Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilyd på hjertet


Dina

Recommended Posts

Var hos vetten i dag for å gi hunden min vaksine og samtidig få tatt en litt grundig sjekk av ham. Jeg fikk litt sjokk når hun sa at det var en bilyd i hjertet. Fikk ikke summet meg nok til å spørre om alvoret i det osv. Han er en to år gammel bichon frise, og er ellers en glad og vilter liten krabat.Er det noen som vet noe om dette, eller kan henvise meg til et nettsted for mere informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilyder blir vel satt i grader av alvorlighetsgrad. 1-4 om jeg har fått det med meg riktig.

En bilyd kan være alt eller ingenting. Om veterinæren ikke satte deg ned og forklarte alvorsgraden med dette, og at det har en effekt på din hunds helse med nødvendige tiltak, ville jeg faktisk ikke tatt det så alvorlig. Er bilyden liten har det nok ikke store effekten på hunden din. :whistle:

En telefon til veterinæren vil vel gi deg bedre svar på det du lurer på enn et nettsted kan. De kjenner jo hunden din. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om akkurat dette, men litt generelt er det jo: Be om å få utskrift av journalen din tilsendt, så du har det svart på hvitt hva veterinæren observerte/hørte og så videre. Les deg også litt opp, så du litt bedre "vet" hva du skal spørre om.

Snakk først med din veterinær, og spør om alt fra hvorfor/hvilke konsekvenser det har for hunden både nå og over tid (over mot høy alder), konsekvenser i forhold til for eksempel bedøvelse siden (hvis det skulle skje noe, kan det være kjekt å å vite før man gjør noe), om det er noe som kan gjøres etc, og om dette er konstant - eller om det vil bli verre?

Får du ikke "nok" svar, eller kanskje uansett, så be om en "second opinion" - ring en annen veterinær, fortrinnsvis en som "kan" hjerte og/eller din rase.

Jeg opplever det på bekjente som ikke er så "krevende" pasienter som jeg sjøl gjerne er (jeg vil/skal ha svar, og har hundreogørten spørsmål gjerne også :whistle: ) - så får de ofte ikke svar på spørsmålene de kanskje egentlig har, men ikke tør/kan spørre om. Ofte kan man ikke nok selv i utgangspunktet av anatomi/fysiologi, og det er ikke så lett alltid å spørre. Men man betaler så fett, så man får være litt krevende!

Leser du engelsk, står det litt her:

http://www.nerdbook.com/sophia/article1.html?num=88

http://www.bichonhealth.org/HealthInfo/CanineCardiac.asp (den amerikanske bichonklubbens hjemmeside)

http://www.bichonhealth.org/HealthInfo/CongenitalDefects.asp

Her er en norsk redegjørelse:

http://www.dyrlegenett.no/Hjertelidelser.htm

En homeopat anbefaler "styrkende" midler:

http://www.canis.dk/ekspertpanel/spmsvar.p...t=1&lang=dk

Fra en norsk diskusjon på Dyrenett:

http://forum.dyrenett.no/forum/showthread.php?p=976815

"Jeg har hatt 3 (rasenavn), alle har utviklet bilyd på hjertet......dessverre har alle tre dødd av dette, før de fyllte 4 år. Det finnes medisiner, som kan styrke hjertet og dermed forlenge livet. Ale ine har gått på dette. Det er det som er hovedbehandlingen forebyggende, samtidig som det er viktig å unngå overvekt og saltinntak. Hvis hunden begynner å vise symptomer på hjertesvikt, som hosting og væske i kroppen kan man få vanndrivende medisiner. Har hunden din noen symptomer da?"

og

"Men XX (hundens navn) har en bilyd i hjerte, vi har egentlig ikke tenkt noe på det siden dyrlegen sa dette var normalt for små hunder. Men (XX) var hos dyrlegen i begynnelsen av januar hvor det påpekes at denne ulyden blir bare værre og værre. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake om noen uker for å ta en ultralyd av hjertet, blodprøver og EKG".

Så jeg hadde kanskje ikke "bare" slått meg til ro, før jeg hadde visst mer - og visst hva man kunne vente seg. Kanskje er det helt uskyldig, men det skader ikke å vite og spørre litt mer.

http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti...26020/1051/ABON

Her står det generelt om hund og hjertelidelser, og navnet på en spesialist også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund (5 år) fikk konstantert bilyd på hjertet da hun var 1 år gammel, men veterinæren sa at det var uten betydning og jeg har ikke merket noe til dette senere. Ingen annen veterinær har heller påpekt det ved senere helsesjekk, så den "observasjonen" har gått i glemmeboka her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig for deg, Terrier. Men da jeg søkte, så kom jeg over et BARN som hadde fått konstatert bilyd på hjertet, mens allmennlegen sa det ikke var farlig i det hele tatt. Så trodde moren rett etterpå at barnet var allergisk på grunn av litt formsvikt, gikk til legen, og dermed var det full hjerteoperasjon to uker etter.

Så det "beviser" jo bare at det kan være fullstendig ufarlig - eller tilsvarende farlig, kanskje over sikt, og da hadde jeg kanskje valgt å sjekke litt mer ut før jeg slo meg til ro med at det er "bare" noe som helst. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært utsatt for at dyrlegen har hørt bi lyd på hjerte, tok hunden til en annen dyreklinikk og der var det 3 dyrleger som sjekket hunden og fant ikke noe.

Har hørt det om flere, enkelte dyrleger har en tendens til å finne bi- lyder. Om de finner en lyd, så skal den gradere 1 - 5.

Sjekk hos en annen dyrlege du, så lenge hunden din er frisk og rask så ikke vær bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig for deg, Terrier. Men da jeg søkte, så kom jeg over et BARN som hadde fått konstatert bilyd på hjertet, mens allmennlegen sa det ikke var farlig i det hele tatt. Så trodde moren rett etterpå at barnet var allergisk på grunn av litt formsvikt, gikk til legen, og dermed var det full hjerteoperasjon to uker etter.

Så det "beviser" jo bare at det kan være fullstendig ufarlig - eller tilsvarende farlig, kanskje over sikt, og da hadde jeg kanskje valgt å sjekke litt mer ut før jeg slo meg til ro med at det er "bare" noe som helst. <_<

Og derfor har jeg spurt andre veterinærer om dette når vi har vært til helsesjekk, men siden bilyden har sett ut til å forsvinne, så er ikke det noe som opptar oss til vanlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldres Bichon fikk og konstantert bilyd på hjertet i ung alder... Han hadde og ett hjerte som vokste og ble fra ca 6-7 års alder medisinert for sine hjerteproblemer.

Som en bivirkning av dette (jeg vet fryktelig lite om dette, så jeg bare refererer det jeg har hørt) fikk han som gammel mann også vann i lungene som han ble medisinert mot... Først når han ble vel 13 år viste han tegn på sykdom, så han fikk slippe rett før 14-års dagen sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle sammen for svar. Jeg skal ta ham med til en annen vet å få en second opinion. Har for øvrig hatt kontakt med oppdretter, som sier at både bestemor( rask som en ungfole i en alder av 11 år), og en bror av min hunds mor har den samme bilyden. Så det er vel muligens en genfaktor med i bildet. Hun sa at ingen av dem var merkbart plaget av det. Jeg er i alle fall litt beroliget nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...