Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt første egne kjøp

C.J

Recommended Posts

Når jeg en gang i fremtiden skal kjøpe min første, helt egne hund ønsker jeg å finne en seriøs oppdretter som vet hva h*n driver med og som sørger for god oppfølging. Hva må jeg se etter? Hva bør jeg som valpekjøper spørre om? Og hvordan fungerer dette med å velge valp? Har intrykk av at de fleste oppdretterne velger valpen din for deg. Hvilke fordeler/ulemper er det med dette?

Jeg kan nok tenke meg til noen av svarene selv, men ønsker andres syn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør læse på nettet om helse, se på stamtavler, læse hvad de forskellige avlere har at sige på deres hjemmesider etc.

Måske tage på udstillinger for at møde nogle af opdrætternes hunde før du bestemmer dig for opdrætter, prøve at hør om nogle har gode eller dårlige erfaring med nogle opdrættere så det kan tages med, når du tænker over opdrætter.

Når du har valgt opdrætter er det vigtigt at du får beskrevet dig selv godt som person, og uddybe det du vil bruge hunden til, så din personlighed og erfaring kommer til at nogenlunde passe med hvalpens og dine krav til hvad du skal bruge hvalpen til i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det og besøke oppdretteren er veldig viktig syns jeg for da ser du hvordan moren er og eventuelt de andre hundene du kan bruke lang tid og snakke med oppdretter +++ men husk og pass på det er mye rart ute og går. Har selv kjøpt en valp etter mye om og men. Har en fantastisk oppfølging, de klipper hunden hvis jeg vil, er med og trener,kan spøre dem om alt, prøver og få deg engasjer til og bruke hunden og ikke minst de BRYR seg og DEG og VALPEN/HUNDEN. Og det er sånt det skal være=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg en gang i fremtiden skal kjøpe min første, helt egne hund ønsker jeg å finne en seriøs oppdretter som vet hva h*n driver med og som sørger for god oppfølging. Hva må jeg se etter? Hva bør jeg som valpekjøper spørre om? Og hvordan fungerer dette med å velge valp? Har intrykk av at de fleste oppdretterne velger valpen din for deg. Hvilke fordeler/ulemper er det med dette?

Jeg kan nok tenke meg til noen av svarene selv, men ønsker andres syn på det.

Hva du skal se etter hos valpene avhenger jo av hva du vil ha i en hund. Hvis du er interessert i å farte rundt på utstilling så er det viktig å få oppdretteren til å hjelpe deg med å plukke ut en valp som ser ut til å ha et godt utgangspunkt. Hvis det skal være en hund som ikke skal innom utstillingsringen, men brukes til f.eks redning og rundering så ville jeg sett etter noe annet og valgt den jeg fikk best kontakt med og som har interesse for gjenstander og mennesker (men hvilke valper har ikke det). Hva du skal bruke hunden til har jo også en del å si for hvorvidt du trenger oppfølging fra oppdretteren, hvis du skal begynne med noe nytt som oppdretteren din kan alt om så er det jo en fordel å ha nær kontakt. Sikkert i andre tilfeller også. Men jeg synes du virker som en oppegående jente og jeg tror du vet hva du er ute etter i en hund, og da er det jo mer viktig å få de rette linjene og den rette hunden enn å få en oppdretter som er opptatt av å følge dere opp etter kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du Flat igjen? For du begynner vel å kjenne en del oppdrettere godt etterhvert?

Jeg har faktisk alt for mange som jeg ser på som seriøse og gode nå til at jeg kunne bestemt meg for hvor jeg skulle kjøpt.

Syntes det viktigste er å snakke med dem i flere settinger jeg. Ute på stevner, hjemme ovs.

Og sålart se på mor/far i forskjellige settinger om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...