Gå til innhold
Hundesonen.no

Om frykt ikke kan forsterkes ved belønning


MarieR

Recommended Posts

Jeg har flere ganger hørt at man ikke kan forsterke frykt ved å belønne den.

Vil det da si at jeg kan belønne min hund når han utagerer mot andre hannhunder? Eller blir det en annen type frykt (han er fryktaggresiv)?

Jeg synns det høres veldig rart ut, men om det stemmer er det jo verdt å prøve...bare for å få han til å forbinde hannhunder med noe positivt. Men da hjelper det kanskje lite og belønne når han utagerer, for da er det vel strengt talt det at han utagerer som blir belønnet? Eller? *forvirret*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du ikke kan forsterke frykt med å belønne den, men adferden som er resultatet av frykten kan i allerhøyeste grad forsterkes ved belønning, ja. Skal du endre assosiasjon med andre hanhunder så må du gå inn med forsterkningen _før_ han rekker å utagere.

Må redigere meg selv her, aller helst før han rekker å hisse seg opp. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger hørt at man ikke kan forsterke frykt ved å belønne den.

Vil det da si at jeg kan belønne min hund når han utagerer mot andre hannhunder? Eller blir det en annen type frykt (han er fryktaggresiv)?

Jeg synns det høres veldig rart ut, men om det stemmer er det jo verdt å prøve...bare for å få han til å forbinde hannhunder med noe positivt. Men da hjelper det kanskje lite og belønne når han utagerer, for da er det vel strengt talt det at han utagerer som blir belønnet? Eller? *forvirret*.

Det er vel ikke følelsen du forsterker, men atferden. Det er derfor det blir så feil å kalle det belønning, ikke sant? Selvfølgelig kan du forsterke fryktutløste utfall. Selv om årsakssammenhengene endres (altså hvorfor han har utfall), kan topografien (altså, hvordan atferden her: utfallene, ser ut for andre) bestå og/eller utvikles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...