Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund passer?


Sigrid Meese

Recommended Posts

Nå sitter jeg og drømmer om en kamerat til Snoopy, og selv om det er lenge til vi skaffer ny hund er det jo lov å vurdere litt raser :lol:

(får ikke opp canis.no)

Det som er viktig er at rasen må passe sammen med vår hund når d gjelder størrelse o.l, da vår hund bruker føttene mye i leken og "slår" etter motstanderen så en ny hund må kunne tåle dette (sånn kroppslig sett).

Snoopy er forøvrig blanding av Engelsk setter og Border Collie.

Leter etter en "pen" rase. Altså en hund uten rynker, uten hengeøyne, uten øyne som poppe ut, og stort sett alle slike kroppslige defekter. Den skal heller ikke være helt kortpelset, men ikke langpelset heller. Altså, setterpelsen er fin synes jeg. Ikke stri pels og ikke barter.

Men helst en rase som ikke røyter mye. Jeg har lyst på en puddel, men orker ikke drive å barbere hele tiden. Dermed en rase uten så alt for my pelsstell. Helst en som ikke har for sterk lukt (klarer ikke puste om hundelukten blir for sterk).

Øyenfargen og nesefargen er også viktig. Vil ikke ha en hund med rød nese eller lyse øyne.

Og til slutt, vil ha en hund der det er generelt lite problemer med arvelige defekter eller slitasjeskader, og som har middels aktivitetsnivå. Litt mindre hund enn Snoopy kanskje.

Er det noen ut der som vet om den perfekte hunden for meg? :rolleyes:

Finner jeg ikke en rasehund jeg liker så skal vi ta en omplasseringshund igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke hunden til - foruten som lekekamerat?

Hvilke indre kvaliteter ser du etter med tanke på gemytt, temperament etc.?

Hvorfor vil du ha en hund til? Personlig synes ikke jeg at argumentet om at den første hunden trenger en lekekamerat er god nok grunn til å anskaffe en hund til. Du bør være klar over at det ikke er garantert at de vil trives sammen eller leke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret :lol:

Hmmm. den høres jo ganske grei ut da, gjør jo d. Spørsmålet er omd en passer sammen med Snoopy som varsler når det kommer folk og ikke stopper før han har fått hilse på :rolleyes:

Hvorfor jeg vil ha en hund til? Mesyt lekekamerat, samt at jeg og min samboer gjerne vil ha en tispe vi eventuelt kan ha kull på, og derfor ser etter en renraset hund. Dessuten hadde det vært stas å få prøvd seg på utstilling :lol:

Ser etter en snill hund som er leken men ikke vokter. Litt lydighet men ikke krav siden vi kan bruke Snoopy til dette om vi vil.

En mild og grei hund som er kosete og gjerne en selskapshund om den kan tåle leken. Vet jo at det kan hende de to hundene ikke gå smamen, men så langt har vi ikke møtt på en eneste hund Snoopy ikke liker. Han leker med alt han møter på, til og med min venindes hund som for det meste knurrer til han.

Han elsker rett og slett andre hunder :lol:

Edit: Om vi blir å skaffe oss en hund til så skal da Snoopy være med å møte før avgjørelsen faller.

Om vi skal bruke den i avl vet jeg ikke enda, men hadde vært fint med et kull. Men da tar vi jo alle forhåndsregler (registrert hund, temperamang, helse, arvelige defekter o.l.). Min samboers familie har nemlig drevet avl på Cvalier så han er erfaren der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

Du har et poeng der ja.

Sånnsett er vel kanskje en omplasseringshund det beste?

Ikke for det, sånn som Snoopy er nå vil ikke en ny hund by på problemer, men han er jo på vei til kjønnsmoden alder.

