Gå til innhold
Hundesonen.no

Kalsiummangel? (arg, orddelingsfeil!)


Vala

Recommended Posts

Ståa er den at etter mange år som fullstendig melkoholiker så fikk jeg plutselig nok. Ble usaklig kvalm og magen gikk fullstendig i vranglås. Jeg konkluderte meg frem til at det var melken (lang vei dit, men skjønte det tilslutt). UANSETT, siden midten av september har jeg altså ikke drukket melk. Jeg spiser ingen frokostblanding meg melk til heller. Yoghurt er utelukket fordi jeg alltid har fått vondt i magen av det.

Men, så var det en venninne av meg som påsto at jeg lider av kalsiummangel??? Dette fordi jeg nå i nesten to måneder har slitt med en "leamus" i øyelokket (kjennes det ut som.. eller kanskje ved øyebrynet??). Det var morsomt i begynnelsen, men nå begynner det virkelig å irritere meg. Jeg har vært hos optikeren. Han har justert synet mitt (igjen...) da jeg visstnok hadde gått ned i styrke slik at øynene mine "overkompenserte" ved å gi meg leamus. Han sa at hvis styrkefeilen var årsak, så ville leamusen forsvinne etter tre dagers tid.. Vel, nå har det gått laaaangt over de tre dagene OG leamusen er der fortsatt. Det er ikke tale om kontinuerlige rykninger- men nok til at jeg føler at jeg har nervøse" ticks" eller noe *ler* flere ganger om dagen.

Så tilbake til kalsiummangelen, venninnen min hadde altså lest om en som fikk kalsiummangel (men i motsetning til meg så var dette en type ala polfarer eller noe sånt :S). Jeg har ikke lyst til å dytte i meg noen vitamintabletter uten at jeg MÅ. Litt fordi de koster sinnsykt mye og litt fordi jeg rett og slett ikke husker å ta sånne ting- med mindre jeg må :) Dessuten, hvis jeg ikke trenger det- så er jo ikke det bra heller? Eller tar jeg feil her?

Legetime er bestilt- men time fikk jeg ikke før neste uke. Men jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn her.. Dødsirriterende med at det høyreøyet til stadighet blir "blunket" over grunnet denne krampen!

Har noen noe peil om dette? Kom med andre ideer om du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nogle gange er det jo bare en nerve der er i klemme, der kan få det til at sitre så længe det varer, alt fra en dag til flere uger.

Hvis du altid har spist mælkeprodukter ind til for et par uger siden, så lyder det lidt usansynligt, at det skulle være på grund af kalk mangel(så skulle mine knogler være smuldret væk), men skal aldrig sige aldrig :)

Men hvis man som kvinde er usikker om man får nok kalk, så er det en god ide at tage kalkpiller, da det kan blive et problem senere hen i livet, hvis man får for lidt kalk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker på kalkmangel på lommelegen.no, så kommer det opp fire artikler om leamus, så venninnen din har nok et poeng.. Du trenger jo ikke å begynne å drikke melk igjen av den grunn, men kalktabletter er nok ikke en veldig dum ide - ikke bare pga overaktive nerveimpulser, men fordi at det vil være skrekkelig kjedelig å få beinskjørhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker på kalkmangel på lommelegen.no, så kommer det opp fire artikler om leamus, så venninnen din har nok et poeng.. Du trenger jo ikke å begynne å drikke melk igjen av den grunn, men kalktabletter er nok ikke en veldig dum ide - ikke bare pga overaktive nerveimpulser, men fordi at det vil være skrekkelig kjedelig å få beinskjørhet ;)

Hehe.. jeg ville liksom tro at siden jeg har vært fullstendig melkoholiker så burde jeg i realiteten hatt overskudd av kalsium :)

Joa, greit å ta kalktabletter, men når jeg leser artiklene så får jeg inntrykk av at dette er en "hårfin" balanse. Man skal hverken ha for mye eller for lite av det i kroppen. Og da blir jeg jo fristet til å la vær å putte i meg noe før jeg har testet meg hos legen. For jeg antar da virkelig at dette er noe de kan sjekke med en blodprøve?

EDIT:

Fra Lommelegen

Melk, ost, grønne grønnsaker, samt sardiner og ansjos er gode kalsiumkilder.

Jeg sliter her jeg.. det eneste jeg spiser på denne "oversikten" er de grønne grønnsakene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, jeg vil jo tro at det kan sjekkes. Men hvorvidt balansen er hårfin eller ikke, er jeg ikke så sikker på? Jeg blir satt på kalktabletter så fort jeg går på kortison, uten noe spørsmål om hvor mye kalsium jeg får i meg via kosten. Ikke tok de noen blodprøve når de lurte på om jeg var i faresonen for å bli beinskjør heller, da var det måling av skjelettet (og nei, jeg husker ikke helt hvordan de gjorde det, annet enn at det ikke var en blodprøve.. hehe) som gjaldt. Men det er neppe farlig å vente til legetime neste uke, du hadde jo gått sånn en stund nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, jeg vil jo tro at det kan sjekkes. Men hvorvidt balansen er hårfin eller ikke, er jeg ikke så sikker på? Jeg blir satt på kalktabletter så fort jeg går på kortison, uten noe spørsmål om hvor mye kalsium jeg får i meg via kosten. Ikke tok de noen blodprøve når de lurte på om jeg var i faresonen for å bli beinskjør heller, da var det måling av skjelettet (og nei, jeg husker ikke helt hvordan de gjorde det, annet enn at det ikke var en blodprøve.. hehe) som gjaldt. Men det er neppe farlig å vente til legetime neste uke, du hadde jo gått sånn en stund nå :)

*ler* Ja, farlig vet jeg at det ikke er, bare grenser til det fullstendig sinnsykt irriterende til tider! Dessuten, hvis det ikke er snakk om en hårfin balanse så kan jeg jo bare starte å "medisinere" meg selv med sånt kalsiumtilskudd OG spare pengene til legetimen!

