykisk...men er meget hengiven og trofast til sin flokk. venn for livet!

Dersom en hund krever masse fysisk og psykisk, så er det ikke sikkert at et rolig familieliv passer hunden. En velstimulert hund fungerer godt i det fleste situasjoner, uansett rase. En ustimulert hund kan fort bli destruktiv, agressiv, stresset og en pest og en plage!

Har man ikke gått på turer uten hund, ikke liker å gå på ski, ikke pleier å sykle eller like å være utendørs generelt, så skal man ligge langt unna en slik hund.

...men nå kan jo trådstarter vært The Iron Man for alt jeg vet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trådstarter lurte på hvordan en schæfer er ....

ikke hvordan ditt personlige syn på hunderasen er. :-)

trådstarter vet sikkert at alle hunder krever trening av forskjellig nivå.

dessuten trenger ikke ett familieliv å være rolig,stillesittende og uten frisk luft vettu teddy ;-))

en shæfer er krevende med tanke på trening ,pels og psyke. men ett nydelig familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trådstarter lurte på hvordan en shæfer er ....

ikke hvordan ditt personlige syn på hunderasen er. :-)

trådstarter vet sikkert at alle hunder krever trening av forskjellig nivå.

dessuten trenger ikke ett familieliv å være rolig,stillesittende og uten frisk luft vettu teddy ;-))

en shæfer er krevende med tanke på trening ,pels og psyke. men ett nydelig familiemedlem.

For det første: rasen heter schäfer.

Du har vel egentlig ikke svart på hvordan en schäfer ER du heller? Og man er nesten nødt til å komme med personlige erfaringer når man skal beskrive en rase...

Personlig synes jeg ikke at schäferen er en typisk familiehund. Den krever mye mental stimuli, og det er noe den allmenne familiehund ikke får spesielt mye av. Det er mange raser som passer bedre som såkalte familiehunder, med mindre dette er en aktiv familie som er obs på hva de får i hus.

Schäferen er en flott rase, men mange havner i feil hender, og blir lite hyggelige individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Schäferhund er ikke en familie hund det er en brukshund. En brukshund som trenes fysisk og mentalt gis utfordringer og stimuli er en hund som går fornøyd gjennom livet. Den kan fungere helt utmerket i en familie.

Det jeg lurer på, er hva du (trådstarter) legger i familiehund? Har man en aktiv fritid med barn som skal kjøres til og fra aktiviteter, man selv er med i foreninger eller engasjert med mye møtevirksomhet, så er kanskje ikke dette tidspunktet å kjøpe hund uansett rase..

Hvis du med familiehund mener at det er en hund som ikke skal brukes til noe spesielt annet enn å gå tur, så syns ikke jeg at schäfer er rette rasen.

Jeg har holdt på med denne rasen i over ti år, har hatt mange selv og enda flere jeg har trent med og det som er helt sikkert er at ingen individer er like.. Men det er en del ting man kan styre unna. Ikke for å være frekk mot dere i det hele tatt, men kanskje dere skal sette opp en liste over hvilke egenskaper dere ønsker dere i en hund, også se om dette matcher schäferen slik den er i dag og ikke slik m an skulle ønske at den var...

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhund er ikke en familie hund det er en brukshund. En brukshund som trenes fysisk og mentalt gis utfordringer og stimuli er en hund som går fornøyd gjennom livet. Den kan fungere helt utmerket i en familie.

Dummeste jeg noen gang har hørt, en Schæferhund er ikke en familiehund ?!?!

Da spørr jeg deg, hva er det som er en familiehund ?

Vi har hatt Schæfere i over 30 år i min familie, og det har kun vært FAMILIEHUNDER!

Ingen av de har konkurrert i verken bruks, utstilling, lydighet eller blitt trent i de baner.. og det har fungert utmerket.

I mine øyne er en familiehund er turvenn, en kompis og et familiemedlem som er med på alt fra ferier til byturer.

Nå skal det vel kanskje også sies at vi har bare hatt vanlige Schæfere og ikke grå Schæfere som er avlet på bruks og arbeidslinjer, at de ikke er noen familiehund vet du sikkert mye bedre om enn meg da jeg går ut ifra at det er det du har ?

MEN... man må kunne litt om hund når man skaffer seg Schæfer, man bør begynne tidlig med å grensesetting og innlæring. Valpekurs og sosialisering vil jeg si er et must, jo mere tid og trening du bruker på hunden jo flottere familiehund vil du få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må skrive litt her...

