Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny linse


Huldra

Recommended Posts

Jeg synes jo jeg får gode bilder på tross av lyset nå. Men det er klart, dersom man vil ta bilder i dårligere lysforhold må man enten kjøpe seg et skitdyrt objektiv, en bra blitz, et fastobjektiv med høy blendermulighet evt. alle 3. For mitt hobbybruk funker foreløpig denne linsen helt fint :P

Hehe, det var det jeg tenkte meg, ja! :P Hvorfor skal alt bra være så dyrt? :lol:

Jaja, tusen takk for hjelpen igjen, alle sammen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men for å ikke være lei dårlige lysforhold, så...? Hva må man da? Kjøpe linse til 10 000? :lol:

Det finnes canon objektiver til 3-4000 kr (Tamron og sigma noe billigere) med blender 3.0 og 4.0. :P

Men det spørs jo hvor mye du hadde tenkt å bruke på ett objektiv.

Og noen klarer seg jo helt fint med blender 5.6, selv om du må dra opp iso'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du, når jeg får hals og ørebentennelsene mine ut av kroppen, så går vi en tur, så får du prøve zoom objektivet vårt. Det står 100-300 mm på det , men Ådne sier det er mer en 300 egentlig da det er gammelt format. Ikke spør meg hva det betyr. :lol: Kanskje du får litt mer begrep om hvor mye zoom du trenger om du får prøvd den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det var et fornuftig svar! Begynte å bli litt oppgitt fordi jeg ikke fikk noen forklaring..

Men på hvilken avstand er det du trenger zoomen fra 200 til 300mm? Det jeg skal ta bilde av er nemlig sjelden lengre unna enn 50m som sagt.. Jeg har nemlig ikke prøvd de forskjellige linsene, så det er derfor jeg spør.

Men det er jo ganske logisk at du kommer nærmere med 70-300 meter enn 55-200 meter, vel? Så jeg beklager mitt så ufornuftige svar... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ganske logisk at du kommer nærmere med 70-300 meter enn 55-200 meter, vel? Så jeg beklager mitt så ufornuftige svar... :lol:

Selvsagt er det logisk! Men jeg visste ikke hvor nærme jeg kom (for jeg har ikke prøvd noen av linsene), og derfor kom du egentlig ikke med noe jeg ikke visste fra før av. Og når det gjelder 55mm vs 70mm for nærbilder/portretter, så sa du heller ingenting om 70 fungerte godt nok til det, og hvor langt unna jeg måtte gå får å få tatt slike bilder. For alt jeg visste kunne det hende jeg måtte gå 7 m unna med 70mm, mens jeg med 55mm kan stå 1m unna. Jeg skjønner utmerket prinsippet med at jeg kommer nærmere jo høyere tall (200mm vs 300mm). Men jeg fikk ikke svar på hvilken linse som passet best (eller jeg vil trenge) når jeg skal ta bilder av hund/motiv 50 m unna. Kanskje holdt det med 200mm, men det visste jeg ikke, og derfor spurte jeg.

Svaret ditt var kanskje ikke "ufornuftig", men det tilførte liksom ingen ny informasjon, og du svarte heller ikke på spørsmålene mine, så derfor ble jeg nok litt oppgitt. :rolleyes: Men noe må man jo ha å være oppgitt over, haha.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Jeg tror uansett de aller fleste hundefolk vil være veldig fornøyde med en rekkevidde på 70-300mm. Forskjellen er ikke diger fra 55-70mm. Tror du blir fornøyd, jeg. For det hender jo faktisk at bikkjene stikker litt mer unna, og da holder jo uansett den rekkevidden om de er 20 eller 50 meter unna deg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Veldig mange har dette Sigmaobjektivet 70-300mm, men blenderåpningen er bare 4. Jeg vurderte dette objektivet, men valgte å gå for bedre lysstyrke, og heller miste litt zoom. Jeg angrer IKKE! Endte med et Sigma 50-150mm f2,8.

Jeg kjøpte objektivet for å ta bilder av hester i fart, gjerne på travbanen samt også hundebilder. Jeg er VELDIG glad for muligheten ned til 50mm, for jeg benytter så og si aldri full zoom og holder meg faktisk stort sett fra 60-100. Siden du har hund, så blir kanskje 150 litt snaut, men er du sikker på at du virkelig er 50 meter unna? 50 meter er et godt stykke. Skritt det opp og se.

Jeg er helt nybegynner altså, men jeg er virkelig glad for at jeg prioriterte lysstyrke. Er kameraet bra og lysstyrken bra, så kan man faktisk croppe litt om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange har dette Sigmaobjektivet 70-300mm, men blenderåpningen er bare 4. Jeg vurderte dette objektivet, men valgte å gå for bedre lysstyrke, og heller miste litt zoom. Jeg angrer IKKE! Endte med et Sigma 50-150mm f2,8.

Jeg kjøpte objektivet for å ta bilder av hester i fart, gjerne på travbanen samt også hundebilder. Jeg er VELDIG glad for muligheten ned til 50mm, for jeg benytter så og si aldri full zoom og holder meg faktisk stort sett fra 60-100. Siden du har hund, så blir kanskje 150 litt snaut, men er du sikker på at du virkelig er 50 meter unna? 50 meter er et godt stykke. Skritt det opp og se.