Meneh.... er det ikke noe sånt at hvis en ønsker at kroppen skal oppta tilskuddet så må en også ta magnesium i samme slengen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Du kan jo høre med de på apoteket, de pleier å være ganske greie å snakke med ;) Men jeg tror at det er tilsatt sånt i kalktablettene som gjør at det blir lettere å ta opp, uten at jeg husker helt om det sto noe om det på kalktablettene mine (for jeg må innrømme at jeg ikke gidder å ta sånt i dag :) ), man slutter liksom å lese på pakkene når man tar 7-8 forskjellige tabletter om dagen *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:);)

Det er en stooor ulempe med å søke opp på nettet info vedr. det man plages med... Iflg DoktorOnline så spør de fleste som har leamus om de også har MS da dette visstnok er et symptom på dette ,,,,,*svelge tungt* Og ikke bare det... det var ikke måte på hvor gravalvorlig de trodde dette var (vel, må innrømme at i de mest overtrøtte stunder, så har jeg "fleipet" med hjernesvulst- men det har liksom vært en fleip da... ;) - og ja, jeg har dårlig humor *ler*)

*riste løs* Jeg tror jeg nok bare skal stikke ned til apoteket jeg og høre med dem om hva de anbefaler. Jeg dør vel neppe av å ta for mye kalsium liksom :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:*riste løs* Jeg tror jeg nok bare skal stikke ned til apoteket jeg og høre med dem om hva de anbefaler. Jeg dør vel neppe av å ta for mye kalsium liksom :rolleyes:

lol nej du dør ikke af for meget kalsium, selv prøver jeg på, at huske og tage mine egne tabletter, da jeg som barn ikke kunne tåle mælkeprodukter i min mave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol nej du dør ikke af for meget kalsium, selv prøver jeg på, at huske og tage mine egne tabletter, da jeg som barn ikke kunne tåle mælkeprodukter i min mave ;)

Ja, det er jo akkurat dette- å huske å ta disse pillene :)

OT: i tråd med mine galante misforståelser når ting blir presentert på dansk.... Den siste linjen din leste jeg tydeligvis litt kjapt fordi det endte med en tanke ala "WOW, hun er jo gravid!!"... Ser ved nærmere ettersyn at dette er fullstendig feil (igjen)... Men jeg lærer sakte men sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leamus kan og komme av lite søvn og mye stress, og er sjeldent et symptom på noe alvorlig, da i såfall med andre symptomer i tilegg.

Men jeg vil synes det er rart om du har kalsiummangel bare fordi du sluttet å drikke melk i høst, kalsiummangel kan sjekkes via en blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis MASSE brokolli. Jeg har ikke drukket melk og nesten ikke spist melkeprodukter siden jeg var seks/syv. Har aldri hatt problemer med det, men har spist MYE brokolli, iallefall tre/fire dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo akkurat dette- å huske å ta disse pillene :)

OT: i tråd med mine galante misforståelser når ting blir presentert på dansk.... Den siste linjen din leste jeg tydeligvis litt kjapt fordi det endte med en tanke ala "WOW, hun er jo gravid!"... Ser ved nærmere ettersyn at dette er fullstendig feil (igjen)... Men jeg lærer sakte men sikkert ;)

LOL nej jeg er godt nok ikke gravid, selvom hvis du havde mødt mig idag, ville du have troet det, da jeg render rundt og er så oppustet i min mave, så det ligner jeg er i 6 måned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leamus kan og komme av lite søvn og mye stress, og er sjeldent et symptom på noe alvorlig, da i såfall med andre symptomer i tilegg.

Men jeg vil synes det er rart om du har kalsiummangel bare fordi du sluttet å drikke melk i høst, kalsiummangel kan sjekkes via en blodprøve.

Jah... lite søvn og stress... hmmm, det er jo også noe jeg kan kjenne meg igjen i :lol: Men ja, jeg finner det litt rart selv at kalsiummangel skal liksom oppstå så brutalt pga melkeslutt.

Jeg har hørt at dette er et fenomen som oppstår etter flere år med hyppig sjekking på by`n. Så den blunkingen har nok nå gått over i en kronisk fase... :blink:

:ahappy:

Huffa meg! Kronisk du... :blink:

Sikkert greit å ta en blodprøve for å sjekke at verdiene er som de skal. Men kan ikke tenke meg at kalsiumverdiene skal ha stupt til et unormalt lavt nivå. Slapp av Vala, det ordner seg :)

Puster med magen her, blir bare irritert over sånne "automatiske" nerveimpulser som jeg tydeligvis ikke styrer selv :blink: Jeg liker å ha kontroll nemlig *titte i taket*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...