Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmealene trening


JailyTina

Recommended Posts

Dette er et rent teoretisk spørsmål da jeg ikke har planer om noen hund nr 2 i overskuelig fremtid. Men jeg lurer nå litt allikevel.

Hvis en alt har hund når den nye valpen ankommer, hvordan løser du alenehjemmetrening? Blir valpen så avhengig av den andre hunden at det er vanskelig å gjøre den vant med å være helt alene? (Det er jo garantert litt individuelt, men la oss nå skjære alle over en kam og generalisere litt for enkelhetsskyld.)

Hvordan gå frem for å trene ny-valpen på å være alene hjemme uten den andre hunden?

Og hva skjer når gamle hunden går bort? Blir den yngste vanskelig å ha med å gjøre når det gjelder å være alene hjemme? Eller blir det en naturlig greie som hunden takler forholdsvis greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er riktig, men vi kom hjem på mandag med vår hund nummer to og tirsdag var det jobb og skole som vanlig. Nå var ikke han valp, men jeg lurte nå litt på hvordan det skulle gå. Det har gått aldeles utmerket og jeg har ikke annet enn bra erfaring med at de nå er to som ligger og sover hele dagen, mot for tidligere èn. Ellers så syns jeg nok det burde vært barselpermisjon for hundeeiere også! :rolleyes: Helt alene har han ikke vært enda, men når dagen kommer, tenker jeg at det også går greit. Det er bare sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Charlie var valp, så plejede jeg at tage Einstein med ud når vi alene trænede, så han faktisk lærte det at være alene, også uden Einstein, da det blev mere end 2-3 timer at Charlie var alene så blev Einstein hjemme med ham, men jeg sørgede da engang imellem for at charlie fik lidt alene træning efter, og gør det engang imellem stadig.

Charlie kan være alene hele dagen hvorimod Einstein klynker lidt i løbet af dagen, ikke når vi går men lige pludseligt midt i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ble det store problemer da valpen ble alene. Jeg rakk ikke trene nok på at hun skulle være helt alene før jeg mista den andre. Så da gikk vi fra at hun kunne være alene med han i 10 timer, til å ikke takle det overhodet. Nå var hun riktignok ikke mer enn 7 mnd. da Aro gikk bort. Men jeg har lært, neste valp skal lære å være helt alene fra dag en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar med meg den eldste ut på tur, er den lille hjemme alene. Ikke alltid, men prøver å få det til så ofte som mulig. Hun kan være hjemme sånn ca et kvarter av gangen nå (jeg har kanskje vært litt sløv).

Jeg har vært veldig bevisst fra første stund på at de ikke skal bli for avhengige av hverandre. Derfor går jeg tur med de hver for seg og trener de hver for seg. Da får de også alenetid med meg, noe jeg tror er viktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skilte Casper og Tulla i hvert sitt rom. Del fordi Tulla ikke skulle være avhengig av han, dels fordi Casper ikke likte Tulla (ville ikke være med henne, men var ikke slem med henne). De var alene sammen en eller to ganger. Ellers ble det trening og tur på Casper alene, alltid, og Tulla for seg. Så de levde veldig lite "sammen". Jeg gjorde så å si alt med de hver for seg, sjeldne ganger gikk vi tur sammen. Tulla hadde overhodet ingen problem med det, men selvsagt tok vi treningen gradvis. Lurer litt på hvordan det blir med ny valp i hus når den tid kommer, for jeg vil ikke gjøre det slik jeg gjorde med Casper og Tulla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig aktuell problemstiling for meg dette.... Henter hund nr2 om ei uke, og lille tøtta er jo bare 8 uker gammel.

Planen min så langt (så får vi se om gjennomføringa blir lik) er at etter at valpen har slått seg litt til ro, starter jeg alene treningen. Meget gradvis selvsagt. Jeg ser for meg små ting i starten som at eldstemann er ute i hagen, mens jeg går litt ut med søpla, eller ned i kjeller mens valpen er opptatt med noe annet. Lik vanlig alene-trening. Etterhvert vil jeg kaste ut samboer - neida- men det er litt vanskelig at både sambo og eldstemann må være ute av huset for at jeg skal trene alenetrening med valpen. Men iallefall gå tur med eldstemann alene uten valp blir nødvendig, da kan jo kanskje sambo ta seg tur i garasjen eller noe sånn og la valpen være litt alene. Jeg har heldigvis god tid til å trene da jeg ikke må rett i jobb etter valpeovertakelsen. :ahappy: Når de to skal være alene sammen vil jeg ha barnegrinn mellom kjøkken og stue så de ser og hører hverandre, men bastian slipper å bli plaget vettet av av valpen. Og kjøkkenet er mer valpesikkert. Vi får ta det litt som det kommer, og følge tempo til valpen og se ann hvor sikker den er, ikke dra den for langt slik at valpen noengang blir utrygg. Selvsagt blir det mindre total alene-tid for hund nr2 enn det var med bastian, men så lenge vi får vent hun til noen timer her og der til slutt, så regner jeg med at det ikke skal bli stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...