Eller, er i den nå men forstår liksom ikke så mye av det :rolleyes:

(hmmm, brunsti hunn dytter baken inn i snuten på meg. Hva gjør jeg? jo, jeg gjør det samme mot henne :lol: )

Men før vi eventuelt skaffer ny hund må vi tneke lenge og hardt, og Snoopy skal få vokse seg voksen først. Men det er jo så mye man må tenke seg om, og skal vi ha en rasehund så vil jeg vite mest mulig om rasen samt se de "live" først så det gjelder å være ut i god tid :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter etter en "pen" rase. Altså en hund uten rynker, , uten øyne som poppe ut, og stort sett alle slike kroppslige defekter. Den skal heller ikke være helt kortpelset.

Men helst en rase som ikke røyter mye.

Hmm jeg å Bosse følte oss litt truffet ;P

Tror ikke du skal ha en mops da værtfall!Men de er heelt nydelige altså.

Hva med en blaninshund til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg å Bosse følte oss litt truffet ;P

Tror ikke du skal ha en mops da værtfall!Men de er heelt nydelige altså.

Hva med en blaninshund til?

Neida, ikke føl deg truffet du, skjønnhet kommer an på øyet som ser, det er helt sikkert. Mopser er søte de, men tror ikke Snoopy får være borti en slik en, han hadde slått ut øynene på den etter hvert. (makan som han bruker potene i lek da :rolleyes: )

Jo, en blanding kan det hende det blir, men da om vi tar omplasseringshund kunn.

For skal vi først ha en blandingshund så synes vi det er fint å gi en uønsket hund en ny sjanse.

Vi følger med på animal planet og alle de programmene der de driver å redder dyr fra mishandling, så vi er inspirert derifra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk Lapphund er en rase som tåler veldig mye (i hvertfall min). Han er vill i lek aldri sett noe lignende før! : :rolleyes: Min gutt er en aktiv liten knopp, men så er han fremdeles valp også :lol: Finske lapphunder har masse pels, men trenger lite pelsstell da de har relativt selvrensende pels og dessuten vasker seg som en katt.. :lol: Kjempe morsomme søtnoser da :lol:

Dessuten er de ikke rynkete med øyer som kan ramle ut. De har helst mørke øyne og svart nesebrusk. Også er de generellt kjempe koselige og sosiale hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg og drømmer om en kamerat til Snoopy, og selv om det er lenge til vi skaffer ny hund er det jo lov å vurdere litt raser :lol:

(får ikke opp canis.no)

Det som er viktig er at rasen må passe sammen med vår hund når d gjelder størrelse o.l, da vår hund bruker føttene mye i leken og "slår" etter motstanderen så en ny hund må kunne tåle dette (sånn kroppslig sett).

Snoopy er forøvrig blanding av Engelsk setter og Border Collie.

Leter etter en "pen" rase. Altså en hund uten rynker, uten hengeøyne, uten øyne som poppe ut, og stort sett alle slike kroppslige defekter. Den skal heller ikke være helt kortpelset, men ikke langpelset heller. Altså, setterpelsen er fin synes jeg. Ikke stri pels og ikke barter.

Men helst en rase som ikke røyter mye. Jeg har lyst på en puddel, men orker ikke drive å barbere hele tiden. Dermed en rase uten så alt for my pelsstell. Helst en som ikke har for sterk lukt (klarer ikke puste om hundelukten blir for sterk).

Øyenfargen og nesefargen er også viktig. Vil ikke ha en hund med rød nese eller lyse øyne.

Og til slutt, vil ha en hund der det er generelt lite problemer med arvelige defekter eller slitasjeskader, og som har middels aktivitetsnivå. Litt mindre hund enn Snoopy kanskje.

Er det noen ut der som vet om den perfekte hunden for meg? :rolleyes:

Finner jeg ikke en rasehund jeg liker så skal vi ta en omplasseringshund igjen :lol:

Saluki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin hund han Snoopy! :P

Hvis dere vurderer omplasseringshund, prøv: http://www.charlottes.no/

Jeg vil anbefale dere å vente en god stund med å anskaffe dere en hund til, til Snoopy har blitt skikkelig husvarm.

Det kan ta opptil flere måneder før dere ser hvordan hans sanne jeg egentlig er, og hvordan han kommer til å fungere sammen med dere.

