Gå til innhold
Hundesonen.no

HD røntging


Arielle

Recommended Posts

hei. Han en flatt som er født 8.02.2007 er altså 1 år nå. Jeg ønker og røntge han i sluttan av feb/beggynnelsen av mars. Siden vi skal så mye på lange turer og en god del på ski + at det hadde vært greit og vist tidlig så vi ikke reiser land og strand med en hund som kanskje har HD/AA. Men noen mener jeg burde vente til slutten av mars begg av april..

Han dette noe og si? Jeg syns det er så liten forskjell at det ikke har noe og si og i tillegg har erfarne folk jeg har snakket med sakt at har en hund HD har den det like mye om den er 12 mnd eller om den er 15 mnd eller 2 år... Og en hund som har HD har det jo uansett for det er jo med gener ol. og gjøre og da har det ikke noe og si bare den er 12 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville venta litt.. Har faktisk opplevd at min kjære schæfer hanne ble fri røntga som ett åring, når han var litt over 3 år begynte han å halte, vi røntga igjen, og da hadde han sterk HD!! :P

Vetrinæren vi brukte da på Sørlandets Dyreklinikk, hadde faktisk opplevd det en gang før, på en Golden hann, som også var fri røntga som 12 mnd, hennes egen faktisk, og i samme alder som min hadde hun oppdaget sterk HD!

Enden på visa etter ett halvt år, var avlivning......... :P de siste bildene vi har av denne fantastiske hunden, som alltid vil være i mitt hjerte, er helt uten glød i øynene...

R.I.P Ivo :P:D

Får tårer i øynene av å tenke tilbake på det..

Nå er alt utstyr sikkert bedre osv, så andre som kan dette får komme med skikkelige råd, men hadde det vært meg hadde jeg ventet til 18 mnd, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterosm det ikke finnes retningslinjer for dette på min rase valgte jeg å høre på de veterinærene jeg spurte, som anbefalte rundt 1 års alder. Etter jeg fortalte mine bekjente med rasen om røntging og resultat (A) ble det nesten ramaskrik fordi jeg hadde røntget så tidlig :rolleyes: Måtte ikke finne på å røntge en sheltie på 7 kg. før den var 3 år må vite :P Nei, det tar jeg meg ikke særlig nær av, de færreste røntger selv og har dermed lite peiling på det. Skjønner heller ikke hvorfor de klager når resultatet faktisk var A :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterosm det ikke finnes retningslinjer for dette på min rase valgte jeg å høre på de veterinærene jeg spurte, som anbefalte rundt 1 års alder. Etter jeg fortalte mine bekjente med rasen om røntging og resultat (A) ble det nesten ramaskrik fordi jeg hadde røntget så tidlig :rolleyes: Måtte ikke finne på å røntge en sheltie på 7 kg. før den var 3 år må vite :D Nei, det tar jeg meg ikke særlig nær av, de færreste røntger selv og har dermed lite peiling på det. Skjønner heller ikke hvorfor de klager når resultatet faktisk var A :P

Jeg har hørt det er forskjell på store og små raser, det er jo det ellers i utviklingen?? Altså mindre raser kan røntges tidligere??

Jeg vet ikke.. Sikkert en evig debatt, det her.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg en gang spurte en oppdretter av en rase på størrelse med din, om når han anbefalte å røntge valpene. Han hadde nemlig sinnsykt bra HD-resultater på sine kull (til å være av den rasen). Han brukte å samle avkommene fra et kull (om det lot seg gjøre) og røntge dem rundt 13-14 mnd alder.

Jeg har alltid røntget mine hunder ved den alderen, og alle har vært HD-frie (A).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en Schäferhann som fikk svak når han ble røntget første gang (12 mnd) og ble fri når de røntget han når han var litt over to år igjen. Jeg tror at store hunder, spesielt hanner utvikler seg litt senere og burde kanskje vente til de er over året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er jo 13 mnd når jeg røntger han men og vente til 18mnd skal du ikke sier veterinærene du skal rønthe mellom 12 og 16mnd

Hvorfor?? Hvis du vet du ikke har røntga, belaster man jo heller ikke de, hvis man har litt vett.... :D

Hvorfor kan man ikke vente til 18 mnd, jeg rønget ikke Willy før han var 18 mnd, ingen vetrinær som sa noe da?? Og det var jo nå i sommer..

Du skriver *skal røntge*... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig godtar de røntging senere også. Eldste her var over 2 år da hun ble røntga, og jeg skal nå røntge moren som snart blir 5. Men som sagt, de veterinærene jeg spurte svarte rundt 12 mnd. for raser som er relativt lette.

Ja, jeg vet jo det, bare følte at det trengtes en forklaring til det innlegget... :D

Og siden jeg bruker de samme veterinærene lurte jeg på hva de mente og Arielle mente med "skal". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar rønken av hund er det viktig at dyrelegen er flink til det.

Vi har tatt i mot hunder som har blitt rønket før vi har fått dem og de har fått "dommen" HD, men fordi de har hatt god beveglighet i hoftene har vi fått dem testet på nytt. Og da hadde de A-skåler(best).

Det kan være lurt å høre med opdrettere i nær området om hvem de bruker.

Men vil også ha ventett til hunden er ca 1 1/2år.

Hunder kan også utvikle HD vis de får feilbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, hvis alternativene her er februar/mars eller mars/april, så ser ikke jeg helt at det skal være en enorm forskjell jeg? Om du røntger når han er 13 mnd eller når han er 14 mnd, går vel ut på ett, nesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Okay, hvis alternativene her er februar/mars eller mars/april, så ser ikke jeg helt at det skal være en enorm forskjell jeg? Om du røntger når han er 13 mnd eller når han er 14 mnd, går vel ut på ett, nesten?

Ja det syns jeg også høres ut som flisespikkeri. Er det så enorme forandringer i løpet av en mnd ville jeg nok blitt litt bekymra. Et ledd forandrer seg ikke så mye på en mnd hos en hund som er så godt som ferdig med å vokse. Jeg ville heller ha røntga på 13 mnd og kunne føle meg trygg på å kunne belaste hunden litt mer med skiturer og sånt enn å drive å bekymre meg for hofter så skiturene bare blir halvveis (ikke det at den ikke har godt av morsjon uansett resultat, men...). Skulle du senere av en eller annen grunn tro at resultatet er feil går det jo selvfølgelig ann å røntke på nytt, men blir resultatet feil er det vel heller av andre grunner som at han ligger feil når bildet blir tatt e.l. heller enn at du røntka en mnd tidligere enn anbefalt. Og alle veterinærer og oppdrettere anbefaller jo forskjellig... Nei, hadde jeg vært deg hadde jeg gjort det på 13 mnd og fått det unna hvis det er da det passer deg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...