Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan får jeg hun til å holde gjenstanden lenger?

Renate A

Recommended Posts

Chicka henter og kommer fint inn på plass med gjendstandene som hun apporterer, MEN hun slipper så fort...hun slipper nesten før jeg sier "takk".

Nå skal det sies at vi har ikke øvd akkurat dette steget så godt inn, har akkurat kommet så langt at hun kommer i god fart med gjendstanden inn på plass mens jeg står (før satt jeg på huk), men som sagt så slipper hun veldig fort.

Øvde litt idag, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal øve det inn og tenkte å spørre dere om tips før jeg begynner å øve mer på det imorgen.

Prøvde litt med å la hun bite over gjendstanden og holde den litt i munnen, men hun slipper den ganske fort igjen, selvom jeg gjør det på denne måten.

Noen tips? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit med dette på feltet med Nirm. Han var veldig løs i kjeften når han kom inn med de, og de havna ofte på bakken. Jeg starta å belønne litt med drakamp med feltgjenstanden. Da fikk han fort et kraftigere bitt ved innkomst, og han holder i helt til jeg sier takk, eller gir tegn for belønning. Nå har jeg avlevering foran da, så aner ikke hvordan det vil fungere på hunder som avleverer på siden, eller om det vil fungere på din hund. Men dette funka for oss. Jeg kamper med apportbukker og tidvis. Har aldri fått tygg, uvilje mot avlevering eller problemer med slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips: Ikke si "takk" og så belønn slippen når hun kommer inn - bare belønn når hun har sittet stille og holdt fast i f.eks. et sekund, så to sekunder, så fem osv. Slipp-delen kommer som oftest naturlig av seg selv.

Et annet tips er å trene på at du har hånda på/i nærheten av apporten uten at hun slipper den. Dette momentet kan du gjerne trene på mens hun er foran deg - presenter apportbukken, la henne ta den, vent noen sekunder før du tar hånda mot apportbukken. Holder hun fast så belønner du (bare si "bra" og gi belønning, ikke bry deg om at apportbukken automatisk faller ut), og så setter du høyere krav neste gang - at du får ha hånda PÅ apporten f.eks. Om hun slipper når du tar hånda mot apporten, tar du den opp og bak ryggen din før du presenterer den på nytt igjen et par-tre sekunder etterpå. Gå saktere fram.

Når hunden behersker dette, kan du overføre det til utgangsstilling. Da får du en hund som ikke automatisk slipper selv om hånda di er i nærheten av apportbukken. :D

Om problemet ikke ligger så mye i det at du er i ferd med å ta i mot apporten, mer det at hun ikke gidder å holde den så veldig lenge, ville jeg ha gradvis shapet opp tiden hun må holde apporten før hun får belønning, enkelt og greit. Ellers så kan du kanskje få noen tips her også: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=28693&hl=

Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...