Gå til innhold
Hundesonen.no

stå under marsj

linn88

Recommended Posts

HAHAH. jeg trudde du hadde sensurert før jeg leste hva du skreiv. hir hir

hehe jeg og :lol:

Lucas setter seg bare når jeg skal få han til å stå, også kommer han med labben :) men holder på å lære han det på den måten du forklarte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha jeg trodde og du sensurerte :)

Går kurs nå og der lærer vi hunden ved å stoppe selv og si stå, hvis hunden står roser man, hvis hunden går framover setter vi den tilbake og sier bli stående, hvis hunden setter seg før alt dette så avbryter vi og byner på nytt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så vist begynt å lære det litt smått med Felix. Jeg legger en hånd veldig forsiktig her:

100_1251.jpg

og så sier jeg stå med en gang jeg legger hånden der. Så roser jeg masse!!! :lol:  funker hittil i hvertfall.. :)

Jeg lærer stå inn på samme måte. Og når jeg er sikker på at hunden forstår kommandoen så begynner jeg å gå litt i fra hunden. Bare noen steg om gangen og så går jeg rundt hunden før jeg går frem og roser den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på hvordan dere har lært inn øvelsen stå under marsj? vil gjerne se noen ander frangangs måter :)

kom med alle erfaringer og tips nå!!! jeg lytter

Jeg starter nytt lydighetskurs i morgen, og skal i den forbindelse ta en del bilder jeg skal bruke senere. Jeg kan jo sende bilde av innlæring av "stå" slik jeg pleier å praktisere den. Måten jeg bruker tar tid å lære inn, men den funker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lærte stå under marsj på ca 10-15 minutter m/pause.. brukte klikker, gikk kjempe bra det.. klikket hver gang hun sto stille, så satte jeg komando på det etterhvert og sa fot,, stå.. gikk videre, ned igjen og fot.. dett var dett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på hvordan dere har lært inn øvelsen stå under marsj? vil gjerne se noen ander frangangs måter :)  

kom med alle erfaringer og tips nå!!! jeg lytter

Kanskje du kan prøve noe slikt? Gir kommando "Stå" samtidig som du stopper hunden med hånden mot brystet til den. Pass på at du ikke står rett ved siden av hunden:-)

Diegostaa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn lærte jeg det inn:

tok hunden fri ved fot. Så sa jeg stå, og stoppet hunden ved å ta en hånd foran. Hvis ikke hunden stod selv holdt jeg en hånd under magen og en foran :)

Gjorde det på samme måten :wink: Men når hun begynte å fatte det litt, strammet jeg bare båndet bokover rett etter at eg hadde sagt stå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å lære eldstemann det i dag. :wink:

Vurderer å debutere i lydighet snart om treningen går bra. :)

Men min plan er iallefall å gi det tegnet som jeg vanligvis bruker når han skal stå, altså holde hånda opp forran han, men da forsterke det litt, også gå videre. Så får vi se hvordan det går da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...