Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Recommended Posts

Hadde tenkt å skaffe meg en lang line til å bruke når jeg var på tur og jeg skulle stoppe. Da er det så vanskelig å la flexieline henge etter henne fordi da kommer det sand og sånt inn i den så er den ødelagt og et kort kobbel tørr jeg ikke vis hun stikker av og vis jeg holder det igjen så blir det for kjedelig for henne om vi skal vente lenge.

Så jeg lurte på om dere vet om en billig en eller hvordan man lager de selv? Vet at det har vært tråd om det før, men fant ikke når jeg søkte.. Hvordan var det man lagde dem og hva av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det at jeg kun har behov for lang line til Charlie om sommeren, da han får fuglejagt på hjernen, så har jeg lavet en af en god karabinhage og en flettet nylon tørresnor 25 meter, virker fint, da jeg kun bruger foden til at stoppe ham med(sætter foden på snoren).

Kostede mig ca 50 kr at lave den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har tre stykker av ulik kvalitet. De koster ikke stor, da. Du har jo en liten hund, så jeg anbefaler den i flettet plast. Den veier ingenting og er å få kjøpt i de fleste dyrebutikker og på utstillinger og slikt. Rundt en hundrelapp, kanskje... I båndtvangtiden er det meningen at man skal holde i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en blå plastbelagt line, kjøpt på bunnpris til 20kr! Den er tynn og lett, er enkel å holde flokeløs og den sklir godt de fleste plasser. En pakke koster pittelite og man får 50m line man kan klippe til og eventuelt feste kroker til. Emma veier ca. 4kg og jeg har aldri opplevd at lina har røket.. Og jeg bruker nesten bare den lina. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe en plasttrukket line om du ikke har tenkt å bare gå tur når det er solskinn og nyfeid asfalt.

En flettet line kan samle mye bøss og vann.

Den erfaringen har ikke jeg. Bruker min flettede nylonline hver dag og det er sjelden det samler seg masse bøss og vann i lina mi. Er forøvrig veldig fornøyd med den. Jeg har også en hjemmelaget line som er laget av flaggline, men den floker seg veldig lett og brenner godt i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klessnor-liner som man får kjøpt på dagligvarebutikken i mange farger og til en rimelig penge skulle jeg tro gjorde susen for en så liten hund? Fest på en krok, og vips! Brukte det noen ganger på forrige hunden av en eller annen grunn, og han var 22kg. Den røk først da han la absolutt hele vekten i båndet, og jeg hadde surret den godt rundt hånda mi. Alt endte godt, men hånda var litt vond en stund etterpå.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det blir det nok ;)

Okei her er alternativene da:

1)Kjøpe billig på hunde utstilling

2) Kjøpe snor på Clas Olson eller Biltema og krok

3) Kjøpe kleshenger snor og krok

Hvilken anbefaler dere og hvorfor?

Wigdis har anbefalt 2. Hvorfor?

Anikken&rotta anbefalte nr. 3 fordi de er lette å holde i, samler aldri vann, enkle å tørke av vis de blir gjørmette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir aldri å bruke noe annet enn klessnorline på Emma. Jeg har kjøpt flere kroker, og har mange liner i mange forskjellige lengder.. Noen lange og noen korte. De er så lette å holde i syns jeg, samler aldri vann og er enkle å tørke av hvis de blir gjørmete f.eks. Jeg har brukt klessnor på Emma siden hun var rundt 4mnd, og ser ikke for meg at jeg blir å begynne med vanlig kobbel igjen :icon_redface:

Koster 20kr på dagligvarebutikken for 50m line i fargen rødt, blått eller grønt.. Uendelig billig, og kjempe lurt spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å stoppe innom en seilforretning og få kjøpt to 100 meters liner.. (to hunder..) Men hvordan sette kroken da på sånn at det holder? Jeg mener... Jeg har en stor stor hannhund, og hvis han rykker til i langlina så vil jeg ikke at kroken skal løsne (Og hvis han rykker til så er det sikkert i en situasjon det er viktig at lina ikke ryke liksom..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å stoppe innom en seilforretning og få kjøpt to 100 meters liner.. (to hunder..) Men hvordan sette kroken da på sånn at det holder? Jeg mener... Jeg har en stor stor hannhund, og hvis han rykker til i langlina så vil jeg ikke at kroken skal løsne (Og hvis han rykker til så er det sikkert i en situasjon det er viktig at lina ikke ryke liksom..)

Ta med deg karabinkroker og hør om det er mulig å spleise tauene eller ikke. Er det det, så trur jeg ville ha betalt de for å gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har svar på alt du Mikkel! Takk... Altså, jeg tar med to karabinkroker til seilforetningen, og spør om de kan sleise tauene? (Og hva gjør de da?)

Spleise. :wub: Det er en måte å flette tauene sammen på og så får du en løkke på "toppen" der karabinkroken blir. (noen kan sikkert forklare på en bedre måte). De bruker det på tau til båter, så vil tru at det holder en mynde. Men jeg aner ikke hvor tynne tau de kan spleise, men det er jo bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...