La han få være alenehund til han har skikkelig slått rot, og skjønner at han skal få bli hos dere. Han har hatt nok av omveltninger i sitt korte liv, stakkar. La han få "finne seg sjæl" først.

Nå er han også i en alder som kan være litt krevende framover. Kort sagt: En pubertetslus. :P

Ellers så synes jeg at "det hadde vært fint med et valpekull" er en dårlig grunn til å sette valper på en tispe.

Hvis du har gode kunnskaper om genetikk, kynologi, og vet at du kan tilføre den rasen du vil avle på noe bra, så for all del, sett igang. Men hvis ikke, så skaff deg inngående kunnskaper om avl og oppdrett før du gjør alvor av oppdrettsplanene dine.

Det er nok av dem som avler på tispene sine fordi "det er så morro med valper", eller fordi tispa "har så godt av å få være mor". For ikke å snakke om de som avler fordi de tror at å ha valpekull er lettjente penger. :P

Jeg synes at avl og oppdrett skulle vært lisensbelagt, etter at man hadde gått gjennom nødvendige, godkjente kurs.

Men det er en annen diskusjon.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin hund han Snoopy! :P

Hvis dere vurderer omplasseringshund, prøv: http://www.charlottes.no/

Jeg vil anbefale dere å vente en god stund med å anskaffe dere en hund til, til Snoopy har blitt skikkelig husvarm.

Det kan ta opptil flere måneder før dere ser hvordan hans sanne jeg egentlig er, og hvordan han kommer til å fungere sammen med dere.

La han få være alenehund til han har skikkelig slått rot, og skjønner at han skal få bli hos dere. Han har hatt nok av omveltninger i sitt korte liv, stakkar. La han få "finne seg sjæl" først.

Nå er han også i en alder som kan være litt krevende framover. Kort sagt: En pubertetslus. :P

Ellers så synes jeg at "det hadde vært fint med et valpekull" er en dårlig grunn til å sette valper på en tispe.

Hvis du har gode kunnskaper om genetikk, kynologi, og vet at du kan tilføre den rasen du vil avle på noe bra, så for all del, sett igang. Men hvis ikke, så skaff deg inngående kunnskaper om avl og oppdrett før du gjør alvor av oppdrettsplanene dine.

Det er nok av dem som avler på tispene sine fordi "det er så morro med valper", eller fordi tispa "har så godt av å få være mor". For ikke å snakke om de som avler fordi de tror at å ha valpekull er lettjente penger. :P

Jeg synes at avl og oppdrett skulle vært lisensbelagt, etter at man hadde gått gjennom nødvendige, godkjente kurs.

Men det er en annen diskusjon.. :whistle:

Nå har hun jo skrevet at familien til samboeren har drevet med avl, så jeg tror ikke de er helt grønne. Men ellers er jeg helt enig med deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun jo skrevet at familien til samboeren har drevet med avl, så jeg tror ikke de er helt grønne. Men ellers er jeg helt enig med deg :whistle:

For meg så holder det ikke at man kjenner noen som har drevet med avl...man må faktisk ha litt peiling sjøl også..og ha et mål med det . Ikke bare avle fordi "det hadde vært fint med et valpekull"..

Men, som sagt...det er MIN mening, og en annen diskusjon.

Kanskje blir Sigrid en suveren oppdretter med tiden, når hun bare får tilegnet seg de rette, og nødvendige kunnskapene. :P

Lykke til med Snoopy iallefall. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene :P

Ja, skal jeg avle skal jeg sette meg skikkelig inni dette, det holder ikke at min samboer har kunnskapene.

Jeg er enig med deg om at man burde fått lisens for det, tenk så mye mer seriøs oppdrett vi hadde fått da :whistle:

(Litt domt av meg å skrive at det hadde vært koslig med valper, jeg er jo egentlig imot det som en grunn til å avle :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å fungere som et krise hjem når ha har slått seg til ro hos dere? Da får dere et inntrykk hvordan han er overfor andre hunder ang det å dele hjemmet sitt med amdre hunder. Før dere evt tar en ny hund permanent inn i familien. Bare en liten tanke... Hvor i Trondheim hører dere til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...