Kort fortalt så har jeg vokst opp med Schäfer og hatt rasen sjøl siden tidlig på 80 tallet. Og ja, dei trenger stimuli og aktivitet, men det er og litt opp til eier hvor høyt men legger den lista.

Det som er mye viktigere er at dere som kommende hundeeiere setter dere ned og finner ut hvilket aktivitetsnivå dere kommer til å ha.

Jeg har hatt hunder med høye drifter, og hunder med nesten ingen drifter. Stor forskjell fra individ til individ. Men om grunnen skulle være at dere "bare liker" rasen pga utseende så er jeg redd for at dere kan få problemer ettersom hunden vokser til. Og det med å anbefale tispe fremfor hannhund er og litt sånn "bob bob" For om man får en skikkelig "bitchy woman" så kan dere og få problemer.

Har og har hatt flere tisper sjøl, og også hanner. Og for min del så synes eg hannen er mye mer fair i sin oppførsel, det du ser er stort sett det du får fra en hanne. En tispe er mye mer "skuespiller" for å få det som hun vil.

Men, jeg har ingen problem med å anbefale en Schäfer som familiehund til en litt aktiv familie.

Uansett så ønsker eg dokke lykke til. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg noen gang har hørt, en Schæferhund er ikke en familiehund ?!?!

Da spørr jeg deg, hva er det som er en familiehund ?

Vi har hatt Schæfere i over 30 år i min familie, og det har kun vært FAMILIEHUNDER!

Ingen av de har konkurrert i verken bruks, utstilling, lydighet eller blitt trent i de baner.. og det har fungert utmerket.

I mine øyne er en familiehund er turvenn, en kompis og et familiemedlem som er med på alt fra ferier til byturer.

Nå skal det vel kanskje også sies at vi har bare hatt vanlige Schæfere og ikke grå Schæfere som er avlet på bruks og arbeidslinjer, at de ikke er noen familiehund vet du sikkert mye bedre om enn meg da jeg går ut ifra at det er det du har ?

Eh nettopp fordi noen mente de kunne være fin fine turkompiser så gikk det så alvorlig gærn't med avlen. For de ble brått populære og da måtte man justere litt på bruksegenskapen og vips så hadde man en familiehund som kunne puse på tur og ikke gjøre ett slag arbeid i hele sitt liv. Sånn til info, så var faktisk den "grå" slik den opprinnelige schæferen var før noen lekte seg med avel.

OG det er en grunn til at så mange klager på at schäferen utagerer og finner på andre ting, de er faktisk arbeidshunder som trenger å jobbe litt for å få tømt seg for litt frustrasjon.

Jeg har å hatt "vanlige" schäfere og jeg har også mistet dem i tidlig alder pga dårlig avl.

I am a canin of noble birth

A German Shepherd Dog - courageous, alert

I protect my master to earn my keep

In grassy fields I guard his sheep

I've heard it often said

"no finer dog has yet been bred"

The times have changed, a new day's dawned

Alas, I find myself in a foreign land

I am a canine of noble birth

I protect no man, I guard no herd;

Stripped of my birthright

I carry on A lonely virgil for times long gone

When I learned how to treat a lamb

Or how to control a powerful ram

When I had to chase the wolves from their pray

to keep the flock calm, and from going astray

When I was taught how to stand my ground

to defend my master, when troubles abound

There was no limit to what I could do

My courage and loyality saw my through

Now, I am told I was bred for "show"

DO I deserve to be dropped this low?

In the canine world I am the King

I do not care for the dog show ring

It bores me til the day I die

Why can I no longer do my part

And serve mankind with all my heart?

My heritage demands of me to be what I was born to be

Return my birthright that once was mine

A CHANCE TO LAY MY LIFE ON THE LINE!

Ja jeg er farget av hva jeg nettopp har mistet...

Edit: Bildet jeg la inn er Klodo von Boxberg, han ble sieger i 1925, han er ikke helt typelik den vi har i dag, og ligner vel mest på de hundene vi i dag ser i bruks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Dummeste jeg noen gang har hørt, en Schæferhund er ikke en familiehund ?!?!

Da spørr jeg deg, hva er det som er en familiehund ?

Raser som er av selskapshund sorten, dvs hunder med lite jakt, kamp og forsvar. Den ideele familiehunden er for meg cavalier..

Nå skal det vel kanskje også sies at vi har bare hatt vanlige Schæfere og ikke grå Schæfere som er avlet på bruks og arbeidslinjer, at de ikke er noen familiehund vet du sikkert mye bedre om enn meg da jeg går ut ifra at det er det du har ?

