Gå til innhold
Hundesonen.no

HD gradene?


Iago

Recommended Posts

A og B er vel fritt, så er C svak, D middels, E sterk. Så vidt jeg vet. :ahappy:

Okei, hva kjer med hoftene til hunden som har HD E da? Kan ikke hunder med HD brukes i lydighet og utstilling. Agility vet jeg forsåvit :) at ikke går ? Blir det vanskelig for en hund med HD E når den blir gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hva kjer med hoftene til hunden som har HD E da? Kan ikke hunder med HD brukes i lydighet og utstilling. Agility vet jeg forsåvit :ahappy: at ikke går ? Blir det vanskelig for en hund med HD E når den blir gammel?

De kan forsåvidt gå både utstilling og lydighet, men det er ikke å anbefale å avle på HD, og da spesielt ikke på D og E.

En hund med HD kan fort få problemer når den blir gammel, men det kan også hende man ikke merker noe til det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden får problemer med HD avhenger av hvilken grad, om det er forkalkninger i tillegg, og ofte hvor stor og tung hunden er. Og ofte hvor ung hunden er når man først ser antydninger til stivhet/smerte/halting osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden oppdretter som selger hunden pga HD'en sier at for hunden er hd'en bare en bokstav på et ark :ahappy:

At det er et godt tegn på at hunden ikke vil slite med HD ?

Eh... Det der trenger jeg en utdypelse på, skjønner virkelig ikke hva du vil fram til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at graden sier lite til ingenting om hvor mye hunden blir plaget av HD. Det er helt individuelt, men en hund som har D eller E vil somregel alltid merke noe til HD'en når den blir eldre. Jeg vet om en nuffe med E som ikke ble synlig plaget før den var rundt syv år, og en BC som var invalid av en C/D-grad som ni mnd gammel. Ofte er det ikke selve HD'en som skaper problemer (HD er kort fortalt at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre), men forkalknigner som oppstår pga HD. Noen hunder får også store slitasjeskader, eller sliter med langvarige betennelser pga beil belastning. Generelt sett er det veldig viktig å fòre riktig, mosjonere riktig og gjerne gi kosttilskudd for en hund med HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det ikke selve HD'en som skaper problemer (HD er kort fortalt at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre), men forkalknigner som oppstår pga HD. Noen hunder får også store slitasjeskader, eller sliter med langvarige betennelser pga beil belastning. Generelt sett er det veldig viktig å fòre riktig, mosjonere riktig og gjerne gi kosttilskudd for en hund med HD.

Dette med forkalkninger lurer jeg også på. Nå er min hund riktignok bare to år gammel, men han har jo fått konstatert HD D med markerte forkalkninger. Burde jeg forvente at han skal bli invalidisert i nærmeste fremtid pga. forkalkningene? Merker altså ingen verdens ting på han ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hund med E hofter,men har enda ikke merket noe til det på han. Han er snart 3 år og veier knappe 12 kg.

Han blir også brukt i agility, men passer på å holde han slank og i god form slik at muskulaturen rundt hoftene støtter på best mulig måte. Gir også glucosamin tilskudd i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med forkalkninger lurer jeg også på. Nå er min hund riktignok bare to år gammel, men han har jo fått konstatert HD D med markerte forkalkninger. Burde jeg forvente at han skal bli invalidisert i nærmeste fremtid pga. forkalkningene? Merker altså ingen verdens ting på han ennå...

Kanskje og kanskje ikke!

Dette er velding individuelt, en bekjent sin spaniel tispe ble 8 år før hun merket noe til hd:D og forkalkninger.

Men som nevnt andre steder i tråden så går det jo an å ta noen forhåndsregler ift foring og mosjon.

Edit. Hunden var ca 20 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en smårund setter ( hund blir liksom bare aldri tynn... selv ikke 14 dager på jakt en gang) med D-hofter. Da dette er en jakthund med MYE innstinkter (etter høyt jaktpremiert slekt, så man kan jo tenke seg egenskapene) og pappa har hunder for at de skal brukes brukes hund som en vanlig hund.

Hun jakter 2-3 uker i året, der går hun som en kule hver eneste dag like hardt. Blir på de siste dagene kanksje litt stiv. Til vanlig trenes hund aktiv inn mot jakta og er ellers med på løpeturer i skogen, skiturer vinterstid og fjellturer sommerstid. Eneste hensynet som egentlig blir tatt til hennes tilstand er at hun ikke trekker pulk, at de som snørekjører med henne jobber aktivt selv og at hun går på et "leddvennlig"-fôr. Hun funker gull og så lenge hun fungerer så fortsetter vi å bruke henne. Som den aktive brukshunden hun er og er avlet til å være synes pappa (og jeg) det er bedre at hun får bruke seg så lenge hun er her, så får hun heller slippe ett par år før om hun skulle begynne å plages. Hun er idag 7 år og fungerer fortsatt gull:)

HD er en tricky sak, men får bare gjøre det beste ut av det man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med forkalkninger lurer jeg også på. Nå er min hund riktignok bare to år gammel, men han har jo fått konstatert HD D med markerte forkalkninger. Burde jeg forvente at han skal bli invalidisert i nærmeste fremtid pga. forkalkningene? Merker altså ingen verdens ting på han ennå...

Ikke forvent noe annet enn akkurat det du ser, men vær føre var og tenk på å fòre riktig (leddfòr kan være en god idè), tren riktig (oppvarming og nedtrapping I BÅND, jevn mosjon- altså ca samme mengde fysisk mosjon hver dag, ved lengre turer bør man gradvis trappe opp mosjonsmengden i forkant). For en HD-hund er det viktigste i verden at den blir godt trent, for en godt trent hund har mer muskelmasse som kan minske slitasje på leddene, og at den blir jevnt trent. Mykt underlag er å foretrekke foran asfalt o.l., og det kan være en fordel å være litt obs på type trekking, lange sykkelturer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...