Gå til innhold
Hundesonen.no

HD gradene?

Iago

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer på hva det f.eks menes når det står at hunden har HD grad E. Noen står det HD A og jeg aner ikke hva de mener. Jeg vet hva HD er men gradene har jeg ikke peiling på ??

Skrevet
A og B er vel fritt, så er C svak, D middels, E sterk. Så vidt jeg vet. :ahappy:

Okei, hva kjer med hoftene til hunden som har HD E da? Kan ikke hunder med HD brukes i lydighet og utstilling. Agility vet jeg forsåvit :) at ikke går ? Blir det vanskelig for en hund med HD E når den blir gammel?

Skrevet
Okei, hva kjer med hoftene til hunden som har HD E da? Kan ikke hunder med HD brukes i lydighet og utstilling. Agility vet jeg forsåvit :ahappy: at ikke går ? Blir det vanskelig for en hund med HD E når den blir gammel?

De kan forsåvidt gå både utstilling og lydighet, men det er ikke å anbefale å avle på HD, og da spesielt ikke på D og E.

En hund med HD kan fort få problemer når den blir gammel, men det kan også hende man ikke merker noe til det i det hele tatt.

Skrevet

Om hunden får problemer med HD avhenger av hvilken grad, om det er forkalkninger i tillegg, og ofte hvor stor og tung hunden er. Og ofte hvor ung hunden er når man først ser antydninger til stivhet/smerte/halting osv.

Skrevet
Siden oppdretter som selger hunden pga HD'en sier at for hunden er hd'en bare en bokstav på et ark :ahappy:

Hva mener du med det?

Skrevet
Siden oppdretter som selger hunden pga HD'en sier at for hunden er hd'en bare en bokstav på et ark :ahappy:

At det er et godt tegn på at hunden ikke vil slite med HD ?

Eh... Det der trenger jeg en utdypelse på, skjønner virkelig ikke hva du vil fram til?

Skrevet

Vet ikke om hun kanskje mener at hunden f.eks har C - ikke sliter med det til daglig, men at oppdretter derfor ikke kan bruke den i avl. Og at HD'en ikke plager hunden og kun er en bokstav på et ark? eller..?

Skrevet

Husk at graden sier lite til ingenting om hvor mye hunden blir plaget av HD. Det er helt individuelt, men en hund som har D eller E vil somregel alltid merke noe til HD'en når den blir eldre. Jeg vet om en nuffe med E som ikke ble synlig plaget før den var rundt syv år, og en BC som var invalid av en C/D-grad som ni mnd gammel. Ofte er det ikke selve HD'en som skaper problemer (HD er kort fortalt at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre), men forkalknigner som oppstår pga HD. Noen hunder får også store slitasjeskader, eller sliter med langvarige betennelser pga beil belastning. Generelt sett er det veldig viktig å fòre riktig, mosjonere riktig og gjerne gi kosttilskudd for en hund med HD.

Skrevet
Ofte er det ikke selve HD'en som skaper problemer (HD er kort fortalt at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre), men forkalknigner som oppstår pga HD. Noen hunder får også store slitasjeskader, eller sliter med langvarige betennelser pga beil belastning. Generelt sett er det veldig viktig å fòre riktig, mosjonere riktig og gjerne gi kosttilskudd for en hund med HD.

Dette med forkalkninger lurer jeg også på. Nå er min hund riktignok bare to år gammel, men han har jo fått konstatert HD D med markerte forkalkninger. Burde jeg forvente at han skal bli invalidisert i nærmeste fremtid pga. forkalkningene? Merker altså ingen verdens ting på han ennå...

Skrevet

Har selv hund med E hofter,men har enda ikke merket noe til det på han. Han er snart 3 år og veier knappe 12 kg.

Han blir også brukt i agility, men passer på å holde han slank og i god form slik at muskulaturen rundt hoftene støtter på best mulig måte. Gir også glucosamin tilskudd i maten.

Skrevet
Dette med forkalkninger lurer jeg også på. Nå er min hund riktignok bare to år gammel, men han har jo fått konstatert HD D med markerte forkalkninger. Burde jeg forvente at han skal bli invalidisert i nærmeste fremtid pga. forkalkningene? Merker altså ingen verdens ting på han ennå...

Kanskje og kanskje ikke!

Dette er velding individuelt, en bekjent sin spaniel tispe ble 8 år før hun merket noe til hd:D og forkalkninger.

Men som nevnt andre steder i tråden så går det jo an å ta noen forhåndsregler ift foring og mosjon.

Edit. Hunden var ca 20 kg.

Skrevet

Vi har en smårund setter ( hund blir liksom bare aldri tynn... selv ikke 14 dager på jakt en gang) med D-hofter. Da dette er en jakthund med MYE innstinkter (etter høyt jaktpremiert slekt, så man kan jo tenke seg egenskapene) og pappa har hunder for at de skal brukes brukes hund som en vanlig hund.

Hun jakter 2-3 uker i året, der går hun som en kule hver eneste dag like hardt. Blir på de siste dagene kanksje litt stiv. Til vanlig trenes hund aktiv inn mot jakta og er ellers med på løpeturer i skogen, skiturer vinterstid og fjellturer sommerstid. Eneste hensynet som egentlig blir tatt til hennes tilstand er at hun ikke trekker pulk, at de som snørekjører med henne jobber aktivt selv og at hun går på et "leddvennlig"-fôr. Hun funker gull og så lenge hun fungerer så fortsetter vi å bruke henne. Som den aktive brukshunden hun er og er avlet til å være synes pappa (og jeg) det er bedre at hun får bruke seg så lenge hun er her, så får hun heller slippe ett par år før om hun skulle begynne å plages. Hun er idag 7 år og fungerer fortsatt gull:)

HD er en tricky sak, men får bare gjøre det beste ut av det man har.

Skrevet

Ikke forvent noe annet enn akkurat det du ser, men vær føre var og tenk på å fòre riktig (leddfòr kan være en god idè), tren riktig (oppvarming og nedtrapping I BÅND, jevn mosjon- altså ca samme mengde fysisk mosjon hver dag, ved lengre turer bør man gradvis trappe opp mosjonsmengden i forkant). For en HD-hund er det viktigste i verden at den blir godt trent, for en godt trent hund har mer muskelmasse som kan minske slitasje på leddene, og at den blir jevnt trent. Mykt underlag er å foretrekke foran asfalt o.l., og det kan være en fordel å være litt obs på type trekking, lange sykkelturer o.l.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...