Gå til innhold
Hundesonen.no

HD gradene?

Iago

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer på hva det f.eks menes når det står at hunden har HD grad E. Noen står det HD A og jeg aner ikke hva de mener. Jeg vet hva HD er men gradene har jeg ikke peiling på ??

Skrevet
A og B er vel fritt, så er C svak, D middels, E sterk. Så vidt jeg vet. :ahappy:

Okei, hva kjer med hoftene til hunden som har HD E da? Kan ikke hunder med HD brukes i lydighet og utstilling. Agility vet jeg forsåvit :) at ikke går ? Blir det vanskelig for en hund med HD E når den blir gammel?

Skrevet
Okei, hva kjer med hoftene til hunden som har HD E da? Kan ikke hunder med HD brukes i lydighet og utstilling. Agility vet jeg forsåvit :ahappy: at ikke går ? Blir det vanskelig for en hund med HD E når den blir gammel?

De kan forsåvidt gå både utstilling og lydighet, men det er ikke å anbefale å avle på HD, og da spesielt ikke på D og E.

En hund med HD kan fort få problemer når den blir gammel, men det kan også hende man ikke merker noe til det i det hele tatt.

Skrevet

Om hunden får problemer med HD avhenger av hvilken grad, om det er forkalkninger i tillegg, og ofte hvor stor og tung hunden er. Og ofte hvor ung hunden er når man først ser antydninger til stivhet/smerte/halting osv.

Skrevet
Siden oppdretter som selger hunden pga HD'en sier at for hunden er hd'en bare en bokstav på et ark :ahappy:

Hva mener du med det?

Skrevet
Siden oppdretter som selger hunden pga HD'en sier at for hunden er hd'en bare en bokstav på et ark :ahappy:

At det er et godt tegn på at hunden ikke vil slite med HD ?

Eh... Det der trenger jeg en utdypelse på, skjønner virkelig ikke hva du vil fram til?

Skrevet

Vet ikke om hun kanskje mener at hunden f.eks har C - ikke sliter med det til daglig, men at oppdretter derfor ikke kan bruke den i avl. Og at HD'en ikke plager hunden og kun er en bokstav på et ark? eller..?

Skrevet

Husk at graden sier lite til ingenting om hvor mye hunden blir plaget av HD. Det er helt individuelt, men en hund som har D eller E vil somregel alltid merke noe til HD'en når den blir eldre. Jeg vet om en nuffe med E som ikke ble synlig plaget før den var rundt syv år, og en BC som var invalid av en C/D-grad som ni mnd gammel. Ofte er det ikke selve HD'en som skaper problemer (HD er kort fortalt at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre), men forkalknigner som oppstår pga HD. Noen hunder får også store slitasjeskader, eller sliter med langvarige betennelser pga beil belastning. Generelt sett er det veldig viktig å fòre riktig, mosjonere riktig og gjerne gi kosttilskudd for en hund med HD.

Skrevet
Ofte er det ikke selve HD'en som skaper problemer (HD er kort fortalt at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre), men forkalknigner som oppstår pga HD. Noen hunder får også store slitasjeskader, eller sliter med langvarige betennelser pga beil belastning. Generelt sett er det veldig viktig å fòre riktig, mosjonere riktig og gjerne gi kosttilskudd for en hund med HD.

Dette med forkalkninger lurer jeg også på. Nå er min hund riktignok bare to år gammel, men han har jo fått konstatert HD D med markerte forkalkninger. Burde jeg forvente at han skal bli invalidisert i nærmeste fremtid pga. forkalkningene? Merker altså ingen verdens ting på han ennå...

Skrevet

Har selv hund med E hofter,men har enda ikke merket noe til det på han. Han er snart 3 år og veier knappe 12 kg.

Han blir også brukt i agility, men passer på å holde han slank og i god form slik at muskulaturen rundt hoftene støtter på best mulig måte. Gir også glucosamin tilskudd i maten.

Skrevet
Dette med forkalkninger lurer jeg også på. Nå er min hund riktignok bare to år gammel, men han har jo fått konstatert HD D med markerte forkalkninger. Burde jeg forvente at han skal bli invalidisert i nærmeste fremtid pga. forkalkningene? Merker altså ingen verdens ting på han ennå...

Kanskje og kanskje ikke!

Dette er velding individuelt, en bekjent sin spaniel tispe ble 8 år før hun merket noe til hd:D og forkalkninger.

Men som nevnt andre steder i tråden så går det jo an å ta noen forhåndsregler ift foring og mosjon.

Edit. Hunden var ca 20 kg.

Skrevet

Vi har en smårund setter ( hund blir liksom bare aldri tynn... selv ikke 14 dager på jakt en gang) med D-hofter. Da dette er en jakthund med MYE innstinkter (etter høyt jaktpremiert slekt, så man kan jo tenke seg egenskapene) og pappa har hunder for at de skal brukes brukes hund som en vanlig hund.

Hun jakter 2-3 uker i året, der går hun som en kule hver eneste dag like hardt. Blir på de siste dagene kanksje litt stiv. Til vanlig trenes hund aktiv inn mot jakta og er ellers med på løpeturer i skogen, skiturer vinterstid og fjellturer sommerstid. Eneste hensynet som egentlig blir tatt til hennes tilstand er at hun ikke trekker pulk, at de som snørekjører med henne jobber aktivt selv og at hun går på et "leddvennlig"-fôr. Hun funker gull og så lenge hun fungerer så fortsetter vi å bruke henne. Som den aktive brukshunden hun er og er avlet til å være synes pappa (og jeg) det er bedre at hun får bruke seg så lenge hun er her, så får hun heller slippe ett par år før om hun skulle begynne å plages. Hun er idag 7 år og fungerer fortsatt gull:)

HD er en tricky sak, men får bare gjøre det beste ut av det man har.

Skrevet

Ikke forvent noe annet enn akkurat det du ser, men vær føre var og tenk på å fòre riktig (leddfòr kan være en god idè), tren riktig (oppvarming og nedtrapping I BÅND, jevn mosjon- altså ca samme mengde fysisk mosjon hver dag, ved lengre turer bør man gradvis trappe opp mosjonsmengden i forkant). For en HD-hund er det viktigste i verden at den blir godt trent, for en godt trent hund har mer muskelmasse som kan minske slitasje på leddene, og at den blir jevnt trent. Mykt underlag er å foretrekke foran asfalt o.l., og det kan være en fordel å være litt obs på type trekking, lange sykkelturer o.l.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
    • Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...