Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt første egne kjøp

C.J

Recommended Posts

Når jeg en gang i fremtiden skal kjøpe min første, helt egne hund ønsker jeg å finne en seriøs oppdretter som vet hva h*n driver med og som sørger for god oppfølging. Hva må jeg se etter? Hva bør jeg som valpekjøper spørre om? Og hvordan fungerer dette med å velge valp? Har intrykk av at de fleste oppdretterne velger valpen din for deg. Hvilke fordeler/ulemper er det med dette?

Jeg kan nok tenke meg til noen av svarene selv, men ønsker andres syn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør læse på nettet om helse, se på stamtavler, læse hvad de forskellige avlere har at sige på deres hjemmesider etc.

Måske tage på udstillinger for at møde nogle af opdrætternes hunde før du bestemmer dig for opdrætter, prøve at hør om nogle har gode eller dårlige erfaring med nogle opdrættere så det kan tages med, når du tænker over opdrætter.

Når du har valgt opdrætter er det vigtigt at du får beskrevet dig selv godt som person, og uddybe det du vil bruge hunden til, så din personlighed og erfaring kommer til at nogenlunde passe med hvalpens og dine krav til hvad du skal bruge hvalpen til i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det og besøke oppdretteren er veldig viktig syns jeg for da ser du hvordan moren er og eventuelt de andre hundene du kan bruke lang tid og snakke med oppdretter +++ men husk og pass på det er mye rart ute og går. Har selv kjøpt en valp etter mye om og men. Har en fantastisk oppfølging, de klipper hunden hvis jeg vil, er med og trener,kan spøre dem om alt, prøver og få deg engasjer til og bruke hunden og ikke minst de BRYR seg og DEG og VALPEN/HUNDEN. Og det er sånt det skal være=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg en gang i fremtiden skal kjøpe min første, helt egne hund ønsker jeg å finne en seriøs oppdretter som vet hva h*n driver med og som sørger for god oppfølging. Hva må jeg se etter? Hva bør jeg som valpekjøper spørre om? Og hvordan fungerer dette med å velge valp? Har intrykk av at de fleste oppdretterne velger valpen din for deg. Hvilke fordeler/ulemper er det med dette?

Jeg kan nok tenke meg til noen av svarene selv, men ønsker andres syn på det.

Hva du skal se etter hos valpene avhenger jo av hva du vil ha i en hund. Hvis du er interessert i å farte rundt på utstilling så er det viktig å få oppdretteren til å hjelpe deg med å plukke ut en valp som ser ut til å ha et godt utgangspunkt. Hvis det skal være en hund som ikke skal innom utstillingsringen, men brukes til f.eks redning og rundering så ville jeg sett etter noe annet og valgt den jeg fikk best kontakt med og som har interesse for gjenstander og mennesker (men hvilke valper har ikke det). Hva du skal bruke hunden til har jo også en del å si for hvorvidt du trenger oppfølging fra oppdretteren, hvis du skal begynne med noe nytt som oppdretteren din kan alt om så er det jo en fordel å ha nær kontakt. Sikkert i andre tilfeller også. Men jeg synes du virker som en oppegående jente og jeg tror du vet hva du er ute etter i en hund, og da er det jo mer viktig å få de rette linjene og den rette hunden enn å få en oppdretter som er opptatt av å følge dere opp etter kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du Flat igjen? For du begynner vel å kjenne en del oppdrettere godt etterhvert?

Jeg har faktisk alt for mange som jeg ser på som seriøse og gode nå til at jeg kunne bestemt meg for hvor jeg skulle kjøpt.

Syntes det viktigste er å snakke med dem i flere settinger jeg. Ute på stevner, hjemme ovs.

Og sålart se på mor/far i forskjellige settinger om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
    • Tror også det er individuelle forskjeller som nevnt under, men alle blandingshundene jeg kjenner har mer typisk "setter"-pels enn cocker  Mye glattere på ryggen, mindre pels under magen/beina og krever mindre pelsstell, men røyter en del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...