Alle schäferhunder er i utgangspunktet brukshunder emm, noen er i besittelse av flere, andre av færre av de egenskapene vi ønsker i en brukshund. Jeg anser ikke farge som vesentlig for en hunds bruksdugelighet.

Schäfer er ingen rase jeg anbefaler hverken til førstegangshundeeiere eller familier av den enkle grunnen at fallhøyden er stor ,det skal en del kunnskap og flaks til for at man lykkes med hundeholdet sitt.. Hvor mange "familie hunder" har du ikke møtt som er av typen ; Schäfer i stjernefasong med mye volum hver gang den ser en annen hund på en km avstand.. Tror du det bare dreier seg om "dårlige eiere", nei det er dårlig avl, fordi folk vil ha en familie hund og ikke det en schäfer faktisk er: Verdens beste brukshund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste raser kan bli veldig gode familiehunder, for de knytter seg jo tett til familien sin. Spørsmålet er vel hvor mye hund de egentlig ønsker. De finns lettere raser sånn sett. Det er også lett å gå seg bort i jungelen av alle de oppdretterne omkring som selger både syke og mentalt svakerer hunder. I mine øyne og etter min erfaring er det vanskelig å skal finne en god, frisk hund. Jeg har trent en stund nå i schæferhundklubben og møter dermed endel schæfere. Itillegg kjenner jeg folk som har og har hatt rasen. En god, kosete hund som er snill med barna hjemme, men som kan være til stor fustrasjon utendørs for uerfarne hundeiere. Har sett mange tilfeller av det. Det kan fort bli mye lyd, bråk med andre hunder, plage med helsen osv. For all del alle dere som har fine schæfere selv her inne, det finnes mange bra hunder, men min personlig erfaring tilsier at det er en krevende rase for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fremdeles at med en streng hånd, grensesetting, en aktiv turfamilie og tid til å trene hunden så er Schæfer en utmerket familiehund.

Vi har kjøpt de fleste våre hos Gildewangens kennel og har vært strålende fornøyde med sluttproduktet alle gangene.

Jeg vet ihvertfall at jeg kommer til å ha Schæfer igjen, med da som hund nr 2 ved siden av Boxeren.

Jeg har ikke noe problem med å anbefale en Schæfer som en familiehund, men som sagt.. den må jobbes med og den må komme til aktive mennesker som bruker søndagen på langtur i skogen fremfor playstation i sofa`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fremdeles at med en streng hånd, grensesetting, en aktiv turfamilie og tid til å trene hunden så er Schæfer en utmerket familiehund.

Jeg har ikke noe problem med å anbefale en Schæfer som en familiehund, men som sagt.. den må jobbes med og den må komme til aktive mennesker som bruker søndagen på langtur i skogen fremfor playstation i sofa`n.

Tingen er vel det at det blir feil å anbefale Scäferen som familiehund, fordi det ikke er det den skal være, akkurat som at man ikke anbefaler en BC som familiehund. En Schäfer skal og bør være en hund som brukes aktivt, ikke en tur- og familiebikkje. Er det det man er ute etter velger man ikke en bruksrase, selv om en velstimulert Schäfer gjerne fungerer utmerket I en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er vel det at det blir feil å anbefale Scäferen som familiehund, fordi det ikke er det den skal være, akkurat som at man ikke anbefaler en BC som familiehund. En Schäfer skal og bør være en hund som brukes aktivt, ikke en tur- og familiebikkje. Er det det man er ute etter velger man ikke en bruksrase, selv om en velstimulert Schäfer gjerne fungerer utmerket I en familie.

Helt enig med deg, en BC er ingen familiehund. Men at en Schæfer skal kun brukes aktivt, og ikke til tur og familiehund er for meg helt helt feil!

Og det jeg syns også er rart er at folk som aldri har eid rasen kan si det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fremdeles at med en streng hånd, grensesetting, en aktiv turfamilie og tid til å trene hunden så er Schæfer en utmerket familiehund.

Vi har kjøpt de fleste våre hos Gildewangens kennel og har vært strålende fornøyde med sluttproduktet alle gangene.

Jeg vet ihvertfall at jeg kommer til å ha Schæfer igjen, med da som hund nr 2 ved siden av Boxeren.

Jeg har ikke noe problem med å anbefale en Schæfer som en familiehund, men som sagt.. den må jobbes med og den må komme til aktive mennesker som bruker søndagen på langtur i skogen fremfor playstation i sofa`n.

At man selv ønsker en rase, betyr ikke at "alle andre" er egnet til å ha denne rasen akkurat...

