Gå til innhold
Hundesonen.no

Min Chi har fått påvist PL hva gjør jeg?


Recommended Posts

Hei.

Jeg er ny i dette forumet, men har fått et lite problem med min lille chi gutt på 7 mnd. Han har fått påvist PL som er en skjult feil hos mange chier. Jeg kjøpte han til full pris og har fått vite at dette er ikke en feil som man kan kreve reduksjon eller tilbakebetaling av oppdretter. Jeg har Agria forsikring (maksimal vet. og livs), er det noen som vet om den dekker en evt operasjon om det skulle bli aktuelt en gang i fremtiden. Skal man betale full pris på en hund som man ikke får brukt i avl? Er det noen som har noen erfaring? Jeg har aldri vært borti dette før. Jeg vil ikke omplassere gutten min, men er så redd for at det kommer til å bli veldig dyrt med medisiner og han løper alt på bare 3 ben. Han har fått foreløbig bare grad 1 så dyrlegen mente han ikke hadde noe vondt selv om han bare løper på 3 ben, men det kan oppstå plager.

Bella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke svare deg på det med forsikring ifht operasjon osv. men litt generellt..

Før det første så er det PL dessverre veldig vanlig hos mange små hunderaser. PL er ikke ikke bevist arvelig, men det antas at det er større fare for at hunder med PL gir avkom med PL og disse bør derfor ikke avles på. Allikevel hender det at selv hunder med friske knær får valper som får PL.

PL kan også oppstå ved skade, f.eks litt heftig lek med andre hunder eller bare mye løping på glatt parkettgulv (!) kan være nok til å gi en (midlertidig) kneskade hos en valp. Slike skader behøver man ikke oppdage der og da, men kan vise seg først når kneet belastes neste gang, f.eks på tur.

Din hund er alt for ung til å få en endelig diagnose, for han er ikke utsvokst enda. Hunden bør være minst ett år gammel før diganose settes, gjerne eldre enn det også. Hunder i vekst ER ofte løse i beina/leddene, fordi alt ikke alltid utvikler seg i samme hastighet. Du bør derfor ta hunden din tilbake til vet for ny kontroll når den har blitt eldre, gjerne halvannet år gammel. I mellomtiden kan du forsøke å trene opp muskulaturen i beina på hunden din, svømming er helt ideellt til formålet. Har du badekar så bruk det, hvis ikke så kan du kjøpe en badebalje til han. Det kan også være greit å redusere aktivitetsnivået i en periode (du skriver at han løper på tre bein), altså ingen løping og herjing i en peroide slik at kneet får mulighet til å leges (i den grad det er mulig å leges). Erstatt heller den fysiske aktiviteten med hjernetrim av forskjellig slag, så får hunden brukt seg på et vis allikevel.

Du skriver at din hund har fått en foreløpig diagnose på grad 1, og det er ikke sååå ille. En hund kan fungere fint med så lav grad, og vil ikke plages så mye med det så lenge beina ikke overbelastes i for av laaange turer på asfalt osv. Den behøver faktisk ikke bli plaget i det hele tatt, og sånn sett er det vel mindre sannsynlig at den vil ha behov for noen operasjon.

Det er ikke vanlig å gi prisredukson pga PL da det er noe oppdretter vanskelig kan reservere seg mot siden det plutselig kan oppstå. På chihuahua er det jo dessuten fortsatt akseptert å avle på dyr med PL (foreldredyr kan til sammen ha en sammenlagt grad 3 tror jeg), men jeg har hørt det skal komme strengere retningsliner.

Man har aldri noen garanti for at en hund skal kunne brukes i avl, det vet man ikke før hunden er voksen. Så lenge en hunden ikke har helt åpenbare feil i forhold til standard, som bittfeil, haleknekk, testikkelmangel m.m. er det lite man kan garantere med tanke på hvordan dyret utvikler seg. Selv den vakreste valp kan utvikle seg til å bli fullstendig verdiløs som avlshund og omvendt. En oppdretter er ikke synsk, og kan derfor aldri forutsi utviklingen av en valp. Derfor selges somregel valpene til samme pris uansett om valpekjøper skal ha famile-/tur-/kosehund, utstillingshund, agilityhund, avlshund osv så lenge hunden ikke har feil som er diskvalifiserende ifht standard.

...forøvrig er jeg av den oppfatning at knær på hunder i vekst ikke skal sjekkes da det kan faktisk gjøre mer skade enn nytte, så jeg håper vet'en din bare kom med en antagelse uten å ha dyttet så veldig mye på kneskålene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så pleier man ikke å sjekke knære før hunden er minst 1 år, gjerne 15 mnd, da er en chi stort sett utvokst og har "satt" seg i kroppen. Jeg vet om flere som har hatt Agria og ikke fått dekket PL operason, men i det siste har jeg hørt omvendt, så mest sannsynlig vil du nok få det dekket ja, hvis det skulle bli aktuelt :P

En hund med alvorlig grad PL vil man mest sannsynlig merke det på allerede i 4-5mnd alder. En hund på 7 mnd med grad 1 på en kne, kan godt være at den blir sjekket fri ved 1 årskontrollen. men sørg for all del for at du kommer til en dyrlege som KAN pl teste, og ikke PÅFØRER hunden din pl på kneet, det skjer faktisk ganske ofte. PL kan påvises (les: påtvinges) på alle hunder hvis det er en dyrlege som bruker for mye kraft og ikke er vant med å pl teste..

En hund kan faktisk ha grad 3 uten å trenge operasjon. Det som kommer an på, er grunnen til hvorfor kneskålen lukserer, og om den lukserer medialt eller lateralt, og om det er selve gropen til kneskåle, eller om det er muskler, eller sener som gjør at PL påvises... Så lenge hunden ikke er plaget med pl, så trenger den ikke operasjon. Grad 1 er oftest såppass lite, at mye tur i skog og ulendt terreng vil bygge opp så mye muskler, at den kan sjekkes fri et år senere (selv om den har pl, men det vil være så stabilt og sterkt bygget opp av muskler, at symptomene er borte :P )

Som oftest så gis det ikke noe form for prisreduksjon på PL fra oppdretter. Kan ikke huske å ha hørt om det, faktisk.. På eksteriørfeil og testikkelfeil er det vanlig å gi avslag, men ikke PL dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...