Gå til innhold
Hundesonen.no

Nrk, Grosvold


victoria_e

Recommended Posts

Veldig nøktern og grei framstilling av "klikkertrening" på mennesker. Det ble understreket at metoden har sin begrensing på normale individer, som man som regel kan samtale med.

Nøkternheten imponerte meg mest :blink:

Innen hundetrening blir klikkertrening ofte omtalt som rene "trylledrikken", med rette (min personlige mening). Men på mennesker tror jeg Tagteach er et flott supplement til de øvrige instruksjonsteknikker man kan nytte seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nøktern og grei framstilling av "klikkertrening" på mennesker. Det ble understreket at metoden har sin begrensing på normale individer, som man som regel kan samtale med.

Nøkternheten imponerte meg mest :lol:

Innen hundetrening blir klikkertrening ofte omtalt som rene "trylledrikken", med rette (min personlige mening). Men på mennesker tror jeg Tagteach er et flott supplement til de øvrige instruksjonsteknikker man kan nytte seg av.

Det er vel det det er ment som. Et supplement. Jeg synes det er altfor lett for enkelte (både lærere og andre) å kritisere folk som skaffer seg nye verktøy til bruk i undervisning i håp om å bedre elevers prestasjoner og lærevilje. TAGteach kan karakteriseres som et verktøy, og det er aldri negativt at lærere, eller håndverkere, utvider verktøyboksen sin. Man kan ikke bruke umbraconøkkel på alt, og heller ikke TAGteach. Men det er positivt at noen går nye veier, prøver ut, og tar opp verktøyet der det kan være behov for det uten å være redd for å fremstå som idioter. For det er det mange mener de er, men det kommer ofte fra personer som ikke har lest bruksanvisningen eller hatt opplæring i bruksområdet.

Samtale og muntlig ros gir man i tillegg - de som klikkertrener hunder snakker vel også med hunden sin, eller? Og man går ikke rundt å klikker 24 timer i døgnet? Nei, man bruker det bevisst for å trene enkeltmomenter. Noe skolen ofte glemmer er nettopp det å bryte ting ned i små enheter og bygge videre etterhvert. Selv normale elever som forstår helt fint de rosende ordene, kan profittere på et klikk. Vi bruker da ikke klikkertrening kun på hunder som ikke er "dumme"?

Jeg applauderer de som våger å prøve ut nye ting, de som har en velutstyrt "verktøykasse", og de som innhenter kunnskap og egen erfaring før man gjør seg opp en mening. Et åpent sinn er vel etterlengtet i skolemiljøet, men dessverre et sjeldent fenomen. Ser man på diskusjonen som går på aftenposten der folk går i spinn og kommer med sterke negative utsagn er det ikke en eneste en som egentlig vet hva det går ut på eller har sett det i praksis. Bortsett fra de små, redigerte klippene som NRK og aftenposten viste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja sukket bare jeg, skjønte på en måte prinsippet, men gud så lei jeg hadde blitt en sånn klikker hadde jeg vært elev! Kan sikkert funke på enkelte, men takk meg til rosende ord isteden

Det er ikke ment å bruke klikker istedet for muntlig ros. I løpet av en 70 minutters økt brukes klikkeren kanskje i 5-10 minutter slik rektoren sa, for å lære inn små delmomenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil tro, at dersom de ikke på sikt får en belønning for disse klikkene, vil klikkingen gradvis miste viktigheten for elevene.. "Der klikket det igjen, men so what?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil tro, at dersom de ikke på sikt får en belønning for disse klikkene, vil klikkingen gradvis miste viktigheten for elevene.. "Der klikket det igjen, men so what?"

Ja, det tenkte jeg også på. Imidlertid, det er jo snakk om unger her som forstår mer av omfanget enn hva en hund gjør. Dermed vil jeg tro at ungene synes at selve klikket er mer stas enn å ikke få det. Dessuten, det jeg fant veldig oppløftende var nettopp det rektoren sa om at lærere ubevisst vil muntlig rose en elev læreren liker, på en litt mer utbroderende måte enn en annen elev. Og her vil dermed klikkelyden "likestille" den rosen som blir gitt.

Et annet viktig poeng rektoren hadde, var jo at ungene har mindre og mindre respekt for sanksjonene skolen har adgang til å ilegge dem. Og da finner jeg det sinnsykt positivt at skolen fokuserer på positiv tilbakemelding ENN å finne ut en annen vri på en sanksjon. Alt som fokuserer på det positive er vel å foretrekke.

Når det gjelder denne gutten som sa noe om at det var "vondt" fordi han ikke var en hund virker mer på meg som noe han har hørt foreldrene si, altså at deres misnøye kom ut via han. Og det synes jeg er fryktelig trist at han blir regulert uten selv å ta stilling til selve saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tenkte jeg også på. Imidlertid, det er jo snakk om unger her som forstår mer av omfanget enn hva en hund gjør. Dermed vil jeg tro at ungene synes at selve klikket er mer stas enn å ikke få det. Dessuten, det jeg fant veldig oppløftende var nettopp det rektoren sa om at lærere ubevisst vil muntlig rose en elev læreren liker, på en litt mer utbroderende måte enn en annen elev. Og her vil dermed klikkelyden "likestille" den rosen som blir gitt.

Et annet viktig poeng rektoren hadde, var jo at ungene har mindre og mindre respekt for sanksjonene skolen har adgang til å ilegge dem. Og da finner jeg det sinnsykt positivt at skolen fokuserer på positiv tilbakemelding ENN å finne ut en annen vri på en sanksjon. Alt som fokuserer på det positive er vel å foretrekke.

Når det gjelder denne gutten som sa noe om at det var "vondt" fordi han ikke var en hund virker mer på meg som noe han har hørt foreldrene si, altså at deres misnøye kom ut via han. Og det synes jeg er fryktelig trist at han blir regulert uten selv å ta stilling til selve saken.

Jeg er helt enig i at det er kjempebra så lenge man fokuserer på positiv tilbakemelding, så det er jo supert. Vi får vel bare se hvordan det går, om det har ønsket virkning eller ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...