Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange kull pr tispe?


PsychoLynx

Recommended Posts

Istedet for å ødelegge den tråden som ligger her med alder på tisper, så lager jeg heller en ny en.

Hvor mange kull er det forsvarlig å ha på en tispe? Og bør man parre på to løpetider rett etterhverandre, eller bør man hoppe over?

Og hva gjelder på feks raser som Chihuahua, Border Collie, Berner eller Pyreneer? Altså hunder i alle størrelser? Vil jo anta det er en vesentlig forskjell på dette også..

Har selv vært borte i en rase av typen halsstor bamsehund som sku ha MINST et kull, om ikke to kull til og hunden var da 4 år.. Og akkurat levert et kull... Er dette forsvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange her som kan svare bedre enn meg. Men inbiller meg at NKK godkjenner fem kull på samme tispe. Vanlige foravtaler er to til tre kull. Og jeg har alltid blitt fortalt at det skal gå et år, eller minst en løpetid uten parring mellom hvert kull. Vet det gjøres untak, og hvor strenge regler nkk har, aner jeg ikke.

Om det er forsvarlig eller ikke avhenger vel av tispas fysiske og mentale tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem vel litt ann på tispa og... Kan berre snakke for min egen rase, og tispa kan parres to løpetider etter kvarandre, og so må ho stå over ei løpetid. Alexis er nå vel 3 år og har hatt to kull. Er litt usikker på når tid ho skal parres igjen, om det blir no til våren eller til høsten. Ho har stått over ei løpetid no, og siste kullet fikk ho i mars i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på kvaliteten på hunden, og hvor bra valper den gir synes jeg. Det er svært få tisper som har så mye å bidra med i avlen i Norge at man trenger 5-6 kull på den eks. Så 2-4 kull holder i mine øyne (der antakelig ganske mange burde ha stoppa på 2 kull...). Gir bikkja dritt i to kull, hva er da vitsen med å se om den gir noe bra i neste, og i neste, bare med å risikere å "spy ut" enda noen dårlige kull? Nå tenker jeg mest på helse og mentaltitet...

Det å parre på to løpetider på rappen synes jeg er en uting. Fordi du ikke har noen aning om hva som kom ut av det kullet som da enda bare er et halvt år gamle (da regner jeg med hunder som løper ca hvert halve år...). De er ikke mentaltesta, helsesjekka eller starta å vise seg noen steder enten det er i utstillingsringen, eller et annet sted. Men så er det jo ikke alle som bryr seg om den biten da, men mest om det kommer valper eller ikke...

Andre ting som faktisk har noe å si, er jo helsa til hunden og hvor lett/tung fødselen er. Ei tispe som eks har tatt keisersnitt på de to første kullene, burde vel kanskje ikke bli satt på et tredje kull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nirm ang. antall kull - det er veldig få tisper som "må" ha 5 kull (selv om det er det "akseptable" max-antallet for de fleste).

Ang. det å parre to løpetider etter hverandre er jo greit nok, hvis tispen har rukket å "komme seg" i mellomtiden, selvsagt. En dyktig, cool og velmosjonert avlstispe som bare får en/to valper kommer seg kjapt tilbake i form, og tar neppe noen skade av å sette igang igjen ganske raskt.

Men NKK har regler for at det da skal gå minst ett kalenderår til neste gang (såfremt valpene blir registrert, da).

Dog synes jeg at man trenger faktisk ikke ha SÅ hastverk med å avle på en tispe, da.. Nettopp av årsakene som Nirm nevner med at det jo er greit å få se hvordan kull nr 1 utvikler seg først. Men Nå kan det jo være slik at tispen har hatt flere kull tidligere, så da blir jo det argumentet borte...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK sier følgende:

Dette innebærer blant annet at tispen ikke bør pares før

tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling, ikke avle for tett eller ha

for mange kull på samme tispe. Hvorvidt en tispe kan pares på 2 påfølgende løpetider, vil være avhengig

av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe har 2 kull i løpet av ett år, bør den

ha minst ett års pause før neste valpekull fødes. “Matadoravl” bør unngås.

Tisper kan normalt få registrert maksimalt 5 kull etter seg, dog slik at paring ikke kan finne sted etter

fylte 9 år. Dette kan fravikes dersom veterinær - før paring finner sted .- kontrollerer tispen og gir en

skriftlig attest på at det, etter hans/hennes oppfatning, ikke er noe i veien for å sette på et valpekull på

tispen og at tispen, uansett alder, er i kondisjon og egnet for å ha valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser rasen vår som såpass stor at ingen tisper trenger å ha mer enn 3 kull og 4 som et absolutt maksimum. 2-3 kull, kanskje vurdere 4 om hun har hatt veldig små kull (1-2 valper) eller andre spesielle omstendigheter. Første kull før fylte 5 år og siste aller senest ved 8 år (rasen lever jo lenge, så en frisk sheltie bør jo kunne ha kull på den alderen, men mest heldig er det jo å ha før de fyller 7). Og ja, helst et år mellom paringene, og en løpetid før neste paring. Min eldste tispe brukte fryktelig lang tid til å komme seg etter valpene, selv om hun var ung, så å pare henne på løpetiden som kom i oktober (forrige i januar og valper i april), ville ikke falt meg inn overhodet. Ideel alder ved første paring anser jeg som 2-3 år, selv om det ikke var spørsmål her :lol:

Men jeg skjønner altså ikke hvordan man egentlig skal rekke å se noe særlig av hva tispa har gitt i sitt første kull før neste paring hvis man absolutt skal ha det så tett? Pare hvert eneste år så lenge man har mulighet, jeg ser ikke helt vitsen.. jeg har ei pen tispe jeg også gjerne vil stille litt, ig det tar 6-7 mnd. etter fødsel før pelsen er i OK utstillingskondisjon, så hadde jeg holdt på sånn hadde jeg måttet lagt karrieren på hylla til hun ble veteran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn hvis jeg tenker hvis jeg skulle hatt kull. Tispa bør ha fyllt 2år så alt av helsemessige grunnting er i orden (hd, øyenlysing osv...) + at hunden skal ikke avles på bare fordi den er en hund. Den bør være voksen og ferdig med alle puberteter , rusk og rask først :lol:

Også etter fyllt 5år på en gjennomsnittlig tispe begynner det vel å bli mer risikofyllt å få valper.

Synes 1 kull i året også er mere nok for en tispe.

Så da er regnestykket mitt ganske klart hvertfall . altså valpekull på en tispe tredje, fjerde og femte leveår, altså 3 kull maks på en tispe hvis man tenker generellt grunnmur.

Så kan det jo diskuteres nærmere om rase og hvor mye det enkelte individet har å tilføye rasen osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...