Jeg er helt nybegynner altså, men jeg er virkelig glad for at jeg prioriterte lysstyrke. Er kameraet bra og lysstyrken bra, så kan man faktisk croppe litt om det skulle bli nødvendig.

Linsen er kjøpt nå, ble en 70-300 mm Tamron. SKulle ofte ønske jeg hadde ned til 50, og denne blenderåpningen kunne kanskje vært bedre, men jeg vet ikke hvordan det ville vært, så foreløpig lever jeg lykkelig uvitende..! :brr: Det er ikke ofte hun er 50m unna, det er litt maks, men jeg må nesten plassere henne der, gå fra og så be henne løpe derfra, for å få brukt zoomen. Jaja, nå har jeg i alle fall fått et godt tips om hva jeg kan kjøpe neste gang! Vurderte jo også 55-200, men det ble jeg jo frarådet.. hmm..

Hvordan vil du si at blenderåpningen påvirker bildetaking? Lettere å ta bilder i dårligere lys? Eller noe annet? Jeg er også grønn, nemlig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men for å ikke være lei dårlige lysforhold, så...? Hva må man da? Kjøpe linse til 10 000?

... eller et kamera med gode ISO-egenskaper *flir*.

Linsen er kjøpt nå, ble en 70-300 mm Tamron. SKulle ofte ønske jeg hadde ned til 50, og denne blenderåpningen kunne kanskje vært bedre, men jeg vet ikke hvordan det ville vært, så foreløpig lever jeg lykkelig uvitende..! :brr: Det er ikke ofte hun er 50m unna, det er litt maks, men jeg må nesten plassere henne der, gå fra og så be henne løpe derfra, for å få brukt zoomen. Jaja, nå har jeg i alle fall fått et godt tips om hva jeg kan kjøpe neste gang! Vurderte jo også 55-200, men det ble jeg jo frarådet.. hmm..

Hvordan vil du si at blenderåpningen påvirker bildetaking? Lettere å ta bilder i dårligere lys? Eller noe annet? Jeg er også grønn, nemlig..

Jeg har både 70-300 mm objektiv, og en 55-200 mm (som var litt dyrere). Jeg greide meg veldig lenge veldig bra med det 70-300 mm objektivet jeg, og tok mange bra bilder med det. Da jeg fikk litt ekstra i lommeboka kjøpte jeg også 55-200 mm og har vel brukt det objektivet mer enn 70-300 mm. Det gir merkbart skarpere bilder på maks zoom, i forhold til 70-300 mm som blir litt uskarp på 300 mm (de fleste billigobjektiver blir litt uskarpe på maks og min brennvidde).

Det man skal huske på når det gjelder blenderåpning, er jo at jo større blenderåpning man bruker, jo mindre dybdeskarphet blir det i bildet, og man skal treffe veldig godt med fokus på en hund som løper om bildert tatt med stor blender skal bli optimale. Jeg vil vel påstå at det ER en stor fordel med godt lys når man skal ta bilder av hunder som løper, uavhengig av blender :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere blendertall gir større blenderåpning som gir bedre bilder i dårlig lys. Når jeg tar bilder av dyr i fart synes jeg det er ok å ha rask lukkertid, altså at bildet blir tatt fort slik at det fryser bevegelsene. Da er man enda mer avhengig av at blenderen gir mye lys, ellers blir bildet skrekkelig mørkt.

Dersom du har mulighet til å ta bilder i RAW-format anbefaler jeg det. Skulle du være uheldig å få veldig mørke bilder gir det bedre resultater når du arbeider med det i RAW enn om du begynner å behandle JPEG-versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere blendertall gir større blenderåpning som gir bedre bilder i dårlig lys. Når jeg tar bilder av dyr i fart synes jeg det er ok å ha rask lukkertid, altså at bildet blir tatt fort slik at det fryser bevegelsene. Da er man enda mer avhengig av at blenderen gir mye lys, ellers blir bildet skrekkelig mørkt.

Dersom du har mulighet til å ta bilder i RAW-format anbefaler jeg det. Skulle du være uheldig å få veldig mørke bilder gir det bedre resultater når du arbeider med det i RAW enn om du begynner å behandle JPEG-versjonen.

Aha! Enda et argument for RAW.. hmm, nå MÅ jeg virkelig prøve det en gang til tror jeg! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Enda et argument for RAW.. hmm, nå MÅ jeg virkelig prøve det en gang til tror jeg! :wub:

Ja jeg har fått helt grusomme bilder til å bli høyst presentable på den måten. Du kan jo skyte i begge deler om du vil, men jeg har nå gått over til å bare skyte i RAW og konvertere til JPEG på pcen (og sletter samtidig RAW'en dersom det ikke er et bilde jeg er veldig fornøyd med og vil jobbe mer med på flere måter). RAW tar stor plass, men jeg synes definitivt det er verdt det. Ikke såååå raskt når du tar seriebilder, det er det eneste store minuset for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...