Kanskje man skal vite litt mer om vedkommende som vil ha en schäfer som familiehund før man bare anbefaler en slik rase i "hytt og pine"? Trådstarter sier jo hverken noe om aktivitetsnivået i familien, kunnskap, om de skal gjøre noe mer enn å ha den i hagen eller noe.... For alt man veit så skal de ha en schäfer fordi det ser kult ut i hagen, eller de er en meget aktiv familie som ønsker å ha en god turkompis. Det er mye som spiller inn om hvor vellykket denne hunden vil bli som familiehund, der bl.a. linjer har en god del å si (mer enn bare fargen liksom :rolleyes: )

Nå klager jo "alle" på hvor mange drittschäfere som finnes rundt om i dette landet. De er jo hakke gal og sprø mesteparten av de vel... (så sant de ikke er grå da...) Men er det KUN dårlig avl, eller faktisk også en haug med eiere som ikke takler det de kjøper seg? Det er garantert mange som kan ha en schäferhund som familiehund og antakelig en god del som burde kjøpt seg en liten selskapshund (og noen en Ikea hund...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, en BC er ingen familiehund. Men at en Schæfer skal kun brukes aktivt, og ikke til tur og familiehund er for meg helt helt feil!

Og det jeg syns også er rart er at folk som aldri har eid rasen kan si det..

Vet du om jeg har hatt/ikke har hatt Schäfer da? For meg går BC, Schäfer, Kelpie, Rottis osv under samme paraply; hunder som er avlet for bruks og/eller tjeneste. Ikke for familiebruk only. Du har vel ca 100 andre raser som ikke er avlet for slikt bruk, og som heller kan være gode familiehunder til tur og morro. Noen hunder bør forbli brukshunder synes jeg, og Schäfer er en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som mange andre her i denne diskusjonen oppvokst med Schäfer, og er vel av den oppfatning at de absolutt kan være gode familiehunder, og førstegangshunder, hvis man er smart å hører på folk som har holdt på lenge, og for tett og god oppfølging!

Det er det som er alfa omega, se sine egne begrensninger, og alltid kunne ta imot råd og veiledning med åpent sin! (men sånn burde det jo være med alle førstegangseiere)

Jeg er enig i at Schäferen er verdens beste brukshund, men vet at en Schäfer er en fantastisk familiehund også, hvis man er en aktiv familie, for tur; det er en absolutt nødvendighet!! (hvis ikke er jeg enig at Cavalier kan være ett alternativ, men de trenger vel sitt de og!)

Jeg ville også helt klart anbefalt en tispe, hvis det er en familie/tur hund man er på jakt etter!

Mormor hadde verdens herligste tispe når jeg ble født, og hun passet på meg til den dagen hun ikke kunne mer, som 16 åring!

Jeg hadde òg ei nydelig tispe(fra Quantos) når eldstejenta ble født, måtte avlive hannhunden rett før pga HD, og hun var aldri langt unna, og passet på den lille!

Det er vel nesten det verste, de har ett vokterinnstinkt over sine egne, jeg sjeldent har opplevd maken til!

(kan være lurt å tenke over hvis noen skal besøke mens den lille ligger på gulvet..tispa mi tok tak i beinet på en kamerat, når hun mente han var nærme nok, tok bare tak i buksen, ikke biting!! hun kjente han! mormor si tispe var helt lik, når jeg ble litt eldre, kom hun løpende hvis hun merket at stemningen vi unger i mellom ble litt amper) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer: En brukandes familiehund!

Sånn er det hos oss:

For Mor: Treningskompis, turvenn, kursmotivatør, sporfinner, personlig assistent i dagliglivet, kreativitetsbygger, koseklump, mm.

For Far: Lettmatros på båten, kontrollør av div reparasjoner, ballast på snøscooteren, sofavarmer, egoforsterker.

For barna: Lekekamerat ute, tåretørker, terapaut, empatilærer, firbent bestevenn.

Aktivt liv vi: Næh, ikke spesielt. Men ikke sofabønder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer: En brukandes familiehund!

Sånn er det hos oss:

For Mor: Treningskompis, turvenn, kursmotivatør, sporfinner, personlig assistent i dagliglivet, kreativitetsbygger, koseklump, mm.

For Far: Lettmatros på båten, kontrollør av div reparasjoner, ballast på snøscooteren, sofavarmer, egoforsterker.

For barna: Lekekamerat ute, tåretørker, terapaut, empatilærer, firbent bestevenn.

Aktivt liv vi: Næh, ikke spesielt. Men ikke sofabønder heller.

åh...du sa akkurat det jeg følte for mine schæfere . AMEN.

SIGNERER.

SCHÆFEREN KAN GODT FUNGERE SOM FAMILIEHUND.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...