Gå til innhold
Hundesonen.no

Filter

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Prøvde å søke på filter, men fant ikke så mye nyttig. Så da måtte jeg lage min egen tråd.

Jeg har vel fått med meg at det er veldig lurt med filter, til å ha foran objektivet altså. Det er vel i hovedsak for å unngå skader på glasset til selve linsa, men så finnes det filtre som har forskjellige effekter så vidt jeg har skjønt. I utgangspunktet er jeg ute etter et vanlig filter som beskytter glasset i objektivet, men syns de jeg finner på nettbutikker er så dyre. 500kr for et stykke glass og litt plastikk virker veldig dyrt?

Er det noen som kan forklare meg litt mer om filter, og gjerne fortelle om steder jeg kan finne rimelig filter? Evt om det er nødvendig (ser for meg det er atskillig dyrere å reparere et objektiv enn å skifte et filter som har fått noen riper..) <_< Og gjerne om dere bruker det selv og hva dere anbefaler, og hvorfor.

Skrevet
Prøvde å søke på filter, men fant ikke så mye nyttig. Så da måtte jeg lage min egen tråd.

Jeg har vel fått med meg at det er veldig lurt med filter, til å ha foran objektivet altså. Det er vel i hovedsak for å unngå skader på glasset til selve linsa, men så finnes det filtre som har forskjellige effekter så vidt jeg har skjønt. I utgangspunktet er jeg ute etter et vanlig filter som beskytter glasset i objektivet, men syns de jeg finner på nettbutikker er så dyre. 500kr for et stykke glass og litt plastikk virker veldig dyrt?

Er det noen som kan forklare meg litt mer om filter, og gjerne fortelle om steder jeg kan finne rimelig filter? Evt om det er nødvendig (ser for meg det er atskillig dyrere å reparere et objektiv enn å skifte et filter som har fått noen riper..) <_< Og gjerne om dere bruker det selv og hva dere anbefaler, og hvorfor.

Det er bare å ta en telefon det vet du :whistle:

Skal prøve å forklare litt kortfattet; Det finnes flere typer filter, de mest vanlige er 1:UV-filter, 2:Polarisasjonsfilter og 3:gråfilter. Det er store prisforskjeller ute å går, det er mulig å få samme filter til halv pris i utlandet, jeg har god erfaring med camerafilters.com, e-bay blir også mye brukt, men se opp for forfalskninger. bruk bare selgere med minst 99% positive tilbakemeldinger.

1: UV-filter er det som populært blir kalt for beskyttelsesfilter. På kamera med gammeldags film ble de brukt til å filtrere bort uønsket UV-lys, men på digitale kamera er dette unødvendig da det allerede ligger ett uv-filter innbakt i sensoren på kameraet. Derimot er det mange som bruker uv-filtrene for å beskytte frontelementet på objektivet, en uting spør du meg. For hvert lag glass som lyset passerer på veien inn mot sensoren blir bildet dårligere, og hvis du føler at du er så uvøren med kameraet ditt at objektivet bør beskyttes (noe jeg ikke tror du er), så bør du bruke beste mulige kvalitet med multicoating, dvs. dyrest type. Jeg bruker ikke Uv-filter, jeg satser på at solblenderen gjør at jeg ikke så lett får riper på frontelementet.

2: Polarisasjonsfilter. Her er vi inne på ting som "gjør" ting med bildet. Ett polafilter fjerner reflekser. Det oppleves som att fargene blir klarere og dypere, spesiellt på finværsdager, der blå himmel blir "blåere" og grønnt gress blir;- tja, grønt. Imidlertid så "stjeler" polafiltrene litt lys, så vær oppmerksom på at du må bruke litt lenger lukkertid eller større blender (mindre f-tall) Det finnes to typer polafilter, sirkulært og lineært, og det er sirkulært du skal ha, ellers så kan du oppleve at autofokusen ikke funker. Det sirkulære er vribart, slik at det må "snurres" rundt slik at de uønskede refleksene fjernes. Her også får du det du betaler for, de dyreste modellene med multicoating er klart bedre enn de billige.

3: Gråfilter: Også ett filter som "gjør" ting for bildet ditt. La oss si at du på en høylys dag ser en finn foss eller bekk, og vil fotografere den med en "slør-effekt" som du sikkert har sett bilder av. Men, på grunn av at det er for mye lys får du ikke lang nok lukkertid til å skape den effekten uten at bildet blir helt hvitt. Da kan du sette på ett gråfilter, som fjerner en del av lyset, og du kan bruke lengre lukkertider. Kort sagt solbriller for objektivet ditt. Gråfilter eller ND-filter som det også kalles finnes i flere graderinger etter hvor mye lys det stenger ute. Her også teller kvalitet mye, kjøp av god kvalitet.

Det finnes også en del andre spesialfilter, men effekten av disse kan med hell gjenskapes i photoshop, så de blir lite brukt.

Vi snakkes!

NB! - spanieltreff 1-2 mars??

Skrevet

Neimen! Er du her? :) Tusen takk for informativt svar! Godt å ha noen som skjønner seg på ting jeg ikke skjønner meg på.. :wub:

Spanieltreff er vel noe man er pina nødt til å være med på, eller..? :) Skal prøve så godt det lar seg gjøre å komme. Krysser fingrene for at jeg ikke skal jobbe/at jeg får byttet.

• 3 weeks later...
Skrevet
2: Polarisasjonsfilter. Her er vi inne på ting som "gjør" ting med bildet. Ett polafilter fjerner reflekser. Det oppleves som att fargene blir klarere og dypere, spesiellt på finværsdager, der blå himmel blir "blåere" og grønnt gress blir;- tja, grønt. Imidlertid så "stjeler" polafiltrene litt lys, så vær oppmerksom på at du må bruke litt lenger lukkertid eller større blender (mindre f-tall) Det finnes to typer polafilter, sirkulært og lineært, og det er sirkulært du skal ha, ellers så kan du oppleve at autofokusen ikke funker. Det sirkulære er vribart, slik at det må "snurres" rundt slik at de uønskede refleksene fjernes. Her også får du det du betaler for, de dyreste modellene med multicoating er klart bedre enn de billige.

Søkte litt på det polarisasjonsfilteret.. men det er flere typer mm og slik.?? hva er forkjell på millimetere?

Skrevet

Jeg er en av disse som bruker filter som ren beskyttelse. Ikke fordi jeg er direkte uforsiktig med kameraet, men fordi jeg har og har hatt, ville og gale hunder, så hund på linsa er et kjent fenomen her i gården. Et et billig enkelt uvfilter på ene objektivet, og et dyrere rent beskyttelsesfilter på den andre. Merker helt klart kvalitetsforskjell.

MM går vel somregel på størrelsen på objektivet. Hvor stort filteret må være for å passe objektivet du skal ha det til.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...